Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ervaringen t5 gp

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 jan 2010, 21:32

Re: ervaringen t5 gp

Bericht door Jurjen »

Pim 328 schreef:Voor de dsg automaat komt binnenkort nieuwe software uit.
Is nu nog in ontwikkeling en zal binnenkort uitgebracht worden.
Dit omdat veel mensen klaagde als ze snel moesten inhalen of optrekken vanuit stilstand de bak laat reageerde (1 seconde niks en dan reageerde de bak pas).
Die klacht heb ik idd ook, de motor heeft ruim voldoende power, het probleem zit m in de bak en de sturings-software. Met name ook in terrein/losse ondergrond raakt ie volkomen de weg kwijt, met als gevolg dat het motorvermogen wordt afgeschakeld en de auto stilvalt. Hopelijk is dat met de update opgelost.

Zet de pook in de S stand of schakel handmatig naar 3000 toeren, geef 3/4 gas en je bussie blaast echt weg! Wel zelf tijdig doorschakelen want ook dat doetie automatisch gewoon te laat.
nr 355, 132kW DSG, 4Motion kwb in Olympic Blue
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Re: ervaringen t5 gp

Bericht door painter »

Jurjen schreef:

of schakel handmatig naar 3000 toeren, geef 3/4 gas en je bussie blaast echt weg! Wel zelf tijdig doorschakelen want ook dat doetie automatisch gewoon te laat.

Ja waar heb je dan een automaat voor gekocht, maar het probleem is bekend, en ook de Duitse VW busclub klaagt steen en been over de zeer onrustige DSG bak.
Een verkoper van nieuwe en oude auto,s hier in de buurt heeft ook een T5GP 180 pk met DSG, en is zijn bus inmiddels al 5 keer kwijt geweest omdat de DSG problemen bracht.
Ik denk dat VW deze combinatie te snel op de markt heeft gebracht.
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
T5Sporter
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mar 2009, 20:36

Re: ervaringen t5 gp

Bericht door T5Sporter »

geachte leden ik heb nu sinds 11 juni de t5 GP lwb 180 pk dc en dat is qua versnellingbak keuze de beste keus geweest , hiervoor had ik een 174 pk automaat en die was ik echt zat niet de motor , maar de automaat .
Ik moet wel zeggen dat ik ook het 5 cilinder geluid en beleving mis maargoed die is er niet meer .
De bi-turbo stel niet teleur en hij gaat met aanhanger toch in de 3e versn door de bocht vanuit 20 km/u dus niet slecht .De 174 pk handbak was iets sterker maar dat komt door ook de cilinderinhoud en het verbruik is hetzelfde met mijn rijstijl.
Hoewel 180 pk best veel is ga ik toch 20 okt naar JD om de software aan te laten passen naar 205 pk . Van binnen is de bus behoorlijk ge updated en bevalt goed , maar ik heb wel waterlekkage op de linker a stijl, de dealer onderneemt al actie dus word opgelost.
kortom best weer een goede bus , maar als je power wilt met de bus moet je geen DSG nemen vindt ik , dan blijf je in contole en kun je schakelen wanneer je dat zelf wilt en dat is belangrijk.


T5 sporter
svandesande
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 mei 2010, 11:06

Re: ervaringen t5 gp

Bericht door svandesande »

hallo,

Ik heb sinds juni de 180pk DSG en ik mmoet zeggen dat het me prima bevalt.
Je hebt idd een sloom reactiepuntje met gas geven maar da's een kwestie van aanvoelen en anticiperen.

Beter dat trage momentje dan het abrupte shokken als je een keer te heftig je gaspedaal intrapt.

Verder merk ik niets aan het vermogen of liever gezegd de tekortkomingen van het vermogen.

Oftewel, hij loopt als een beer. Zo nu dan ff testen en zit in no-time aan de 190. Ook bij het stoplicht is ie zo weg.

Al met al een superbussie :jumpklap
Afbeelding
CASINI
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 mar 2007, 11:45
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: ervaringen t5 gp

Bericht door CASINI »

T5Sporter schreef:geachte leden ik heb nu sinds 11 juni de t5 GP lwb 180 pk dc en dat is qua versnellingbak keuze de beste keus geweest , hiervoor had ik een 174 pk automaat en die was ik echt zat niet de motor , maar de automaat .
Ik moet wel zeggen dat ik ook het 5 cilinder geluid en beleving mis maargoed die is er niet meer .
De bi-turbo stel niet teleur en hij gaat met aanhanger toch in de 3e versn door de bocht vanuit 20 km/u dus niet slecht .De 174 pk handbak was iets sterker maar dat komt door ook de cilinderinhoud en het verbruik is hetzelfde met mijn rijstijl.
Hoewel 180 pk best veel is ga ik toch 20 okt naar JD om de software aan te laten passen naar 205 pk . Van binnen is de bus behoorlijk ge updated en bevalt goed , maar ik heb wel waterlekkage op de linker a stijl, de dealer onderneemt al actie dus word opgelost.
kortom best weer een goede bus , maar als je power wilt met de bus moet je geen DSG nemen vindt ik , dan blijf je in contole en kun je schakelen wanneer je dat zelf wilt en dat is belangrijk.


T5 sporter
Mij is verteld om te wachten met chippen omdat voor de 180pk versie nog GEEN goed software is zie eerder berichten over chippen hier.
MvG Cas
Je zit tegenwoordig langer vast in het verkeer dan in de bajes.
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: ervaringen t5 gp

Bericht door mettesboy »

zou wel eens kunnen kloppen van dat chippen van de 180pk.
bij ABT stond die er een week op en toen is ie er terug afgehaald, enkel de 140pk staat er nu nog op daar.

Maar ja, als iedereen al vreest voor de levensduur van een 2.0 liter blokkie met 180pk, waarom er dan NOG meer uitpersen?
Bij ATM tunen ze die bv van 400nm naar 518nm?? da's toch vragen om problemen, niet?

Hoop dat de mijne goed gaat zijn, 180pk maar wel handgeschakeld, ik rijd zeer zelden met aanhanger en meestal slechts 100-200kg in de bus, dus dat moet ie wel houden vermoed ik ;-)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: ervaringen t5 gp

Bericht door raymondo »

wel na mijn mening. kan je beter met een beladen bus rijden dan met een lege.. deze ervaring had ik met me 174 pk en nu ook weer met me 180 pk.... als die moet werken dan loop tdie stukken lekkerder.. dan is ook het eerder genoemde probleem met slome rteactie minder.. omdat je weet dat wat trager is ..... dus....... gewoon een stuk lood van 700 kilo op de bodem.... loopt die het beste volgens mij.. en aangezien ze genoeg vermogen halen ze ook de top wel.....
Jay
Berichten: 109
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:11

Re: ervaringen t5 gp

Bericht door Jay »

Voor het trage reactiepunt met gas geven schijnt er binnenkort een software update komen.
Het tunen van de 180 pk motor geeft thermische problemen, vandaar is het niet wijs om deze te tunen.
Ik weet dat er bedrijven zij die deze motoren wel tunen maar nemen zij ook de volledige verantwoording (garantie) als er motorisch wat fout gaat ? (goedkoop kan duurkoop worden)
Plaats reactie