Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Weer banden geklooi

vragen over de T5
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Weer banden geklooi

Bericht door edjeraketje »

Zoals ik al zei: ik houd mij aanbevolen!!

Gr Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Weer banden geklooi

Bericht door bartt4 »

als je exentrische bouten zou hebben zou je al wat meer kunnen. voor de t4 zijn ze wel te krijgen. tijd terug ook zoiets voor de nieuwe toyota advensis daar namelijk ook problemen mee. Hier zijn diverse bouten in dikete verschil voor te krijgen. Duik er morgen gelijk in. Moet eens ff onder een t5 duiken hoe het er exact uitziet.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Weer banden geklooi

Bericht door Multivan Generation »

zouden veel van jullie problemen verholpen kunnen zijn,
als je op 18 inch zou gaan rijden?
Of heeft echt de verlaging veel invloed op dit geheel?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Weer banden geklooi

Bericht door Donald4Motion »

Multivan Generation schreef:zouden veel van jullie problemen verholpen kunnen zijn,
als je op 18 inch zou gaan rijden?
Of heeft echt de verlaging veel invloed op dit geheel?
Dit probleem betreft nu 18inch velgen.

Maar het probleem zit h'm hoogstwaarschijnlijk in de rubbers in de draagarmen die gewoon op/kapot/stuk zijn.
Ik had al veel eerder aangegeven bij mijn dealer dat er iets rammelde, maarja ik vraag waarschijnlijk weer dingen waar ze geen kaas van hebben gegeten.

Als een wagen goed uitgelijnd is dan is er geen probleem, met geen enkele banden maat. Dat uitlijnen gaat bij een T4 trouwens makkelijker dan bij een T5.
Echt een gevalletje van vooruitgang wil niet altijd goed zijn :lach Bij een T4 kan je veel meer instellen.
Met mijn 20inch velgen heb ik ook alleen iets gehad omdat de boel niet goed uitgelijnd was bij DE VWgarage, verder niet.

Ook hebben erg veel T5'en een afwijking tussen voor en achteras.
Deze is dus op te lossen met een verstelbare veerschotel die of op maat gemaakt moet worden of misschien op de site die Bart aan gaf te verkrijgen is.
Kost wel wat, maar je kan ook genoegen nemen met hoe de uitlijner je wagen uitlijnd, en dat doe ik dus niet :nuts
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Weer banden geklooi

Bericht door Multivan Generation »

Staat je bus niet meer te koop Donald?

Anders zou ik me er niet zo veel zorgen om maken namelijk..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Weer banden geklooi

Bericht door Donald4Motion »

Multivan Generation schreef:Staat je bus niet meer te koop Donald?

Anders zou ik me er niet zo veel zorgen om maken namelijk..
Nee niet meer.

Als iets niet functioneert zoals het hoort dan erger ik me er dood aan.
Ik wil me boeltje wel spik en span hebben en als het beter kan dan fabriekaf dan zal ik dat zeker niet nalaten.

Dus een bus die wat naar links of rechts trekt, dat trek ik niet :knipoog
Sommige noemen je dan een zeikerd en dat ben ik ook. :winter
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Weer banden geklooi

Bericht door alfagek »

Gister het zelfde probleem,

Kwam thuis van een weekend racen met de 5 meter lange Tabbert caravan van mijn maatje.

Hoorde ik bij thuiskomst een gesis van een lekkeband.

Bij de voorbanden dus,

Loopvlak is gelijkmatig gesleten dus aan uilijnen kan het niet liggen, Vorige setje ging toch ook goed/

Ik kijken maar vond niks, lampje gepakt en toen kreeg ik de schrik van mijn leven.

Gehele binnenkant van de band open geknapt, je kon zo de staalgordel en de dubbele laag rubber zien.
Band zat nog aan een stukje van 20cm vast aan de binnenkant.

Andere kant begint ook de scheuren zeer dunne zijkant ( bij ronding band).

Mijn bus is niet verlaagd en vorige set vredestijn 275-35-20 ging wel goed.

Waar ligt het nu aan ?

Productie fout !!!!

Auto heeft 14 dagen geleden nieuwe remblokken gehad, had de garage dit toch moeten kunnen zien, hebben dus niks gezien zeiden ze.

Morgen worden de banden onder garantie geklaimt bij vredestein, we wachten af,

Kon vandaag niet werken door de twee slechte / lekke banden.

Gr,
Bob.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Weer banden geklooi

Bericht door Donald4Motion »

Bob,

Kan je ook aan je velgen zien dat je banden er schuin onder staan?
En heb je ook gerammel gehad, misschien heb je dichte wagen dan hoor je dit niet of bijna niet.
Maar het zouden ook je draagarmrubbers kunnen zijn.

Ik heb ook die vredestein gehad, dat ging erg goed. Denk ook niet dat het aan de banden ligt maar meer aan de uitlijning van de wagen.
Of onderdelen die slijten waardoor de uitlijning drastisch slechter wordt
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Weer banden geklooi

Bericht door alfagek »

Donald4Motion schreef:Bob,

Kan je ook aan je velgen zien dat je banden er schuin onder staan?
En heb je ook gerammel gehad, misschien heb je dichte wagen dan hoor je dit niet of bijna niet.
Maar het zouden ook je draagarmrubbers kunnen zijn.

Ik heb ook die vredestein gehad, dat ging erg goed. Denk ook niet dat het aan de banden ligt maar meer aan de uitlijning van de wagen.
Of onderdelen die slijten waardoor de uitlijning drastisch slechter wordt
Neen kan niet zien dat mijn banden er schuin onder staan.

Loopvlak is gelijkmatig versleten, en niet schuin naar binnen van de band.

Aan de ronding van het loopvlek van zijkant band zie je de breuk van binnen uit komen, waarna deze dus open scheurd.

Hoe set je foto's hier, of kan ik ze naar iemand mailen die dat voor mij doet.

gr,
Bob.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Weer banden geklooi

Bericht door Donald4Motion »

je mag ze naar mij mailen.

Maar als je een bericht beantwoord, zie je links onderin iets staan zoals bijlage toevoegen ofzo
daarmee kan je foto toevoegen aan je bericht
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Weer banden geklooi

Bericht door alfagek »

http://yfrog.com/mvbandt5j" onclick="window.open(this.href);return false;

http://yfrog.com/bfbandt51j" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij deze

Gr,
Bob.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: Weer banden geklooi

Bericht door offline »

Ik heb geen verstand van banden (en dat probeer ik zo te houden) maar ik lees bij beide dat er flink doorgereden wordt in combinatie met een aanhanger die flink aan het gewicht (Donald) of een luchtweerstand van heb ik jouw daar heeft in combinatie met flink wat kilo´s van een caravan (Bob).

Zou het zo kunnen zijn dat de aangedreven wielen van het trekkende voertuig op deze manier altijd wat meer frictie hebben met de weg en zo warmer worden dan normaal. Op de grote rit kan hij dan die warmte niet kwijt en loop je deze problemen op.

Ik weet niet of het zou schelen als je de banden met stikstof vult qua warmte afvoer/oplopen?

Dan vraag ik mij ook nog af of die 18" en groter banden niet ontwikkeld zijn voor sportieve auto´s en niet voor rijdende zeecontainers met daarachter nog een zeecontainer die zo snel mogelijk van A naar B moet.

Ik heb het vermoeden dat jullie dingen vragen van het materieel waar het materieel niet voor gemaakt/ontwikkeld is.

Dit was een hersenspinsel van iemand die dus geen verstand van zaken heeft, maar eea op een logische manier probeert te benaderen. Ik zou zeggen

BART, KOM ER MAAR IN :toppie

Offline
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Weer banden geklooi

Bericht door alfagek »

Ik rij NOOIT met zwaar materiaal.

1 keer met de sleurhut naar groningen gewicht 1300 kilo, maar geen wielspin met optrekken of zo.

14 dagen geleden bij garage geweest voor onderhouds beurd,

Banden zijn eraf geweest voor remblokken maar hebben niks gezien.

Dus zeg mij maar waar het probleem ligt, na 12000 km met mooi vlek loopvlak op de band,

Ook de band loopt nergens tegen aan, deze ET is speciaal voor de T5 en vorige set ging wel goed die vervangen is na 35000km, tot laatste mm opgereden.

Gr,
Bob.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: Weer banden geklooi

Bericht door offline »

alfagek schreef:Ik rij NOOIT met zwaar materiaal.

1 keer met de sleurhut naar groningen gewicht 1300 kilo, maar geen wielspin met optrekken of zo.

14 dagen geleden bij garage geweest voor onderhouds beurd,

Banden zijn eraf geweest voor remblokken maar hebben niks gezien.

Dus zeg mij maar waar het probleem ligt, na 12000 km met mooi vlek loopvlak op de band,

Ook de band loopt nergens tegen aan, deze ET is speciaal voor de T5 en vorige set ging wel goed die vervangen is na 35000km, tot laatste mm opgereden.

Gr,
Bob.

Zoals ik al aangaf is het een hypothese van iemand die geen verstand van banden heeft en kan ik je dus niet met zekerheid vertellen waar het probleem ligt.

Offline
J. Jolliffe
Berichten: 343
Lid geworden op: 04 dec 2008, 21:00

Re: Weer banden geklooi

Bericht door J. Jolliffe »

Toch heeft offline wel een punt. Als de banden stuk lopen op een onverlaagde bus dan zou het niet aan de uitlijning moeten liggen. Ik denk zelf dat de lage bandwang er voor zorgt dat er onvoldoende bewegingsruimte over blijft om oneffenheden te absorberen. Het loopoppervlak zit relatief dicht op de velgrand dus het beetje bandwang wat daartussen zit krijgt het constant voor z'n kiezen. In bochten wordt dat nog een graadje erger omdat de wielvlucht dan veranderd en het wiel op de binnenkant van het profiel komt te rijden.

Nog even gezocht op een Duits forum en daar heeft iemand via Vredestein het advies gekregen om Sessanta's in deze maat op te pompen tot 3,5 bar.
Plaats reactie