Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

6bak

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 6bak

Bericht door Roger B. (11)61 »

grotere wielomtrek zorgt uiteraard voor hogere snelheden bij gelijk toerental.

gelijkertijd zorgt het ook voor minder koppel op de weg (dus trager met optrekken) al kan de koppelomvormer dat bij een automaat iets opvangen.

vraag me alleen af of de toch al zwakke automaat van een T4 niet nog sneller de geest geeft als je op grotere wielen rijdt :groteogen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
kenny367
Berichten: 236
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:35

Re: 6bak

Bericht door kenny367 »

Volgens de papieren heb ik een DUJ bakcode 88PK en is gechipt naar circa 112PK. Ik zou de toeren ook wel graag willen drukken in zijn vijfde. Bij 120km maakt hij nu ongeveer 3000 toeren, wat zal dat schelen?
Wie heeft een adresje waar ik het kan laten doen?
Groetjes, John
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: 6bak

Bericht door repelsteeltje »

kenny367 schreef:Volgens de papieren heb ik een DUJ bakcode 88PK en is gechipt naar circa 112PK. Ik zou de toeren ook wel graag willen drukken in zijn vijfde. Bij 120km maakt hij nu ongeveer 3000 toeren, wat zal dat schelen?
Wie heeft een adresje waar ik het kan laten doen?

de langste bak die aan deze motor past maakt bij 132 km/h (op de tomtom) 3000 rpm.....
Gebruikersavatar
kenny367
Berichten: 236
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:35

Re: 6bak

Bericht door kenny367 »

Volstaat het dan alleen de vijfde tandwiel laten vervangen?
Groetjes, John
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 6bak

Bericht door Multivan Generation »

2 tandwielen ja
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
kenny367
Berichten: 236
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:35

Re: 6bak

Bericht door kenny367 »

Is het mogelijk dit zelf te doen of uit laten besteden. Ik heb er eens hier dit gelezen dat ze het hebben laten doen, maar kan het artikel niet meer vinden.
Groetjes, John
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: 6bak

Bericht door Snautzer »

iemand dit wel eens gezien/gehoord/gedaan ?

http://www.vwtuningmag.com/gearbox-conversion-kit/

Czech Republic tuning house EuroTuning has just developed a gearbox conversion kit that allows you to add a sixth gear to your five-speed ’box.

VW T4 6-7 hours (the access is more difficult).

Discussions on forums clear that additional installation of 6th gearbox level can be mainly convenient for VW T4, which have gearboxes with very low transmissions and so they have to have unnecessarily fast rotation speed. At the same time, the T4 vehicles „work a lot“ and this possibility could be interesting for the users not only because of improving the driving comfort but mainly because the investment returns quickly and the operating costs will subsequently decrease because of higher MPG.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 6bak

Bericht door Multivan Generation »

Is heel leuk,
totdat je gaat uitrekenen wat dit plezier moet gaan kosten en wat het uiteindelijk oplevert.
uitbouwen en opsturen
conversie van 5 naar 6 versnellingen
terugsturen en inbouwen

Als project en als hobby heel mooi,
economisch gezien niet rendabel..
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: 6bak

Bericht door Snautzer »

Maar het is mijn hobby die T4. En hobbies hebben dikke drek aan economisch. Ik geef toe 1200 euro en dan nog de ombouw kosten is wat je zegt prijzig.
Zelf inbouwen zou mij ver boven de pet gaan maar ik zie jouw er zeker toe in staat :knipoog

http://www.eurotuning.cz/images/image/e ... n_kit.html

-Edit- Praag in niet zo heel ver weg en een hele mooie redelijk goedkope stad. Arbeidskosten zijn daar ook een stuk lager en ik ga er zowiezo op vakantie in Tjechie ...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 6bak

Bericht door Multivan Generation »

Hoi Schnautzer,
Ik las dit: http://www.eurotuning.cz/images/image/e ... ek-en.html

Dus 1900 euro voor aanpassing van de 102 pk-bak, en 2x ongeveer 130 euro,
en dan komt er nog ongeveer 14 uur arbeidskosten bij, 3 liter versnellingsbakolie, en oja, als het dan toch open ligt, meteen koppeling en eventueel 2MV meenemen.

2160+700+40+600 = 3500 euro. Dus dan moet je wel heel veel rijden om de brandstofbesparing er uit te halen.
En voor velen vertegenwoordigen, reël gezien, deze modificatie kosten ongeveer de hele tot de halve waarde van de bus.
Ik snap dat je het voor jezelf doet, maar een 150 pk bak is dan een wat goedkopere mogelijkheid om toerentalreductie te behalen.
Wil je iets speciaals, dan is het dat natuurlijk wel. Er zullen weinig mensen zijn, die het even kopiëren :knipoog

Maar leuk is het natuurlijk wel :jump
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: 6bak

Bericht door Snautzer »

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, ook al is bij mij het 2 massa vlw ed zeer recent gedaan en al zijn arbeidskosten in Cz aanzienelijk lager. Ook ken ik mensen die duurdere golfclubs hebben dan wat jij voorrekend. Het gaat mij ook helemaal niet om kosten bespaaring maar meer "dat het kan" en dat ik denk dat op de grote weg op lange stukken aangenamer touren is.
Wat dat betreft heb ik ook al gekeken naar een 151pk optie maar kan niet direct wat geschikts vinden nog weet ik hoe zo'n bak rijd.
Ik vond het in ieder geval het vermelden waard en en mens moet toch dromen hebben :lach
Plaats reactie