Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

EGR klep en de dealer

vragen over de T5
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

EGR klep en de dealer

Bericht door niels »

T5, 175pk tdi Highline aut. september 2007. Na herhaaldelijk al bijna 2 jaar aanmodderen met storingen die het motorvermogen drastisch verminderen; meerdere malen bij dealer geweest, roetfiltervervangen enz. enz. telkens kwam de storing na een tijdje wéér terug.
Vorige week liep ie zelfs niet harder dan 10-15 km/uur, direct naar dealer; ligt aan EGR klep, schoongemaakt. volgende dag weer opgehaald, en binnen de 100m brandde er alweer een storingslampje.

Bericht van de dealer:

Helaas is het niet mogelijk alle reparaties en onderdelen te claimen. Auto heeft twee jaar fabrieksgarantie met onbeperkte kilometers. Na de twee jaar zijn alle reparaties, onderhoud en arbeidskosten voor de klant. Bij sommige onderdelen zit er nog een coulance regeling op die dan ook geclaimd kan worden. Dit is meestal ook een verdeelsleutel klant, dealer en importeur. Maar sommige onderdelen zoals een uitlaatterugvoerklep die vervuild is kan ik helaas niet claimen. Ik heb evt. een bewijs van afkeur van onze importeur ter inzage.

Ik begrijp goed dat dit tot grote ergenis lijdt. Daarom heb ik korting gegeven op de delen en grotendeels onderzoek van onze werkplaatschef niet aan je doorbelast. Kosten die nu aan je doorbelast zijn zijn reëel. Ook omdat deze storing nog niet bij vorige werkplaatsbezoeken in storingsgeheugen aanwezig was/is. Dit heb ik teruggezocht, wel gaat bij iedere storing hetzelfde lampje branden.

Bij nog onduidelijkheden is het evt. een optie je uit te nodigen om samen met mij en onze werkplaatschef hierover alles te bespreken. We hebben evt. nog foto's ter inzage over de vervuiling van de egr klep.

Als advies kan ik je voor te toekomst adviseren om af en toe een brandstof te tanken met brandstofreiniging erin. Zoals Shell V-power, die speciaal voor dit soort vervuilingen is ontwikkeld.

Gr. Niels
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: EGR klep en de dealer

Bericht door niels »

Ter aanvulling: We hebben de Multivan gerepareerd, Na vorige week egr klep reinigen en vandaag egr vervangen zijn de totale kosten op

€ 482,07 euro excl. btw incl. montage. Dit is incl. 10 % korting op de onderdelen. Dit ter info.


Niels
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: EGR klep en de dealer

Bericht door Henk250 »

Dit soort dingen doet me gruwen als ik aan de aanschafprijs denk,en daarbij de hoge onderhoudskosten.
Je mag een redelijke garantie verwachten,zeg maar de levensduur van de auto,op veel onderdelen dunkt me.
Mijn overbuurman heeft een Kia (model weet ik niet),en krijgt onvoorwaardelijk 7 jaar garantie.
Het ding is goedkoper,maar de fabrikant staat achter zijn produkt.
Als mijn VW aan vervanging toe is,komt er geen andere.

Zelfs Hyundai : " Hyundai bewijst kwaliteit: 3 jaar garantie zonder kilometerbeperking."

Bij VW moet/kun je garantie bijkopen,tot 6 jaar of 150.000km.

:muur :muur
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: EGR klep en de dealer

Bericht door emil »

ja het is natuurlijk vervelend en als ik soms hoor hoe hoog de rekeningen van een garage zijn
dan schrik ik me lam
gelukkig kan ik het meeste zelf zoals gisteren gloeibougies moeten de bumper ,koeler,en inlaat spruitstuk
aan de kant ...voor een paar gloeiers !!!! bij de t4 grille weg koeler in service stand en in een fractie van de tijd
die het voor de t5 heb je de gloeiers

wat ik hiermee zeggen wil , de techniek word alleen maar ingewikkelder en als een dealer een aantal gevallen heeft als de uwe en niets door kan bereken en ook van pon niets krijgt , snel een andere directeur heeft
n.l. mr q.rator
als ik het hierboven zo lees heeft uw dealer het netjes onderbouwd en niet maarzo lomp een vette rekening gestuurd

en ja de t5 is nogal storings gevoelig
ik zeg niet dat u geen gelijk hebt maar dit een beetje ter verdediging van uw dealer
sucses met uw discussie met uw dealer
p.s. egr kan softwarematig dichtgezet worden en de storing word dan door de de regeleenheid genegeerd
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: EGR klep en de dealer

Bericht door Donald4Motion »

een jaar allrisk garantie bij kopen kost 500euro, die had je er al zo uit.
maar achteraf is dat makkelijk gezegd natuurlijk (daarom zeg ik het ook :knipoog )

Ik denk dat dit ook voor mij mijn laatste VW gaat worden, op de Caddy's na dan( :T54LIFE Dacht het niet)
Gebruikersavatar
T5austria
Berichten: 132
Lid geworden op: 06 mei 2010, 21:46
Locatie: Avenhorn & Bad Kleinkirchheim
Contacteer:

Re: EGR klep en de dealer

Bericht door T5austria »

Als er al ruim 2 jaar onderdeel na onderdeel is vervangen dan is de oorzaak niet bij de onderdelen te vinden maar moet men gaan zoeken in de computer van de auto, daar zal hoogstwaarschijnlijk een schrijf fout in staan die voor deze storingen zorgt.
Vraag eens aan de dealer of ze daar al aan gedacht hebben, en zo ja of ze er nieuwe software (update) in geschreven hebben.
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: EGR klep en de dealer

Bericht door niels »

JA, het is een triest verhaal, je moet bij een nieuwe bus al bijna een reserveauto bestellen, ik weet de weg naar de dealer wel te vinden.
Ik heb me niet echt verdiept in het garantieverhaal, maar ik dacht 3 jaar, maar het blijkt maar 2 jaar te zijn.
De storing van het terugvalen van het vermogen is al ouder dan 1 jaar(auto was nog geen 2 jaar oud), is hopelijk met deze aktie opgelost, maar alle voorgaande reparaties zijn bijna allemaal onder garantie gerepareerd.
Nu ligt het weer ineens aande EGR? en is het spontaan géén garantie meer.

Ik denk er over om eens rechtstreeks aan te kloppen bij vw-nederland, ik heb het idee dat de dealer er zich wel erg makkelijk vanaf probeerd te maken.

Gr.Niels
Gebruikersavatar
Yorrie
Berichten: 407
Lid geworden op: 16 mar 2010, 17:17
Locatie: In het mooie Grunnegerland!
Contacteer:

Re: EGR klep en de dealer

Bericht door Yorrie »

Tsja mensen, bij mij exact hetzelfde. Bus staat nu wederom bij de dealer. Auto is van eind maart dit jaar en is inmiddels voor de 9de keer bij de dealer. Heb ik spijt van de aanschaf? Best wel ja, maar ja... Als ie dan rijdt dan is 't ook super, maar het geklooi iedere keer heh? Het is ook niet alleen het feit dát ie er heen moet maar ook het gedonder er omheen, kost allemaal hopeloos veel tijd en er is altijd wel wat te zeiken. Eigen risico voor vervangend vervoer (heb ik op m'n eigen auto ook niet en die staat hier omdat het een ondeugdelijk product is, dus ik wens het op de vervangend vervoer auto ook niet te hebben), kosten voor vervangend vervoer, het niet kunnen aanbieden van passend vervangend vervoer, achterlijke openingstijden voor een bedrijfswagencentrum waardoor ik altijd onder m'n eigen openingstijden naar de dealer moet en ga zo maar door...

Maar mensen, wat doen we eraan? Gewoon niet meer terug gaan naar een dealer als je niet tevreden bent. Nadeel is alleen dat tegenwoordig bijna alle dealers van Pon zijn en dus allemaal dezelfde werkwijze hebben...

Mijn auto's gaan al jaren naar een bevriende Toyota-dealer en ben meer dan tevreden! :toppie
De trotse eigenaar van 'n LWB 2.5TDi 130pk DC Comfortline "Premium" (03/2010) met o.a. leer, een hele hoop pakketten en Ronal R48's (17") in het Reflexzilver.
Gebruikersavatar
Yorrie
Berichten: 407
Lid geworden op: 16 mar 2010, 17:17
Locatie: In het mooie Grunnegerland!
Contacteer:

Re: EGR klep en de dealer

Bericht door Yorrie »

niels schreef:Ik denk er over om eens rechtstreeks aan te kloppen bij vw-nederland, ik heb het idee dat de dealer er zich wel erg makkelijk vanaf probeerd te maken.

Gr.Niels
Nou, dat valt tegen denk ik hoor... Weet niet welke dealer het betreft, maar Pon (of VW Nederland zo u wilt) zit bijna overal ofwel bij in ofwel is eigenaar. Dus weinig kans. Maar wie niet waagt...

Sterkte in ieder geval. Ik ga bij de volgende bus toch maar weer voor een Mercedes...
De trotse eigenaar van 'n LWB 2.5TDi 130pk DC Comfortline "Premium" (03/2010) met o.a. leer, een hele hoop pakketten en Ronal R48's (17") in het Reflexzilver.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: EGR klep en de dealer

Bericht door Multivan Generation »

Yorrie schreef:Tsja mensen, bij mij exact hetzelfde. Bus staat nu wederom bij de dealer. Auto is van eind maart dit jaar en is inmiddels voor de 9de keer bij de dealer. Heb ik spijt van de aanschaf? Best wel ja, maar ja... Als ie dan rijdt dan is 't ook super, maar het geklooi iedere keer heh? Het is ook niet alleen het feit dát ie er heen moet maar ook het gedonder er omheen, kost allemaal hopeloos veel tijd en er is altijd wel wat te zeiken. Eigen risico voor vervangend vervoer (heb ik op m'n eigen auto ook niet en die staat hier omdat het een ondeugdelijk product is, dus ik wens het op de vervangend vervoer auto ook niet te hebben), kosten voor vervangend vervoer, het niet kunnen aanbieden van passend vervangend vervoer, achterlijke openingstijden voor een bedrijfswagencentrum waardoor ik altijd onder m'n eigen openingstijden naar de dealer moet en ga zo maar door...

Maar mensen, wat doen we eraan? Gewoon niet meer terug gaan naar een dealer als je niet tevreden bent. Nadeel is alleen dat tegenwoordig bijna alle dealers van Pon zijn en dus allemaal dezelfde werkwijze hebben...

Mijn auto's gaan al jaren naar een bevriende Toyota-dealer en ben meer dan tevreden! :toppie
Hoeveel korting had je ook alweer? :knipoog
Daar word je nu voor gestraft :bifun :bifun :bifun

Best wel vreemd eigenlijk,
dat er best veel T5 rijders toch wat ontevreden raken over de technische kwaliteit van de auto :bonk
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Yorrie
Berichten: 407
Lid geworden op: 16 mar 2010, 17:17
Locatie: In het mooie Grunnegerland!
Contacteer:

Re: EGR klep en de dealer

Bericht door Yorrie »

Multivan Generation schreef: Hoeveel korting had je ook alweer? :knipoog
Daar word je nu voor gestraft :bifun :bifun :bifun

Best wel vreemd eigenlijk,
dat er best veel T5 rijders toch wat ontevreden raken over de technische kwaliteit van de auto :bonk
Is ook zo, is ook zo... Voel me ook best schuldig als ik weer bij de dealer aan kom kakken... :knipoog Maar gelukkig ben ik inmiddels vaste patiënt bij Century in Groningen en niet meer bij de leverende dealer. Maar goed, het blijft vervelend. En inderdaad, het is heel vreemd dat veel mensen ontevreden zijn. Voel me soms net zo'n Renault-rijder... :nuts

Maar goed, zoals gezegd: áls ie dan rijdt dan is 't ook super. Het is alleen zwaar frustrerend als je wéér wat hebt... Soms denk ik zelf stiekem: ben ik nou zo'n zeikerd... Weet je, bij ieder kraakje/piepje/bonkje denk je: ligt het nou aan mij of zou het echt niet goed zijn?

Tel boven op al dat gezeik de houding van de gemiddelde VW-dealer en het gezeik is compleet...
De trotse eigenaar van 'n LWB 2.5TDi 130pk DC Comfortline "Premium" (03/2010) met o.a. leer, een hele hoop pakketten en Ronal R48's (17") in het Reflexzilver.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: EGR klep en de dealer

Bericht door harry t5 191 »

De ervaringen van mij zijn positief,kan niet anders zeggen!
In 4 jaar alleen een gloeistift.
Ik klaag dus niet. :lach

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Yorrie
Berichten: 407
Lid geworden op: 16 mar 2010, 17:17
Locatie: In het mooie Grunnegerland!
Contacteer:

Re: EGR klep en de dealer

Bericht door Yorrie »

harry t5 191 schreef:De ervaringen van mij zijn positief,kan niet anders zeggen!
In 4 jaar alleen een gloeistift.
Ik klaag dus niet. :lach

:wjw :T54LIFE :toppie
Da's niet verkeerd! Zou echt willen dat ik hetzelfde kon zeggen...

Maar goed, mijn auto heeft voordat ik 'm kreeg wel een hele tijd op een waaierig parkeerterrein in Leusden gestaan...
De trotse eigenaar van 'n LWB 2.5TDi 130pk DC Comfortline "Premium" (03/2010) met o.a. leer, een hele hoop pakketten en Ronal R48's (17") in het Reflexzilver.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: EGR klep en de dealer

Bericht door vaniac »

Ik heb mijn T5 nu 6 jaar en heb er relatief weinig problemen mee gehad: alleen een nieuwe waterpomp met 100 % coulance en een nieuw motorregelapparaat met 0% coulance à de lieve som van 1300 euro. Ik heb zo het bange vermoeden dat de problemen die andere T5-rijders al gehad hebben, bij mijn T5 nog moeten komen opmdat hij pas 83.000 km gelopen heeft.
Ik zit onbewust te wachten totdat er iets kapot gaat...................... Dat drukt toch wel enigszins de feestvreugde onder het rijden :muur :bonk :ie
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: EGR klep en de dealer

Bericht door emil »

ja op dit forum zitten veel mensen met problemen met hun t5
maar als ik op de straat met t5 rijders praat dan hebben die zelden problemen
die van mij gekocht met 140.000 t5130pk nu 180.000 1 keer noodloop
nu egr dicht en vorige week paar gloeistiftjes verv.
koppeling is wel een beetje schokkerig als ie koud is maar verder 100% tevreden
bij mij is het wel t5 for very long!!! (ever is wel errug lang)
:driveT5 :ikrij
Plaats reactie