Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Weer banden geklooi

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Weer banden geklooi

Bericht door Donald4Motion »

Ik heb 12.000km terug voor het laatst onder me wagen gekeken en de banden laten wisselen omdat ze achter nogal wat herrie maakte.
Dat was opgelost, want het zat daarna aan de voorkant :bonk

Ben ik net mijn bussie aan het opkuisen na een lange stoffige vakantie, kijk ik weer eens onder de bus
zie ik dat mijn banden nogal aan gort zijn :ie

De band linksboven is niet al te oud, vervangen i.v.m. lekkage
Bij de overige banden zie je ook dat de zijkant nogal warm geworden is door de haarscheurtjes.

Beetje scheef slijten okee maar dit is toch wel erg
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: Weer banden geklooi

Bericht door offline »

Las ik niet iets over een aanhangertje mee naar Portugal van pakweg 3,5 ton en een stevige rijstijl :knipoog

Offline
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: Weer banden geklooi

Bericht door johnny van de voorde »

Hey !

Schrijf eens : Wat is het merk , het type , de maat en de max. belasting van jouw banden ?

Met welke bandenspanning rij jij ?

John.
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Weer banden geklooi

Bericht door edjeraketje »

Falken ziex 255/45/18 loadindex 103 en een KW Variante 3 waar de rubbers uit hebben gelegen :gif
Bandenspanning van D weet ik niet, maar dat lijkt mij hier niet de oorzaak.
Het nadeel met een verlaagde bus is dat de wielstanden met name achter erg negatief worden. En wannneer je dan ook nog zwaar beladen bent, dan kun je elke 10K je banden op de velg laten omdraaien. Anders zijn deze foto's hele goeie voorbeelden van hoe het bijna fout kan gaan.

@Donald hebben ze dit de laatste keer niet gezien met het inzetten van die nwe rubbers????
Of komt het van die monsterrit naar Porugal??

Suc6
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Weer banden geklooi

Bericht door Donald4Motion »

het is echt gekomen van de vakantie.
waarvan een goede 5000km met schamelwagen. de andere 7000 is snelweg en ook erg veel bergpassen.
Belading rond de 400kilo en 2 personen voorin.De rest had ik op de aanhanger liggen.

Bandenspanning is 3bar, wat opzich niet veel is maar voor een bus van totaal ong.2600 kilo


Bij het wisselen was er niets vreemds aan de banden alleen wat scheurtjes aan de kant, alsof ze wat droog waren of iets te warm geweest.


Ik heb nu me 20inch er weer onder maar ik moet gelijk aan andere bandjes.
staat wel weer erg dik :lach
en de bus voelt weer wat dikker aan :ikrij
RickyT5
Berichten: 945
Lid geworden op: 07 apr 2009, 11:29

Re: Weer banden geklooi

Bericht door RickyT5 »

Donald4Motion schreef:het is echt gekomen van de vakantie.
waarvan een goede 5000km met schamelwagen. de andere 7000 is snelweg en ook erg veel bergpassen.
Belading rond de 400kilo en 2 personen voorin.De rest had ik op de aanhanger liggen.
Kunnen zeker aardig wat personen op die schamelwagen liggen? :lach
Rick
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Weer banden geklooi

Bericht door Donald4Motion »

:lach Ja ik had er een stapel mee genomen om op het volgende continent af te zetten :toppie
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Weer banden geklooi

Bericht door bartt4 »

zoals ik de foto zie duidelijk uitlijn probleem en dan idd met brede velgen banden gaat het snel. wielstanden aan passen, eventueel met appart verkrijgbare stelbouten. zodat met verlaging het ook goed gaat.
zo iets zou je moeten zoeken

http://k-mac.com/pages/newprods/vw/vw.htm
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Weer banden geklooi

Bericht door bartt4 »

droogte scheuren duid ook op te zware beslasting . Dus als de band niet mooi recht onder de bus staat komt op een kant meer gewicht. Wat mag er max aan spanning in die banden>? als ik je gewicht zo lees. Zou ik de spanning in die gevallen op maximaaal zetten. Zo heeft de band ook zijn hoogste draag kracht. droogte scheurtjes kunnen ook komen van iets oudere banden of verkeerde opslag. zon ed. weet niet wat dot nummer is.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Weer banden geklooi

Bericht door Donald4Motion »

Goeiemorgen Bart

Ik zit net op die link te kijken, maar op het bovenste plaatje staan toch verstelbare veerschotels?

Ik wilde al naar de uitlijner, daar ga ik morgen maar even een afspraak maken.
De wagen trok altijd iets weg en dat is nu helemaal weg. Hij stuurt goed! toch raar he', of het went dat kan ook
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Weer banden geklooi

Bericht door bartt4 »

als je door schrolt zie je rearkits staan!! t4 en t5 :knipoog Zal eens horen of ik daar ook aan kan komen
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Weer banden geklooi

Bericht door Donald4Motion »

bartt4 schreef:als je door schrolt zie je rearkits staan!! t4 en t5 :knipoog Zal eens horen of ik daar ook aan kan komen
Kan je daarmee ook je asstand van hart naar hart goed zetten, tussen voor en achter?
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: Weer banden geklooi

Bericht door raymondo »

deze problemen heb ik ook op 20 inch..... vorig jaar uit nood voorziening.... achilles laten monteren.. de vredesteins waren versleten en moets met spoedn naar roemenie...... de banden hadden 95 extra load.. maar de bus verder leeg.. 2 personen...

na 1500 kilometer is de eerste band spontaan uit elkaar geknald met een druk van 3.2 en bij 2800 km de tweede met hetzelfde probleem.... de binnenwangen van beide wangen hadden enorme gaten.... gewoon lucht tussen de te wang in wat het rubber zacht maakte waardoor er bobbels op komen tot er 1 knapte....

later de vredestijn van achter ook laten vervangen omdat die er net zo uit zagen als D zijn banden... buitenkant loop vlak als nieuw en binnen kanten kwam het staal er door heen...
heb toen alles weer nieuwe vredestijn laten zetten bij terug komst in holland..

en ook na me ongeluk...me ongeluk zon 13000 km na de montage.. bleken wederom de voor banden op het binnen vlak na genoeg kaal......

ben benieuw hoe lag ik het deze keer goed houd.... zit nu over de 7000 km en alles lijkt nog goed....
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Weer banden geklooi

Bericht door edjeraketje »

bartt4 schreef:als je door schrolt zie je rearkits staan!! t4 en t5 :knipoog Zal eens horen of ik daar ook aan kan komen
Ik heb 2 jaar geleden geprobeerd contact met dit bedrijf te leggen. Dat gaat zeer moeizaam, soms wel 2 weken later dat je een reactie kreeg.
Probleem wanneer je ze in Australie besteld zijn de invoerkosten, ik heb ze in Engeland proberen te bestellen bij een bedrijf wat ook K-Mac verkocht. Zij konden alleen de achtersets leveren op de vraag of ze voor ook konden leveren vertelden ze mij dat er met K-mac geen afspraken gemaakt konden worden en dat was de reden dat ze ermee stopten.
Wat misschien ook nog een oplossing is is om AST aanpassingen te laten maken.
Hoe dan ook ik heb er wel oren naar.
@ donald ik kan je de mails wel sturen van de Engelse en de australische bedrijven.

Gr Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Weer banden geklooi

Bericht door bartt4 »

zal eens horen wat ik kan krijgen via johnbeam uitlijning. Kan voor vele wagens wel wat krijgen word vervolgd. Kw moet ook aangepaste armen voor achter hebben staat me bij
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie