Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Remmen / marterschade

vragen over de T5
Plaats reactie
dio5
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 nov 2007, 17:59
Locatie: Belgie

Remmen / marterschade

Bericht door dio5 »

Hey,

naar aanleiding van mijn doorgebeten slang van turbo onderdruk door een marter, ben ik nu een beetje paranoïde geworden dat dat kutbeest misschien wel andere dingen heeft stuk gemaakt.

Ik heb lichtjes de indruk dat de bus wat anders remt, maar het kan in mijn hoofd zitten...

Kan dit beest in zeg maar remleidingen gebeten hebben? En, indien zo - zou ik dit dan heel hard moeten merken? (Zeer slecht remmen? (dit is nu niet het geval) Zou ik dan een waarschuwingslampje krijgen?

Ik heb bij de herstelling aan VW wel gevraagd om alles eens even te controleren - maar ik vertrouw ze eerlijk gezegd weinig... Ze hadden er ook mee gereden zeiden ze, maar de km stand was nog geen km gewijzigd! Hoe kan je nu op een proefrit van 1 km iets deftig merken...?!

Mag er niet aan denken dat er nog gaten ergens zitten waar ik (nog) geen weet van heb...
frits k

Re: Remmen / marterschade

Bericht door frits k »

Zou best kunnen van een marter,in Oostenrijk hebben vrienden van mij,goede ervaring met een apparaat dat ultrassoon geluid maakt.
Zelf hoor je het niet,maar de marters blijven weg.
Als de remslang door geknaagt zou zijn ,moet je toch lekkage zien?
O,ja marters hebben een voorkeur voor rubber onderdelen
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: Remmen / marterschade

Bericht door offline »

frits k schreef: O,ja marters hebben een voorkeur voor rubber onderdelen
Hoe planten zij zich voor dan?

Offline
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Remmen / marterschade

Bericht door harry t5 191 »

Daar bijten ze ook een gaatje in! :bifun

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Remmen / marterschade

Bericht door Babson »

Het vacuüm wordt ook voor de rembekrachtiger gebruikt. Check de vacuümslang die naar de bekrachtiger toe gaat, als deze beschadigd is, kun je een vacuüm lekkage hebben, waardoor de bekrachtiger niet meer optimaal werkt.

Marters (en dan vooral de jonge mannetjes) hebben voorkeur voor zachte rubber zoals vacuümslangen of bougiekabels. Wellicht heeft de marter ook aan de vacuümslang zitten knagen of is er bij de vervanging van die andere slang iets mis gegaan.

Laat je vacuümslangen vervangen door slangen met canvas, deze laten de marters met rust.

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
dio5
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 nov 2007, 17:59
Locatie: Belgie

Re: Remmen / marterschade

Bericht door dio5 »

Babson schreef:Het vacuüm wordt ook voor de rembekrachtiger gebruikt. Check de vacuümslang die naar de bekrachtiger toe gaat, als deze beschadigd is, kun je een vacuüm lekkage hebben, waardoor de bekrachtiger niet meer optimaal werkt.

Marters (en dan vooral de jonge mannetjes) hebben voorkeur voor zachte rubber zoals vacuümslangen of bougiekabels. Wellicht heeft de marter ook aan de vacuümslang zitten knagen of is er bij de vervanging van die andere slang iets mis gegaan.

Laat je vacuümslangen vervangen door slangen met canvas, deze laten de marters met rust.

Gr. Babson
Ok - kan je me uitleggen waar ik moet kijken? Waar zit die bekrachtiger? Ik ken geen fluit van auto's.

Zie wat ze oorspronkelijk hebben doorgebeten hier:
viewtopic.php?f=3&t=30750

Ik heb de canvas vermeld bij die VW garage.. maar daar hadden natuurlijk nog nooit van gehoord...

Ik kan ze wel vermoorden als er nog iets mis blijkt te zijn - had ze zo gezegd om al die slangen degelijk te controleren...
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Remmen / marterschade

Bericht door Babson »

De rembekrachtiger is die grote, ronde "schotel" die tegen de schutboord zit en waaraan de hoofdremcilinder vastzit.
In de omcirkeling zie je het vacuüm aansluiting op de rembekrachtiger. Loop de dikke slang na of deze ergens is beschadigd.
Check goed de aansluiting van zowel de dikke als de dunne slang. Bij het vervangen van de dunne slang wil weleens de slangenpilaar afbreken of een scheurtje ontstaan, waardoor er een vacuümlekje ontstaat.

Afbeelding

Hieronder een afbeelding van wat ik noem een canvas slang. Het is een ouderwetse benzineslang maar zeer goed geschikt als vacuümslang. De vacuümdruk die hierdoor gaat is niet groot.

Afbeelding

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: Remmen / marterschade

Bericht door johnny van de voorde »

save some rubber, kill a marter ! :gekte
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: Remmen / marterschade

Bericht door Inbouwer »

Misschien is dit een optie:

Kijk bij Conrad

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... navi=mitte" onclick="window.open(this.href);return false;
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

Re: Remmen / marterschade

Bericht door Rollin-Vilda »

Naar wat ik begrepen heb is een remslang te zwaar gebouwd om beschadigd te geraken door een marter. Hij zal de buitenste rubber laag wel beknabbelen, en die slang zal dan ook vervangen worden bij nazicht. Maar zo'n slang heeft een metalen binnenvoering waar ook een steenmarter m.i. niet door geraakt. Ik heb hier zo'n doorgesneden slang en ik heb wat ervaring met marters (en een vijftal schedels van die dieren).

Slangen die niet met metaal zijn verstevigd zullen wel geperforeerd kunnen worden. Ik geef hier nog even een link naar een wetenschappelijk rapport van Alterra mee voor de mensen die er meer willen over weten

http://www2.alterra.wur.nl/Webdocs/PDFF ... rt1259.pdf

Rollin
dio5
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 nov 2007, 17:59
Locatie: Belgie

Re: Remmen / marterschade

Bericht door dio5 »

Heb er even nr gekeken. Ziet er volgens mij allemaal goed uit. De remslang ziet er ook 'opgekuist' uit...

Zal er wat meer mee moeten rijden, zoals gezegd - misschien is het wat paranoia na het lezen van dit bericht http://animals-in-the-news.blogspot.com ... onder.html :)
dio5
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 nov 2007, 17:59
Locatie: Belgie

Re: Remmen / marterschade

Bericht door dio5 »

Toevallig iemand ervaring met dit http://www.shop4home.nl/index.php?main_ ... 3ec87cef0f ? Apparaatje op batterijen - lijkt me handig, hoef ik niets in te bouwen - gewoon onder de motorkap plaatsen wanneer nodig...
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Remmen / marterschade

Bericht door harry t5 191 »

Er is een gezegde; baat het niet,het schaad ook niet!
Je zou het kunnen proberen.

:T54LIFE :wjw :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Harry4motion
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02

Re: Remmen / marterschade

Bericht door Harry4motion »

Als ze je bus niet goed gemaakt hebben bij VW dan rij je hem toch gewoon door de gevel heen :ikrij
Zeg je doodleuk, ik wou nog remmen maar dat ging niet, ik denk een marter. :bifun :bifun
He maar jullie zouden daar toch nog naar kijken? :bonk

Rare beesten die marters, gaan ze lekker aan je slangen zitten knagen.
Ik rem niet voor marters :nuts
Plaats reactie