Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke bus gaat het worden ?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Welke bus gaat het worden ?

Bericht door ZwedenTransporter »

Beste wtw´ers

Vooruitlopend op de laatste onderzoek a.s. woensdag bij Autrans, waarbij we vermoeden dat de reparatiekosten te hoog zullen gaan worden, zijn we alvast gaan kijken naar wat andere bussen, al hebben we een half jaar de tijd voor we hem nodig hebben.
We kijken nu orienterend op marktplaats naar diversen bussen zoals T4 en T5 maar ook naar de Sprinter - Vivaro - Master - Traffic en de Jumper
Nu wil ik graag een leidraad hebben waar ik naar moet kijken en dan bedoel ik bij de T4 en T5.
Uiteraard zijn reacties op de andere merken ook zeer welkom.

We hebben de bus nodig om spullen naar Zweden te vervoeren dus zo groot mogelijke laad gedeelte dus geen dubbele cabine.
We willen graag een passagiersbankje voorin hebben.
De bus zit altijd vol en tegen het laadvermogen aan en ik rij behoorlijk door op de snelwegen, denk dan aan b.v. 140km/h constant. Ik bedoel dus niet ruw rijden maar rustig optrekken met het verkeer mee maar wel lekker op snelheid. Ook vol beladen dus.
We rijden ongeveer 10.000km/j waarvan 8.000 heen en weer naar Zweden dus in het buitenland en 2000 hier in Nederland.
Ik heb geen bedrijf dus geen BTW aftrek mogelijkheid en met diesel kom ik in de hoge wegenbelasting terecht.
Automaat ...... ik weet het niet, we vinden het zeer prettig rijden maar heb nu even teveel negatieve ervaringen opgedaan. Maar zeg per definitie geen nee al kijk ik nu even naar een schakelbak.

Zelf denken we dat een 1.9 te licht is en kijken naar een 2.5
Maar welke ? Benzine of LPG of diesel en dan welke i ?
Ook hebben we een Caravelle V - 2.8 VR6 gezien op benzine.
Wat zou voor onze bedoelingen het best geschikt zijn en dan graag met advies waar ik bij die auto op moet letten.

Alvast bedankt
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Welke bus gaat het worden ?

Bericht door Pascal-141 »

LPG is leuk , zeker als je naar een echte zuipschuit als de VR6 gaat kijken .
Maar is LPG ook goed verkrijgbaar in Zweden ? (Dat je steeds geen 100km moet omrijden om te kunnen tanken bvb)

Als jij niet meer dan 10.000km/jaar rijd , dan is een benzine uitvoering zeker het overwegen waard , maar die lopen niet zo dik dus blijft de keuze uit het aanbod heel beperkt. Bij de diesels heb je natuurlijk een veeeeeel groter aanbod ... (maar die komt voor jou dan weer duurder aan belasting)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Welke bus gaat het worden ?

Bericht door matje86 »

t4 verlengd en verhoogd
ombouwen naar camper met minimale inrichting
goedkoop in wegenbelasting en er kan heel veel in :T44EVER
http://www.autotrack.nl/tweedehands/vol ... er/4086625" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Welke bus gaat het worden ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

heb je niet de mogelijkheid om een auto op je adres in zweden te zetten (kan me voorstellen dat dat goedkoper is dan hier bij zulke auto's

als je een bus op benzine zoekt, kijk dan ook eens bij de oosterburen, daar rijden ze meer.

transporter automaat zou ik idd niet doen, of het bij andere busjes meer een aanrader is weet ik niet,
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: Welke bus gaat het worden ?

Bericht door offline »

Roger B. (11)61 schreef:heb je niet de mogelijkheid om een auto op je adres in zweden te zetten (kan me voorstellen dat dat goedkoper is dan hier bij zulke auto's

als je een bus op benzine zoekt, kijk dan ook eens bij de oosterburen, daar rijden ze meer.
Het is mogelijk om (in zijn geval) een auto in Zweden op kenteken te zetten, daar vindt je ook veel meer benzinetransporters. Het is goedkoper ook, probleem is alleen het rijden in NL :politie

Offline
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Welke bus gaat het worden ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

ja, dat klopt natuurlijk weer, je mag dan geen meter in NL rijden met het ding natuurlijk...

is daar geen otnheffing mogelijk voor voor de heen en terug reis?? dan mag je hem alleen die 2000km in NL niet gebruiken als die ontheffing mogelijk zou zijn.... weet niet hoeveel het zou schelen, maar het kan het overwegen waard zijn....

alleen vanwege de auto jezelf als zweeds inwoner latne registreren is ook weer omslachtig
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Welke bus gaat het worden ?

Bericht door ZwedenTransporter »

@Pascal-141
LPG is wel iets wat ik zou willen maar dan wel één met een G3 installatie.
De vraag is dan wel weer hoeveel vermogen verlies ik m.a.w. hou ik voldoende over voor mijn wensen. Mijn huidige T4 heeft 85KW en dat reed lekker dus wil ik eigenlijk dat over houden maar dan val ik volgens mij in de benzine uitvoering van de VR6
Ook verbruik je meer met LPG en ik verlies misschien de inbouwruimte van de tank in de laadruimte dus ..... eerst overdenken voor ik dat beslist.
LPG is wel redelijk goed te tanken op de weg naar ons huis in Zweden al is het geen Nederland :knipoog

Diesel is gangbaarder maar stuk duurder voor mij. Dan zou ik de auto moeten ombouwen naar camper en eventueel schorsen al zal je zien dat als die geschorst is heb ik hem net even nodig :nuts

@Matje
Die is erg hoog mar handig als ik hem ombouw naar camper.
Ik zal dan eerst even moeten uitzoeken hier op het forum wat de minimale eisen zijn.
Maar zoals gezegd ik sluit nu niets uit.

@Roger
Een auto daar stallen is niet handig want ik heb hem nodig om spullen te verhuizen van Nederland naar Zweden.
Als je adressen heb van onze oosterburen dan hoor ik dat graag.
Inderdaad nu even geen automaat meer. Ik hoop dat a.s. woensdag blijkt dat de bak niet het probleem is maar dat het iets anders is wat de reparatie goedkoper maakt zodat die nog even mee kan maar als het de bak is dan hou ik het voor gezien want 3000 euro er nog in steken vinden we teveel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Welke bus gaat het worden ?

Bericht door matje86 »

minimale camper eisen
iets waar je op kan slapen(plank en matrasje in het hooggedeelte)
en een keukenblokje :bifun :bifun
http://www.quickcamp.nl/minimale_eisen/ ... eisen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... 321_137837" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Welke bus gaat het worden ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

was niet de bedoeling om daar te stallen, maar daar op kenteken te zetten, maar dan moet je een zweedse bestuurder hebben om er in NL mee te kunnen (lees mogen) rijden, dat had ik me even niet gerealiseerd...

inwoners van NL mogen in NL niet in een buitenlands voertuig rijden (omdat dat belastingontduiking is), je zou bij de belastingdienst eens na kunnen vragen of er een mogelijkheid is dat je tegen betaling van "dagbelasting" een aantal dagen per jaar wel die bus mag besturen als NL inwoner, dan zou je de bus alleen niet voor je binnenlandse ritten kunnen gebruiken, maar wel voor de heen- en terugreis.....

als een bus in Zweden veel betaalbaarder is (en je op je vakantie adres een zweedse auto kunt nemen als niet inwoner van zweden) is dat wellicht een mogelijkheid (als de belastingdienst in deze mogelijkheid voorziet)

Vermogensverlies op LPG is tegenwoordig nihil, vroeger wel, maar dat verlies had je OOK op benzine met die LPG installatie, het verlies kwam toen grotendeels uit de weerstand in het lucht-inlaatkanaal door het mengstuk dat er in dat luchtkanaal gezet werd, met lpg injectie heb je dat probleem niet meer.

Verbruik is pakweg 10% meer dan op benzine doordat de energieinhoud vna een liter LPG 90% is van die van een liter benzine (maar de prijs is 35% van die van benzine....dus boeit dat verbruik dat iets hoger ligt?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Welke bus gaat het worden ?

Bericht door ZwedenTransporter »

Bedankt Matje, ik zal dit onthouden.

Een auto in Zweden nemen is geen probleem al draait alles in Zweden om een persoonsnummer (DigiD).
Een pasje aanvragen bij de Zweedse AH kan je wel vergeten want het eerste wat ze vragen is je persoonsnummer, heb je die niet dan krijg je het pasje niet.
Maar omdat we een huis hebben is een auto kopen geen probleem want we hebben een fiktief persoonsnummer gekregen van de belastingdienst daar. Ja dat lukte wel en we hebben er niet eens om gevraagd :bifun

Een T4 vinden op benzine is net als in Nederland moeilijk en de diesel is bijna net zo duur als benzine.
Mij hebben ze altijd verteld dat auto´s goedkoper zijn dan hier, geen BMP dus zou dat best kunnen maar als ik kijkt in onze omgeving dat vind ik b.v. een T4 van 2000 handbak en 146000km op de teller voor ruim 7000
Een andere staat er te koop ook een T4 maar dan van 2002 met 135000km en automatenbak ook voor 7000 euro
En een VR6 van 1998 met 185000km voor 13000 euro
Er staan nu, op de Zweedse marktplaats, 27 te koop in heel Zweden en niet goedkoop dus

Dat LPG bijna geen verlies meer heeft wist ik niet en dat is gunstig. Het meer verbruik van 10% wist ik.
Wat ik ook weet is dat in Zweden LPG bijna net zo duur is als benzine en diesel, in Duitsland weet ik het niet.
Benzine kost daar ±1,25 en diesel ±1,22 en LPG ±1,10
Een bus met LPG nemen is dus niet een directe logische keuze omdat ik juist daarheen het meeste rijd en in Duitsland en Zweden gaat tanken. Benzine is voor mijn aantal jaarlijkse kilometers de beste keus of een LPG met G3 installatie.
Maar een diesel is ook te doen maar dan ombouwen naar camper en / of schorsen al heb ik al geschreven dat dit niet prettig is.

Blijft over de technische aspekten van de motor etc. Wat is het minimale en wat zou het beste zijn.
Ik kijk naar een auto van na 2005 en liefst niet zoveel op de teller want dat heeft die van mij nu ook niet. Die staat nu op 140.000km maar ik kijk naar iets onder de ton.
Uiteraard als het financieel in het plaatje past :jump
En anders verkoop ik mijn huidige T4 toch gewoon :bifun :bifun :bifun
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Welke bus gaat het worden ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

lpg in dld net boven de 60ct (59-65) Benzine rond de 1,40 meen ik en diesel net boven de 1,20

ik bedoelde niet kwa kosten in zweden de aanschafkosten, maar meer belasting en verzekering.... mijn T4 kostte aan verzekering (WA extra) en belasting samen in DLD minder dan de belasting alleen al in NL zou zijn geweest. Geen idee of zweden daar ook interessant in is....

na 2005 kom je dus bij een VW automatisch in de T5 terecht, geen idee wat daar in benzine van geleverd is. Ik meen dat er alleen een 2 liter leverbaar was en dat was niet echt een beul motor.........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Welke bus gaat het worden ?

Bericht door rick_k »

Als je een NL kenteken koop, dan moet je toch een auto van voor juli 2005 ivm rest BPM.

Wij hebben hier thuis een Renault Trafic van maart 2005 met nu ong. 295.000 km op de teller. Iedereen zeikt over deze auto's, maar deze doet het eigenlijk altijd prima. Hij heeft een keer een kapotte EGR klep gehad en een kapotte startmotor.

Het is wel een diesel (2.5 dCi). Ikzelf zou als ik jouw was toch een T4 zoeken, en dan een benzine ivm jouw km's. Dat is met diesel of LPG gewoon niet rendabel.

mvg Rick
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Welke bus gaat het worden ?

Bericht door ZwedenTransporter »

Ik denk dat ik je niet goed begrijp.
Zweden is veel goedkoper dan Nederland qua verzekeringen en belastingen net als Duitsland blijkbaar maar dan moet ik wel en Zweedse auto hebben dus op Zweeds kenteken net als je denk ik in Duitsland een Duitse auto moet hebben om die daar te kunnen verzekeren.
Dus moet ik een NL auto daar importeren of er daar één kopen
Importeren betekend opnieuw keuren en dan is LPG een taboe en wordt bijna altijd afgekeurd en de keuringseisen zijn anders en soms doen ze heel moeilijk. En dan de kosten nog voor het omkeuren etc.
Daar een auto kopen heb ik geschreven, niet echt goedkoop.

Als ik dus een auto van 2005 of later koop dan moet ik kijken naar een geel kenteken of de BMP bijbetalen ?!

Eigenlijk komt het dus hier opneer dat ik het beste kan uitkijken naar een T4 benzine auto van voor 2005 met en 2,5L motor of een VR6
Diesel zal te duur worden voor mij en LPG lijkt me voor mijn gebruik niet interessant genoeg gezien de hogere belasting en hogere verbruik en het aantal km dat ik in Nederland rij en de prijs voor LPG in Zweden niet interessant genoeg is.

Wat is het grote verschil tussen de 2,5 en de VR6 ?
Ik weet dat de 2,5 heeft 5 cilinders en de VR6 heeft er 6 en die heeft 2,8L inhoud
De VR6 heeft daardoor veel meer vermogen, ik dacht 103KW = ±140Pk
Maar voor de rest ?
Verbruik - benzine motor - versnellingsbak - zijn er problemen bekend - etc

En stel ik ga toch voor een diesel omdat daar veel meer keuze in is waar moet ik dan naar kijken ?
1,9 ?
Lijkt me te ligt voor wat ik wil, ik wil met volle auto zo rond de 140 mijn tank leeg rijden dus 5 á 600 km en dan nog wat vermogen over hebben om b.v. even snel in te halen.
Een 2,5 ?
Maar welke i dan want daar zit ook weer verschil in en ik heb nooit diesel gereden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Welke bus gaat het worden ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

je zou moeten uitzoeken wat interressant is..

-daar kopen en daar verzekeren/belasting betalen
-elders kopen en daar invoeren/verzekeren/belasten
-elders kopen en hier invoeren/verzekeren/belasten
-hier kopen en hier verzkeren/belasten

en vooral of je met je zweedse auto in NL mag rijden, en of dat eventueel dan wel zou mogen voor de reis naar en van zweden....

Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld een auto in Duitsland kopen, in zweden invoeren en daar op kenteken zetten misschien veruit het interessantst zou kunnen zijn, aangenomen dat je er wel mee mag rijden in NL (al was het maar voor de reis naar en van zweden.

maar dan zou je de prijzen en voor- en nadelen tegen elkaar moeten afwegen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: Welke bus gaat het worden ?

Bericht door offline »

Ik vraag mij alleen af wat je in g*dsnaam de keren dat je naar Zweden gaat meeneemt (en ben daar best nieuwsgierig naar). Er zijn daar gewoon aardappelen en bloemkool te koop, bouwmarkten kom je ook tegen en Zoégas en loffbergs-lilla zijn goed binnen te houden.

Offline
Plaats reactie