Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

automaat camper

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: automaat camper

Bericht door Rotor »

Helaas, bij de T4 automaat zit geen peilstok, alleen maar een olievul dop, en daar moet je dan in kijken, en dat is nog een hele klus.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: automaat camper

Bericht door Roger B. (11)61 »

dus je kunt nooit controlleren of je olie te vol, te leeg staat of verbrand uit ziet?

meestal is de vulbuis meteen ook peilbuis.... typisch VW, een bak maken die overal gevoelig voor is en dan geen mogelijkheid om te peilen :muur

hoe weet je bij het vullen dan of er genoeg in zit?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: automaat camper

Bericht door Harry 341 »

Rotor schreef:Helaas, bij de T4 automaat zit geen peilstok, alleen maar een olievul dop, en daar moet je dan in kijken, en dat is nog een hele klus.
Dan zit ie er bij jou niet in.....maar hij hoort er toch echt te zijn!Bij alle T4 type's vanaf 1991.
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: automaat camper

Bericht door harry t5 191 »

Die peilstok zat ook niet op mijn t4 van 2003 !
Dat met een schok naar de lock up schakelen komt mij niet onbekend voor. :muur
En dat komt echt niet alleen door verbrande olie.

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: automaat camper

Bericht door Harry 341 »

Ik heb nog eens gezocht en het volgende gevonden....Indien GEEN peilstok aanwezig:
Draai de aftapplug onder de bak er uit...Dit bij warme motor.De in de overloopleiding aanwezige ATF zal weglopen..indien hierna de bak blijft druppelen is het peil juist.
Als ALLEEN de leiding leegloopt en er daarna niets meer komt dient u ATF bij te vullen...verwijde hiertoe de dop van de vulleiding OP de bak.
De dop gaat hierbij stuk en zal vervangen moeten worden.Haal de stop uit de vulleiding
Vul bij totdat er olie uit de controle opening komt.Plaats de aftapplug met een nieuwe ring en op de bak de stop met een nieuwe dop.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

Gisteren de auto opgehaald en er zat voldoende olie in en hij liep goed, voelde wel het overschakelen maar geen bonken meer naar de laatste versnelling.
Ze hebben de computer naar basis ingesteld is mij gezegd en dan kan die weer leren om te gaan met de gereviseerde bak
Op internet lees ik dat dit inderdaad kan, was mij onbekend.
Wel moet de motor nagekeken worden want die valt elke keer weer in storing, zie mijn andere topic met storingscode P0171
Volgens het revisiebedrijf kan de motor een verkeerd signaal geven aan de bak dus dat laat ik het eerst doen.
Ook vertelde hij dat de dealer de motor computer en de bak computer dieper kan resetten wat nog beter is om alles goed op elkaar af te laten stemmen maar wel nadat de motor goed is nagekeken en goed loopt zonder storingen.
Kan de dealer dat en is het beter voor het geheel ?
Afbeelding
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: automaat camper

Bericht door richie »

Het revisiebedrijf heeft het regelapparaat van de versnellingsbak in de "nul" stand gezet. Dit is te doen met Vagcom.

Met basic settings zet je het schakelprogramma in de uitgangsstand en kun je tegelijk de gaspedaal waarden instellen. Dus 0% en 100% gaspedaalstand.

Ik heb nog nooit iets gelezen over een nog diepere basic settings.

Gr

Richie
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

Eindelijk is het dan zover, de auto loopt weer zoals het moet : Perfect :gekte
Probleem met de bak is, tot nu toe, verholpen en het schakelen gaat heel goed
Storing P0171 is verholpen, LMM en gasklephuis schoongemaakt.
Alleen ik was vergeten een slang weer aan te sluiten waardoor het probleem bleef bestaan.
Afgelopen week alle storingen verwijderd met VagCom en ze komen niet meer terug :toppie
Automatenbak olie hou ik nog even in de gaten.
Vandaag de auto even stationair laten draaien tot de temperatuurmeter op 90° stond en toen nog even een klein stukje gereden. Automatenbakolie kwam na ±10km rijden en dus een op temperatuur zijnde motor op 80°
Ben benieuwd hoe hoog die gaat oplopen als ik er langer mee gaat rijden.
De olie mag dacht ik niet boven de 100° komen en het liefst tussen de 60° en 80°
Als het toch hoger wordt ga ik er toch maar een lucht koeler in zetten maar eerst even afwachten wat het resultaat is.
Dus is mijn :driveT4 bijna helemaal perfect en ben ik achteraf toch erg blij dat ik hem niet heb weg gedaan. Nu alleen nog de centrale deurvergrendeling weer werkend krijgen en de rembekrachtiger vervangen. Ik ga even hier zoeken waar ik het beste en goedkoopste een andere kan kopen.

Iedereen hartelijk dank voor alle hulp en adviezen en zeker ook voor alle geduld want het hing echt aan een draadje of ik hem nog wilde laten repareren omdat we nog steeds van mening zijn dat 3600 voor een automatenbak revisie voor ons en voor de auto van 1999 teveel was geweest en nu is dat 1800 geworden.

Mvg
Nol
Afbeelding
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: automaat camper

Bericht door richie »

Reken op 100 tot 120 C voor de temperatuur van de ATF afhankelijk van de belasting met de standaard warmte wisselaar op de bak.

Groeten,

Richie
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

OK dus dat zou meer speling geven maar ik lees ook andere temperaturen.
Zo lees ik bv dat Autrans een temperatuur aanbeveelt tussen de 110° en 149° om goed te kunnen werken
Ergens anders lees ik weer dat boven de 120° de viscositeit van de olie snel verminderd en dus de werking.
Afbeelding
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: automaat camper

Bericht door richie »

De viscositeit neemt altijd af met het toenemen van de temperatuur. Het verloop hiervan is vrijwel lineair, het gaat dus niet plots afnemen.

Ik heb het een paar jaar geleden gevraagd aan een specialist van Castrol. Hun ATF's op een enkele uitzondering na hebben een uiterste bedrijfstemperatuur van 120C. Wordt de ATF langdurig warmer, dan gaat de samenstelling veranderen en dus ook de eigenschappen. Dat zie je aan gebruikte ATF als deze meer op bruine drap lijkt en stinkt.

Dus goed koelen helpt echt problemen te voorkomen, evenals regelmatig verversen.

Groeten,

Richie
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

Helaas weer schokken nar de laatste versnelling.
Ik heb er nu 150km mee gereden en hij begint weer kuren te geven, vorige keer ook na ±150km
Toerental schiet weer even iets omhoog en met een lichte schok gaat die weer naar de laatste versnelling
Er zijn geen foutcodes in de motor en in de automaatbak geconstateerd
Olie van de bak haalt de 90° niet
Kan iemand mij uitleggen of ik de bak zelf naar basis kan resetten met VagCom ?
Ik heb versie 3.11
Toen het revisiebedrijf het had gedaan was de foutcode van de motor er nog en dat is nu weg dus misschien dat dit nog kan helpen door de bak, nu zonder enige foutcodes, nog een keer naar basis te resetten.

Alvast bedankt
Nol
Afbeelding
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: automaat camper

Bericht door richie »

Probeer eens met vagcom meetwaardeblok 007 van de automatische transmissie uit te lezen. Hier kun je o.a. de ingeschakelde versnelling die het regelapparaat aanstuurt zien.

3H is 3e versnelling hydraulische aandrijving, dus met slip. 3M is 3e versnelling mechanische aandrijving, dus zonder slip en met gesloten overbruggingskoppeling. Ook kun je in dit meetwaardeblok de slip (verschil in toerental) zien tussen de motor en de versnellingsbak.

Om een snelle uitlezing te hebben moet je niets anders uitlezen dan meetwaardeblok 7. Je ziet dan direct of bv even de overbruggingskoppeling wordt uitgeschakeld. De versnelling verandert dan van M in H.

De basic settings is al eens eerder in dit forum uiteen gezet, nadat ik iets minder handigs met vagcom had uitgehaald.


Automatic Transmission Info
Updated 3 Aug. 2006
Ross-Tech is not responsible for any damage or problems that may result from following these instructions. They are to be used at your own risk.
Note: These are useful procedures that may or may not work on your particular vehicle. Consult a Factory Repair Manual before doing any modifications to your car.

Basic Settings:
Basic Settings should be performed on an Automatic Transmission after:
• Engine replacement .
• ECU replacement
• Throttle Valve adjustment
• TPS replacement
• TPS adustment
• TCM Replacement
________________________________________
First, make sure there are no fault codes in the Auto Trans. Then, with the key in the on position, and engine OFF. Do not touch the accelerator pedal.
[Select]
[02 - Auto Trans]
[Basic Settings - 04]
Set Group to "000"
[Go!]
Press accelerator pedal all the way to the floor and count out loud 3 seconds.
[Done, Go Back]
Release the accelerator pedal.

________________________________________
Note: In some newer Audi vehicles, you may find that Group 000 in Auto Trans. is unavailable. If that is the case, you should follow this procedure:
________________________________________
First, make sure there are no fault codes in the Auto Trans. Then, with the key in the on position, and engine OFF. Do not touch the accelerator pedal.
[Select]
[01 - Engine]
[Basic Settings - 04]
Set Group to "063"
[Go!]
Press accelerator pedal all the way to the floor and count out loud 3 seconds.
[Done, Go Back]
Release the accelerator pedal.
________________________________________
ATF Temperature, checking:
Automatic Transmission Fluid temperature needs to be within a specified range when checking the fluid level. See your Factory Repair Manual for the range for your vehicle.
[Select]
[02 - Auto Trans]
[Meas. Blocks - 08]
Set group to "005" (May be group 004 in some vehicles - again check the Repair Manual)
[Go!]
The value in field 1 should be ATF temp in °C.


Succes,

Richie
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: automaat camper

Bericht door ZwedenTransporter »

Een update

Vandaag terug naar het revisie bedrijf en die houden hem nu even om te controleren als er wat mee gereden is omdat die elke keer na ±150-200km weer begint te bokken
Misschien het kleppenblok of de computer omdat die niet wil inleren.

Onderweg daarheen heb ik het e.e.a. met VagCom gecontroleerd.
Geen storingen in de motor en in de automatenbak
Olie automatenbak blijft tussen de 82 en 87°
In groep 7 zie ik bijna niet dat die in 1 en 2 komt, in de 3 zie ik dat die 3H en 3M komt
Als die in 3H komt dan zie ik in het 2e vakje ernaast 145 toeren staan
Dan gaat die naar 4H en zie ik 390 tpm
Daarna gaat die naar 4M+ en valt het terug naar 45tpm
Soms zie ik dat die naar 4M- gaat
In het 3e vakje zie ik, denk ik, het toerental staan wat de motor loopt. B.v. 2600tpm

Stationair loopt die ±650-700 tpm en dan staat er in het 1e en 2e vak helemaal niets.

Mvg
Nol
Afbeelding
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Re: automaat camper

Bericht door richie »

Hoi Nol,

Om een snelle uitlezing te hebben moet je alleen meetwaardeblok 007 uitlezen, de andere 2 regels waar je ook meetwaardeblokken uit kunt lezen moeten leeg blijven. Dit is nodig omdat je laptop anders teveel gegevens moet verwerken en hierdoor de uitlezing wordt vertraagd.

Zodra je het rempedaal loslaat beging te auto te kruipen. Je leest nu 1+ uit. Dus eerste versnelling hydraulisch. De H wordt in de eerste versnelling niet getoond, in de volgende versnellingen weer wel.

De + of - die in het eerste veld wordt getoond samen met de ingeschakelde versnelling hoort bij het 2e veld. Daarin zie je het verschil in toeren tussen de motor en de versnellingsbak. In het 3e veld staat het aantal toeren van de motor.

Dus 3H+ 200 2000 betekend dat de 3e versnelling is ingeschakeld, de aandrijving hydraulisch is, dus met open overbruggingskoppeling, en de motor 200 toeren meer draait dan de vesnellingsbak.

4M- 0 2000 , 4e versnelling met gesloten overbruggingskoppeling, geen verschil in toeren tussen motor en versnellingsbak.

Vervelend wordt het als je leest 4M+ 200 3000 Ondanks een gesloten overbruggingskoppeling is er slip op de koppeling, de motor draait 200 toeren meer dan de versnellingsbak.

Succes,

Richie
Plaats reactie