Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ervaringen met de nieuwe t5 dsg 180 pk

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: ervaringen met de nieuwe t5 dsg 180 pk

Bericht door Donald4Motion »

Dat klinkt mij als een M3. foto?! :winter
Nor
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jan 2011, 16:25

Re: ervaringen met de nieuwe t5 dsg 180 pk

Bericht door Nor »

Helaas verkeerd geraden.
Maar een Z3 MMMMMMMMMMMMMMMMMM
Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 jan 2010, 21:32

Re: ervaringen met de nieuwe t5 dsg 180 pk

Bericht door Jurjen »

Vanaf mei vorig jaar rij ik trots rond in mijn 180pk dsg 4motion, inmiddels zitten er ruim 25.000 kilometers op de teller en ik moet zeggen, so far so good! :driveT5

Erg tevreden ben ik over het rijcomfort en de power van de biturbo motor. Inderdaad hij reageert erg indirect op bruske bewegingen van het gaspedaal maar met enig gevoel bespeeld blaast ie er echt vandoor. Het voelt niet altijd als een snelheidsmonster maar de meeste andere weggebruikers worden heel snel klein in de spiegels. Diegenen die vinden dat de auto onvoldoende pit heeft hebben volgens mij de sportstand nog niet ontdekt, dan rij je echt de klinkers uit de straat. Tip voor turbo rotondes: schakel over naar 'S' en haal je voorganger buitenom of binnendoor in, EASY! :yes

De 4motion en bak in combinatie met winterbanden maken er een superbe sneeuw en ijs-auto van die je driftend door de bochten kan laten trekken. Waar luxe achterwielaandrijvers hulpeloos met spinnende wielen stonden, voelde ik de rugleuning van mn stoel.

Uitstekende remmen met hele grote gekoelde schijven. Wel nuttig om te weten dat er een brake-assist op zit, trap je het pedaal met een tikje in of gewoon te snel dan denkt het systeem dat je een noodstop wil maken en gaat ongevraagd vol in de ankers. Was overigens minimaal 1x erg nuttig toen een telefonerende vrachtwagen chauffeur een slingertje over mijn weghelft maakte.

Nadelen heb ik ook gevonden:
Met enigszins rul zand weet de software geen raad. Landrovers hebben er speciale programma's voor; vroeg de koppeling volledig laten opkomen en knorrend laag in de toeren eruit trekken. De T5 stond vrij snel en onnodig hulpeloos met 4 wieltjes te spinnen - jammer.
Klein leed is er ook, zoals eerder hier gemeld, de hoogte verstelling van de comfortstoelen zijn door een dronken tor ontworpen, als je uitstapt druk je die gegarandeerd in zodat na 5x uitstappen de stoel is teruggekeerd naar de laatste stand.
:T54LIFE
nr 355, 132kW DSG, 4Motion kwb in Olympic Blue
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: ervaringen met de nieuwe t5 dsg 180 pk

Bericht door raymondo »

zaterdagmorgen eindelijk ervaringen uitwisselen met een andere 180 pk dsg rijder hieruit de buurt..... beter om te horen wat een ander persoon van de mijne vind en ik van die van hem..... hij herkent mij klachten omtrent luid bonken ed ook niet...

dus even wachten nog.. zal zeker hier vermelden wat de ervaringen zijn...... mochten er nog getuigen willen zijnn..... dan zijn ze welkom......... we wonen 5 km van duitsland.. dus er zal goed getest worden...
Sjaakie
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 okt 2010, 21:32

Re: ervaringen met de nieuwe t5 dsg 180 pk

Bericht door Sjaakie »

In de week van 14 februari zal de mijne afgeleverd worden. Een normale?? voorwiel aandrijving met zeer veel opties. Zit er wel aan te denken om hem na een 10000 km naar JD te brengen voor een herprogrammering van de bak en de motor. Heb alleen het probleem dat de huidige transporter met materiaal al 2900 kg weegt. Weet dan eigenlijk niet wat de dsg bak gaat doen na herprogrammering. Hou jullie wel op de hoogte hoe en wat.
Gebruikersavatar
gertned
Berichten: 148
Lid geworden op: 23 nov 2010, 16:32

Re: ervaringen met de nieuwe t5 dsg 180 pk

Bericht door gertned »

als het goed is komt de mijne deze week binnen :ikrij :ikrij :ikrij
Afbeelding
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: ervaringen met de nieuwe t5 dsg 180 pk

Bericht door Babson »

T5 DSG 180 pk LWB. Net 2 dagen in bezit en pas 100 km mee gereden. Een paar korte proefritjes in de stad en retourrit van 40 km over een 80 km weg. Verbruik gemiddeld 10,2 l/100 km. DSG-bak schakelt formidabel al zou het het wat vlotter mogen reageren op het gaspedaal. Hij is stuk stiller dan mijn vorige T5 (174 pk hand geschakeld uit 2004) en de remmen doen stuk beter, je hoeft de rempedaal even aan tikken en je staat gelijk stil. Meer ervaringen heb ik op dit moment nog niet.

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Theo-Cantor-
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 okt 2010, 07:36
Locatie: Eindhoven

Re: ervaringen met de nieuwe t5 dsg 180 pk

Bericht door Theo-Cantor- »

Heb ik oktober een proefrit gemaakt met de 180PK DSG omdat mijn vader ook een DSG heeft in zijn touran en dat rijdt prima!
Ik heb zelf een 174 PK handgeschakeld en al met al tevreden (4 jaar)
Wat mij opviel is dat de transporter met de dsg anders (lees trager) aanspreekt dan mijn oude T5.
Dit is een heel andere motor met voor en nadelen.
Ik denk dat het appels met peren is vergelijken.
Voordeel nieuwe 180PK: stiller, zuiniger (niet echt veel maar wel zuiniger), mechanisch een mooiere loop....
Nadeel: minder power onderin. Maar als je niet goed oppast heb je een bon want je zit voor je het in de gaten hebt op 140....
Door de betere isolatie heb je een andere motorbeleving dan bij de T5 5 cyl.
Het is stiller en je zit zo aan een te hoge snelheid.
Dit is volgens mij te wijten aan andere klokken en een ander motorgeluid dan bij de 5 cylinder. De oudere klokken zijn vertouwd en groot, de nieuwe klein en oeps ik zit aan de 140..

De DSG is niet mijn ding omdat hij veel te snel opschakeld en in de sportstand te laat.............dus dan maar 4motion.
Je moet als klein kind natuurlijk wel een speeltje hebben toch????

Mijn nieuwe T5 4 motion (met handversnelling) komt morgen.
Heb de oude wegens een storing al ingeleverd en rijd momenteel eventjes in een 140PK handgeschakeld.
Ik moet zeggen dat het heel relaxed rijd en lekker stil is. De power is er natuurlijk niet echt maar toch een fijne bus om lekker in te rijden.

Succes met jullie keuze!!! Wat je ook kiest: als het maar een VW T5 is toch.........


groetjes,


Theo :driveT5
Gebruikersavatar
gertned
Berichten: 148
Lid geworden op: 23 nov 2010, 16:32

Re: ervaringen met de nieuwe t5 dsg 180 pk

Bericht door gertned »

.
Afbeelding
Gebruikersavatar
gertned
Berichten: 148
Lid geworden op: 23 nov 2010, 16:32

Re: ervaringen met de nieuwe t5 dsg 180 pk

Bericht door gertned »

nou ik heb mn auto opgehaald
tot nu toe heel tevreden
de motor is fluisterstil.
zo stil dat er meer rijwind hoorbaar is.
de dsg is echt super het rijd echt relax en lekker rustig.
in de d stand weinig toeren met optrekken heeeel anders dan mijn rijstijl laat die dsg het maar lekker bepalen het geeft lekker veeel rust.
nu net vandaag 30 km gereden niet veel maar dat komt wel.

groeten van Gertned :toppie
Afbeelding
Marcel E
Berichten: 219
Lid geworden op: 03 apr 2010, 19:53

Re: ervaringen met de nieuwe t5 dsg 180 pk

Bericht door Marcel E »

Jurjen schreef: Wel nuttig om te weten dat er een brake-assist op zit, trap je het pedaal met een tikje in of gewoon te snel dan denkt het systeem dat je een noodstop wil maken en gaat ongevraagd vol in de ankers. Was overigens minimaal 1x erg nuttig toen een telefonerende vrachtwagen chauffeur een slingertje over mijn weghelft maakte.
Kun je dat uitzetten?

Dat lijkt me namelijk een enorme irritante funktie.
T4 (2002) 2.5 TDI (75 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: ervaringen met de nieuwe t5 dsg 180 pk

Bericht door mettesboy »

Dat brake assist heb je snel onder de knie.

Wel valt mij een zeer wisselend remvermogen op.
T'is te zeggen, als je traag de remdruk opvoert tot het maximum dan remt ie in mijn ogen nog minder dan m'n vorige T5.
Als je echter vanaf het begin redelijk doorduwt.... laat ons zeggen dat alles dan vooraan in de laadruimte ligt.

Wat mij wel opvalt (en ik had het net andersom verwacht) is dat m'n t5gp met 17inch naar mijn mening bijlange niet zo stabiel op de baan ligt dan m'n vorige t5.
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
gertned
Berichten: 148
Lid geworden op: 23 nov 2010, 16:32

Re: ervaringen met de nieuwe t5 dsg 180 pk

Bericht door gertned »

zo weer een paar kilometertjes erbij maar wat rijd dat goed.
beter dan ik had verwacht.
de wegligging beduidend beter.
de DSG is echt relax .
van 0 tot de de gewenste snelheid is bijna niet merkbaar maar o wat ben je er snel.
even wennen zijn wel de geluiden zoals de rijwind die is beter hoorbaar doordat die motor zo verekte stil is.
maar dat kan ook zijn omdat mijn laadruimte nog leeg is.

mijn vorige gechipte t5 205 pk die hoorde je echt bulderen echt een beest, dat heeft ook wel wat maar ik denk dat hij moeite heeft de nieuwe T5 gp 180 pk bij te houden.

DSG beinvloed wel mijn rijstijl ik reed altijd hoog in zijn toeren dat doet de DSG dus niet.
maar als je wil en bij iedereen bekend kan je met de dsg ook gewoon schakelen en dus zelf bepalen wanneer je in een hogere of lagere versnelling gaat.

meer rijervaring zal ik zeker op forum zetten.

met de vriendelijke groeten van Gertned :ikrij
Afbeelding
Gebruikersavatar
gertned
Berichten: 148
Lid geworden op: 23 nov 2010, 16:32

Re: ervaringen met de nieuwe t5 dsg 180 pk

Bericht door gertned »

zo 1000 km verder met mijn nieuwe T5gp 180 pk 4 motion DSG
wat een verandering geen vergelijk met mn vorige t5 174 pk (205)
het rijd echt geweldig en is sneller als mn vorige al voelt dat niet zo.
deze auto voelt heel relax aan motor hoor je bijna niet ook nagenoeg geen toeren , wat ik persoonlijk wel heel erg aan moet wennen.

DSG had ik al veel eerder moeten hebben, wat een getob dat schakelen voorheen.
auto ligt als een blok op de weg ik weet niet of dat aan de 4motion ligt maar het is super.

en nu het leukste mijn maat heeft een mercedes viano v6 die dacht mijn er uit te trekken die kwam dus van een kouwe kermis thuis :klappen :ikrij

hij snapte er niks van, wat had ik een lol en hij was echt niet blij .
Afbeelding
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: ervaringen met de nieuwe t5 dsg 180 pk

Bericht door Donald4Motion »

ik heb al eens aan gegeven dat ik echt niet snap dat mensen nog schakelen als er zo'n DSG bak voor is te krijgen, zijn echt top!

Ik denk dat de winst i.v.m. de Mercedes ook komt door de bak. Die is veel sneller dan een conventionele automaat.

En dat hele strakke op de weg liggen, dat is zeker mede door je 4Motion, en zeker als je gas geeft in de bochten :toppie
Plaats reactie