Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

TL vervangen voor LED

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

TL vervangen voor LED

Bericht door Leo45 »

Gisteravond even lekker bezig geweest.
In de California Coach campers zitten een aantal TL lampjes die een paar nadelen hebben;
1e) groot stroomverbruik
2e) erg fel

In het verleden al eens op zoek geweest naar een losse unit omdat ik geen zin had een goed werkende van ongeveer 80,-- op te offeren voor een probeerseltje. Op de markt van de busclub vond ik er eentje. Daarna wat LED-strips een paar diodes en een 2 standen schakelaar gekocht.

Het prototype zit nu in de auto en de eerste testen zijn goed.
Stroomverbruik is van ruim 800mA
Stroomverbruik van TL
Stroomverbruik van TL
terug naar respectievelijk 120mA
stroomverbruik met 1 LEDstrip
stroomverbruik met 1 LEDstrip
en 250mA
stroomverbruik met 2 LEDstrips
stroomverbruik met 2 LEDstrips
afhankelijk van de stand die je kiest. Op de hoogste stand is de helderheid even groot als de TL.

Voor de volgende ombouw zal ik een fotoserie maken maar ik wilde het resultaat al laten weten.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: TL vervangen voor LED

Bericht door Multivan Generation »

Ik ben het helemaal met je eens Leo. :yes

Daarom een tijdje terug dit gemaakt...

Afbeelding

Dan kun je toch wat langer van de paal afblijven he :knipoog :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: TL vervangen voor LED

Bericht door Leo45 »

Inderdaad mij ging het er ook om dat de originele armatuurtjes nog konden worden gebruikt dat ziet er leuker uit.
Als ik van nieuw af moest beginnen had ik ze beslist niet gekozen.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: TL vervangen voor LED

Bericht door Multivan Generation »

inderdaad ze zien er wat "alt-modisch" uit he.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: TL vervangen voor LED

Bericht door koekie520 »

http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/70115564#

Is dit wat voor dit project?
Ik zit er zelf aan te denken om m'n achterste TL-lamp om te bouwen, want die is gewoon te fel voor sfeerverlichting 'savonds.
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: TL vervangen voor LED

Bericht door Leo45 »

Probleem met die dingen is dat ze een eigen stroombron hebben en als je ze rechtstreeks op je 12V zet krijgen ze een spanning voor hun kiezen die ook op kan lopen tot 14.2. LEDs zijn erg gevoelig voor overspanning.
Mijn LEDstrips komen hier vandaan:
http://www.wvopzeeland.nl/Page9.html deze zijn per vier bijna even duur als je IKEA lampjes maar blijven wel heel op 14V

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: TL vervangen voor LED

Bericht door Rotor »

En wat denk je van deze? zeker een heel stuk goedkoper.......... zo'n 1,30 euro per strip incl verzendkosten.
http://cgi.ebay.com/Flexible-Car-Strip- ... 2735wt_905" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: TL vervangen voor LED

Bericht door Multivan Generation »

@ Rotor,
die heb ik inderdaad gebruikt :knipoog
Destijds waren ze nog wel iets duurder (Essen Motorshow 2009).
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: TL vervangen voor LED

Bericht door Leo45 »

Ik had nog even wat foto's beloofd van het ombouwen naar LED van de originele Westfalia TL armatuurtjes.

Eigenlijk heel simpel, verwijder de oude electronica maar probeer de schakelaar heel te houden, deze zit vaak op de print gesoldeerd met 2 lange pennen maar ik heb ze ook gezien met kabelschoentjes, in ieder geval verwijder de print.

Ik heb een LED stripje genomen met 3 power LEDs dat is zat.
Sluit de plus draad op de ene pen van de schakelaar en laat dan de plus van de LEDs op de andere uitkomen.
De min verbind je rechtstreeks door.
Stripje zet je vast met een klein beetje dubbelzijdig plakband.
Het is mooier als je een wit snoertje neemt dat zie je niet echt zitten maar dat had ik even niet liggen,'

Overigens is het verstandig warm wit als kleur te kiezen anders is het erg kil licht, maar ja alles is bij mij beter dan de stroomverslindende TL lampjes, ik ging terug van 800mA naar 120mA of 250ma bij vol vermogen.
voorkant met verwijderde transparante kap
voorkant met verwijderde transparante kap
Bijlagen
detail met schakelaar
detail met schakelaar
achterkant
achterkant
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: TL vervangen voor LED

Bericht door Mickel Moen »

Leo,

Goed bezig. Ik heb in m'n bus gewone buislamp lichtjes. In drie hiervan nu ook led geplaatst. Het mooiste licht komt echter toch van de gloeilampjes. Dus heb ik voor de sfeer in een, een 5 watt buislampje. Met de ledjes is het wat experimenteren m.b.t de lichtopbrengst. Warm-wit vind ik wel een vereiste. In een van de lampjes heb ik een wat sterkere geplaatst omdat ik die vooral als leeslampje wil gebruiken. Lees verder.....viewtopic.php?f=13&t=30170&start=105#p215690" onclick="window.open(this.href);return false;
:zwaai
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: TL vervangen voor LED

Bericht door j.d.hukema »

Ik heb ook led verlichting in de auto.[blauwe] Als je ledverlichting er in zet hou er dan rekening mee dat deze 1.4 volt zijn. Maar als je er een weerstand voor zet van minimaal 500ohm dan gaat het goed.Deze plaats je in de plus draad. [De langste poot aan de led] Werk bij mij prima. Wist ik ook niet maar is mij uitgelegd. :ikrij :ikrij


Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Plaats reactie