Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

rare geluiden en inhouden

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: rare geluiden en inhouden

Bericht door Multivan Generation »

Jay schreef:In je één na laatste reactie lijk je nog al zeker te zijn van je zaak (met het plaatsen van een smiley) maar dat je geen T5 kenner bent blijkt wel want er is geen terugroepactie geweest voor de waterpomp.
Mijn collega is met zijn T5 terug gemoeten op vraag van de lease maatschappij,
het betrof de waterpomp, ook al had hij er helemaal geen problemen mee,
hij moest van de leasemaatschappij, met zijn auto naar de dealer.
Is een jaar of 3 terug..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
HenkP
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 aug 2010, 10:32

Re: rare geluiden en inhouden

Bericht door HenkP »

Wel raar dat een waterpomp schijnbaar ca. een 100.000km mee gaat, de bus is toch een werkpaard.
Dat is dus om de 3 of 4 jaar de pomp vervangen.
We hebben de garage gebeld of er nog Bovag-garantie op de te verhelpen problemen zijn, moeilijk, moeilijk, maandag moeten we maar even langs rijden om te kijken.
Ik heb op de Bovag site gekeken wat er eventueel gedekt is in die garantie en voor de meeste problemen die ik heb geldt de garantie, ben benieuwd.

Groetjes, Henk
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: rare geluiden en inhouden

Bericht door edjeraketje »

Ik denk dat wanneer je je bus terug hebt de klacht van het rare geluid er nog steeds is.
Het ratelende/raspende geluid word/werd door de pomp gemaakt en de rest is er na de waterpomp nog steeds.
Ik hoop dat ik het mis heb maar ik denk dat je spruitsstuk nog voor problemen bluijft zorgen.
Succes met de aderlating :knipoog

Gr Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
HenkP
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 aug 2010, 10:32

Re: rare geluiden en inhouden

Bericht door HenkP »

Dank je voor de steun Edje, zal het waarschijnlijk nodig hebben.
Ik hoop maar dat ze het probleem gelijk vinden en niet alleen maar ergens beginnen met vervangen Vandaag opperde nog iemand dat de kop misschien gescheurt zou zijn, ook dat nog :muur
En Mickel ook nog veel succes gewenst, waterpomp vervangen en nog geen dag kunnen rijden, om er beroerd van te worden.

Groetjes, Henk
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: rare geluiden en inhouden

Bericht door Mickel Moen »

Henk,

Bedankt. De bus van mij is weer klaar. Bleek een losgeschoten turboslang. Blijkbaar niet goed vastgezet. Veel succes nog met jouw bus.

Geert
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: rare geluiden en inhouden

Bericht door offline »

HenkP schreef: Wel raar dat een waterpomp schijnbaar ca. een 100.000km mee gaat, de bus is toch een werkpaard.
Dat is dus om de 3 of 4 jaar de pomp vervangen.
Groetjes, Henk
De mijne 28.000 km :muur :ie en dan ook nog een luxepaard :nuts

Offline
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: rare geluiden en inhouden

Bericht door johnny van de voorde »

Beste weetjewellers....

Of er koelwater bij de olie zit kan je met deze truuk zeer snel te weten komen :

Hou een aansteker onder de peilstok van de motorolie. Wanneer de olie die erop zit gewoon verbrand zit er geen koelvloeistof bij de olie.

Wanneer de olie begint te spatteren kan je ervan opaan dat er een "minimum" hoeveelheid koelvloeistog in de motorolie zit.

Verklaring:
Het geringe koelvloeistof (mengeling van ethyleen glycol en water meestal 50/50 verhouding) begint te koken boven de vlam van de aansteker en knettert in de olie die op de peilstok aanwezig is.
Hetzelfde effect heb je wanneer je een druppel water in de hete frituurolie spat.

Hopelijk heeft iemand er wat aan.
Suc-6

John.
HenkP
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 aug 2010, 10:32

Re: rare geluiden en inhouden

Bericht door HenkP »

Goede tip,

Vandaag gedaan en inderdaad zit er water/koelvloeistof in de olie.
We zouden morgen nog naar de garage rijden een 60km hiervandaan, maar dat doen we dus maar niet.
Of ophalen of door een andere Bovag-garage laten maken, morgen maar weer bellen, k*t.
Wordt vervolgd,

Henk
HenkP
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 aug 2010, 10:32

Re: rare geluiden en inhouden

Bericht door HenkP »

Vandaag de bus toch weggebracht naar de garage 60km verderop, maar eerst heb ik even de olie ververst, zodat de rit weer fris begon, zonder koelvloeistof erin.
Uitgelegd bij de garagehouder dat de waterpomp lekte, in ieder geval inwendig.
Ze keken een beetje met vraagtekens, dus ik zei "zet er maar druk op, dan hoor je het zo de carter inlopen" , heb ik van jullie forumleden geleerd.
En er waren nog wat kleine dingen, alles maar op papier gezet zodat we niks vergaten.
Morgen zouden ze beginnen en dan hoorden we het wel.

Wordt vervolgd,

Henk
HenkP
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 aug 2010, 10:32

Re: rare geluiden en inhouden

Bericht door HenkP »

Zaterdagmiddag heeft m'n vrouwtje haar bussie opgehaald, ze hebben de kapotte waterpomp vervangen en andere kleine problemen opgelost en de meeste klusjes waren inderdaad garantie, behalve de airco, die was waarschijnlijk door steenslag lekgeraakt en dat viel buiten de garantie.
Gisteren wilde ik eerst wat bij mijn dochter klussen en daarna zou ik even onder de motorkap kijken wat er allemaal gebeurd was en eventueel weer de olie verversen.
Onderweg rook het wat naar motorolie, maar ik dacht, zullen ze wel gemorst hebben.
Op de terugweg van m'n dochter naar huis ging in een bocht plotseling een piepje af en ging het lampje branden voor "controle level motorolie".
Ik de vluchtstrook op om te peilen.
Oliepijl was bijna tegen het max aan, ok.
Ik zag gelijk dat het luchtfilterhuis nog los zat, ok thuis er een paar boutjes indraaien.
Maar aan de rechterkant zag ik een beetje motorolie tegen de motor aangespetterd en een beetje op het kleppendeksel, shit wat nu weer.
Thuis even beter gekeken en bleek dat de slang van de interkoeler naar de egr-klep er niet goed opzat, daar kwam dus ook de olie vandaan, o jee, toch niet de turbo.
Even op de TDI-site gekeken en daar hadden ze het er over dat het normaal was dat er een beetje olie lekte vanaf de turbo door de interkoeler naar het motorblok, alleen het peil wel in de gaten houden, ok dan.
Vandaag had mijn vrouwtje weer dat het lampje voor oliecheck brande, maar het peil was ok.
Wat nu weer?

Groetjes, Henk
Plaats reactie