Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Multiriem en looprollen, piep geluid

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Multiriem en looprollen, piep geluid

Bericht door sgsdebruijn »

Het begon met een piepje bij koudstart en zo af en toe een piepende multiriem bij vochtig weer.

Nieuwe VW (Continental) riem gehaald bij de dealer.
Vandaag eronder gekropen (blijft irritant hoor die motorbak) om de nieuwe riem te monteren en de onderdelen te inspecteren om te kijken waar de piep vandaan kwam.
Bleek uiteindelijk de looprol (via universele garage) met nr 3 op het plaatje wel erg soepel te lopen met zo'n droog lager geluid :ie
Ding eraf gehaald en de VW garage gebeld, helaas niet op voorraad en verschillende diameters bij de T4 (? die van mij 90mm) ok maar 2 nieuwe besteld.
Oude was het kapje eraf wat over het lager zit, afdichtrubber uit het lager gesloopt, uitgespoten met lucht en weer vol met vet gepropt voor the time being.
Looprol met nr 5 klonk ook niet super maar laten zitten was beduidend beter als nr 3.

Nieuwe riem erom gelegd alles loopt weer soepeltjes.

Afbeelding

Denk dat dit ook de reden zou kunnen zijn waarom op een gegeven moment een looprolletje het echt begeeft, dus let erop!
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Multiriem en looprollen, piep geluid

Bericht door sgsdebruijn »

BTW nr 6 is de aircocompressor
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Multiriem en looprollen, piep geluid

Bericht door sgsdebruijn »

klopt ja,
btw riemen en rollen zijn tussen de 20 en 25dkm oud
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: Multiriem en looprollen, piep geluid

Bericht door SCOTT »

sgsdebruijn schreef:klopt ja,
btw riemen en rollen zijn tussen de 20 en 25dkm oud
jaa, weer eventjes geluk gehad dan!
met universeel garage bedoel je een gewone autogarage voor alle merken? dus maw geen originele looprollen gebruikt?
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Multiriem en looprollen, piep geluid

Bericht door sgsdebruijn »

ja maar denk dat het looprollager droog gelopen is doordat het kapje eraf was, al denk ik dat er daar in de buurt niet veel water en vuil komt.
Alhoewel ik diegen met kapje ook niet echt top aan vond voelen, weet wel wat minder klinkende lagers zijn na jaren te hebben gemountainbiked met gewone en SKF industrielagers.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Multiriem en looprollen, piep geluid

Bericht door koekie520 »

Ik heb een erg vervelend probleem. Een tijdje terug heb ik een nieuwe multiriem gemonteerd en een steun voor de aircocompressor omdat die gescheurd was. Riem er gewoon opgelegd zoals hij lag en hij deed het goed. Nu 3000km verder begon hij te piepen alsof er een poulie blokkeerde. Nu ik er me wat verder in verdiept heb blijkt hij dus verkeerd te liggen. Hij loopt tussen aircocompressor(6) en servopomp(7) over meeloper(5), terwijl hij dus tussen alternator(2) en aircocompressor over die meeloper moet. Geen probleem dacht ik, leggen we hem even goed. Vergeet het maar, hij loopt gewoon van die aircocompressor af, 1 tand naar binnen. Gisteren een hele dag mee gekloot. Poulies lopen volgens mij allemaal mooi in lijn, allemaal zonder speling en een kleine beschadiging aan de poulie van de compressor heb ik mooi weg gevijld.
Nogmaals nieuw originele riem geprobeerd. Ik wordt er gek van. Kheb hem dan maar weer verkeerd gelegd maar dan is de riemspanning minder en gaat hij binnenkort toch weer over die alternator schuiven.
Wie weet raad?
Plaats reactie