Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hallo nieuw hier ,en een vraag

vragen over de T5
Plaats reactie
simon f
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 dec 2010, 19:46

Hallo nieuw hier ,en een vraag

Bericht door simon f »

ik heb net een t5 130pk automaat gekocht.
Er zit ook een voorverwarmer op en die laat ik ombouwen tot standkachel, vooral omdat ik veel korte ritjes maak en de motor dan al warm is . Nou is mijn vraag is dat ook zo en hoe zit het met de olie? Ofwel kan je gelijk gassen of toch nog rustig aan de eerste kilometers. :gekte
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Hallo nieuw hier ,en een vraag

Bericht door Donald4Motion »

Je blok zal niet warm zijn als je weg rijdt!

De voorverwarmer gaat ook pas werken tegen het vriespunt.
De standkachel is alleen voor het interieur. Je kan volgens mij de boel aan laten passen zodat ook je blok opgewarmd wordt.
Maar het is nooit zo op temperatuur dat je gelijk kan planken.


De vloeistofvoorverwarmer is een aparte unitt en de standkachel ook
Gebruikersavatar
Han G
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 jul 2010, 17:17
Locatie: Nijkerk

Re: Hallo nieuw hier ,en een vraag

Bericht door Han G »

Het schijnt dat de bijverwarmer eigenlijk de standkachel is zonder seperate circulatie pomp :muur
In het geval van af fabriek standkachel klopt het verhaal van Donald volledig, echter dat is om te bouwen, heb ik reeds bij mijn bus gedaan, betrefd een stekker, draad en weerstand en voila de motor wordt mee verwarmd.
Bij de later omgebouwde bijverwarmer schijnt dat er geen electrische klep wordt ingebouwd, dus in die gevallen wordt de motor wel mee verwarmt, is dus de effectieve warmte opbrengst in de cabine iets lager.
Gelijk gassen kan natuurlijk altijd, echter niet aan te raden want de olie is inderdaad wat kouder, en ook je versnellingsbak laat dat weten!
Aangezien je ook een automaat hebt zul je merken dat bij lage temperaturen hij bij het wegrijden tot 60 km/h bijvoorbeeld nog niet in lock-up gaat totdat de bak enigzins is opgewarmd.
Heel duidelijk te merken als je op cruise control zo'n 60 rijdt, dan zul je zien dat je begint om en nabij de 2000, en als er iets warmte in de bak is zakt hij naar ongeveer 1600/1700 dacht ik.
In een ander draadje wordt gevraagt voor een temp. meter op de T5.2, daar wordt ook zeer duidelijk vermeld dat je rustig aan zult moeten doen tot je olie warm is.......

Als je kachel is omgebouwd gewoon de standkachel inschakelen, en na een 30 minuten eens op contact zetten, wordt de motor meeverwarmt zal deze zo'n 60 tot 70 graden aangeven op de temp.meter, zoniet zal deze dus in de hoek blijven liggen.
Let wel, dat is de temperatuur van het water dat een koud blok verwarmt!!!!! dat is dus iets anders dan de temperatuur van water dat een blok koeld!!!! :ie :ie

info met betrekking tot de electrische klep:

http://www.t5-wiki.de/wiki/Motorvorw%C3%A4rmung
:zwaai Grtzzz,

Han
T5 128kw 2006 lwb dc aut km:286xxx and stopped counting :ikrij is sold :zwaai
Jay
Berichten: 109
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:11

Re: Hallo nieuw hier ,en een vraag

Bericht door Jay »

De "Zuheizer" dit is een extra koelvloeistofverwarmer die alleen het koelwater van de motor verwarmt en niet het koelwater / kachelradiateur in de auto. Dit systeem is namelijk gescheiden door een electr.mech.ventiel. De koelvloeistofverwarmer zorgt dus echt alleen maar voor het sneller op temperatuur komen van de motor. Deze gaat aan bij een koelvloeistof temperatuur beneden de 5 graden celcius en is niet instelbaar. Deze koelvloeistofverwarmer werkt alleen bij draaiende motor.

De "Wasser Zusatzheizung" dit is een extra koelvloeistofverwarmer die het koelwater van het kachelsysteem verwarmt dus niet de motor. Deze uitvoering wordt geleverd met een display en daarbij zijn bepaalde voorkeuren instelbaar zoals het inschakeltijdstip en duur etc. en is eventueel ook leverbaar met afstandsbediening. Deze extra koelvloeistofverwarmer werkt dus ook bij stilstaande motor. Deze uitvoering kan in principe helaas niet de gehele cabine verwarmen maar dient hoofdzakelijk voor het "ijsvrij" maken van de ruiten en is dus absoluut geen stand verwarming zoals de hete lucht standkachel die in principe meer verwarmingscapaciteit heeft.

De "Standheizung" dit is een hetelucht standkachel, wordt geleverd met display en is als meeruitvoering ook bestelbaar met afstandsbediening. Deze standkachel verwarmt dus het interieur met hete-lucht en niet het koelwater.

De “Zuheizer” (de extra koelvloeistofverwarmer) is inderdaad naderhand om te bouwen naar de functie van een “Wasser Zusatzheizung”. De Koelvloeistofverwarmer zit links onder de vloer onder de auto (ongeveer onder de bestuurdersstoel) en de hete lucht standkachel zit rechts onder de vloer onder de auto (ongeveer onder de bijrijdersstoel)
Gebruikersavatar
T5austria
Berichten: 132
Lid geworden op: 06 mei 2010, 21:46
Locatie: Avenhorn & Bad Kleinkirchheim
Contacteer:

Re: Hallo nieuw hier ,en een vraag

Bericht door T5austria »

Er zijn twee manieren om een zuheizer om te bouwen naar standkachel.
de eerste is een schakelklokje van webasto.
Afbeelding
of de originele instel klok van VW. samen met een originele kabel 7H0 971 715 AJ,
heb je een mooie set waarbij je geen gaten hoeft te boren.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Hallo nieuw hier ,en een vraag

Bericht door Jeroen T5 204 »

Die klok in de hemel heb ik ook wel, maar die werkt alleen op de interieur kachel. Werkt dus niet op de kachel die het blok verwarmd als je beide vanaf fabriek erin hebt zitten.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Hallo nieuw hier ,en een vraag

Bericht door heemskerk »

Jeroen T5 204 schreef:Die klok in de hemel heb ik ook wel, maar die werkt alleen op de interieur kachel. Werkt dus niet op de kachel die het blok verwarmd als je beide vanaf fabriek erin hebt zitten.
Toch wordt die klok van Vw op ebay regelmatig aangeprezen voor zowel de luchtverwarmer alsook voor de waterverwarmer.... Hoe zit het? ook zijn er cosmetische verschillen met allemaal afwijkende VWnummers?
Oftewel: ik heb al drie varianten gezien! Wie weet hoe het zit?
Gebruikersavatar
Han G
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 jul 2010, 17:17
Locatie: Nijkerk

Re: Hallo nieuw hier ,en een vraag

Bericht door Han G »

Het paneel in het dak heb ik ook :winter
in mijn geval, waterverwarmer op trendline DC lwb 128kw aut.
:zwaai Grtzzz,

Han
T5 128kw 2006 lwb dc aut km:286xxx and stopped counting :ikrij is sold :zwaai
Gebruikersavatar
T5austria
Berichten: 132
Lid geworden op: 06 mei 2010, 21:46
Locatie: Avenhorn & Bad Kleinkirchheim
Contacteer:

Re: Hallo nieuw hier ,en een vraag

Bericht door T5austria »

Jeroen T5 204 schreef:Die klok in de hemel heb ik ook wel, maar die werkt alleen op de interieur kachel. Werkt dus niet op de kachel die het blok verwarmd als je beide vanaf fabriek erin hebt zitten.
Als bij jou het motorblok niet warm wordt dan staan de magnetische schakel kleppen dicht bij jou, zie pdf bestand.
afbeelding nummer 28 er staan er 2 getekend, als je deze er tussen uit haalt en er een T stuk tussen zet dan wordt het motor blok wel verwarmd.
http://home.ricomtele.com/images_vw/koe ... ysteem.pdf
De klok in het hemeltje wordt gevoed door een voeding van 12 volt een massa en Can-bus (oranje/groen en oranje/bruin)
De bijverwarmer/standkachel staat ook in verbinding met Can-bus, om deze te laten werken zal er vanaf de standkachel een extra massa getrokken moeten worden ( alleen voor wagen zonder vol clima).
zie schema http://home.ricomtele.com/images_vw/sta ... kachel.pdf
Plaats reactie