Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van DC naar Camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Vloer aangepast.

Bericht door Mickel Moen »

Winter 2009.
Nieuwe vloer.
Eerst een nieuwe vloer erin. Achter, deel van de oude vloerplaat. Voor, een nieuw gedeelte van multiplex. Onder de vloer X-trem isolatie. Over de vloer traanplaat rubber (Haaglanden rubber) Niet duur, mooi materiaal, slipvrij en erg praktisch. Wel in het woongedeelte onder het rubber elektrische vloerverwarming van Heatnet aangebracht. Een klein stukje van 50x50, niet geschikt als hoofdverwarming maar erg lekker aan de voeten bij koude avonden. Bij herfst- en wintercamperen constant aan. Het is 220v AC dus alleen als de bus aan de paal staat.
traanplaatloper_op_160x67.jpg
traanplaatloper_op_160x67.jpg (2.75 KiB) 14724 keer bekeken
IMG_3129.jpg
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 06 feb 2011, 22:57, 9 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Stroom DC

Bericht door Mickel Moen »

Winter 2009/2010
Aanleggen 12v net.
Voor het 12 volt net heb ik gekozen voor een Cyrix 200A relais (Victron) , twee Optima Bluetop accu's (75Ah) parallel geschakeld en een BMV 600 accumonitor (Victron)
Er zit een zwaardere dynamo van 150A in de bus.
Voor de Optima's heb ik gekozen i.v.m de zeer goede eigenschappen en de geringe afmetingen. Voor een test: http://www.caravanmovershop.nl/docs/opt ... est-NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; Daarnaast kunnen ze in iedere positie geplaatst worden. Zo kon ik onder iedere stoel een accu liggend plaatsen. Dit alles verbonden met hele dikke kabels voor zo weinig mogelijk verlies. Kabelogen geperst. Hieronder mijn schema. Voor meer informatie: het boek "Altijd Stroom" je kunt dit gratis downloaden bij Victron energy: http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... Stroom.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; Erg goed om je goed te oriënteren op deze ingewikkelde materie. Ik heb er erg veel aan gehad. Overigens is dit met name op de watersport gericht. Zoals veel dingen uit de watersport geschikt zijn voor campers. Vaak net ietsjes degelijker. Zo heb ik daar ook het materiaal voor de "walaansluiting" 220V AC vandaan. Daarover later meer.
Afbeelding
P1000075.jpg
De Cyrix links  in de accuruimte  en de 125A zekering rechts (Zekeringhouder is geopend)
De Cyrix links in de accuruimte en de 125A zekering rechts (Zekeringhouder is geopend)
In het volgende artikel vanaf blz 13 veel informatie en foto's over accu's: http://www.xs4all.nl/~bosq/info%2020m/info_20m-54.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

(Peukert exponent Optima DC 5,5 voor instellen BMV600: 1.079 : http://www.evconvert.com/tools/evcalc/?s=b" onclick="window.open(this.href);return false; )
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 07 apr 2012, 18:57, 18 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Harry 341 »

Ga door!!!
Wat een mooi topic!!!
grtz.Harry
Bijlagen
IMG_6625.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

He Harry,
Bedankt. Ik raak wel wat door mijn foto's heen, maar later plaats ik er wel nieuwe bij.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 01 dec 2010, 19:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Stroom 220V AC

Bericht door Mickel Moen »

Winter 2010
220V AC-net.
Voor het 220V net heb ik weer gekozen voor materiaal uit de watersportwereld. Een walstroomkabel en roestvrijstalen invoerdoos. (Victron) Erg degelijk en de invoerdoos vind ik toch beduidend mooier dan het plastic spul wat je op de meeste campers vindt. De kabel heeft een bajonetaansluiting op de invoerdoos. Een ingebouwd ledje geeft aan dat er stroom op zit. De invoer heb ik linksachter gemaakt. Van hier kabel doorgetrokken naar het keukenblok en aangesloten op een zogenaamde camping-unit. Een stopcontactblok met zekeringautomaat en aardlekschakelaar. Deze is aan de linkerzijkant van het keukenblok achter de bestuurderstoel gemonteerd. Zo kun je makkelijk bij de schakelaars komen.

Op het stopcontactblok zijn rechtstreeks aangesloten: de vloerverwarming, de koelbox en de omvormer.
Shore power cable with stainless inlet.jpg
DSCN2571_2.jpg
4601893_1.jpg
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 03 dec 2010, 07:37, 4 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Omvormer

Bericht door Mickel Moen »

Winter 2010
Omvormer geplaatst.
Een omvormer is tegenwoordig toch wel onmisbaar. Voor de laptop, opladen mobieltjes, fotocamera, haarföhn, en ja zo nu en dan voor de verwarming. Daarover later meer.
Nu had ik via marktplaats bij een watersportzaak een nieuwe omvormer van Waeco 1000 Watt gekocht. Bijna de helft van de nieuwprijs. Wel een oud model, de voorloper van de hierbij afgebeelde. Toen ik hem binnenkreeg, had ik al twijfels over hoe nieuw hij was. Keurig in de doos dat wel, maar hij leek gebruikt. Maar goed, het ding bleef een poosje staan, omdat die klus nog niet aan de beurt was. Toen het dan wel aan monteren toe was, bleek de omvormer het gewoon niet te doen. Dus teruggestuurd. Duurde een hele poos. Gedoe met de groothandel, ziekte enz. Na enkele weken kwam er toch een pakket retour. Wat schetst mijn verbazing: In de doos het allernieuwste model. Prima service dus en een kwaliteits omvormer voor een wel heel zacht prijsje. Omvormer zit in een nis van het keukenblok gebouwd, achter de bestuurdersstoel. Daarmee vlak bij de accu's en makkelijk te bedienen. Op deze omvormer een verdeeldoos aangesloten die weer aan de linkerzijkant van het keukenblok gemonteerd is. Voordeel van deze omvormer is ondermeer, dat zodra je aan de paal staat, de stroom rechtstreeks aan de verdeeldoos doorgegeven wordt. http://waeco.com/nl/producten/3411_918.php" onclick="window.open(this.href);return false;
41r1I0OK8ML._SL500_AA300_.jpg
41r1I0OK8ML._SL500_AA300_.jpg (11.56 KiB) 14708 keer bekeken
DSCN1671.jpg
(35.93 KiB) 9458 keer gedownload
Zie voor meer info: viewtopic.php?f=2&t=33956#p231175" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 23 okt 2011, 22:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Koelbox

Bericht door Mickel Moen »

Winter 2010
Koelbox
De koellbox is een Waeco Coolfreeze CF50. http://waeco.com/nl/3122_484.php" onclick="window.open(this.href);return false; Knetterduur, maar wat een kwaliteit. Mooi ruim, 49 liter. Zuinig in verbruik. Aangesloten op de accu's en rechtstreeks op 220V, zodat hij direct omschakelt zodra je aan de paal gaat. Ik heb hem rechts naast het bed geplaatst. Je kunt zo in bed een biertje pakken hihihihi. :nuts
wae_cf-050ac_p001.jpg
wae_cf-050ac_p001.jpg (4.65 KiB) 14705 keer bekeken
DSCN3251.jpg
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 18 aug 2011, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Bed Versie 2

Bericht door Mickel Moen »

Winter 2010
Bed Versie 2

Op de laatste foto van het vorige bericht kun je ook een stuk van het bed zien. Zie hiervoor ook de eerste post: viewtopic.php?f=13&t=30170#p198457" onclick="window.open(this.href);return false; De lattenbodems van Ikea en de latexmatras heb ik weer gebruikt. In plaats van een schuifsysteem heb ik voor de definitieve versie voor een scharniersysteemgekozen. Je kunt het wat vergelijken met een Rolykit. De onderplaat (populierenplex) waarop de latten zijn gemonteerd, bestaat uit drie delen. Een grote plaat welke de gehele bagageruimte afdekt. Een smalle plaat waar je op de foto achter de bank tegenaan kijkt en een weer bredere plaat voor het voeteneind welke dus ingeklapt op het matras ligt en uitgeklapt op de rug van de bank.. Tijdens het reizen is het matras dus dubbelgeklapt. Dit gaat met een latexmatras heel goed in tegenstelling tot schuimrubber. Het hele bed is in ± 15 seconden open. Je klapt de rugleuning van de bank naar beneden. Dan klap je de laatste twee delen van het bed hier overheen en daar bovenop dan het matras. Supersnel, superhandig en je hebt een geweldig bed. In vergelijking met de eerste versie is het bed iets smaller ± 130cm en bij de koelkast iets afgeschuind naar binnen, zodat je geen rare punt hebt, als je er afgaat en je nog voldoende ruimte hebt om van het toilet gebruik te maken.

Nog wat foto's van het bed. Gemaakt door Weetjeweller John die mijn bus in Wageningen, waar mijn dochter studeert, is komen bekijken. Verder in dit project heb ik nog wat van zijn foto's geplaatst.
Voor meer foto's van het bed: viewtopic.php?f=13&t=30170&start=105#p217117" onclick="window.open(this.href);return false;
IMG_3120.jpg
IMG_3124.jpg
IMG_3125.jpg
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 20 mar 2011, 02:17, 10 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

De horizontale inloopkast.

Bericht door Mickel Moen »

Winter 2010
De horizontale inloopkast.
Toen we nog met de tent kampeerden, lieten we de meest bagage altijd in het bagagewagentje. Eigenlijk was het een grote kast. Nu vindt mijn vrouw het belangrijk om redelijk veel schone kleren e.d. mee te nemen. Een vereiste voor de indeling was dus ook een ruime en handige kast. Dit zijn 3 grote laden van ± 80 x 80 cm onder het bed geworden. Voor mijn vrouw en voor mij elk een. In de onderste zit de buitenkeuken, de skottelbraai en wat voorraad. Aan beide zijden van de kast is dan nog ruimte voor zaken als gereedschap, het buitenkleed, het windscherm, levelers, schoenen, laarzen en dat soort zaken. De frontjes van de laden sluiten deze zijbergingen ook af.
Laden zijn gemaakt van populieren- en berkenmultiplex. Frontjes van massief iepenhout. Alles in de Osmo hardwaxolie.
DSCN3244.jpg
DSCN2914.jpg
DSCN2914.jpg (84.55 KiB) 14668 keer bekeken
DSCN2859.jpg
DSCN2859.jpg (75.42 KiB) 14668 keer bekeken
Zie voor meer foto's: viewtopic.php?f=13&t=30170&start=75#p211445" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 12 feb 2011, 17:47, 6 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Fietsdrager

Bericht door Mickel Moen »

Voorjaar 2010
Fietsdrager.
De oplettende lezer zal het in het vorige bericht al opgevallen zijn. Ik heb niet gekozen voor een fietsendrager op de klep, maar voor op de trekhaak. Geen gewicht op de klep. Ik hoef niet hoog te tillen. De drager kun je naar beneden klappen, zodat de klep open kan en ik de laden uit kan schuiven.
Let op het vliegertje gaat niet helemaal op. De trapper van de achterste fiets zit net in de weg. Dus onderweg kan de klep zover open, dat ik wel bij gereedschap e.d kan. Op de camping moet ik er in ieder geval de achterste fiets afhalen. Wat ik ook wel eens doe is de trapper eraf en dan kan de klep wel weer helemaal open.
De drager is de Power Carrier van Twinny Load. http://www.twinnyload.nl/nl/producten/power-carrier" onclick="window.open(this.href);return false;
standard.png
standard.png (18.63 KiB) 14698 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 08 okt 2011, 09:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Sfeerbeeldje

Bericht door Mickel Moen »

Voorjaar 2010
Voor de eerste keer, met nu een camper, op pad.
Spreekt voor zichzelf.
DSCN2571.jpg
DSCN2571.jpg (93.38 KiB) 14668 keer bekeken
DSCN2744.jpg
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 03 dec 2010, 19:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Toilet

Bericht door Mickel Moen »

Winter 2010
Toilet
In de houten doos op de voorgrond zit een Porta Potti 345. Klep gaat naar beneden en de PP schuift hier op ladegeleiders (Grass) uit. Aan de achterkant van deze plaat zit dan nog een bakje voor de flessen toiletvloeistof. Zo heb ik alles mooi bij elkaar. Doos dient tevens als lage tafel. Buitenkant weer van massief iepenhout. Hout is in de Osmo hardwaxolie gezet.
125300_611_1243417971659-PP345.jpg
125300_611_1243417971659-PP345.jpg (4.02 KiB) 14692 keer bekeken
DSCN3249.jpg
DSCN3249.jpg (86 KiB) 14666 keer bekeken
DSCN1681.jpg
Update juli 2011:
In plaats van KEM toiletvloeistof gebruiken wij nu een mengsel van twee delen Citronella reiniger (in veel supermarkten verkrijgbaar o.a Jumbo / Action) en een deel schoonmaakazijn. Erg goedkoop en de PP blijft mooi schoon.
Tip van het camperforum.nl Bevalt uitstekend.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 31 mei 2012, 15:38, 12 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Van DC naar Camper

Bericht door harry t5 191 »

:yes :jumpklap :jumpklap Mooi hoor!

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Stroom en verwarming in de camper

Bericht door Mickel Moen »

Stroom en verwarming in de camper.
Over stroom in een camper is een boek vol te schrijven.
(Zie mijn vorige post: Voor meer informatie: het boek "Altijd Stroom" je kunt dit gratis downloaden bij Victron energie: http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... Stroom.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)

Nu is dit boek vooral gericht op de watersport en daar zit meteen een groot verschil. Stel je hebt een zeilboot. Daar wil je mee zeilen. kortom je vaart niet veel op de motor. Dit geeft meteen het verschil aan met een camper, waarbij de motor veel en langdurig draait. Tenminste als je er mee trekt. Rijd je naar een camping en blijf je daar een week staan, dan is het weer een heel ander verhaal. Wat je nodig hebt is dus sterk afhankelijk van hoe je de camper gebruikt. Aangezien wij vooral trekkers zijn waarbij drie nachten op een en dezelfde plaats al veel is, heb ik gekozen voor twee gescheiden circuits. Een 12V (DC) netwerk en een 220V (AC) netwerk.

Het DC netwerk met twee accu's van samen 150 AH + een scheidingsrelais wordt alleen gevoed door de dynamo. In mijnT5 is dit een zwaardere dynamo van 150A. In de praktijk blijkt dit prima te voldoen. De grootste verbruiker is de koelkast. Een paar lampjes en zo nu en dan het gebruik van de omvormer stelt met elkaar niet zo veel voor. Een laptop of mobieltjesoplader gebruikt niet veel en iets zwaarders, als een haarföhn, gebruik je zo kort, dat het ook niets voorstelt. Vier weken Scandinavië leert, dat ik makkelijk met de accu's meer dan vier dagen zonder opladen kan. Mocht het wel ooit eens zo uitkomen, dan kun je altijd nog aan de paal, of je laat de motor een halfuurtje lopen om weer op te laden. Bij accu's op 75 procent gaat dat bij mijn bus met ±80Ah. Kortom een kwestie van de batterijmonitor goed in de gaten houden. Die van mij meet hoeveel procent de accu's nog geladen zijn. In die vier weken geen enkele keer aan de paal gestaan.

Het AC net is dus vooral voor in de koudere perioden. Immers dan wil ik verwarming. Ik heb niet gekozen voor dieselverwarming. De investering is hoog. Ook het ombouwen van de bestaande Webasto vloeistofvoorverwarming naar stand kost toch nog een € 500,- Verder vind ik het op een camping niet zo schoon om zo'n ding aan te hebben. Ik heb dus gekozen voor elektrisch. Over de vloerverwarming heb ik al eerder verteld. Verder heb ik een 200W keramisch kacheltje aangeschaft: Eurom personal Heater. Deze kan eventueel in de zomer ook nog op de omvormer: Verbruik 200W:12V= 17 Ah. Vooral als je weet dat je de volgende dag weer gaat rijden kun je dat ding 's avonds best nog even aan hebben als het al wat kouder wordt.
Dit najaar zijn we een week naar Kopenhagen geweest. De hele week op een stadscamping gestaan. Overdag wel met de bus van de camping af, maar verder steeds aan de paal. Bij aankomst meteen de vloerverwarming aan. Deze bleef ook 's nachts aan. Erg comfortabel. Bijverwarmd met de Eurom. Dit ging prima. Genoeg vermogen. Toch kwam ik tot de conclusie, dat het voor nog koudere nachten en dagen (met vorst) wel handig zou zijn om een zwaarder keramisch kacheltje er bij te nemen. Dit is na lang zoeken de Steba Compact KH1 geworden. (Degelijk Duits) Twee standen 800-1200 W. Hiermee kun je ook nog prima op een 6A paal. De Steba heb ik inmiddels aan de voorkant van de koelkast gemonteerd. Daar was nog een mooie vrije plek. De Steba heeft denk ik voldoende vermogen om de toch kleine ruimte warm te krijgen ook bij vorst. Maar goed, dat moet ik eerst nog uit proberen. Het is vooral afhankelijk van hoeveel wind er op het doek van het hefdak staat, want daar komt dan de meeste kou vandaan. Ik heb er ook al aan gedacht om dat aan de binnenkant of buitenkant te isoleren. (Inmiddels gedaan zie: viewtopic.php?f=13&t=30170&start=90#p213834" onclick="window.open(this.href);return false; )

Enfin: Het volgende doel is een weekendje winterkamperen. Zie: viewtopic.php?f=13&t=30170&start=105#p218386" onclick="window.open(this.href);return false;

Update: Tip: Voor wie geen koelvloeistofvoorverwarmer / standkachel heeft is de Scandinavische oplossing van DEFA op 220V AC misschien een compleet alternatief: motorvoorverwarming, interieurverwarming, acculader: http://waeco.com/nl/producten/personenauto/4194.php" onclick="window.open(this.href);return false;
(In Zweden en Finland zie je op veel parkeerplaatsen een 220 aansluiting.)
Eurom personal heater
Eurom personal heater
4011833500632.jpg
Steba Compact KH1
(53.27 KiB) 9882 keer gedownload
DSCN3394.jpg
Kwam op het camperforum nog dit kacheltje tegen.
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=8428908" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

http://www.solis.com/Smart_Heater.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Een mooi ding, maar te zwaar om even via mijn omvormer te laten werken.
Voor alleen op de paal wel heel geschikt. Groot voordeel is, dat er een thermostaat op zit.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 29 okt 2011, 10:18, 18 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Vuilwatertank

Bericht door Mickel Moen »

Herfst 2009
Vuilwatertank geplaatst.
Voor de opvang van het vuile water heb ik gekozen voor de speciale tank van Reimo voor de T5. Deze tank past achter het paneel tussen de B en C stijl, dus onder het raam. Tank zit zo meteen naast het keukenblok. Uitloop met een kraantje onder de bus. Deze staat meestal open. Alleen op de camping of camperplaats gaat ie dicht. Er kan 27 liter in. ik denk niet dat de tank ooit vol komt.
vuilwatertank.jpg
vuilwatertank.jpg (27.64 KiB) 14668 keer bekeken
Update november 2011:
Twee aanvullingen m.b.t. het inbouwen:
viewtopic.php?f=13&t=30170&start=180#p242140" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=13&t=30170&start=180#p242922" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 31 mei 2012, 15:41, 4 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie