Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

lease-auto

vragen over de T5
Plaats reactie
pieterlinda
Berichten: 174
Lid geworden op: 05 feb 2007, 21:00

lease-auto

Bericht door pieterlinda »

Hallo wjwer,s,mijn buurman heeft sinds maandag een vw-crafter voor zijn hoveniersbedrijfje in gebruik genomen.
Deze auto is aangeschaft op financial-leasebasis , nadat de auto was opgeleverd kwam hij erachter dat hij niet in bezit is van het complete kenteken namelijk het overschrijvingsbewijs is er niet bij.
Hij heeft contact opgenomen met de leasemaatschappij en deze verteld dat hij dat deel van het kenteken krijgt als de leaseovereenkomst volledig is betaald,wel heeft hij 35% van de koopsom aanbetaald,de vraag is : is dit een normale gang van zaken(mogen zij papieren achterhouden)
Gr Pieter.
ozkaynar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 aug 2007, 21:30

Re: lease-auto

Bericht door ozkaynar »

Hoi,

Dit is zeker normaal, ze houden die papieren als onderpand zodat je je auto helemaal afbetaald.

mvg,

Ozkaynar
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: lease-auto

Bericht door emil »

ik snap dat een lease maatschappij iets wil houden als een soort onderpand
maar ...wat nou als
je jou bus voor bijvoorbeeld 45 procent afbetaald hebt en de lease maatschappij gaat failiet
komen ze dan de bus ophalen omdat ie grotendeels van hun is en dan ben jij je geld kwijt ??????
en wat als je de bus 95 procent is afbetaald en ze gaan failiet ...ook bus weg ????????
is toch wel een beetje riskante costructie toch???
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Re: lease-auto

Bericht door painter »

Ik had destijds ook een fin-lease, maar toen ik mijn auto wilde verkopen had ik dus het ,,overschrijvingsbewijs,, nodig die ik dus ook niet had.
Even contact gezocht met de RDW, en online even een formulier ingevuld, en binnen 3 dagen had ik een ,,nieuw,, overschrijvingsbewijs.

Hier onder even een stukje tekst zoals deze op de site van de RDW staat.

Kentekenbewijs kwijt of beschadigd

Bent u (een deel van) uw kentekenbewijs kwijt of is het beschadigd, dan moet u bij de RDW een vervangend kentekenbewijs aanvragen. Alleen de persoon die het voertuig op naam heeft staan, of iemand namens hem, mag de aanvraag indienen.

De RDW stuurt het vervangende kentekenbewijs altijd naar de persoon die het voertuig op naam heeft staan. In bepaalde gevallen kan hiervan worden afgeweken, bijvoorbeeld als de eigenaar/houder van het voertuig is overleden.

Kortom, dat de maatschappij het overschrijvingsformulier voor zichzelf houdt is meestal waar, maar verzoek aan de RDW en je hebt een eigen exemplaar.

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/h ... vangen.htm
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
Louis
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 apr 2007, 11:38

Re: lease-auto

Bericht door Louis »

[quote="painter"]Ik had destijds ook een fin-lease, maar toen ik mijn auto wilde verkopen had ik dus het ,,overschrijvingsbewijs,, nodig die ik dus ook niet had.
Even contact gezocht met de RDW, en online even een formulier ingevuld, en binnen 3 dagen had ik een ,,nieuw,, overschrijvingsbewijs.
Etc, etc,...

En dat is strafbaar, want het is en was jouw auto nog niet.

Bij financial lease ben je wel "economisch eigenaar", voor in de boekhouding en voor de fiscus, maar geen "juridisch eigenaar". Je gaat dan iets verkopen wat nog niet jouw eigendom is.

De auto blijft eigendom van de Leasemaatschappij (onderpand) totdat de laatste termijn is voldaan, daarna krijg je keurig netjes het overschrijvingsbewijs toegestuurd.
Als je de auto eerder wilt verkopen, dan zal eerst de restschuld aan de leasemaatschappij moeten worden voldaan.

"En als je al 45% hebt betaald en de leasemaatschappij gaat failliet (zal niet zo gauw gebeuren)"

Of de leaseportefeuille wordt verkocht aan een andere leasemaatschappij en alles loopt gewoon door of de curator zal je een aanbod doen.
Gebruikersavatar
theo
Berichten: 511
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:45
Locatie: almere
Contacteer:

Re: lease-auto

Bericht door theo »

volgens mij kan dit ook niet wat painter wil,
er zit namelijk een melding op bij de rdw dat er een fin-lease contract is afgesloten.
Louis schreef:
painter schreef:Ik had destijds ook een fin-lease, maar toen ik mijn auto wilde verkopen had ik dus het ,,overschrijvingsbewijs,, nodig die ik dus ook niet had.
Even contact gezocht met de RDW, en online even een formulier ingevuld, en binnen 3 dagen had ik een ,,nieuw,, overschrijvingsbewijs.
Etc, etc,...

En dat is strafbaar, want het is en was jouw auto nog niet.

Bij financial lease ben je wel "economisch eigenaar", voor in de boekhouding en voor de fiscus, maar geen "juridisch eigenaar". Je gaat dan iets verkopen wat nog niet jouw eigendom is.

De auto blijft eigendom van de Leasemaatschappij (onderpand) totdat de laatste termijn is voldaan, daarna krijg je keurig netjes het overschrijvingsbewijs toegestuurd.
Als je de auto eerder wilt verkopen, dan zal eerst de restschuld aan de leasemaatschappij moeten worden voldaan.

"En als je al 45% hebt betaald en de leasemaatschappij gaat failliet (zal niet zo gauw gebeuren)"

Of de leaseportefeuille wordt verkocht aan een andere leasemaatschappij en alles loopt gewoon door of de curator zal je een aanbod doen.
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: lease-auto

Bericht door edjeraketje »

Painter heeft wel vaker van dit soort dingen in zijn hoofd.
Schijnt iets te zijn met zijn werk en waar hij mee werkt :bifun

Gr Edje imitatieledje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: lease-auto

Bericht door raymondo »

wel tegen woordig word bij de rdw geregistreerd dat de auto eigendom van de lease is... dus kenteken op vragen kan.. je mag betalen maar ze sturen hem naar de lease maatschappij... toevallig eigen ervaring dit jaar... kan hem zelf als wrak beter verkopen dan verzekering maar moest dan overschijvingbewijs hebbenn.
Plaats reactie