Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Geen spanning op de radio

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Geen spanning op de radio

Bericht door Roger B. (11)61 »

André schreef:. . . . zo, alles voor elkaar :gekte Radio werkt prima.
Patt, je had gelijk. Ik ben bij het contactslot aam het meten gegaan en inderdaad maakt deze inwendig de doorverbinding niet meer tussen constante plus en de ACC stand van het contactslot.André

het welbekende contactblokje dus, nog geen 30 euro bij de dealer en effe wat geklooi met dat kleine schroefje waar je wat moeilijk bij kunt en alles werkt weer als het hoort, zodat je je radio oop weer kunt gebruiken zonder de hele auto op contact te zetten (wat ook stroomverbruik tot gevolg heeft) (alleen moet je dan wel even die modificatie die je uitgevoerd hebt ongedaan maken uiteraard)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Geen spanning op de radio

Bericht door Multivan Generation »

:toppie Patt

Is het geluid ook naar je zin?.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Geen spanning op de radio

Bericht door André »

. . . . ja ik was er al bang voor dat ik nu aan de beurt was met het beruchte blokje achter op het contactslot. Ik heb daar nog even naar gezocht hoe dat precies zit maar ik moet zeggen dat ik het blokje niet helemaal kan ontdekken maar ik zal de posts op het forum daarover eens goed lezen.
Je komt ook zo lekker overal bij natuurlijk dus echt super aandachtig heb ik de boel niet bekeken, rug deed al redelijk pijn.
Als voordeel heb ik dat er bij een startonderbreker op zit, wilde de verzekering helaas :gif , en als nu gewoon het contact omdraait hoor je alleen wat relais schakelen maar kan ik verder niets doen, behalve dan dat mijn radio werkt !!!!
Als ik heel rustig mijn contactsleutel omdraai dan hoor je ook diverse relais heen en weer jutteren dus ik had al zo'n vermoeden dat het beruchte blokje niet helemaal fris was, zal hem van de week wel eens aanschaffen. Is zeker alleen bij de dealer te koop ?

Geluid is overigens prima ! Een achterspeaker kraakt heel erg maar dat is door waterschade van een lekkage van het hefdak dat ik nog steeds heb.
Ik kan wel merken dat dit kwalitatief een betere radio is.

Toen ik overigens aan het meten was met de multimeter kwam ik er achter dat met een lopende motor er wel 16 Volt op de connectors staat . . . . . is dat niet wat aan de hoge kant ?? deze spanning is eigenlijk wel vanaf stationair consequent hetzelfde dus dat is wel goed.

André
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Geen spanning op de radio

Bericht door Roger B. (11)61 »

14,5 volt max is normaal, veel hoger kan duiden op een defecte spanningsregelaar in je dynamo.

contactblokje is waarschijnlijk dealer-spul, maar zoals gezegd kost dat nog geen 30 euro.

het blokje zit op het contactslot aan de andere kant als waar je de sleutel er in stopt, op dit blokje zit de stekker van het contactslot gestoken.

DUS, als je naar de stuurkolom kijkt zie je de cilinder die onder een hoek op de stuuras staat waar aan het einde de sleutel in steekt, aan de andere kant van deze cilinder zit de stekker met de draden van het contactslot, als je deze stekker er af trekt zie je een kunststof blokje met koperen connectoren, dit blokje kan wit, zwart en wellicht ook andere kleurne kunstof zijn. Het zit met een klein kruisschroefje aan het slot-deel van het contactslot vast. met een bitje en een tangetje of met een haaks kruiskopschroevendraaiertje zou het schroefje los moeten kunnen.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Geen spanning op de radio

Bericht door André »

Zo . . .. :werkaanT4 die klus is ook weer gereed !
Ik was helemaal verbaasd dat de dealer het el-blokje op voorraad had voor het contact en dat hij niet eens chassisnr etc. hoefde te weten.
Het beruchte moeilijke schroefje is inderdaad lastig om te zien, maar als je weet waar hij zit is het geen punt. Schroefje ging los met de hand !! ik denk dat hij gewoon los getrild was, alleen was het weer evn zoeken toen het schroefje naar beneden viel.
Nieuwe contact zat zo op zijn plek, beetje vet aan het bitje zodat het schroefje onderweg er niet af viel riching het slot en weer netjes gemonteerd.
Klus duurde ongeveer 5 minuten !!
Het is wel een duidelijk verschil met het oude contact, je voelt nu dat er echt standen weer in het contactslot zitten en hij gaat beduidend zwaarder maar dan wel in die mate dat het zo hoort.
De stand dat als je de sleutel omdraait om alles uit te zetten maar dat de radio door blijft werken en pas stop als je de sleutel weg haalt werkt ook weer. Vind ik zelf een handige gadget.

Wat mij trouwens ook laatst opviel is dat het lcd klokje in mijn dashboord zich zelf niet meer re-sette natdat ik de plus kabel van de acc stand had doorverbonden met de geschakelde plus.
Het klokje re-sette zich nog al eens op het moment dat je de motor startte en dat is nu ook verleden tijd.
Ik krijg toch sterk de indruk dat ik ale heel lang last heb van een slecht contact slot en heb ik gewoon buiten een paar storingen gewoon mazzel gehad dat hij het altijd redelijk heeft gedaan.


:toppie :gekte André
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Geen spanning op de radio

Bericht door Roger B. (11)61 »

mooi opgelost André..... het zou mij meer verbazen als de dealer het NIET voorradig had... vele VW's hebben hetzelfde blokje en het gaat bij al die modellen vaker stuk.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 359
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Re: Geen spanning op de radio

Bericht door starfire »

André schreef: Heb voor de grap ook weer even de "oude" radio er aan gehangen en die deed het dus gewoon :muur . . . . heb ik een goedwerkende vervangen door een goedwerkende . . . . lekker slim van me :nuts .

Dus als iemand interesse heeft voor een radio CD/DVD/MP3 speler met allerlei toeters en bellen . . . . .
Ik heb er nog één liggen.
Wat voor merk is die dan? En natuurlijk... :nouwatkostdat
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Geen spanning op de radio

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik meen dat ie hem in de weetjewel marktplaats gezet had
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 359
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Re: Geen spanning op de radio

Bericht door starfire »

Ohhh, ik zie hem al. Hij heeft hem zo te zien "verkocht" voor een kratje Leffe Blond :bifun :ie :bonk
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Geen spanning op de radio

Bericht door André »

starfire schreef:Ohhh, ik zie hem al. Hij heeft hem zo te zien "verkocht" voor een kratje Leffe Blond :bifun :ie :bonk

Nee hoor . . .. radio heb ik nog steeds en dat kratje Leffe Blondes blijft nog steeds de prijs !
Dus als je hem wilt hebben en je van harte welkom !
Ik kan natuurlijk vertellen dat de radio in de weg ligt maar je begrijpt dat een krat met flessen groter is dan een radio :bifun

André
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 359
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Re: Geen spanning op de radio

Bericht door starfire »

Aanbod is leuk en interessant, maar je woont voor mij niet echt "naast de deur" en ik kom normaal ook niet in die richting.
Misschien dat de weetjewel "postdienst" iets kan betekenen, maar als je een ander er een plezier mee kan doen, dan is dat ook oké.
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
Gebruikersavatar
Patt
Berichten: 84
Lid geworden op: 27 nov 2007, 18:51
Locatie: Opwijk City

Re: Geen spanning op de radio

Bericht door Patt »

Blokje vervangen leek mij dus simpel, tot ik het ging proberen :nuts
Eventjes geprobeerd om te zoeken waar het zit, ik vermoed dus dat het "blokje", dat witte ding is met 5 of 6 koperen pinnen erin ?
en (zie rode pijl) dit het beruchte vijsje, dat bij mij dan weer muurvast zit.

Afbeelding

Afbeelding

Hoe komen ze erop om die vijs langs de moeilijkste kant te zetten :muur

Als dit het juiste onderdeel is, hoe krijg je dat vijsje er dan uit ?


PS : ook voor mij een beetje ver om de radio op te halen, zal dat kratje Afbeelding dan maar zelf leegmaken :proost
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Geen spanning op de radio

Bericht door André »

. . . ja weet je wat het is, ik kom relatief geregeld in Zwolle en Heino . . . . alleen nu ff niet ! en als ik daar dan ben is het eigenlijk meestal op 2 wielen !!
Nee . . . . zo hard ga ik met die T4 niet door de bocht maar ik zit ook geregeld op de motor en nee ik werk niet bij de KLPD !!!
Radio heen mee nemen is geen punt, maar dat krat achterop op de terug weg is nog al lastig !

André

Als iemand in de regio Leiden/Amsterdam richting zwolle moet dan moeten ze het maar zeggen, misschien wil er iemand wel als transporteur fungeren ?
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Geen spanning op de radio

Bericht door André »

. . .. ga de radio zelf nog gebruiken dus ga hem toch maar niet weg doen :nuts . . . .

André
Plaats reactie