Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

temperatuur weergave mis ik.

vragen over de T5
lift
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 dec 2010, 19:46
Locatie: Handel
Contacteer:

Re: temperatuur weergave mis ik.

Bericht door lift »

raymondo schreef:zo denk ik over een nadat ik de plus heb.. en al een standaard boordcomputer had , over het ruitensproeier lampje... maar ja. das een ander topic...

maar gewoon uit belangstelling.... waarom is olietempratuurmeter zo belangrijk?? ik weet dat ik het heb.. maar kijk er nooit naar... en eerlijk gezegd heb ik me nog nooit druk gemaakt om de olie tempratuur... zolang me koelvloeistof tempratuur kan zien ben ik tevreden.... maar olie??
De olie temp. vindt ik dan belangrijk om dat ik motor-monteur ben (was voor mijn ongeluk),en dat is de temp. die belangrijk is voor als je motor op temperatuur is.
Ik weet dat de koelvloeistof meter nooit een eerlijke temp.weer geven omdat bij alle moderne diesels de echte temp.Veel hoger licht als 90 graden.Maar ze geven gewoon 90 aan omdat de mensen dan niet in paniek raken en bang zijn dat hij veel te warm is.
De eigenlijke temp. bij moderne diesels ligt een beetje tussen de 100 en 110 graden,en dan kunnen de wijzen wel zeggen dat het niet zo is maar dan liegen ze.Ze hebben deze hoge temp gewoon nodig,maar uit veiligheids overweging geven ze gewoon 90 aan.Maar ik ben veel meer geintreseerd in de olie temp. omdat ik dan weet of hij goed op bedrijfstemp. is maar dat is gewoon de techniek die ik belangrijk vindt.
Wat geven de meesten om de olie temp. niks,maar omdat mijn bus helemaal aangepast is voor heeeeel veeeeel geld wil ik er een paar jaar langer mee doen dan de gemiddelde rijder.Hij heeft voor mij net zoveel waarde als een huis als je begrijpt wat ik bedoel !!

Wim.
lift
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 dec 2010, 19:46
Locatie: Handel
Contacteer:

Re: temperatuur weergave mis ik.

Bericht door lift »

henrib schreef:
raymondo schreef:zo denk ik over een nadat ik de plus heb.. en al een standaard boordcomputer had , over het ruitensproeier lampje... maar ja. das een ander topic...

maar gewoon uit belangstelling.... waarom is olietempratuurmeter zo belangrijk?? ik weet dat ik het heb.. maar kijk er nooit naar... en eerlijk gezegd heb ik me nog nooit druk gemaakt om de olie tempratuur... zolang me koelvloeistof tempratuur kan zien ben ik tevreden.... maar olie??
je moter is pas op temperatuur als de olie temperatuur boven de 80 graden is en meestal is het koelvloeistoftemperatuur wel eerder op 90 graden maar de olie temperatuur nog niet op 80 vandaar
Jij hebt tenmiste ook verstand van zaken,ze letten alleen maar op de koelvloeistof temp. maar de olie daar gaat het om.En zeker als je er 15 jaar mee wil doen inplaats van 5 jaar.
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: temperatuur weergave mis ik.

Bericht door emil »

in principe hebben jullie gelijk
maar zo'n vaart loopt dat niet
volgens jullie redernatie zou niet 1 bouwvakkers bus de 100.000 halen want de meeste kijken
nergens naar, meteen na de koude start volgas met een dikke aanhanger !!!!!
mijn visie is dat 30.000km (o.i.d.) tussen beurten wel erg veel is
dus ik doe max. 20.000 met de olie , ik doe het zelf dus dan valt de prijs wel mee
en wel de goede olie er in!!!! vind ik persoonlijk erg belangrijk
en het laaste deel van de reis rustig aan zodat de turbo al iets af kan koelen
maar in principe heb je gelijk wat betreft de olie temp
p.s. mijn bus is ook aangepast , niet voor mezelf, maar ik wil er ook lang mee doen
zodat wij lang :driveT5 :driveT5 met een :toppie
lift
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 dec 2010, 19:46
Locatie: Handel
Contacteer:

Re: temperatuur weergave mis ik.

Bericht door lift »

emil schreef:in principe hebben jullie gelijk
maar zo'n vaart loopt dat niet
volgens jullie redernatie zou niet 1 bouwvakkers bus de 100.000 halen want de meeste kijken
nergens naar, meteen na de koude start volgas met een dikke aanhanger !!!!!
mijn visie is dat 30.000km (o.i.d.) tussen beurten wel erg veel is
dus ik doe max. 20.000 met de olie , ik doe het zelf dus dan valt de prijs wel mee
en wel de goede olie er in!!!! vind ik persoonlijk erg belangrijk
en het laaste deel van de reis rustig aan zodat de turbo al iets af kan koelen
maar in principe heb je gelijk wat betreft de olie temp
p.s. mijn bus is ook aangepast , niet voor mezelf, maar ik wil er ook lang mee doen
zodat wij lang :driveT5 :driveT5 met een :toppie
Ja je hebt helemaal gelijk,ik weet hoe er dikwijls door de bouwvakkers club mee gereden wordt en ik weet ook dat ze zomaar niet stuk gaan.
Maar ik lees hier uit van wat jij schrijft dat je ook gevoel hebt voor de techniek.Ik heb mijn bus nu ruim 2 maanden en denk dat ik op jaarbasis rond de 15.000 km uit zal gaan komen.
Maar nieuwe olie en goede dat komt er toch iedere jaar nieuwe op en niet van die aldi prut.Dat is in ieder geval heel belangrijk,kan het dan zelf wel niet meer maar een vriend van mij heeft een eigen garage bedrijf http://www.bitechlieshout.nl/web/" onclick="window.open(this.href);return false; en daar wordt alles aan mijn bus gedaan.En die is niet voor een gat te vangen,er komen dealers daar storingen op laten lossen als ze er zelf al niet meer uit komen.
En wat de turbo betreft heb je helemaal gelijk,ik ben zelf 25 vrachtwagen chauffeur geweest dus weet heel goed hoe het werkt met die turbo's,en zeker met warm weer.Rustig aan het laatste stuk en niet meteen de motor afzetten mooi nog even stationair laten lopen,dan smeert de turbo nog als de motor afgezet wordt en het toerental van de turbo is lang niet meer zo hoog.
Ik weet hoe er mee omgegaan moet worden,maar ik mis gewoon een olie temp.metertje of een olie drukmeter maar dat zal dan wel aan mij liggen.Ik weet dat het niet nodig is maar ik vindt die dingen wel gewoon belangrijk snap je.
Maar bedankt voor je reactie.

Grtz.Wim
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: temperatuur weergave mis ik.

Bericht door heemskerk »

Ja je hebt helemaal gelijk,ik weet hoe er dikwijls door de bouwvakkers club mee gereden wordt en ik weet ook dat ze zomaar niet stuk gaan.
Maar ik lees hier uit van wat jij schrijft dat je ook gevoel hebt voor de techniek.Ik heb mijn bus nu ruim 2 maanden en denk dat ik op jaarbasis rond de 15.000 km uit zal gaan komen.
Maar nieuwe olie en goede dat komt er toch iedere jaar nieuwe op en niet van die aldi prut.Dat is in ieder geval heel belangrijk,kan het dan zelf wel niet meer maar een vriend van mij heeft een eigen garage bedrijf http://www.bitechlieshout.nl/web/" onclick="window.open(this.href);return false; en daar wordt alles aan mijn bus gedaan.En die is niet voor een gat te vangen,er komen dealers daar storingen op laten lossen als ze er zelf al niet meer uit komen.
En wat de turbo betreft heb je helemaal gelijk,ik ben zelf 25 vrachtwagen chauffeur geweest dus weet heel goed hoe het werkt met die turbo's,en zeker met warm weer.Rustig aan het laatste stuk en niet meteen de motor afzetten mooi nog even stationair laten lopen,dan smeert de turbo nog als de motor afgezet wordt en het toerental van de turbo is lang niet meer zo hoog.
Ik weet hoe er mee omgegaan moet worden,maar ik mis gewoon een olie temp.metertje of een olie drukmeter maar dat zal dan wel aan mij liggen.Ik weet dat het niet nodig is maar ik vindt die dingen wel gewoon belangrijk snap je.
Maar bedankt voor je reactie.

Grtz.Wim[/quote]

[b]Rustig aan het laatste stuk en niet meteen de motor afzetten mooi nog even stationair laten lopen,dan smeert de turbo nog als de motor afgezet wordt en het toerental van de turbo is lang niet meer zo hoog.[/b]

De turbo zelf smeert natuurlijk nix, deze wordt gesmeerd... :knipoog Waarschijnlijk bedoel je niet dat: 'het toerental niet meer zo hoog is' maar dat de eindtemperatuur van de turbo door het nalopen niet meer zo hoog is. De turbo wordt dan - tijdens het 'nalopen' - gekoeld door de luchtflow die een relatief lagere temperatuur heeft tov de veel hetere (in en) uitlaatgassen bij het vol in bedrijf zijn en in mindere mate wordt er natuurlijk ook gekoeld door de toevoer van relatief (ge)koel(d)e olie.


Misschien is op termijn het onderstaande wel een goede oplossing: Wanneer deze ook beschikbaar komt voor de T5 is er heel veel op te monitoren. Olietemperatuur, oliedruk, turbodruk, watertemperatuur, brandstoftank inhoud in ltrs etc! Voor veel Volkswagens is de interface al beschikbaar! :toppie

http://www.kufatec.de/shop/product_info ... Tacho.html" onclick="window.open(this.href);return false;
lift
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 dec 2010, 19:46
Locatie: Handel
Contacteer:

Re: temperatuur weergave mis ik.

Bericht door lift »

heemskerk schreef:Ja je hebt helemaal gelijk,ik weet hoe er dikwijls door de bouwvakkers club mee gereden wordt en ik weet ook dat ze zomaar niet stuk gaan.
Maar ik lees hier uit van wat jij schrijft dat je ook gevoel hebt voor de techniek.Ik heb mijn bus nu ruim 2 maanden en denk dat ik op jaarbasis rond de 15.000 km uit zal gaan komen.
Maar nieuwe olie en goede dat komt er toch iedere jaar nieuwe op en niet van die aldi prut.Dat is in ieder geval heel belangrijk,kan het dan zelf wel niet meer maar een vriend van mij heeft een eigen garage bedrijf http://www.bitechlieshout.nl/web/" onclick="window.open(this.href);return false; en daar wordt alles aan mijn bus gedaan.En die is niet voor een gat te vangen,er komen dealers daar storingen op laten lossen als ze er zelf al niet meer uit komen.
En wat de turbo betreft heb je helemaal gelijk,ik ben zelf 25 vrachtwagen chauffeur geweest dus weet heel goed hoe het werkt met die turbo's,en zeker met warm weer.Rustig aan het laatste stuk en niet meteen de motor afzetten mooi nog even stationair laten lopen,dan smeert de turbo nog als de motor afgezet wordt en het toerental van de turbo is lang niet meer zo hoog.
Ik weet hoe er mee omgegaan moet worden,maar ik mis gewoon een olie temp.metertje of een olie drukmeter maar dat zal dan wel aan mij liggen.Ik weet dat het niet nodig is maar ik vindt die dingen wel gewoon belangrijk snap je.
Maar bedankt voor je reactie.

Grtz.Wim
[b]Rustig aan het laatste stuk en niet meteen de motor afzetten mooi nog even stationair laten lopen,dan smeert de turbo nog als de motor afgezet wordt en het toerental van de turbo is lang niet meer zo hoog.[/b]

De turbo zelf smeert natuurlijk nix, deze wordt gesmeerd... :knipoog Waarschijnlijk bedoel je niet dat: 'het toerental niet meer zo hoog is' maar dat de eindtemperatuur van de turbo door het nalopen niet meer zo hoog is. De turbo wordt dan - tijdens het 'nalopen' - gekoeld door de luchtflow die een relatief lagere temperatuur heeft tov de veel hetere (in en) uitlaatgassen bij het vol in bedrijf zijn en in mindere mate wordt er natuurlijk ook gekoeld door de toevoer van relatief (ge)koel(d)e olie.


Misschien is op termijn het onderstaande wel een goede oplossing: Wanneer deze ook beschikbaar komt voor de T5 is er heel veel op te monitoren. Olietemperatuur, oliedruk, turbodruk, watertemperatuur, brandstoftank inhoud in ltrs etc! Voor veel Volkswagens is de interface al beschikbaar! :toppie

http://www.kufatec.de/shop/product_info ... Tacho.html" onclick="window.open(this.href);return false;[/quote]

Ja zo bedoelde ik het ook maar ik had het iets anders omschreven,maar zo zit het precies in elkaar.Ik heb met de bedrijfswagen monteur waar ik toen werkte die dingen genoeg uit elkaar gehaald.En de dele die ervan in het vrachtwagen blok verdwenen toen die tijd nog toen de eerste turbo's op de vrachtwagen kwamen en er regelmatig een uit elkaar knalden.We hebben toen verschillende keren een blok los moeten halen door een kapot gelopen turbo.Maar dat komt tegenwoordig niet meer voor gelukkig.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: temperatuur weergave mis ik.

Bericht door heemskerk »

Ja zo bedoelde ik het ook maar ik had het iets anders omschreven,maar zo zit het precies in elkaar.Ik heb met de bedrijfswagen monteur waar ik toen werkte die dingen genoeg uit elkaar gehaald.En de dele die ervan in het vrachtwagen blok verdwenen toen die tijd nog toen de eerste turbo's op de vrachtwagen kwamen en er regelmatig een uit elkaar knalden.We hebben toen verschillende keren een blok los moeten halen door een kapot gelopen turbo.Maar dat komt tegenwoordig niet meer voor gelukkig.[/quote]


Ja, dat waren noggus motoren Wim die V8 van Scania 141..... :yes
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: temperatuur weergave mis ik.

Bericht door johnny van de voorde »

Hey Lift,
http://www.biesheuvel.nl/store/product/ ... 150_graden" onclick="window.open(this.href);return false;
In het verleden veel met VDO inbouwmeters gewerkt.

Ik heb zelfs ooit een teststation gebouwd met deze meters die relatief betaalbaar zijn en een zeer goede betrouwbaarheid bieden.

Ze hebben ook inbouwkastjes die perfect op het dash-board passen.

Suc-6,

John.
lift
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 dec 2010, 19:46
Locatie: Handel
Contacteer:

Re: temperatuur weergave mis ik.

Bericht door lift »

johnny van de voorde schreef:Hey Lift,
http://www.biesheuvel.nl/store/product/ ... 150_graden" onclick="window.open(this.href);return false;
In het verleden veel met VDO inbouwmeters gewerkt.

Ik heb zelfs ooit een teststation gebouwd met deze meters die relatief betaalbaar zijn en een zeer goede betrouwbaarheid bieden.

Ze hebben ook inbouwkastjes die perfect op het dash-board passen.

Suc-6,

John.
Ik hoed het in de gaten John bedankt.
lift
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 dec 2010, 19:46
Locatie: Handel
Contacteer:

Re: temperatuur weergave mis ik.

Bericht door lift »

heemskerk schreef:Ja zo bedoelde ik het ook maar ik had het iets anders omschreven,maar zo zit het precies in elkaar.Ik heb met de bedrijfswagen monteur waar ik toen werkte die dingen genoeg uit elkaar gehaald.En de dele die ervan in het vrachtwagen blok verdwenen toen die tijd nog toen de eerste turbo's op de vrachtwagen kwamen en er regelmatig een uit elkaar knalden.We hebben toen verschillende keren een blok los moeten halen door een kapot gelopen turbo.Maar dat komt tegenwoordig niet meer voor gelukkig.

Ja, dat waren noggus motoren Wim die V8 van Scania 141..... :yes[/quote]

Ja we waren eerst alleen de V8 van Mercedes gewend die spijker bakken.
Maar toen kwam Scania met de 140 eerst en dat waren al V8 motoren,maar die klonken beter als die spijker bakken uit Duitsland.
En ze trokken beter,en zeker bergop,je hoefde bijna nooit meer een tandje terug te schakelen.En toen zaten we rond de 400 PK daar zitten ze nu allemaal aan en ook dik erin,maar Scania en Volvo zitten op dit moment al aan de 700 en Mercedes ook geloof ik.Dus dat gaat nergens meer over,een enorm vermogen.Ik ben in 1978 begonnen we hadden toen gemiddeld rond de 280 PK zoveel is er veranderd in ruim 30 jaar.
En dan praat ik nog niet van hoe ze ook nog een rijden en wat er allemaal inzit,het is een lust om nog mee te mogen rijden.Alleen je bent steeds minder thuis,maar ik ben gestopt omdat ik een dwarslaesie heb opgelopen bij een ongeval zit daarom in een rolstoel.Anders had ik ook nog in die dikke bakken rond gecrosst.

Wimke.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: temperatuur weergave mis ik.

Bericht door heemskerk »

lift schreef:
heemskerk schreef:Ja zo bedoelde ik het ook maar ik had het iets anders omschreven,maar zo zit het precies in elkaar.Ik heb met de bedrijfswagen monteur waar ik toen werkte die dingen genoeg uit elkaar gehaald.En de dele die ervan in het vrachtwagen blok verdwenen toen die tijd nog toen de eerste turbo's op de vrachtwagen kwamen en er regelmatig een uit elkaar knalden.We hebben toen verschillende keren een blok los moeten halen door een kapot gelopen turbo.Maar dat komt tegenwoordig niet meer voor gelukkig.

Ja, dat waren noggus motoren Wim die V8 van Scania 141..... :yes
Ja we waren eerst alleen de V8 van Mercedes gewend die spijker bakken.
Maar toen kwam Scania met de 140 eerst en dat waren al V8 motoren,maar die klonken beter als die spijker bakken uit Duitsland.
En ze trokken beter,en zeker bergop,je hoefde bijna nooit meer een tandje terug te schakelen.En toen zaten we rond de 400 PK daar zitten ze nu allemaal aan en ook dik erin,maar Scania en Volvo zitten op dit moment al aan de 700 en Mercedes ook geloof ik.Dus dat gaat nergens meer over,een enorm vermogen.Ik ben in 1978 begonnen we hadden toen gemiddeld rond de 280 PK zoveel is er veranderd in ruim 30 jaar.
En dan praat ik nog niet van hoe ze ook nog een rijden en wat er allemaal inzit,het is een lust om nog mee te mogen rijden.Alleen je bent steeds minder thuis,maar ik ben gestopt omdat ik een dwarslaesie heb opgelopen bij een ongeval zit daarom in een rolstoel.Anders had ik ook nog in die dikke bakken rond gecrosst.

Wimke.[/quote]
Da's k*t voor je Wimke, hopelijk kom je daar wanneer de techniek of kennis op dat gebied vorderd eens vanaf? Sterkte!
lift
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 dec 2010, 19:46
Locatie: Handel
Contacteer:

Re: temperatuur weergave mis ik.

Bericht door lift »

heemskerk schreef:
lift schreef:
heemskerk schreef:Ja zo bedoelde ik het ook maar ik had het iets anders omschreven,maar zo zit het precies in elkaar.Ik heb met de bedrijfswagen monteur waar ik toen werkte die dingen genoeg uit elkaar gehaald.En de dele die ervan in het vrachtwagen blok verdwenen toen die tijd nog toen de eerste turbo's op de vrachtwagen kwamen en er regelmatig een uit elkaar knalden.We hebben toen verschillende keren een blok los moeten halen door een kapot gelopen turbo.Maar dat komt tegenwoordig niet meer voor gelukkig.

Ja, dat waren noggus motoren Wim die V8 van Scania 141..... :yes
Ja we waren eerst alleen de V8 van Mercedes gewend die spijker bakken.
Maar toen kwam Scania met de 140 eerst en dat waren al V8 motoren,maar die klonken beter als die spijker bakken uit Duitsland.
En ze trokken beter,en zeker bergop,je hoefde bijna nooit meer een tandje terug te schakelen.En toen zaten we rond de 400 PK daar zitten ze nu allemaal aan en ook dik erin,maar Scania en Volvo zitten op dit moment al aan de 700 en Mercedes ook geloof ik.Dus dat gaat nergens meer over,een enorm vermogen.Ik ben in 1978 begonnen we hadden toen gemiddeld rond de 280 PK zoveel is er veranderd in ruim 30 jaar.
En dan praat ik nog niet van hoe ze ook nog een rijden en wat er allemaal inzit,het is een lust om nog mee te mogen rijden.Alleen je bent steeds minder thuis,maar ik ben gestopt omdat ik een dwarslaesie heb opgelopen bij een ongeval zit daarom in een rolstoel.Anders had ik ook nog in die dikke bakken rond gecrosst.

Wimke.
Da's k*t voor je Wimke, hopelijk kom je daar wanneer de techniek of kennis op dat gebied vorderd eens vanaf? Sterkte![/quote]

Dat is helaas niet meer mogelijk ze kunnen veel,maar os ruggemerg weer herstellen is niet meer mogelijk.Je moet het zien dat als een kabelboom kapot is bij een auto motor of wat dan ook,dan wordt het weer gesoldeerd f in ieder geval aan elkaar geknutseld.
Maar met het ruggemerg kunnen ze niks meer,dus ik rol voor de rest van mijn leven op wielen onder mijn stoelleker rond.
Maar ik kan er heel goed mee omgaan,heb het ongelijk volgende maand 6 jaar gelden gehad.Maar we hebben alles weer goed op de rails gelukkig,en voel mij keigoed en sterk,wat wil je nog meer.Eerst een mooie aangepaste T5 en die heb ik nu ook sinds 2 maanden.
http://www.dwarslaesie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: temperatuur weergave mis ik.

Bericht door raymondo »

heb afgelopen iedere dag even voor je gekeken op me metertje voor de olie tempratuur....

ik woon 1 km van de a 12.... en als ik s morgens start en wegrijd moet ik direct omhoog de parkeergarage uit...

mijn koelvloeistof is na ongeveer 4 km op 90 graden en mijn olie is na 14 km pas op 100 graden.....
dan heb ik dus al 13 km ongeveer 100 tot 120 km per uur gereden..

weet niet of je er iets mee kan.. en weet zelf ook niet of dit goed is ... maar dit is 5 dagen achter elkaar zo geweest....
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: temperatuur weergave mis ik.

Bericht door heemskerk »

raymondo schreef:heb afgelopen iedere dag even voor je gekeken op me metertje voor de olie tempratuur....

ik woon 1 km van de a 12.... en als ik s morgens start en wegrijd moet ik direct omhoog de parkeergarage uit...

mijn koelvloeistof is na ongeveer 4 km op 90 graden en mijn olie is na 14 km pas op 100 graden.....
dan heb ik dus al 13 km ongeveer 100 tot 120 km per uur gereden..

weet niet of je er iets mee kan.. en weet zelf ook niet of dit goed is ... maar dit is 5 dagen achter elkaar zo geweest....

Ja da's goed: De eieren zijn het eerst hard bij 90C en 3minuten, voor de frikandellen echt even wachten tot de olie op 180C zit, deze zijn klaar wanneer ze boven komen drijven. :knipoog :knipoog
Plaats reactie