De olie temp. vindt ik dan belangrijk om dat ik motor-monteur ben (was voor mijn ongeluk),en dat is de temp. die belangrijk is voor als je motor op temperatuur is.raymondo schreef:zo denk ik over een nadat ik de plus heb.. en al een standaard boordcomputer had , over het ruitensproeier lampje... maar ja. das een ander topic...
maar gewoon uit belangstelling.... waarom is olietempratuurmeter zo belangrijk?? ik weet dat ik het heb.. maar kijk er nooit naar... en eerlijk gezegd heb ik me nog nooit druk gemaakt om de olie tempratuur... zolang me koelvloeistof tempratuur kan zien ben ik tevreden.... maar olie??
Ik weet dat de koelvloeistof meter nooit een eerlijke temp.weer geven omdat bij alle moderne diesels de echte temp.Veel hoger licht als 90 graden.Maar ze geven gewoon 90 aan omdat de mensen dan niet in paniek raken en bang zijn dat hij veel te warm is.
De eigenlijke temp. bij moderne diesels ligt een beetje tussen de 100 en 110 graden,en dan kunnen de wijzen wel zeggen dat het niet zo is maar dan liegen ze.Ze hebben deze hoge temp gewoon nodig,maar uit veiligheids overweging geven ze gewoon 90 aan.Maar ik ben veel meer geintreseerd in de olie temp. omdat ik dan weet of hij goed op bedrijfstemp. is maar dat is gewoon de techniek die ik belangrijk vindt.
Wat geven de meesten om de olie temp. niks,maar omdat mijn bus helemaal aangepast is voor heeeeel veeeeel geld wil ik er een paar jaar langer mee doen dan de gemiddelde rijder.Hij heeft voor mij net zoveel waarde als een huis als je begrijpt wat ik bedoel !!
Wim.