Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

airco laten werken als busje stil staat

vragen over de T5
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: airco laten werken als busje stil staat

Bericht door Guus NLB »

Wat Pim zegt klopt inderdaad 100%. Wat ik nog toe wil voegen is dat de airco zoveel vermogen vraagt (tot zo'n 7-8 Kw) dat je accu('s) binnen no-time leeg zou zijn !

Je kunt dit niet vergelijken met zo'n dakunit, die zijn bedoeld voor 'n zwaar geïsoleerde camper of caravan met geblindeerde ruiten en hebben maar 'n fractie van het vermogen van je auto-airco !!
Gebruikersavatar
pee
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 nov 2007, 19:20
Locatie: knokke Heist

Re: airco laten werken als busje stil staat

Bericht door pee »

Ik denk dat het wel moet lukken want mijn airco werkte niet meer enkele weken terug.
De hersteller(geen VW dealer) zij dat hij deze kon laten werken zonder dat motor aan via zijn computer.
:driveT5
Mvg,
Pee
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: airco laten werken als busje stil staat

Bericht door Guus NLB »

onzin
Gebruikersavatar
pee
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 nov 2007, 19:20
Locatie: knokke Heist

Re: airco laten werken als busje stil staat

Bericht door pee »

nee guus geen onzin

ik heb het de airco hersteller gaan vragen en hij zegt ik sluit mijn computer aan op DLC stekker en laat airco pomp draaien zonder dat motorloopt.
Mvg,
Pee
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: airco laten werken als busje stil staat

Bericht door emil »

denk toch dat ik het met guus eens ben
bij een normale airco is de pomp nodig om het koud te krijgen
en die pomp word aangedreven door de motor dus geen draaiede motor geen pomp niet koud
maar misschien ander soort airco ??????????
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: airco laten werken als busje stil staat

Bericht door René »

Is onzin Pee.

Als de foto in je avatar bij jouw auto past dan heb je waarschijnlijk een rest functie op je climatronic.
Met de rest functie draait de compressor niet maar koelt de auto nog wel even door.

Koelen zonder draaiende motor kan niet, compressor wordt aangedreven door de motor.
Wat mischien mogelijk is de magneetkoppeling activeren met de pc maar daar koelt hij geen graad extra van als de motor niet draait.

Berrie
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: airco laten werken als busje stil staat

Bericht door Rafke 108 »

Klopt wat betreft die 'rest' functie...
Als het echter héél warm is (zoals begin juli), dan koelt het bij mij op en al nog tien minuten...

In de winter is het wat gezelliger, tot 20 minuutjes blijft hij het interieur wat opwarmen.. Leuk als je ergens moet wachten ofzo :-)
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: airco laten werken als busje stil staat

Bericht door offline »

FF een vraag aan de heren technici.

Mijn ouders hebben zo`n electrisch golfkarretje (toyota prius) en zonnepanelen in het dak, waarmee je de auto kunt koelen tijdens afwezigheid. Hoe werkt dat dan?
Het lijkt mij dat de airco pomp op de brandstofmotor gemonteerd is en niet op de electrische

Offline
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: airco laten werken als busje stil staat

Bericht door emil »

ik denk dat je in theorie er klepjes tussen zou kunnen zetten en dan op het zelfde circuit er een extra pomp
bij zet zodat je de ene afsluit en de andere pomp in het circuit laat komen en deze dan aandrijft op een andere
manier ,of er een apart circuit naast???
omdat je airco nogal vemogen nodig heeft denk ik niet dat de volledige airco op die zonne cellen kan draaien
dus misschien zit er in de prius wel een extra systeem??????
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: airco laten werken als busje stil staat

Bericht door Guus NLB »

Ik weet zo niet wat voor pomp er op de Prius zit maar op de Honda Civic Hybrid zit een pomp met TWEE aandrijvingen: voorkant normaal op de benzinemotor, achterzijde een elektromotor. Elektrisch is het koelvermogen wel behoorlijk minder !
Overigens kunnen zonnepanelen nooit zo'n vermogen leveren, hooguit voor een ventilatortje.

Jongens, laat je nou allemaal niks wijs maken: een aircopomp gebruikt nou eenmaal zoveel vermogen, daar zou je zonder brandstofmotoraandrijving in een normale auto in no time je accu mee leeg hebben.
Waarom zoveel vermogen ? Omdat een auto een rijdende broeikas is, vrijwel zonder enige thermische isolatie !!!
Plaats reactie