Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stabilisator achteras

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Stabilisator achteras

Bericht door odorf »

Ik heb bij het installeren voor het grootste gedeelte gebruik gemaakt van de uitgebreide handleiding van Peter Multivan. (http://www.eldiape.com/" onclick="window.open(this.href);return false;) Ik heb alleen een 26mm stabi gemonteerd (701 511 407 C) in plaats van de door Peter geplaatste 28mm versie. Voor nog meer info zie ook T4wiki.
De rubbers moesten -volgens de medewerker van VW- apart bijbesteld worden. Uiteindelijk bleken de rubbers gewoon af-fabriek al om de stabilisatorstang gemonteerd te zijn.
De onderdelen op klaar voor montage
De onderdelen op klaar voor montage
De bevestigingsbeugels zijn voor alle versies gelijk. Deze kwamen onbehandeld van de dealer. Ik heb deze voorzien van zinkspray, primer en zwarte lak.
Omdat ik gehoord had dat de M8 blindklinkmoeren in de achteras soms los wilden gaan zitten had ik Roger bereid gevonden ze na montage ook nog vast te lassen. (Sandman heeft overigens de blinklinkmoeren niet vastgelast en tot op heden geen problemen met loskomen begreep ik op de Techday)
Bestelnummer van deze M8 blindklinkmoeren met 6 kant huis is gewijzigd in N 904 085 04.
Onderaan, in het midden, het 6-kant gat voor de M8
Onderaan, in het midden, het 6-kant gat voor de M8
De overige M6 blindklinkmoeren (12) heb ik bij Fabory gekocht. En deze zijn op de normale wijze bevestigd. Voor het boren van de gaten voor de M6 blindklinkmoeren heb ik een wat zwaardere handboormachine gebruikt. Met wat boorolie en een scherpe verse 9mm boor ging dat eenvoudig.
HenkK had een zware blinkdklinkmoertang mee. Hiermee was het plaatsen van de blindklinkmoeren ook een peulenschil.
Chassisbalk met de M6 blinklinkmoeren
Chassisbalk met de M6 blinklinkmoeren
Laatst gewijzigd door odorf op 06 jul 2014, 10:23, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Stabilisator achteras vervolg

Bericht door odorf »

Blinklinkmoer M8 in de achterasarm
Blinklinkmoer M8 in de achterasarm
Daarna heb ik alle kale stukken metaal ingespoten met zinkspray, grondverf, zwart en underbodycoat. En kon alles worden gemonteerd. De rubbers heb ik voor montage nog ingesmeerd met zuurvrije vaseline tegen het piepen en kraken.
Gemonteerddetail.jpg
Monteren was eenvoudig. Het was een goede tip van Peter om wat langere bouten te gebruiken, zeker voor de beugels op de achterasarmen. Even opletten bij de plaatsing van de armpjes op het chassis al is het daar -zelfs voor mij- moeilijk om het verkeerd te doen.
Daarna alles ingespoten met underbodycoat zodat het wat beter is beschermd tegen de elementen.
Alles op z'n plek
Alles op z'n plek
En hoe rijdt dat nu? GOED! De bus heeft veel minder de neiging om de randen van de bocht op te zoeken. En het omzwaaien van de bovenkant is beduidend afgenomen.

Groeten,
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 06 jul 2014, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stabilisator achteras

Bericht door Multivan Generation »

:yes :yes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 802
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Stabilisator achteras

Bericht door HenkK »

Ja Ja Odorf, mooi stuk werk geleverd :ikrij :ikrij :jumpklap
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Stabilisator achteras

Bericht door Dirk/970 »

Wat een verschil he, ziet er goed uit! De mijne is 20 mm en maakt al veel uit :toppie Tis op zich een gemakkelijke klus, het enige speciale wat je nodig hebt is (iemand met) een goede blindklinkmoertang.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Stabilisator achteras

Bericht door odorf »

@Dirk;
Ja een groot verschil ... heel positief

Alleen sommige dingen zijn echt anders ...
Reed vandaag een beetje diagonaal (en te snel) over een drempel bij de pomp.
En we werden nogal heen en weer geslingerd. :nuts :nuts :nuts :nuts
Waarschijnlijk omdat de stabi de wieluitstag op de drempel ging corrigeren.
Daar moeten we even rekening mee houden ...

Maar erg blij met de stabi :toppie

Groeten,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Stabilisator achteras

Bericht door Dirk/970 »

Om die reden heb ik bewust ook gekozen voor een 20mm, minder stug. De bus voelt nu heel neutraal en aan, ook goed in balans in combinatie met de standaard voorstabi.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Stabilisator achteras

Bericht door Roger B. (11)61 »

je moet ook niet diagonaal over de weg rijden :bifun :bifun :bifun :bifun
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tanfoglio

Re: Stabilisator achteras

Bericht door Tanfoglio »

afgelopen week APK gehad, bleek er dus 1 blindklinkmoer van de achteras zich aan het loswrikken, deze waren met een hydraulische tang erin getrokken....
Heb nu deze ook gelast net als de beugels die met 6 blindklinkmoeren vastzitten.

Kan je alleen maar als advies geven om er af en toe eens onder te kijken of alles nog op zijn plaats zit als het niet gelast is
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Stabilisator achteras

Bericht door Roger B. (11)61 »

die bevestiging op de as krijgt het vrij zwaar te verduren, maar die op het chassis doet niet veel meer dan de stabie op zijn plek houden, de krachten daarop zijn (zeker in vergelijking met de krachten op de bevestiging aan de as) niet zo groot
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie