Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

t5 vs nieuw model t5 snelheid

vragen over de T5
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: t5 vs nieuw model t5 snelheid

Bericht door pieters »

Hallo wjwellers,

Snelheden en vebruikscijfers het blijft lastig.
Snelheden , verbruikscijfers en acceleratie blijven lastige cijfers zeker om als de fabrikant ze al zo rooskleurig neerzet.

Ben je met je bus zomaar een paar honderdkilo zwaarder dan het busje dat je even uitdaagd, dan maak je geen schijn van kans. Dan moet je zomaar 50 of meer pk meenemen omdat te compenseren.
Geen appelen met peren vergelijken dus.
Heb je een wat langere adem en wel wat meer vermogen dan zal op een gegeven moment het gewicht niet meer de doorslag geven maar de lucht weerstand. En weer op de uitdager in lopen.
Voor het verbruik min of meer hetzelfde , ben je wat zwaarder en veel starts en stops en iedere keer maar weer dat extra gewicht opgang brengen dat moet je brandstof betalen.
Zit je meer op langere stukken en hoef je dat meer gewicht minder vaak op gang te brengen dan zal dat minder tellen.

Gooi al het overbodige gewicht uit je busje, rijd met de wind mee, en liever iets naar beneden dan heuveltje op.
Je busje lijkt opeens opmerkelijk vlot.
Zit het allemaal een beetje tegen dan ondanks de tuning lijkt het toch een beetje sloom.

Zo zie je maar het is maar net hoe je het bekijkt.

Succes allemaal.
Gebruikersavatar
Harry4motion
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02

Re: t5 vs nieuw model t5 snelheid

Bericht door Harry4motion »

Verbruikscijfers zijn ook nog eens afhankelijk van de boordcomputer.
Ik heb er sinds een half jaartje een nieuwe in, en die geeft veel meer aan dan mijn oude, scheelt al gauw een liter per honderd km wat hij aangeeft.
Verbruik is niet veranderd, dus als je het echt wilt weten is het aantal liters delen door je km, stand.
En zelfs deze klopt niet helemaal, bij mij zit er verschil in tussen zomer en winterbanden, omtrek van de zomerbanden is iets groter. Dus als je het echt precies wilt weten moet je ook nog eens hectometrpaaltjes gaan tellen om te kijken hoeveel de km teller afwijkt.
beetje off topic is het wel maar ja.
Het is eigenlijk om aan te geven dat er een hoop tussen je oren zit, het is de beleving in het algemeen die je hebt van je bus, zo doet het geluid van je bus weer een hoop voor de beleving van de snelheid.
xswhite
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 okt 2009, 22:00
Locatie: kop van Noord Holland
Contacteer:

Re: er wordt hier niet geklaagd over de oudere versie!

Bericht door xswhite »

geen idee, maar ik vind dat ik met mijn 174 pk geen klagen heb,
en mijn MV is toch niet de lichtste zullen we maar zeggen.....

top ooit gemeten is 195 km-u en das meer dan zat voor een kleine meisje in een boes.....
Momenteel met winterbanden wordt dat overigens niet gehaald, maar zolang ik bij het stoplicht nog steeds met een bigsmile menig man in zowel bus als personenauto mijn achterlichtjes kan laten zien, ben ik uiterst tevreden!

....je moet wat he met al die vroegere circuituurtjes en racelicentie.......
Na 6,5 jaar T5 tdi multivan Highline 174pk automaat in blinkend Murano rood

......nu T5 midnight blue metalic 4 motion DSG-179 pk verlengde DC :T54LIFE
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: er wordt hier niet geklaagd over de oudere versie!

Bericht door heemskerk »

xswhite schreef:geen idee, maar ik vind dat ik met mijn 174 pk geen klagen heb,
en mijn MV is toch niet de lichtste zullen we maar zeggen.....

top ooit gemeten is 195 km-u en das meer dan zat voor een kleine meisje in een boes.....
Momenteel met winterbanden wordt dat overigens niet gehaald, maar zolang ik bij het stoplicht nog steeds met een bigsmile menig man in zowel bus als personenauto mijn achterlichtjes kan laten zien, ben ik uiterst tevreden!

....je moet wat he met al die vroegere circuituurtjes en racelicentie.......
Ik ben dol op vrouwelijke achterlichtjes.... :lach :lach
xswhite
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 okt 2009, 22:00
Locatie: kop van Noord Holland
Contacteer:

Re: er wordt hier niet geklaagd over de oudere versie!

Bericht door xswhite »

Ik ben dol op vrouwelijke achterlichtjes.... :lach :lach



....geloof me, als je de beteuterde snoetjes naast je ziet of in je spiegels kunt bewonderen, heb ik niet het idee dat dat voor de meederheid geldt.....
leukste blijft het toch om de oudere heren of juist echte broekies eruit te rijden. S-stand is best vlotjes zullen we maar zeggen. laten we het er op houden dat ik als vrouw het voordeel heb dat de meeste mannen niet verwachten dat ze er door een vrouw uitgereden gaan worden, laat staan een vrouw in een t5.....(grijns gelukkig staat de rode TDI niet op mijn kont, dus is de verrassing meestal nog groter)....

blijft genieten!
Na 6,5 jaar T5 tdi multivan Highline 174pk automaat in blinkend Murano rood

......nu T5 midnight blue metalic 4 motion DSG-179 pk verlengde DC :T54LIFE
Plaats reactie