Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

13 polig

vragen over de T4
Plaats reactie
johan781
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:39
Locatie: Nijeveen

13 polig

Bericht door johan781 »

Hoi weetjewellers
ik ben bezig om een 13polig stopkontakt onder mijn bussie te zetten zodat het mistachter licht op de sleur hut het ook gaat doen nou heb ik dat ding voozichtig eens los gehaald en zie heeel veel verschillende kleuren draadjes nu is mijn vraag is er iemand die mij kan vertellen welke kleur draad bij welk lampie hoort??? als ik dat weet zit ie er volgens mij zo onder
avast bedankt

groet johan 781 uut Nijeveen
johan 781
Gebruikersavatar
theo#94 T4
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:23
Locatie: noord-brabant

Bericht door theo#94 T4 »

http://www.halfords.nl/NL/Auto/home/Wet ... rlicht.htm bekijk deze link eens daar staat ook de kleurcodering bij
Afbeelding
johan781
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:39
Locatie: Nijeveen

Bericht door johan781 »

hoi
ja deze kende ik al maar het zijn niet de kleuren die onder uit mijn bussie komen het grootste gedeelte heb ik inmiddels na een uur puzzelen overgenomen en nu zoek ik nog de draad voor de mist lamp dat zal een van de afgedopte draden zijn in de doos maar welke kweetnie
groet johan781
johan 781
Gebruikersavatar
theo#94 T4
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:23
Locatie: noord-brabant

Bericht door theo#94 T4 »

normaal moeten dit toch de juiste kleuren zijn die in de draadboom zitten,die bij de trekhaak geleverd is,ik heb bij mijn vader op zijn suzukietje,overigens een stopcontact,gezet daar zat een soort schakelaartje in gebouwd,dat zodra je de stekker erin steekt,deze gelijk de mistlamp doorschakeld,zonder dat je een ingewikkeld trucje moet doen met een schakelrelais.
Afbeelding
johan781
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:39
Locatie: Nijeveen

Bericht door johan781 »

hoi
ja dat dacht ik ook maar er zitten kleuren bij zoals groen zwart rood zwart enzo
op de sleur hut zat het er binnen tien min. op
maar nu wordt het anders
groet johan
johan 781
Dre 960
Berichten: 117
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:24
Locatie: Heerenveen

Bericht door Dre 960 »

Hoi Johan

Heb je al gekeken bij tips en truks van de T4, onder het hoofdstuk Elektrisch, dan stukje Aanhanger contra stekkers. Misschien heb je het al gezien maar, wist dat het ergens stond, bij ons zelf dus.

Groetjes Dre 960 :zwaai
Gebruikersavatar
Led-T4
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:28
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Led-T4 »

Ik weet niet welke aansluitdoos je gaat gebruiken, de Jaeger, West of Multicon, maar in de West doos kan ook nog de oude 7-polige worden gebruikt.

Kijk eens op deze link :
http://www.cczn.nl/pdf/schema%2013-poli ... erdoos.pdf
(anders ff googelen op 13-polig)

en zoek eens op een site van een trekhaak leverancier, ik heb bij Brink trekhaken een schema gevonden van een Golf 4 waarin contactnr en stroomkring worden vernoemd (kleuren zie onder, die kloppen niet allemaal) van een 13-polige kabelboom .

1 / L = zwart/wit
2 = blauw
3 / 31 = bruin (massa 1 t/m 8)
4 / R = zwart / groen
5 / 58R = grijs / rood
6 / 54 = zwart / rood
7 / 58L = grijs / zwart
8 = zwart
9 / 54G = rood of geel (constante +)
10 = geel of rood ( geschakelde constante +)
11 = bruin (massa 10)
12 = ------- (niet aangesloten)
13 = bruin (massa 9)
2a = grijs (op schakelaar)

Zo zit het bij mij (nr 9 & 10 zijn bij de achterlichten niet aangesloten)
Bij de achterlichten moest ik ook nog het eenenander aansluiten, dat hadden ze desttijds bij de levering maar niet gedaan.
RUAN
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mei 2007, 11:03
Locatie: maasbracht

7-polig

Bericht door RUAN »

hoi,theo ik heb ook zo`n stopkontakt met ingebouwde schakelaar gekocht
moet je dan bij de auto ook nog iets veranderen bij het aansluiten?
het gaat bij mij om de t4 en een golf,allebei van `93
groeten,ruud
johan781
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:39
Locatie: Nijeveen

Bericht door johan781 »

hallo allemaal
na een paar uurtjes prutsen en 2 kapotte zekeringen zit ie er onder
de kleurcodes klopten en alles doet het
BEDANKT
johan 781
nijeveen
johan 781
Gebruikersavatar
theo#94 T4
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:23
Locatie: noord-brabant

Bericht door theo#94 T4 »

RUAN,dat heb ik bij mijn vader niet aangesloten,maar ik denk dat je dan eerst de draad die naar het mistachterlicht van de auto gaat eerst moet loskoppelen van de mistlamp ,deze draad gaat dan naar de pool op stopcontact,en van daaruit weer met een draad naar de mistlamp van de auto,je moet dan even kijken welke 2 contacten verbinding maken zodat als er geen stekker in zit dan de lamp van de auto het doet,en dan moet je vanaf dat andere pooltje een draadje naar de mistlamp van je aanhanger/caravan doen,want het werkt als een soort schakelaar http://i119.photobucket.com/albums/o124 ... keling.gif klik de link maar even aan daar staat een tekening op van hoe het in principe werkt met die schakeling.
Afbeelding
RUAN
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 mei 2007, 11:03
Locatie: maasbracht

13-polig

Bericht door RUAN »

hoi,Theo bedankt
ik ga er volgend weekend mee aan de slag,die schakelaar onderbreekt als de stekker word aangesloten als ik het goed begrijp
groeten,ruud
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Bericht door Dennis 449 »

Ja het kon niet uitblijven, deze knakker heeft natuurlijk weer wat anders.

Ik heb een 13-polige West geplaatst dus 7 normaal +6 buitenom, waarbij ik het aansluitschema van de 13 pinnen gebruikt heb, met deze wijziging dat ik op het draadje aan pootje 2 door middel van een wisselschakelaar in de bus het geschakelde mistlicht draadje of constante spanning uit de extra accu kan zetten. Die natuurlijk weer wordt geladen als de motor draait. Dit omdat ik dan tijdens het rijden de accu kan opladen van een gestrande dwergauto die op de aanhanger staat. Aan al mijn aanhangers zitten nog 7-polige stekkers.

Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan.

Nog even dit, de aansluiting van pootje 10:
In plaats van de geschakelde plus kan je ook de D+/61 van de dynamo aftakken, zodat je een laadrelais of een gestuurde koelkast kan aansturen, zodat er alleen stroom loopt naar de koelkast of accu als de motor loopt.
De nieuwe generaties Electrolux koelkasten hebben namelijk een D+/61 aansturing. Dit werkt formidabel.

Tja en voor de caravans waar het vervangen van de hele kabel een extreme klus is, ik heb op afstand bedienbare mistlichten gezien, die sluit je gewoon aan op de draadjes van de verlichting. En die zet je aan met een losse bedieningszender in de auto. Prijs ong € 50,- (Halfords)
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
theo#94 T4
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:23
Locatie: noord-brabant

Bericht door theo#94 T4 »

inderdaad Ruud,als je de stekker erin steekt dan onderbreekt hij de stroom naar de mistachterlicht van je auto,en maakt dan de verbinding met je aanhanger/caravan.
Afbeelding
Plaats reactie