Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Project “van 2.4D naar 2.5TDi” en nu spuiten

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Project “van 2.4D naar 2.5TDi” en nu spuiten

Bericht door Rimu »

Hallo wjw-ers,
Hier het begin van mijn project “van 2.4D naar 2.5TDi
Na mijn reparatie van vorig voorjaar zie ook viewtopic.php?p=124697#p124697" onclick="window.open(this.href);return false; was ik toch niet helemaal tevreden over de soepelheid en vermogen van m’n 2.4D, kortweg gezegd hij is een beetje moe.
De storingen van dit moment zijn,
1) Motor stottert (schokt) tussen de 1750 en 2000 tpm. (mogelijk defect brandstofpomp)
2) Het terugschakelen van 4 naar 3 Gaat moeizaam of niet, moet dan eerst even richting 2 en dan naar z’n 3.
3) Motor maakt steeds meer herrie?
4) Het koelsysteem vertrouw ik niet word in Frankrijk in de bergen te warm.
5) Olie lekkage
6) Mis vermogen.
Daarom maar met mijn schoonvader Jan en zijn maat Jeroen (beide vw monteur) de verschillende opties overwogen en we kwamen tot de conclusie dat het vervangen van de 2.4D naar een 2.5TDi voor ons de beste optie is. Ben dus op zoek gegaan naar een geschikte donorauto Deze wist ik wel te vinden, ik werk naast en tot voor kort op het terrein van Domeinen in Soesterberg. En daar staan bosjes Kmar-bussen waarvan een aantal met weinig echte kilometers. Het voordeel, voor mij, van deze bussen is dat alles achter de voorstoelen gestript is alles eruit dus ook de ramen zijn eruit. Prima dus als “motor” donorbus . Na een paar mislukte pogingen deze keer dan toch eindelijk geluk ik heb een kavel bemachtigd. Een 2.5TDi uit 2001 met 73.068Km op de teller.
http://www.domeinenrz.nl/domeinenrz_nl/ ... fotos=8349" onclick="window.open(this.href);return false;
Gisteren ben ik met Ernst (nog bedankt) de bus wezen ophalen en even bij ons op het werk gestald.
Na betalen en papieren overdracht proberen de motor te starten en………..…. In 1 keer aan, wat een opluchting voorlopig zoals het zich laat aan zien geen kat in de zak, het blijft toch een risico iets ongezien (niet kunnen testen) kopen. Maar zoals Ernst zei toen de motor aansloeg, zozo dat loopt strak en mooi, zoals een TDI hoort te lopen zonder tikken en bijgeluiden, en ook mazzel de Kmar-bus staat op nagenoeg nieuwe winterbanden en heeft net voordat ie te koop kwam nog een beurtje gehad.
Dan gaat toch nu het project echt starten, we gaan in een loods van een collega in Loosdrecht eerst de Kmar-bus helemaal strippen en mijn westfalia upgraden.
Wat willen we allemaal gaan doen, en hebben jullie nog opmerkingen tips en trucs want ook Jan, Jeroen en ik doen zo een ombouw voor het eerst.
1) Motor met versnellingsbak ophanging en elektronica uit de Kmar-bus bouwen.
2) Achterwielophanging met schijfrem onder de Kmar-bus halen.
3) Verder een krat met reserve onderdelen samen stellen van de Kmar-bus (koplampen knipper en achterlichten de electrische portierramen en schakelaars enz.).
4) Dan de Donormotor een grote beurt geven inclusief nieuwe distributie en waterpomp en EGR afdoppen?.
5) Vervolgens mijn Westfalia strippen en ombouw klaar maken.
En dan wat is het beste om te doen is het nuttig om bijvoorbeeld het schutboord opnieuw te isoleren en zoja met wat, in 1992 was geluidsreductie niet zo een issues van VW. Alle tips om mijn oude campertje comfortabeler te maken zijn welkom, nu is het mijn kans denk ik maar zo. Verder zit in mijn kop een interkoeler en cruiscontrole alleen die moeten nog gevonden worden en wie heeft er nog EGR-plaatjes .
Ik ga binnenkort foto’s van het project plaatsen en jullie verder deelgenoot laten zijn van de voortgang met alle ups en downs. Als de ombouw slaagt dan is het nog de bedoeling dat de wat saaie witte Westfalia wat minder saai zandkleurig word gespoten zodat ie er weer heel wat jaartjes tegen kan.
Tips en opmerkingen zijn altijd welkom

Groet, Rinke

P.s.
Bij revisie bedrijf Mannessen zou ik een opendag organiseren, door eigen drukte en het feit dat Mannessen zelf maar een paar keer per jaar dit doet en er meerdere autoclubs al hadden gereserveerd is het er nog niet van gekomen binnen kort hoop ik een datum in 2011 te kunnen prikken.
Laatst gewijzigd door Rimu op 25 sep 2011, 10:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans 678
Berichten: 353
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:36
Locatie: Franeker

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Hans 678 »

Even voor de goede orde, ik heb er geen verstand van, maar...
Is het geen optie om al het spul van de Westfalia juist over te zetten in de KMAR bus.
Er zal nog BPM afgetikt moeten worden bij de camperkeuring neem ik aan, maar dit zou uitgerekend moeten worden of dit uit kan.
Dan heb je gelijk een recentere bus, met een legale 2.5 tdi motor.
Ik heb begrepen dat het officieel niet toegestaan is van 2.4 naar 2.5TDI, want dan moet je bus opnieuw gekeurd worden. Correct me if i am wrong.
Toch, heel veel succes met je project.
Groeten Afbeelding Hans 678
Afbeelding T4 California Generation 2.5TDi Syncro 2001 Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Roger B. (11)61 »

als je het netjes doet hoef je het alleen maar om te laten keuren (dus ook remmen en dergelijke netjes en degelijk mee overbouwen)
dat is goedkoper dan alles in die Kmar bus, en dan voor een camperkeuring gaan (die bus moet je ook nog overspuiten als je niet wit -blauw met stikkerafdrukken wil rondrijden)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door rick_k »

Motorwissel is zo gebeurd bij de RDW.

Het kost ook niet zoveel geld, geloof dat het tussen de 25 en 75 euro kost. Ikzelf ga binnenkort met een 205je ook in de richting en die heeft er een motorblok inliggen wat nooit geleverd is op die autos.

Ook dat is zo gedaan als het goed is.

mvg Rick
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door odorf »

Mooi project, ben zeer benieuwd naar de voortgang en resultaten.
Vergeet de FOTO'S niet! :yes

Je zou kunnen overwegen om er meteen een wijsneus op te schroeven, Pascal heeft er geloof ik nog 1 liggen?
heb je ook meer ruimte om te sleutelen en kan er later of meteen een grotere intercooler op.
Wellicht is het ook verstandig om meteen de motorophangrubbers mee te vervangen?

Succes!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Rimu »

@ Hans678
zoals ik al schreef, voor mij is dit de beste oplossing, daar ik twee VW-monteurs heb en geen arbeidloon kosten, als ik de ombouw anders zou doen zou ik eerst de Kmar-bus helemaal moeten oplappen als je straks de foto’s ziet snap je wel wat ik bedoel, bv. de ramen achter zijn er niet zachtzinnig uitgehaald overal zitten gaten in van hoe hij was uitgevoerd als Kmar-bus er konden roosters voor de ramen gehangen worden zwaailichtenvoetjes aan de zijkant enz. Wat ons betreft is een motor ombouwen het makkelijkst.
Verder maak je de opmerking
Dan heb je gelijk een recentere bus, met een legale 2.5 tdi motor.
Hoezo, legale motor heb ik dan nu een illegale 2.5TDI motor met daaraan vast een Kmar-bus gekocht?
En
Ik heb begrepen dat het officieel niet toegestaan is van 2.4 naar 2.5TDI, want dan moet je bus opnieuw gekeurd worden. Correct me if i am wrong.
Als het niet is toegestaan kan ik de bus dus niet officieel laten keuren. Het feit dat de bus wel officieel gekeurd kan worden impliceert meteen ook dat je wel dus kan ombouwen van een 2.4D naar een 2.5TDI.
@ Roger B. en Rick_k
Alles gaat zoveel mogelijk volgens het boekje heb er vertouwen in dat alles goed en netjes gebeurd en dan inderdaad naar het keuringsstation, ik begreep dat het inprincipe alleen papierwerk is omdat ik weinig verander aan de basis, een 5 cilinders en diesel. Maar dat kan ik dan weer mis hebben.
@ odorf
Ik probeer zoveel mogelijk de vorderingen van dag tot dag hier neer te pennen en daar horen dan ook de foto’s bij. Begin oktober moeten we gaan beginnen met de Kmar-bus te strippen. Een wijsneus erop schroeven zou kunnen alleen daar hebben we geen verstand van Jan en Jeroen zijn automonteurs en geen plaatwerkers en dan gaat ook het kostenplaatje meewerken denk ik, weet niet wat een wijsneus moet kosten. Het 1e probleem wat ik nu zie is het rechter voorscherm Bij de Kmar-bus zitten daar gleuven in bij de Westfalia niet. Dit moet ik nog even met Jan en Jeroen bekijken.
Groet, Rinke
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Rimu »

Beste wjw-ers,

Ik ben nog opzoek naar een motorlift(takel) om de boel uit en in te takelen ik woon zelf in Huizen wie o wie in de omgeving van midden nederland heeft er zo'n lift(takel).

tevens ben ik opzoek naar de welbekende EGR plaatjes, een cruisecontrol handel met bedrading, en een intercooler met de bijbehorende slangen en ophang beugel,
of weet iemand toevallig 1 van deze dingen ergens te koop.

M.vr.gr. Rinke
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door rick_k »

Als je naar de RDW ga voor een keuring, kan je het best een copie van een kenteken van een 2.5 TDi blauwe i meenemen danwel de gegevens van het blok (dus cilinderinhoud, vermogen, aantal cilinders, dat soort dingen).

mvg Rick
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Multivan Generation »

ik denk dat je een koopje hebt gehad..
Probeer hem eerst rijdend te krijgen voordat je aan een interkoeler begint,
dat kan namelijk altijd nog.

Die gleufjes in het rechter spatboard,
daar zit het inlaattraject voor het luchtfilter achter.
Dat is dus wel noodzakelijk dat je dat overbouwd van de andere bus.
Of je moet een andere oplossing er voor verzinnen..

De plaatwerkdelen van de kmar bus kun je misschien nog verkopen :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Rimu »

Ook ik denk dat ik een goede deal heb.
Als de :T4politiebus gestript is gaat ie vervolgens naar Berrie en Rene, die hebben ook nog een projectje :werkaanT4 en ik dan weer wat advies en documentatie.
Toch wel fijn zo'n wjw familie :jumpklap die elkaar helpen en aanvullen.

Groet Rinke
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Rimu »

Heb vandaag een paar foto's gemaakt van de Donor gever en ontvanger.
Nu nog mooi naast elkaar
Nu nog mooi naast elkaar
En nog maals
En nog maals
En nog eentje van de gestripte (gesloopte) binnen kant.
En nog eentje van de gestripte (gesloopte) binnen kant.
En zowaar nog gelukt ook, foto's plaatsen :jumpklap

Groet Rinke
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Roger B. (11)61 »

is dat wit van de donor en je eigen bus dezelfde kleur? dan zou ik het rechter voorscherm omzetten ivm de luchtinlaat voor de motor....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door rick_k »

Volgens mij is een 1994'er nog gelast. Anders moet je even aan Egbert vragen hoe of het zit, die heeft toch ook een 2.5 TDi in een 1991 Transporter gebouwd?

mvg Rick
Gebruikersavatar
deejoe
Berichten: 340
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:23
Locatie: Oosterhout

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door deejoe »

rick_k schreef:Volgens mij is een 1994'er nog gelast. Anders moet je even aan Egbert vragen hoe of het zit, die heeft toch ook een 2.5 TDi in een 1991 Transporter gebouwd?

mvg Rick
In hoevere is dit te doen een gelast spatbord vervangen door een ander bij voorkeur niet gelast model?
VW T4 Westfalia Biker 1996 2.4D (oud)
VW T4 1998 2.5 TDI(oud)
VW T4 2000 2.5 TDI
VW T3 1985 (te koop)
VW T5 2011 2.0 TDI
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Harry 341 »

Is wel te doen.je zult de puntlassen uit moeten boren.Hier is een speciale boor voor.
De hoeken van de boorpunt staan vlakker zodat je(als je het goed doet) alleen het eerste laagje plaatwerk en dus de puntlas wegboord.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Plaats reactie