Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

california 2.0 benzine 1991

vragen over de T4
DirkvW
Berichten: 122
Lid geworden op: 31 aug 2010, 19:30

california 2.0 benzine 1991

Bericht door DirkvW »

Hallo Weetjewellers,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Dirk ik woon in Utrecht. Samen met mijn vriendin ben ik op zoek naar een t4 camper. Vanwege budgettaire redenen kijken we naar oudere modellen met een diesel of benzine motor. Hiervoor hebben we een aantal jaren in een t3 campertje gereden. Hoewel we hier veel plezier in hadden hebben we deze verkocht en zijn we dus op zoek naar een t4 camper. Na een tijd van meelezen wil ik nu toch een vraag stellen.

Zojuist zijn we wezen kijken bij een 2.0 benzine california uit 1991. Ik wist niet eens dat die er waren want je komt ze bijna nooit tegen. Ik heb denk ik liever een diesel. Vanwege de interessante prijs overwegen we nu echter ook deze.

De camper heeft 198.000 gelopen.

Mijn bevindingen: Hij rijd soepel. Wel vond ik het stuur wat trillerig. Verder had de pook "wat ruimte" in met name zijn 5. Hij schakelde verder stil en zonder problemen maar hij was dus niet helemaal strak.

De buitenkant en het camper gedeelte zag er redelijk ok uit. Bij de voorruit zat wat roest en ook de ruitrand van de achterklep had wat roest. Verder had hij in de naden helemaal geen roest.

Alles bij elkaar vonden wij hem er goed uit zien.

Voordat we een bod gaan doen zou ik graag nog wat meer algemene informatie over de motor en versnellingsbak willen hebben. Waar moet ik op letten wat is normaal etc. Verder ben ik benieuwd wat jullie een redelijke prijs vinden voor een bus met deze kmstand en deze leeftijd. Tot slot hoop ik ook dat iemand mij een indicatie kan geven over de kosten van het laten maken van die twee ruitranden.

Alvast bedankt.

Dirk
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: california 2.0 benzine 1991

Bericht door Egbert&Manon »

De prijs moet zowiezo onder de 8000 euro zitten, anders mooi laten staan!
ervaringen met benzinemotor kan ik je niet geven.

Heb je deze al gezien:
http://link.marktplaats.nl/387810121" onclick="window.open(this.href);return false;

Egbert.

1991 california diesel
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: california 2.0 benzine 1991

Bericht door bartt4 »

de mijne is ook te koop wel geen calefornia maar wel leuk bussie met zowat alle dingen nieuw. oa nieuwe motor remmen kleur ed.
reden van verkoop is dat ik m niet meer gebruik voor me werk en de bus nu veelal stil staat.
RUBBEREXPRESS
DirkvW
Berichten: 122
Lid geworden op: 31 aug 2010, 19:30

Re: california 2.0 benzine 1991

Bericht door DirkvW »

Hoi Egbert,

De bus is 5000,--
Die link die jij door geeft had ik idd al gezien. Deze lijkt me ook interessant maar ik vind de kmstand vrij hoog.

Dank voor de tip. Mocht je nog wat moois zien of horen dan hou ik me aanbevolen.

@ BART: Kun je me wat meer info sturen? Mijn voorkeur gaat uit naar een fabriekscamper maar een goede zelfbouw sluit ik zeker niet uit.

Groeten,
Dirk
DirkvW
Berichten: 122
Lid geworden op: 31 aug 2010, 19:30

Re: california 2.0 benzine 1991

Bericht door DirkvW »

Ik heb nog wat meer gelezen op het forum en heb de indruk dat de 2.0 benzine een goede betrouwbare motor is maar niet met al te veel vermogen. Een 2.0 benzine moet nog een hoop KM's kunnen maken. Ik verwacht niet dat ik het weinige vermogen echt heel erg ga missen. Meer vermogen is natuurlijk fijn maar uiteindelijk ben ik vooral op vakantie met de bus. Daarbij heeft de 2.0 al weer net iets meer PK's dan de 2.4 diesel.

Over de versnellingsbak heb ik minder kunnen vinden. Heeft er iemand ervaring met deze versnellingsbakken? Hoe lang gaat zo'n bak mee? Waar moet ik op letten als ik weer ga kijken? Wat ben ik ongeveer kwijt als de bak vervangen moet worden?

Hopelijk kunnen jullie me hier bij helpen.

Groeten,
Dirk
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: california 2.0 benzine 1991

Bericht door bartt4 »

persoonlijk zou ik voor een diesel kijken. de 2.4 zou ik niet nemen. Diesel wegenbelasting voor camper is niet veel hoger dan benzine. Diesel is zuiniger en kost minder per liter.
OOk minder onderhoud dan benzine en gaan langer mee.
1.9 td zijn betrouwbaar zuinig en erg simpel kwa techniek. een 2.5 tdi is mooier sterker kwa vermogen maaar vragen ze in mijn ogen een gods vermogen voor.
Zowieso vind ik prijzen van een origiene canper overdreven duur.
Kwa 2.0 benzine bussen lijkt mij de techniek goed en versnellingsbakken zullen niet veel anders zijn dan van een diesel.
eventueel lpg er in bouwen want erg zuinig zijn benzine bussen nu ook weer niet.
verder geld natuurlijk de gehele staat van een bus. de eerste bouwjaren willen nog wel roesten.
Neem iemand mee die kundig genoeg is en wat weet van een t4.
Samen zie je meer.
Sucses met de zoektocht :T44EVER
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: california 2.0 benzine 1991

Bericht door Pascal-141 »

Die 2,0 benzine blok is een goed blokje waar eigenlijk weinig problemen mee zijn. Kan ook nogal wat km's aan .
Maar in combinatie met het extra gewicht van de camper verwacht ik wel dat dat ding nogal wat gaat verbuiken ...
Een diesel zal heel wat zuiniger zijn , en dan zou ik de voorkeur geven aan de 1,9TD , die kun je makkelijk wat extra vermogen geven zodat ze goed meekunnen met het verkeer . Alleen het hoge toerental op de snelweg moet je erbij nemen.

Zeker bij een bouwjaar '91 moet je vooral letten op roest , en verdoken roest . Als je zegt dat er roest rond de ramen zit , let dan heel goed op dat het nog geen gaten zijn.
Ook de drempels onderaan (net achter de voorste wielen) durven bij de eerste bouwjaren nogal eens rotten van binnenuit , eens je het roest ziet komen onderaan , is het al te laat en kun je de halve drempel gaan uitslijpen en nieuw inlassen . Ook de wielranden hadden nogal eens last van "metaalkanker" .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: california 2.0 benzine 1991

Bericht door Egbert&Manon »

Beetje roest achter de voorste spatborden wil ook nog wel eens voorkomen:
viewtopic.php?f=12&t=29231" onclick="window.open(this.href);return false;

of op andere plekken:
viewtopic.php?f=12&t=29353" onclick="window.open(this.href);return false;
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: california 2.0 benzine 1991

Bericht door Roger B. (11)61 »

DirkvW schreef: Over de versnellingsbak heb ik minder kunnen vinden. Heeft er iemand ervaring met deze versnellingsbakken? Hoe lang gaat zo'n bak mee? Waar moet ik op letten als ik weer ga kijken? Wat ben ik ongeveer kwijt als de bak vervangen moet worden?

Hopelijk kunnen jullie me hier bij helpen.

Groeten,
Dirk
ruilbak kost tussen 600 en 1000 euro, vervangen moet je op een 500 euro rekenen denk ik als je het laat doen.

versnellingsbakken gaan vaak wel redelijk lang mee (denk dat er zat T4 handbakken meer dan 400,000 gelopen hebben).

dat speling gevoel in de pook is meestal ene kwestie van een of twee kunststof kogeltjes en busjes die versleten raken, kost twee keer niets en kwa werk(kosten) is het ook te overzien.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: california 2.0 benzine 1991

Bericht door Harry 341 »

Wat de vervanging van die bolletjes kost zal ik straks vertellen....de mijne staat met een lamme pook.....
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: california 2.0 benzine 1991

Bericht door HenkK »

Harry 341 schreef:Wat de vervanging van die bolletjes kost zal ik straks vertellen....de mijne staat met een lamme pook.....
grtz.Harry
Reparatie vandaag??

Succes.

Grz Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: california 2.0 benzine 1991

Bericht door Harry 341 »

Zo,ben weer thuis.Nieuw schakelbolletje...echt in 5 miinuten klaar.Ik had mijn koffie nog niet op!
Kosten? ......tja als je vaste klant bent :knipoog :ie
Bijlagen
IMG_9543.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
DirkvW
Berichten: 122
Lid geworden op: 31 aug 2010, 19:30

Re: california 2.0 benzine 1991

Bericht door DirkvW »

Dat van die versnellingsbakken klinkt goed.
Hopelijk heb ik hier dan niet te veel last van.

Harry fijn dat het zo snel en voor niks geregeld is.

6 november ga ik samen met een bevriende monteur kijken. Hopelijk vind hij het ook wat.

Hoewel het nog al of topic las ik gisteren iets dat me ook bezig houd. Ik las dat er wel eens camperinterieurs in bussen worden gebouwd en dat ze dan als originele california's verkocht worden. Als dit gebeurt hoe kan ik dan zien of dit een originele california is?

groeten,
Dirk
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: california 2.0 benzine 1991

Bericht door wilko »

Harry 341 schreef:....tja als je vaste klant bent :knipoog :ie
Gaat ie zo vaak stuk dan Harry????? :werkaanT4
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: california 2.0 benzine 1991

Bericht door Harry 341 »

:huilen :huilen :huilen
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Plaats reactie