Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Automaat rijd niet meer

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Automaat rijd niet meer

Bericht door Roger B. (11)61 »

Als de bout (moer eigenlijk) van de steekas is afgebroken (op zich ook knap) dan is de spanning van je wiellager af en als je dan de auto verplaatst op zijn wielen is je wiellager (bijna per definitie) naar de knoppen, laat er voor de zekerheid meteen een nieuw lager in zetten als dit het geval is
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Automaat rijd niet meer

Bericht door ZwedenTransporter »

Ik heb de auto om 5 uur opgehaald en ze hebben alleen de homokineet met stofkap vernieuwd.
Om half 8 vanavond zonder problemen naar huis gereden met aanhanger er achter.
Gelukkig dus geen problemen met de bak, pfffffff scheelt een heleboel geld
Ikwas nu bijna 500 euro kwijt, nog een hoop maar minder als wat ik verwachte. Een gereviseerde automatenbak kon oplopen to ±2800 ex BTW
En Roger het was niet de moer maar echt de bout. De hele schroefdraad was van de buitenste homokineet afgebroken. Geef toe een hele klus was het om die er af te krijgen en hoe het is gebeurd weet ik niet maar ik blijf zeggen, gelukkig de bak niet.
Ik hoop dat ze het lager nagekeken hebben, Ik gaat het melden aan mijn garage waar die in onderhoud is en dan kunnen zij even kijken of die alsnog vervangen moet worden.
Dit was het en alsnog iedereen bedankt voor de reacties.

Mvg
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: Automaat rijd niet meer

Bericht door SCOTT »

Heb jij ff geluk zeg !! :T44EVER
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Automaat rijd niet meer

Bericht door pluuke »

Snap nog steeds niet waar die nou gebroken was, ter plaatse van de ring ?
(Met "schroefdraad" bedoel jij denk-ik de spline, het stuk wat in de naaf steekt ?)
Afbeelding
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Automaat rijd niet meer

Bericht door ZwedenTransporter »

Inderdaad, de spline. Die zit op het schroefdraad en dat zit aan de buiten homokineet vast.
Dit is een plaatje van internet, ik weet niet of deze exact dezelfde is als die er in zit bij mij maar dit is een buiten homokineet van een T4 :
Afbeelding
Deze schroefdraadas was afgebroken en lag met spline los in de wielnaaf.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Automaat rijd niet meer

Bericht door Roger B. (11)61 »

de foto van pluuke is de as die vanaf de bak in de homokineet steekt, de foto die jij laat zien staat de homokineet met steekasje dat in de naaf zit op.

als die as die jij laat zien gebroken is dan gaat de spanning dus van je wiellager af.

Even onder voorbehoud dat het lager bij de T4 ook van dat type is en niet totaal anders, bestaat het lager uit één buiten schaal en 2 binnenschalen. Door het aandraaien van de moer trek je de homokineet aan de ene kant tegen de binnenste binnenschaal en druk je de naaf tegen de buitenste binnenschaal, hierdoor draai je beide helften tegen elkaar aan en sluit je het lager op.

Dit type lager mag niet belast worden in ongespannen toestand, zeker niet bereden worden in ongespannen toestand, vandaar de waarschuwing
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Automaat rijd niet meer

Bericht door ZwedenTransporter »

Roger B. schreef:de foto van pluuke is de as die vanaf de bak in de homokineet steekt, de foto die jij laat zien staat de homokineet met steekasje dat in de naaf zit op.
Dat klopt en dat steekasje was afgebroken.

als die as die jij laat zien gebroken is dan gaat de spanning dus van je wiellager af.
Klopt ook en dan rijd de auto helemaal niet meer. Toen ik hem probeerde kon die wel geschakeld worden maar hoorde ik een rammelend geluid mar dat kwam acheraf dus door het langs elkaar afdraaien van het steekasje tegen de homokineet.

Even onder voorbehoud dat het lager bij de T4 ook van dat type is en niet totaal anders, bestaat het lager uit één buiten schaal en 2 binnenschalen. Door het aandraaien van de moer trek je de homokineet aan de ene kant tegen de binnenste binnenschaal en druk je de naaf tegen de buitenste binnenschaal, hierdoor draai je beide helften tegen elkaar aan en sluit je het lager op.
Duidelijk, vandaar dat alleen de buitenste homokineet vervangen moest worden.
Het lager zal niet veel te verduren hebben gehad van het breken van de homokineet omdat het steekasje was afgebroken en los lag in het wiellager.


Dit type lager mag niet belast worden in ongespannen toestand, zeker niet bereden worden in ongespannen toestand, vandaar de waarschuwing
Maar de ANWB heeft mij wel gesleept. Dat kan dan zeker geen kwaad ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Automaat rijd niet meer

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ja dat slepen kan net zoveel kwaad als rijden (wat doorgaans niet gaat omdat de steekas meestal uit de naaf is als je de spanning eraf hebt (daarom draai je die moer immers los))

het probleem zit hem in het feit dat de buitenschaal in de fusee zit en dus stil staat en de twee binnen schalen aan de naaf vast zitten en dus draaien als het voertuig beweegt op zijn wielen (gesleept wordt) omdat dat steekasje gebroken was is de spannign van het lager af en lopen de kogels/rollen los in het lager wat weer voor heel snelle slijtage leidt. Er wordt in werkplaatshandleidingen over dit type lager altijd gezegd dat het voertuig niet op zijn wielen gezet mag worden en zeker niet verplaatst als de steekas losgemaakt is.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Automaat rijd niet meer

Bericht door ZwedenTransporter »

OK, goede uitleg. Bedankt.
Dit houd in dat ik eigenlijk naar de garage terug moet gaan om te vragen hoe en wat met het lager.
Wat is je advies , wel of niet nodig ?
Vragen kan natuurlijk altijd maar ik denk dat ik er dan niet veel wijzer van wordt.
Maar stel het lager gaat over enkele weken kapot, kan ik dan alsnog claimen bij die garage ?
Ik bedoel dan niet het materiaal maar wel arbeidsloon want alles moet dan weer los en is dus extra werk.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Automaat rijd niet meer

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik hoop dat iemand hier even kan bevestigen welk type lager er in de voornaaf van een T4 zit, dan weet je al iets meer,

Ik zou als je inderdaad zo'n lager erin hebt even contact opnemen met de garage waar de boel gerepareerd is en vragen hoe en wat, als ze het lager niet vervangen hebben (zou je op de rekening moeten zien, dan kun je een aangetekende brief erheen sturen met de mededeling als je lager binnen afzienbare tijd kapot gaat, dat je verwacht dat dit onder garantie vervangen wordt... eventueel zelf een aantal kilometers eraan hangen (25-50% van je jaar-kilomterage ongeveer denk ik)

Er wordt altijd uitdrukkelijk gezegd dat je de auto niet mag verplaatsen (stukje de werkplaats uit rollen zou al funest zijn) dus ik neem aan dat een stuk afslepen (verder en hogere snelheid dan stukkie duwen) zeker niet minder slecht zal zijn.

Maar nogmaals, even iemand vragen die het lager al eens in zijn handen gehad heeft
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Automaat rijd niet meer

Bericht door ZwedenTransporter »

Op 7 oktober 2009 is de LV buitenste homokineet vervangen en een nieuwe ashoes geplaatst met 1,5 liter 10W40 olie en nu blijkt dat die kraakt en kurk droog is.
Het jaar is net over maar ik kon wel langs komen om te laten kijken wat er gaande is.
Mijn vraag is, hij mag toch nooit droog komen ? Dan moet er toch iets niet goed gedaan zijn ?
Wie kan mij daar iets over vertellen ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Automaat rijd niet meer

Bericht door Multivan Generation »

betekend dat, dat je bus weer rijdt? :jump :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Automaat rijd niet meer

Bericht door ZwedenTransporter »

Ze zeggen van wel maar ik heb hem nog niet.
Ik zal het resultaat melden op het bewuste topic
Maar het revisie bedrijf belde me met die mededeling en als ik hem ophaal dan wil ik langs de garage gaan maar dan moet ik wel iets weten of ik iets kan zeggen
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Automaat rijd niet meer

Bericht door Roger B. (11)61 »

ZwedenTransporter schreef:Op 7 oktober 2009 is de LV buitenste homokineet vervangen en een nieuwe ashoes geplaatst met 1,5 liter 10W40 olie en nu blijkt dat die kraakt en kurk droog is.
Het jaar is net over maar ik kon wel langs komen om te laten kijken wat er gaande is.
Mijn vraag is, hij mag toch nooit droog komen ? Dan moet er toch iets niet goed gedaan zijn ?
Wie kan mij daar iets over vertellen ?
de homokineet is gevuld met vet, en niet met olie, die olie die je noemt is motorolie en heeft dus niets met de homokineetschade te maken.

als de homokineet droog is gelopen is er of geen vet in gedaan, of de hoes neit goed gemonteerd danwel stuk gegaan. hoedanook, ene homokineet moet minimaal 10 jaar of 300.000km probleemloos kunnen draaien, zeer zeker meer dan een jaar en jouw 5000 km per jaar die je ermee gereden hebt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Automaat rijd niet meer

Bericht door ZwedenTransporter »

Roger B. (11)61 schreef:de homokineet is gevuld met vet, en niet met olie, die olie die je noemt is motorolie en heeft dus niets met de homokineetschade te maken.
Ik had dit niet vermeld maar naar mijn weten is een homokineet inderdaad gevuld met vet en niet met olie maar dit staat op de rekening dus is het kraken wat je nu hoort daar door ontstaan want olie loopt weg en vet niet en daardoor is die droog gelopen en dus mogelijk beschadigd.
Of heb ik het mis ?
Afbeelding
Plaats reactie