Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verschil T4 Caravelle met "gewone"T4

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dehler_Bert
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 feb 2007, 00:03
Locatie: Delft

Verschil T4 Caravelle met "gewone"T4

Bericht door Dehler_Bert »

Hallo WJW'ers,

Ik ben vanaf vandaag de gelukkige bezitter van 2 campers, Dehler Optima's nog wel, waarvan de ene bouwjaar 1998 heeft (basis T4 2.5TDI 75kW gechipt (95 kW?), type 70X02A, 210000 km) en de andere bouwjaar 2001 (basis T4 2.5 TDI type M1 (Caravelle), 158000 km). - Ik verzamel ze :gekte

Het is de bedoeling dat er 1 verkocht wordt, welke weten we nog niet (we dachten het te weten!).

Nu kan het verbeelding zijn, maar die nieuwe Caravelle rijdt echt super stil. Motor loopt ongelooflijk mooi, slaat aan binnen 0.5 sec. Daarmee vergeleken is mijn "oude" bussie een tractor. Ook maakt de auto zelf meer herrie. Nu ligt dat voor een deel aan mijn winterbanden die een geluid maken alsof alle wiellagers stuk zijn, maar ik heb het idee dat een Caravelle beter geisoleerd is.

Mijn vraag: Wat is het verschil tussen een Caravelle en een normale T4, vooropgesteld dat het motorvermogen gelijk is?

Groeten, Bert
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Verschil T4 Caravelle met "gewone"T4

Bericht door repelsteeltje »

de dikte van de vloermat......
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Verschil T4 Caravelle met "gewone"T4

Bericht door Pascal-141 »

Dehler_Bert schreef:Hallo WJW'ers,

Mijn vraag: Wat is het verschil tussen een Caravelle en een normale T4, vooropgesteld dat het motorvermogen gelijk is?

Groeten, Bert
extra geluidsisolatie
comfort-dashboard met de zachte bovenkant
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: Verschil T4 Caravelle met "gewone"T4

Bericht door Peter 887 »

Een Transporter wordt normaal uitgevoerd met de zijkant achter de B, of C stijl dicht.
Met , of zonder dubbele cabine.

Voor zover ik het weet, is een caravelle vannaf fabriek een personenuitvoering.
Deze wordt in Nerderland vaak omgebouwd naar luxe dubbelecabineuitvoering.
Daarbij worder de achterste ramen achter de C stijl verwijderd, en een plaat ingezet, meestal in de kleur van de bus.
Binnen worden de achterst rijen banken, of stoelen verwijderd,
en wordt er een tussenschot ingezet, om te voldoen aan het Nederlandse''grijze'' kenteken.

Dit is wat voor zover ik weet ongeveer het verschil.

Als het niet zo is, zullen er zeker wjwers zijn die het je beter kunen vertellen.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: Verschil T4 Caravelle met "gewone"T4

Bericht door Ron---63--- »

Peter, alles klopt zoals jij het beschrijft, zit in mijn caravelle ook zo, een caravelle is inderdaad wel wat stiller dan een "gewone T4" Mijn vorige T4 was ook rumoeriger
Caravelle staat standaard al wat lager op zn veren e nalles is bekleedt ,ook in de laadruimte is er geen stukje staal te zien.
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 359
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Re: Verschil T4 Caravelle met "gewone"T4

Bericht door starfire »

Verschil is ook de aanwezigheid van goedgekeurde gordelpunten achteraan.
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Verschil T4 Caravelle met "gewone"T4

Bericht door matje86 »

een caravelle is een t4 uitgerust met een luxe interrieur dat wil zeggen de wanden bekleed ( net zoals de multivan, alleen is de tafel plaat vervangen door een plaat met een kaartenbak) en een 9 persoons stoelen uitrusting(meestal voorzien van armleggers)
de gewone t4 heeft heeft in nederland de standaart uitvoering alleen bekleding in het voorste zit gedeelte
(is er echter een dc geplaatst dan wordt de afwerking soms doorgetrokken tot de dc)
ps worden er 2 stoelen voorin geplaatsd dan noemt men dat in nederland al een luxe uitvoering
de dehler uitvoering is dus een gewone t4 met dehler aanpassingen
of een caravelle met delher aanpassingen
het blijven echter gewoon t4 auto,s de in cq aankleding is iets anders ( ps multivans hebben standaart ook geen hefdak , dat is ook ontstaan door goedkoper belasting tarief, lees wohnmobiel)
:driveT4 :T4politie :werkaanT4
dehler stoelen uit het woon gedeelte passen zonder aanpassing dus ook niet in een gewone t4
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Dehler_Bert
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 feb 2007, 00:03
Locatie: Delft

Re: Verschil T4 Caravelle met "gewone"T4

Bericht door Dehler_Bert »

Bedankt voor alle antwoorden,

Omdat bij mij de inrichting identiek is, allebei campers, is het eigenlijk niet zo handig om van een Caravelle uitvoering om te bouwen omdat alle inbouwdelen achter de A-stijl bij een camper (in ieder geval is dat bij de Dehler Optima zo) anders zijn. Comfortdashboard hebben ze bijvoorbeeld allebei.

Ik denk dan dat het toevallig is, dat het lijkt dat de Caravelle stiller is. (of mee isolatie bij de motorruimte, maar ik kan geen verschil ontdekken).
Nog een nadeel om van een Caravelle een camper te maken: BPM is hoger! (maar daar kwam ik pas een week geleden achter),

Groeten, Bert
Plaats reactie