Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lichtmetalen velgen

vragen over de T4
Plaats reactie
benk
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 dec 2010, 21:39

Lichtmetalen velgen

Bericht door benk »

Hallo Allemaal,

Ik heb denk ik een redelijk makkelijke vraag voor jullie maar ik wil het wel even zeker weten.
We hebben sinds kort een t4 california coach uit '91 kwb (ong. 2000kg)
De bus hebben we gekocht met winterbanden en stalen velgen. (Bandenmaat: 195/70 R15 97)
Nu willen we graag voor de zomer een paar leuke LM velgen kopen met zomerbanden.
Omdat we nog geen zomerbanden hebben kunnen we dus ook een grotere velg pakken.
Onze voorkeur gaat uit naar 15, 16 of 17 inch.
We hebben op internet al verschillende leuke velgen gezien maar we hebben nu al 2x gehoord dat je sterkere velgen nodig hebt voor een t4 bus.
Klopt dat?
Op internet kan ik hier niets over vinden dus mijn inziens kunnen alle modellen velgen eronder (mits passend)
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik hoor graag wat jullie ons zouden adviseren.

Groeten Ben
Proud owner of an T4 California Coach '91 2.4D
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Lichtmetalen velgen

Bericht door chv »

Beste Ben,

Je California is mede door zijn interieur vrij zwaar (zie je kentekenbewijs) en heeft dus nog steviger velgen nodig dan een gewone T4 (en dus ook een hogere load index voor de banden, minstens 102). Voor de exacte waarden van banden en velgen: gebruik de zoekfunctie (op de blauwe balk rechtsboven naast Help en Leden) van deze site want er is al veel over geschreven.
Overigens: standaard heb je al 15 inch velgen, dus als je grotere velgen/banden wilt dan kom je uit op 16 of 17 (of zelfs 18) inch.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Lichtmetalen velgen

Bericht door Roger B. (11)61 »

zoals over vele onderwerpen is ook hierover al veel geschreven op dit forum, de zoekfunktie doet wonderen....

in de praktijk wordt er in NL weiniig tot niet op gecontroleerd, maar in princie geldt voor velgen het zelfde als voor banden, ze moeten voldoende draagkracht hebben.

dus kijk je onder de motorkap op het typeplaatje, daar staat bij "1" en bij "2" een gewicht, dat is de maximale aslast van resp. as 1 en as 2. De hoogste waarde deel je door 2 en dat moet je velg ruim kunnen dragen.

ik heb nog een setje borbet CB liggen met zgan banden (Fulda excellero 225 breed, de velgen zijn 16" deze velgen zijn in DLD op de T4 toegestaan) de banden hebben iets van 2000km onder mijn T4 gezeten voor ik hem in onderdelen ben gaan verkopen.
IMAG0002-bewerkt2.gif
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Lichtmetalen velgen

Bericht door René »

Ik heb net een heel mooi setje 17"projekt zwo velgen gehaald, met bijna nieuwe banden, bouten en incl slotbout.
Zal ze morgen mooi schoonmaken, dan gooi ik ze in de verkoop. Nog wel ff passen onder mijn auto en foto maken voor het gezicht.

René
benk
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 dec 2010, 21:39

Re: Lichtmetalen velgen

Bericht door benk »

Het is me nog niet helemaal duidelijk.
Ook niet na het gebruik van de zoekfunctie.
De banden moeten inderdaad versterkt zijn dus 102/104
Maar ik heb nog geen info kunnen vinden over de lm velgen.
Er staat als je naar velgen gaat zoeken op internet ook nergens bij wat de maximum draagkracht van de velg is.
Ook kan ik daarvoor geen aanduiding of symbool vinden.

Dus mijn conclusie:
de banden moeten versterkt zijn 102/104 (aanduiding op de band)
Mits de velg de juiste maat heeft kunnen alle modellen.

Is dit een correcte conclusie?

Groeten Ben
Proud owner of an T4 California Coach '91 2.4D
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Lichtmetalen velgen

Bericht door dennisvt4 »

die 102/104 melding staat voor als je dubbellucht hebt en dan geld een lagere draagkracht de 102 en enkel heb je gewoon 104

dit alleen ter info
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Doka Driekus
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
Contacteer:

Re: Lichtmetalen velgen

Bericht door Doka Driekus »

Hoi Ben,

De draagkracht van de LM velgen wordt hier in Nederland inderdaad praktisch nooit vermeld en daar moet je specifiek naar vragen.

Nu ben ik zelf ook aan het rondkijken naar andere velgen en er maar één type velg dat ik persoonlijk mooi vindt en dat is het 9 spaaks RS4 design van Audi, http://www.original-felgen.com/8e0601025ac1h7.html. Originele Audi velgen worden wel eens aangeboden maar hebben vak al wel schade of er zitten onbruikbare banden omheen die de verkopende partij natuurlijk wel betaald wil hebben.
Er worden genoeg reproducties van dit type velg aangeboden maar die hebben niet genoeg draagkracht. Eén leverancier dacht dat de velgen ongeveer 625kg draagkracht hebben en vond dit niet zo'n probleem omdat mijn huidige velgen naar zijn idee ook niet voldoende draagkracht hebben. Daar wordt je dus niet wijzer van.

Ik heb via Google dus wel gezien dat er op de sites van Duitse fabrikanten van velgen meestal wel een TÜV Gutachten voor elk type velg uit hun lijn te vinden is. In dit TÜV Gutachten kun je dus wel de draagkracht van de velg vinden, en voor welk type auto ze zijn goedgekeurd.

Nu kwam ik ook een fabrikant tegen die ook een replica RS4 velg in haar aanbod heeft. Volgens het TÜV rapport op hun site zou deze velg een draagkracht hebben van 690kg. Te weinig voor mijn bus maar ik heb een Nederlandse dealer aangeshreven (alsof ik van niets wist) en hen de vraag voorgelegd wat de draagkracht van deze velg is en of ik deze onder een T4 mag gebruiken. Als antwoord kreeg ik dat de velg wel onder een T4 mag maar dat deze wel wat duurder is omdat ik voor een T4 verzwaarde velgen zou krijgen. Ik hoop dat dit dus wat gaat worden.

Ik kan je adviseren om speciefiek naar de draagkracht van de velgen te vragen en niet te vragen of ze onder jouw auto kunnen.

Ohja, ik heb na het nodige speurwerk al wel voorzichtig de conclusie getrokken dat multisteek velgen sowieso niet voldoende draagkracht hebben.

Groeten,
Erik
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Lichtmetalen velgen

Bericht door Roger B. (11)61 »

precies.... gewoon een ABE (allgemeine Betriebs Erlaubnis) ook wel KBA aanvragen bij de fabrikant, dan weet je voor welke voertuigen de velg in Duitsland goedgekeurd is, dan past ie kwa maat, draagkracht en zo voorts gegarandeerd veilig onder je auto (mits jouw type in het ABE staat)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie