Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van DC naar Camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Isoleren 2

Bericht door Mickel Moen »

Naar aanleiding van een vraag op Camperforum:
( http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?p=820358#820358" onclick="window.open(this.href);return false; )

Mickel Moen,
Isoleren met schapenwol? En wat met vochtopname en roest?
BP


Mijn antwoord:

BP,

Ik heb daar in mijn toppic op Weetjewel: viewtopic.php?f=13&t=30170#p198470" onclick="window.open(this.href);return false; al heel veel over geschreven. Mijn ervaringen zijn ronduit positief.

Technisch isoleren zonder roestvorming:
Uit ervaring blijkt dat wanneer metalen (onder)delen met Doschawol geïsoleerd worden er geen roestvorming (corrosie) ontstaat. Dit komt doordat Doschawol zowel positief als negatief elektrostatisch geladen is wat het corrosie proces negatief beïnvloed. Aanvullend ontstaat er nauwelijks condensatie op het metalen oppervlak door het vochtregulerend vermogen van Doschawol.
(Bron: Wacker Chemie, Duitsland)


Amdro, een camperbouwer in Engeland gebruikt het ook en zegt er dit van:
Wool even prevents condensation – naturally. When wool absorbs moisture it actually emits energy which warms the wool and prevents condensation; no man-made insulation has this naturally adaptive capability. We have used wool in our campers for five years now with nothing but brilliant results. We have removed panels to inspect after a long period and is still as it was. We actually found that the wool puffs up and expands to fill the area and is snug against the lining. No vapour barrier is needed, best to let it breathe naturally. The wool absorbs moisture but is never wet to the touch, when the van gets warm on a sunny day the moisture is released and actually acts as a coolant.
zie ook hun site: http://www.amdro.co.uk/product_info.php ... ucts_id=35" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu even wetenschap van de koude grond. Schapenwol is vochtregulerend. Het neemt vocht op en staat het af. Alle andere kunststof isolatiematerialen zoals Xtrem doen dat niet. Deze materialen vereisen dus dat het zeer nauwkeurig aangebracht wordt. En dan nog vermijd je volgens mij niet dat er ergens plekken, kiertjes enz. zijn waar wel condensatie optreedt, waar het water blijft zitten, helemaal met een bus, waar de wanden per definitie van metaal zijn.
Schapenwol, stop je gewoon daar waar je het stoppen kunt en reguleert het klimaat achter je wandjes.

Maar goed, mijn ervaring is nu van zo'n 1,5 jaar. Dat een professionele bouwer als Amdro het gebruikt, zegt volgens mij ook wel het een en ander.
Ik zou niet weten, wat ik er meer over kan zeggen.

Tot slot: Schaapjes doen het er al heel lang mee, willen het lekker warm hebben en geen last van vocht.

Mocht je meer willen weten: Vraag maar raak. Antwoord krijg je natuurlijk naar mijn beste weten.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Acculader

Bericht door Mickel Moen »

December 2010
Acculader aangeschaft.

In tegenstelling tot wat ik eerder schreef, heb ik inmiddels wel een acculader aangeschaft. (Voorgaande toppic inmiddels aangepast.)
Ik ging toch twijfelen, door wat ik overal las, of de twee Optima HH-accu's wel optimaal geladen worden door de dynamo.
Aangezien ik de acculader niet nodig heb voor de bulk (daar zorgt de dynamo voor) , maar meer voor het optimaliseren, heb ik een Ctek xs4003 aangeschaft.


Vandaag heb ik een vaste aansluiting naar de HH-accu's gemaakt met de adapterkabel en de Ctek aangesloten. Plus lader op plus accu A, min lader op min accu B. Voor een uitgebreide discussie over de aansluiting: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8423350" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8423272" onclick="window.open(this.href);return false; (Link naar commerciële instructie: http://www.rustbuster.nl/CTEK/Inbouw.htm" onclick="window.open(this.href);return false; )

Na een paar uurtjes (Het is een kleine lader van max 4,0 A) waren de accu's helemaal vol. Daarop de BMV600 accumonitor opnieuw ingesteld. Gesynchroniseerd naar 100%. Ook de Peukert Exponent bijgesteld, nadat ik op internet de waarde gevonden had, die bij deze specifieke Optima hoort. (Peukert exponent Optima DC 5,5 voor instellen BMV600: 1.079 : http://www.evconvert.com/tools/evcalc/?s=b" onclick="window.open(this.href);return false; )
Nu eerst maar eens proefondervindelijk uitzoeken, hoe vaak ik het beste kan optimaliseren. De meningen op de diverse fora lopen hierover nogal uiteen, dus zelf maar eens uitvinden. Ik verwacht, dat nu ook de accumonitor een nauwkeuriger beeld geeft.
Klik voor vergroting.
Klik voor vergroting.
855664_ZB_00_FB.EPS.jpg
855664_ZB_00_FB.EPS.jpg (17.05 KiB) 22430 keer bekeken
Een alternatief: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 16 mar 2012, 21:10, 4 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Solodiesel

Bericht door Mickel Moen »

Gisteren de Solodiesel ontvangen. Deze tankdop voorkomt, dat je benzine tankt in een diesel. Zie de volgende discussies: viewtopic.php?f=3&t=30520" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8423252" onclick="window.open(this.href);return false; (De ANWB verwerkt jaarlijks 1 miljoen liter verkeerd getankte brandstof )
Meteen geïnstalleerd. Hoewel ik natuurlijk ook zeker weet dat het mij nooit zal overkomen :knipoog , geeft het toch een zeker gevoel. En de investering is in relatie met de kosten die je moet maken en de sores die je er van hebt, als het wel misgaat, natuurlijk peanuts. (Vergelijk dat maar eens met al die verlengde garanties en verzekeringen die ze je proberen aan te smeren bij producten van een paar honderd €. )

http://www.solodiesel.eu/default.cfm?Jezik=Nl" onclick="window.open(this.href);return false;

m_solodiesel.gif
m_solodiesel.gif (17.42 KiB) 22425 keer bekeken
DSCN3451.jpg
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 05 nov 2011, 20:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Harry 341 »

Vervangt dit gele geval de originele tankdop?
Enne..... :nouwatkostdat
grtz.Harry
Bijlagen
IMG_6188.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Han G
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 jul 2010, 17:17
Locatie: Nijkerk

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Han G »

Lijkt me leuk om te zien hoe je nu uit een jerrycan de tank vult...... :muur
:zwaai Grtzzz,

Han
T5 128kw 2006 lwb dc aut km:286xxx and stopped counting :ikrij is sold :zwaai
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Harry,
Ik heb een foto toegevoegd. Hierop kun je de SoloDiesel zien op mijn bus. Hij vervangt inderdaad je tankdop. Er zit een klepje in die afsluit. Je hoeft dus bij het tanken niet eerst de dop los te draaien. Je steek het tankpistool gewoon in de Solodiesel en tanken maar. Meer informatie: http://www.solodiesel.eu/default.cfm?Jezik=Nl&Kat=00" onclick="window.open(this.href);return false;

Han,
Waarom zou je uit een jerrycan de tank vullen? Dertig jaar geleden deed ik dat nog wel eens met m'n Renault 4, als we ergens in de Schotse Hooglanden maar geen pomp tegenkwamen. Maar goed, als jou dit regelmatig overkomt, dan maar mooi zo laten he. (Hij is overigens ook weer te verwijderen :nuts )
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Binnenverlichting

Bericht door Mickel Moen »

Voorjaar 2010.
Binnenverlichting

De binnenverlichting heb ik simpel gehouden. De bestaande middelste en de achterste verplaatst. Dit moest ook wel i.v.m de plaatsing van het hefdak. De middelste instapverlichting zit nu rechts boven de toiletdoos. De achterste in de rechterhoek en dus mooi bij het hoofdeinde van het bed.
Deze verlichting heb ik uitgebreid met een drietal vrijwel gelijke lichtjes, maar dan op de HH-accu's. Deze lampjes kwam ik tegen bij JWG en komen, naar ik meen, uit een Ducato. Mooi onopvallend, passend bij de rest en praktisch. Twee hiervan boven het zijraam geplaatst. Die boven de keuken met een 5W uitgerust voor de sfeer. Die boven de bank met 10W genoeg voor het lezen van een boek. Boven het rechter zijruit idem. De bestaande, al beschreven en een in de andere hoek, voor bij de gedraaide bijrijderstoel.
In totaal dus 6 lichtjes en in totaal dus 55W. Zie ook: viewtopic.php?f=13&t=30170&start=75#p203634" onclick="window.open(this.href);return false;
DSCN3449.jpg
DSCN3450.jpg
DSCN2744.jpg
DSCN2744.jpg (30.24 KiB) 22398 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 30 dec 2010, 17:31, 9 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

jan2009 schreef:
Mickel Moen schreef:Harry, Er zit een klepje in die afsluit.
En is dat dan wel afsluitbaar ?
Jan, Hoe afsluitbaar wil je het hebben? Zoals ik al schreef er zit een klep in, die afsluit. Wel wat anders dan die stevige originele draaidop. :lach Is dat een probleem? Afsluiten is afsluiten. Als dat niet goed zou zijn, dan werden die dingen niet verkocht. Er zitten bewegende delen in, dus het kan kapot gaan. :jump Ik ga er vanuit, dat dat ding het prima gaat doen :toppie Zo niet dan hoor je van me.
De klep van achteren gezien
De klep van achteren gezien
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 30 dec 2010, 09:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Hemelbekleding

Bericht door Mickel Moen »

Voorjaar 2010 en december 2010.
Hemelbekleding.

Door het plaatsen van het hefdak hoefden alleen de randen afgewerkt te worden. Helemaal vooraan heb ik de orginele hemelplaat, na weer isolatie met schapenwol, op vorm gesneden en weer teruggeplaatst. Voor de zijkanten en de achterrand heb ik de orginele hardboardplaten aangepast en bekleed met de bekleding van de middelste hemelplaat uit de DC. Daarvoor was net genoeg stof en zo werd het een mooi geheel met de voorste plaat. Helaas bleek na enige tijd, dat de hardboardstroken gingen bollen.

Deze week daarom deze delen vervangen door 4mm populierenplex. Gelukkig kon ik de stof weer gebruiken. Geplakt met spuitlijm.
Zie ook foto's bij Binnenverlichting hierboven.
DSCN3400.jpg
DSCN3453.jpg
IMG_0405.jpg
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 11 jun 2011, 23:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Binnenverlichting 2

Bericht door Mickel Moen »

Naar aanleiding van een opmerking op Camperforum.

Je kunt het lampje van de binnenverlichting ook makelijk vervangen door een ledlampje. Is wel ± een tiende van het energieverbruik. Nadeel vind ik nog, dat dit erg wit licht is.
477_1.jpg
477_1.jpg (12.14 KiB) 16892 keer bekeken
Update: Toch maar hierover een vraag gesteld op dit forum en op het camperforum: viewtopic.php?f=3&t=30706" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8423385" onclick="window.open(this.href);return false;
De antwoorden hierop hebben mij goed op het spoor gezet. Na lang zoeken ben ik tot de conclusie gekomen, dat ik 42 mm festoon lampjes wil hebben in de kleur warm wit = ± 3000k , ± 100 lumen.

Helaas is deze kleur nog niet zo algemeen als de gewone witte van ± 5000k. Deze worden rondom aangeboden voor leuke prijsjes. De warm witte zijn mij nu nog te duur. Want om nu € 50,-- uit te geven voor 6 van die lampjes gaat me iets te ver. Kortom ik wacht tot ze goedkoper worden.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 09 mar 2011, 18:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
harrys
Berichten: 54
Lid geworden op: 12 dec 2010, 15:59
Locatie: Houten

Re: Van DC naar Camper

Bericht door harrys »

Hallo Mickel,
misschien kan je hier wat mee!!!
http://www.wvopzeeland.nl/contents/nl/d249.html

Ooit had ie op z'n oude site een paar foto's met voorbeeld staan, waarbij ook een foto in een keuken in huis, dus niet dat koude witte licht.
Beste wensen nog!
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

De keuken 2

Bericht door Mickel Moen »

Op verzoek een paar extra foto's van het keukentje. Zie voor eerste post: viewtopic.php?f=13&t=30170#p198496" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoals je ziet, is de voorkant half open. Dit is met opzet gedaan. Het bestek hebben we in een plastic doosje. Staat boven op het gastankje en pak je er zo makkelijk uit. Eten we buiten, dan neem je het hele doosje mee. Theedoek, afwasborstel enz liggen los op de watertankjes. Geen gedoe met deurtjes of laatjes die open moeten. Je hebt er bijna geen zicht op en dus erg praktisch. Vaatwasmiddel ligt standaard in het wasbakje tijdens het rijden. Zo ook het flesje handzeep. Is een flesje niet goed afgesloten dan loopt het in de wasbak en heb je verder geen troep. Overigens in het wasbakje ook standaard de waterketel.
Wat de koffie betreft, zijn we erg van de makkelijke. Geen gedoe met koffiefilters, zetapparaten enz. Voor ons voldoet een pot oploskoffie prima. Heet water altijd in een rvs-thermosfles. Genoeg voor een dag reizen, ook buiten makkelijk. Alles samen met de koffiecreamer, thermo-kopjes, lepeltjes in zo'n stevige plastic tas met een rits aan de bovenkant die je wel eens bij kleding krijgt. Tas staat onderweg standaard tussen de keuken en de bank. Op de camping onder de zijluifel. Onderweg neem je de tas op de parkeerplaatsen zo mee naar de picknicktafel. Een gelijke tas hebben we voor het brood. Op de parkeerplaats nog even wat vers uit de koelbox erin en met 1 keer lopen heb je dus alles voor de lunch op tafel.

Twee reserve tankjes gas heb ik links onder de bank staan. Daar passen ze precies. Tankjes dienen ook voor de buitenkeuken en de skottelbraai.
DSCN1677.jpg
DSCN1675.jpg
DSCN1674.jpg
Voorbeelden van gebruikt materiaal:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 12 dec 2011, 20:45, 9 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

De keuken 2

Bericht door Mickel Moen »

DSCN1676.jpg
DSCN1671.jpg
IMG_3117.jpg
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 12 feb 2011, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Van DC naar Camper

Bericht door mettesboy »

Voor goedkope led binnenverlichting moet je eens kijken op http://www.dealextreme.com

spotgoedkoop en meestal zelfs free shipping. je kan verschillende 'kleuren' van leds kiezen

ze hebben daar trouwens vanalle accesoires aan spotprijzen.
Heb er zelf besteld en steeds keurig geleverd na enkele dagen (meestal zelfs binnen de week, straight form japan)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Van DC naar Camper

Bericht door odorf »

Mooi project hoor!

Mbt het isoleren van het tentdak; Met onze T4 hebben we vorig jaar in Noorwegen en Zweden ook een paar flink koude nachten gehad. De warmte van het kacheltje is dan snel weg. Wij hebben toen in een bouwmarkt een paar rollen bubbeltjesfolie gehaald. Dit hebben we tijdelijk met tape aan de binnenzijde van de tent gehangen. En dat scheelde echt veel. Ik heb nu een rol van dat isolatieschuim voor onder laminaat gehaald en daar wil ik nog een verbeterde versie mee proberen te maken.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Plaats reactie