Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Foutcode P0171 icm P0300

vragen over de T4
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Foutcode P0171 icm P0300

Bericht door ZwedenTransporter »

Hallo

Ik heb met VagCom 3.11 mijn T4 uitgelezen en ik kreeg in eerste instantie de foutcode P0171
Deze heb ik, nadat ik het had opgeschreven, gewist en toen weer laten scannen
Tijdens dat scannen stotterde de auto, dat heb ik wel vaker gehad tijdens stationair draaien en toen stonden er 5 foutcodes in.
Dat was weer P0171 en daarbij kwamen P0300 - P0301 - P0302 - P0303 - P0304 en P0305
Heeft iemand een idee wat het probleem is i.c.m. alle foutcodes ?
Ik heb namelijk het vermoeden dat alle foutcodes door één probleem komen.
De LMM is schoongemaakt - slangen zijn schoongemaakt - bougies vervangen - verdeelkap met rotor is vervangen en er is op luchtlekkage gecontroleerd maar niets gevonden.
Volgens Gerrit Speek komt het probleem alleen maar voor bij stationair en niet bij het rijden opzich en dat klopt ook wel want met het rijden heb ik totaal geen last.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Foutcode P0171 icm P0300

Bericht door Multivan Generation »

kun je misschien ook even opschrijven waar al die codes op slaan?
Anders moeten we het zelf weer opzoeken.. :knipoog

Zo maar een vraagje hoor..Heeft er misschien helemaal niets mee te maken..
Heb je het gasklephuis van die benzine al eens schoongemaakt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Foutcode P0171 icm P0300

Bericht door ZwedenTransporter »

Dit is wat ik bij Gerrit Speek heb gevonden :
P0171 : Regeling Brandstoftoevoer Bank 1, systeem te arm
P0300 : Onbekende cylinder heeft geen verbranding
P0301 : Cylinder 1 heeft geen verbranding
En P0302 t/m P0305 zijn de zelfde meldingen maar dan op culinder 2 en 3 en 4 en 5

Om alle info hierheen te kopieeren is geen probleem voor mij maar dan wordt het wel een lang verhaal.
Ik hoop eigenlijk dat iemand de combi van deze storingen bekend voorkomen en iets kunnen adviseren

Dit is gekopieerd van de zelfde site voor foutcode P0171 :
Mogelijke verschijnselen:
Waarschijnlijk is er rijdend geen enkele probleem te merken
Misschien enig gebrek aan vermogen of een hikje tijdens het accelereren

Mogelijke oorzaken:
De LMM (G70) is vuil of defect.
Te veel olie op een in olie gedrenkt luchtfilter
Een lek na de LMM

Mogelijke oplossingen:
Negen van de tien keer is schoonmaken (remreiniger) van de LMM (G70) voldoende, ga zorgvuldig om met de sensor
Check op lek na de LMM
Kontroleer op vervuild brandstoffilter
Kontroleer op correcte brandstofdruk
Kontroleer brandstofpomp
Te weinig brandstof
EGR klep zit vast
Check Injectors
Check uitlaat op lekken
Check Secondary Lucht Systeem op lekken
Check vacuum leidingen op lekken
Te veel olie
Nokkenastiming verkeerd
Compressie cilinder
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Foutcode P0171 icm P0300

Bericht door Multivan Generation »

heb je al eens je bougie kabels vervangen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Foutcode P0171 icm P0300

Bericht door ZwedenTransporter »

Niet vervangen maar wel gecontroleerd
Maar dan zou die het constant of zeker vaker moeten doen als die door zouden slaan of lekken en ook dan merkbaar bij het rijden maar hij doet het zelden en alleen merkbaar bij stationair.
Maar als ik het mis heb dan hoor ik het graag en kan ik die wel vernieuwen maar nogmaals ze zijn gecontroleerd en het lijkt me niet waarschijnlijk dat dit het probleem veroorzaakt
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Foutcode P0171 icm P0300

Bericht door Multivan Generation »

P0300 : Onbekende cylinder heeft geen verbranding
P0301 : Cylinder 1 heeft geen verbranding
En P0302 t/m P0305 zijn de zelfde meldingen maar dan op culinder 2 en 3 en 4 en 5
ZwedenTransporter schreef:Niet vervangen maar wel gecontroleerd
Maar dan zou die het constant of zeker vaker moeten doen als die door zouden slaan of lekken en ook dan merkbaar bij het rijden maar hij doet het zelden en alleen merkbaar bij stationair.
Maar als ik het mis heb dan hoor ik het graag en kan ik die wel vernieuwen maar nogmaals ze zijn gecontroleerd en het lijkt me niet waarschijnlijk dat dit het probleem veroorzaakt
Geen verbranding:
is geen benzine er in of geen vonk als je het mij vraagt...
Geen vonk is elektrisch en dan denk ik aan bougie kabels..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Foutcode P0171 icm P0300

Bericht door ZwedenTransporter »

Hier zit zeker iets in maar vind het alleen vreemd dat die het alleen stationair doet en heel af en toe.
Ik zou verwachten als het een kabel was dat het dan vaker of altijd zou doen.
Wat wel is dat die het al heel lang doet. Starten gaat gewoon heel goed.

Waarom het nu bekeken moet worden is omdat de automatenbak gereviseerd is en hij bonkt nog naar de laatste versnelling. Ik heb het revisie bedrijf gebeld hierover en die zeiden dat het door de motor kwam en dat dat eerst moest worden opgelost.
Ik heb toch het gevoel dat het iets in de bak is omdat die bij ophalen perfekt liep en ik voelde hem nauwelijks schakelen, dat voelde ik pas na ±100km en toen bestond dit euvel ook.
Ik denk zelf olie pijl ?
Ik denk en hoop dat ze daar even naar willen kijken want hij gaat morgen terug naar het revisiebedrijf.
Ik ga morgenochtend, als het qua tijd nog mogelijk is, nog even nieuwe kabels op zetten
Afbeelding
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Foutcode P0171 icm P0300

Bericht door ZwedenTransporter »

Die is vernieuwd samen met de rotor
Afbeelding
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Foutcode P0171 icm P0300

Bericht door GerJol 716 »

En het verdere ontstekingsgebeuren?
Is dat nog met bobine(s), dat daar eventueel een probleem mee kan zijn?

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Foutcode P0171 icm P0300

Bericht door ZwedenTransporter »

Dat kan maar is moeilijk te constateren. Als ik het meet tijdens het stationair draaien dan merk ik geen probleem in het elektrisch circuit. Vanaf de bobine komt regelmatis een vonk en op de kabels meet ik ook geen afwijking.
We hebben de kabels ook nat gemaakt en ook toen bleef die goed lopen.
Even alles terug denkend denk ik dat het in de benzine gezocht moet worden.
Maar ik denk dat maar weet niet waar te beginnen.
Die foutcoden van P030x komen zelden voor maar die P0171 regelmatig en GS geeft diversen dingen aan die meer in de brandstof richting zitten.
Die LMM, daar lees ik veel over dat die vaak een probleem geeft zonder dat dit gemeld wordt
Ik heb helaas geen tijd morgen om het e.e.a. na te gaan kijken want hij moet morgen vroeg naar het revisiebedrijf maar ik ga, als die terug is, het rijtje van GS maar afwerken.
Afbeelding
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: Foutcode P0171 icm P0300

Bericht door dukerider »

Heb je al eens getest met de LMM los te koppelen ?
Die heb je toch niet nodig bij stationair, zo kan je deze misschien al uitsluiten.
RON
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Foutcode P0171 icm P0300

Bericht door Roger B. (11)61 »

heeft deze motor een stappenmotor voor de stationair omloopluchtregeling ? dan kan die vervuild zijn of een los kontaktje hebben.

Ontsteking zou volgens mij niet alleen stationair problemen geven, maar ook rijdend.

als ie te veel lucht krijgt loopt ie ook te arm en slaat dan ook over.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Foutcode P0171 icm P0300

Bericht door ZwedenTransporter »

De T4 staat nu bij het revisiebedrijf ivm het bonken naar de laatste versnelling en ik hoop dat ze niet weer zeggen dat het door de motor komt maar er wel verder naar kijken, olie bv al betwijfelen ze dat.
Zodra die terug is, waarschijnlijk maandag, ga ik alle adviezen opvolgen dus komen er meer ook die zal ik opvolgen
Afbeelding
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Foutcode P0171 icm P0300

Bericht door ZwedenTransporter »

Volgens het revisiebedrijf en mijn garage is het gasklephuis defekt, LMM afgekoppeld gaf geen verbetering. Volgens zeggen kost het gasklephuis rond de 600 euro en ik vind dat een hoop geld om dit zomaar te doen. Is het niet beter om eerst een diagnose laten uitvoeren bij de VW dealer maar kan die constateren of het gasklephuis defekt is ?
Is een gasklephuis ook gebruikt te koop en waar moet ik dan op letten of is T4-APL motor voldoende ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Foutcode P0171 icm P0300

Bericht door Multivan Generation »

Zoals ik in mijn eerste post reeds vermeldde is het misschien interessant om hem eens te reinigen.
Veelal wil dat wel helpen :knipoog

Kijk daarvoor ook eens hier:

http://www.t4-wiki.de/wiki/Drosselklappe

Helpt dat niet? --->

Nieuw bij de dealer:
Gasklephuis potentiometer prijs rond de 56 euro (erg afhankelijk van de specifieke uitvoering zoals motorcode)
Het onderdeelnummer kun je aflezen van het onderdeel (gebruik etka beeldtafel 133-20 als referentie bij een dealer)
Je kunt hem zelf inleren met je vagcom :knipoog :knipoog

EDIT: kijk ook eens hier onder drosselklappe und potentiometer :yes
en hier: http://www.t4-wiki.de/wiki/G69


succes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie