Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Isoleren

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Isoleren

Bericht door Mickel Moen »

Als het om isoleren gaat kom ik veel tegen, dat dit met X-treme gebeurt. Inderdaad prima spul. Ik heb de vloer van mijn zelfbouw camper (T5) er mee gedaan. Voor de wanden heb ik echter schapenwol gebruikt.
Zie: http://www.doschawol.nl/
Geweldig spul met goede thermische, akoestische, chemische en technische eigenschappen. Door de dikte vult het achter de panelen de gehele ruimte op. Zeer makkelijk en plezierig om te verwerken. (Hoog knuffelgehalte en ruikt ook nog eens lekker) Knippen met een schaar, wat spuitlijm eenzijdig aanbrengen en plakken maar. O.a. te verkrijgen bij: http://www.eco-logisch.nl/Results1.asp?Manufacturer=74

update: Deze Engelsman gebruikt het ook.
http://www.amdro.co.uk/product_info.php" onclick="window.open(this.href);return false; ... ucts_id=35

Update: Nog eens speurend naar schapenwolisolatie kwam ik dit adres tegen: http://www.groenebouwmaterialen.nl/c-56 ... -isolatie/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zij hebben ook een goedkopere kwaliteit. Lijkt op het spul uit het filmpje van de Engelsman.
En....... normale bezorgkosten.
En een linkje naar Black Mountain: http://www.blackmountaininsulation.com/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 20 dec 2010, 08:07, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Isoleren

Bericht door Multivan Generation »

En als je die schapenwol eens goed nat maakt?
Wat gebeurd er dan?


Ik wist overigens niet dat het er was... Dank voor de linkjes :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Isoleren

Bericht door vaniac »

Door condens tussen het plaatwerk en de isolatie kun je roestvorming krijgen. Isolatiemateriaal mag dus niet rechtstreeks in contact komen met het plaatwerk.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Isoleren

Bericht door Mickel Moen »

Schapenwol neemt geen water in vloeibare vorm op.
Kijk nog maar eens bij Doscha naar het vochtgedrag en de toepassingen.
Dampdiffusie weerstand µ 4,1 - 4,7
Dampdoorlatend & vochtregulerend
Geen ontwikkeling van schimmels
Technisch isoleren zonder roestvorming

Geert
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Isoleren

Bericht door Mickel Moen »

Om het simpel te houden, onderstaand de informatie van de site van Doscha:

(Overigens heb ik geen enkele reden om reclame te maken voor dit bedrijf. Ik ben gewoon erg enthousiast over dit materiaal. Laten we wel wezen: schapen doen het er erg goed mee. Ik heb meerdere keren achter de panelen gekeken of er ook sprake was van vocht: njente, njente. Daarbij opgeteld de goede akoestische en thermische eigenschappen, snap ik eigenlijk niet, waarom dit niet meer toegepast wordt.)

Doscha:

Doschawol® heeft de eigenschap dat het bij een hoge relatieve luchtvochtigheid (RLV) waterdamp kan opnemen tot ca. 35% van het eigengewicht om vervolgens bij een lage RLV deze waterdamp weer af te geven aan de omgeving (vochtregulerend). Tegelijkertijd is Doschawol hydrofoob (waterafstotend) wat inhoudt dat het geen water in vloeibare vorm opneemt. Ondanks dat Doschawol waterdamp in gasvorm opneemt heeft dit proces nauwelijks invloed op de isolatiewaarde van het materiaal. Daardoor kan in veel gevallen met Doschawol dampdoorlatend (na-)geïsoleerd worden, zonder vocht- en schimmelproblemen te veroorzaken.


Goede vochtregulerende eigenschappen:
Stabiliseren van de relatieve luchtvochtigheid betekend dat u een uitgebalanceerd binnenklimaat creëert. Dat is belangrijk, niet alleen voor uw gezondheid (astma, cara, copd, et cetera) maar ook voor alle (bouw)materialen, meubels, antiek, et cetera. Doschawol draagt actief bij aan een stabiel en comfortabel binnenklimaat.

Dampdoorlatend & waterafstotend:
Doschawol is net als uw huid 100% dampdoorlatend maar gelijktijdig ook 100% waterdicht. Door de fysische, chemische en mechanische eigenschappen van Doschawol kan in veel gevallen dampdoorlatend (na-)geïsoleerd worden zonder condensatie problemen. Dit is mogelijk door de hoge dampdiffusie weerstand van m 4,1 - 4,7 in combinatie met opname van waterdamp. Deze opgenomen waterdamp wordt later weer naar binnen afgegeven of indien nodig naar buiten getransporteerd. Meer informatie over dampdoorlatend bouwen kunt u vinden op http://www.VerantwoordBouwen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Geen ontwikkeling van schimmels:
Een volgend positief effect is dat door een goed "ademend" isolatiemateriaal de kans op schimmelvorming nihil is. Schimmels vormen de grootste celmassa op aarde. Om tot ontwikkeling te komen hebben ze het liefst een omgeving met stilstaande lucht, zuurstof arm (anaëroob) en licht zuur. Deze omstandigheden kunnen in een dampdoorlatende (ademende) situatie niet ontstaan.
(Bron: Landbauforschung Völkenrode: Sonderheft 221, ISBN 3-955140-43-9, Titel; Beurteilung der raumklimatischen Wirkungen von Dämmstoffen aus nachwachensenden Rohstoffen)

Technisch isoleren zonder roestvorming:
Uit ervaring blijkt dat wanneer metalen (onder)delen met Doschawol geïsoleerd worden er geen roestvorming (corrosie) ontstaat. Dit komt doordat Doschawol zowel positief als negatief elektrostatisch geladen is wat het corrosie proces negatief beïnvloed. Aanvullend ontstaat er nauwelijks condensatie op het metalen oppervlak door het vochtregulerend vermogen van Doschawol.
(Bron: Wacker Chemie, Duitsland)
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Isoleren

Bericht door pieters »

Hallo wjwellers,

Ik weet dat van schapenwolvet, het vet dat dus uit schapenwol wordt gewassen voordat er wol van gemaakt word.

Een meer dan uitstekend roestwerend middel word gemaakt.
De merknaam is me zo snel ontschoten, maar is bij de restauraties van oude volvos, en in de scheepvaart veel gebruikt.

Of het in de wol gebruikt voor de isolatie wel of niet is uitgewassen is mij niet bekend.

Voor wat het waard is.

Succes allemaal.
Plaats reactie