Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

climatecontrol probleempje

vragen over de T5
Plaats reactie
arie2005
Berichten: 72
Lid geworden op: 03 jun 2008, 20:22

climatecontrol probleempje

Bericht door arie2005 »

heren,

Mijn MV t5 van 2005 heeft nu soms dat de kachel niet echt goed warm wordt, pas bij + 26 graden of op de HI stand komt er wat warme lucht uit de roosterjes :winter
Heeft iemand een tip waar ik het beste naar kan kijken, heb al met vcds gekeken maar hierin kan je wel de CC testen maar dan alleen de verschillende ventilatoren(of heb ik niet goed gekeken?) :muur
alvast bedankt,

arie
Gebruikersavatar
ricky357
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:41
Locatie: Bunde Duitsland

Re: climatecontrol probleempje

Bericht door ricky357 »

Hehe, eindelijk iemand die hetzelfde probleem heeft. Gelukkig dacht al dat ik gek werd en mijn inwendige termostaat kapot was oid. Mijn bussie heeft al 4 keer bij de garage gestaan en elke keer kunnen ze niets vinden en zeggen ze dat de temp goed is. Ik zet nu de kachel op rondcirculeren (25 graden) airco uit natuurlijk en de bovenste lucht uitlaten open zetten. Verder heb ik de verwarming achterin op 30 staan en alle lucht uitlaten open met ventilator op halverwege. Nu is het redelijk uit te houden zonder een jas. Nadeel is dat je dus zelf de blower moet regelen want automaat doet ie niet meer.
Hoor graag als je wat gevonden hebt.

grtjes
T(5)vreden MultiFan
Afbeelding
arie2005
Berichten: 72
Lid geworden op: 03 jun 2008, 20:22

Re: climatecontrol probleempje

Bericht door arie2005 »

hey ricky,

onderhand al wat ingelezen op duits vw forum, er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn:
gewoon vuil/stof in het roosterje onder de knop eco/ auto op de climatecontrolregeling.
Er zit namelijk een sensor achter.
Met vcds gekeken of er foutmeldingen zijn vanuit climatecontrol: er wordt in duitsland gesproken over een defecte binnentempsensor als foutmelding(dit kan veroorzaakt worden door loszittende printconnector in de climatecontrol.)
Uiteindelijk moet je wel in bezit zijn van vcds om de fout uit te sluiten, hiermee kan je ook zien wat de huidige binnentemp is van je sensor.
Er wordt op het duits forum gesproken dat de kachel in het begin het gewoon doet, maar na +- 0.45 uur steeds koudere lucht gaat geven.
De temp. die de sensor aangeeft is leidend voor het produceren van daadwerkelijke warme of koude lucht.
Ze hebben het ook over een klein ventilatortje die de binnenlucht in de climatecontrol trekt voor een exacte meting, of deze draait zou je ook met vcds kunnen zien.(heb ik nog niet kunnen ontdekken)
als ik wat meer weet hoor je het wel weer

groeten arie
Gebruikersavatar
ricky357
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:41
Locatie: Bunde Duitsland

Re: climatecontrol probleempje

Bericht door ricky357 »

Hoi Arie,

Mijn bussie heeft al 3 keer hiervoor bij de garage gestaan, en ik heb precies zoals beschreven, hij doet het een half uur goed en dan alleen nog maar koude lucht. Ik vermoed ook de binnen sensor maar ik heb geen apperatuur om hem uit te lezen. Hoop dat je snel wat vind voordat de winter begint, bus moet eerdaags toch weer naar garage, gaat continu in noodloop en garage kan niets doen want gebeurt te sporadisch :nuts moet nu heen rijden als de storing weer optreed en niet de bus uitzetten.

grtjes
T(5)vreden MultiFan
Afbeelding
Plaats reactie