Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bijverwarming (Zuheizung)

vragen over de T4
Plaats reactie
peterklaassen
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 mei 2010, 10:46
Locatie: Schagen tel.06-22574211
Contacteer:

Bijverwarming (Zuheizung)

Bericht door peterklaassen »

Mijn bus blijkt een Zuheizung te hebben (geen standkachel). Hij is bedoelt voor het voorverwarmen van de koelvloeistof bij buitentemperaturen onder de 4 graden.
Op het dashboard zit alleen een draaiknop voor warmte en 1 voor de ventilator van deze aparte verwarming die bij de schuifdeur zijn warmte binnen moet blazen.
De ventilator doet het wel, de kachel echter niet.
De toevoer van stroom en diesel naar deze kachel is in orde, hij start alleen niet.
Heb je die kachel, b.v. voor het behoud van je motor, echt nodig?
Waarschijnlijk zal hij gereviseerd of schoongemaakt moeten worden, maar is dat het waard qua kosten?
Wie helpt mij uit de brand?
--
groet, Peter
Blauwe T4 2,5 TDI DC type 70X02A 102 pk bj 2001 model 2002
per feb 2011 door FSL omgebouwd tot camper met 5 zitplaatsen op kenteken.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Bijverwarming (Zuheizung)

Bericht door René »

Waarschijnlijk gloiespiraaltje stuk. Eronder uit halen, open meken, testen en vervangen indien nodig. Weer terug bouwen en testen dmv sensor voor de gek te houden (rechtsvoor bij de bumper)

René
Gebruikersavatar
Dehler_Bert
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 feb 2007, 00:03
Locatie: Delft

Re: Bijverwarming (Zuheizung)

Bericht door Dehler_Bert »

Peter,

Haal je nu niet 2 dingen door elkaar? De verwarming bij je schuifdeur heeft helemaal niets te maken met de zuheizer. Bij je schuifdeur zit een extra verwarming die de interieurruimte achter verwarmt dmv je koelwater. Daarvoor zitten inderdaad knoppen op je dashboard.

De zuheizer kan je normaliter helemaal niet bedienen. Die springt automatisch aan bij een temp onder de 4 graden. (dat kan je ook omzeilen - zie tips en trucs). Als je zuheizer niet werkt wordt je koelwater bij lage temperaturen erg langzaam warm. Er is een mogelijkheid om de zuheizer om te bouwen naar waterstandkachel, maar dat is best duur en verwacht er geen wonderen van. (ik heb dat en het is een leuke gimmick!)

Je kan checken of de zuheizer werkt door bij een buitentemp lager dan 4 graden bij na je koude start naar het uitlaatje te kijken in je linker voorspatbord.
peterklaassen
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 mei 2010, 10:46
Locatie: Schagen tel.06-22574211
Contacteer:

Re: Bijverwarming (Zuheizung)

Bericht door peterklaassen »

Dehler-Bert,

Dus als je motor op temperatuur is, moet er warme lucht achter bij de schuifdeur uitkomen, als je de aparte warmte knop op warm hebt staan tenminste.
Deze knop draait wel erg makkelijk, of is dat een elektronische knop, in tegenstelling tot de knop van de gewone kachel welke mechanisch is.
De ventilatorknop doet het wel goed van deze achterverwarming, maar tot op heden heb ik daar nog geen warmte uitgekregen volgens mij.
--
groet, Peter
Blauwe T4 2,5 TDI DC type 70X02A 102 pk bj 2001 model 2002
per feb 2011 door FSL omgebouwd tot camper met 5 zitplaatsen op kenteken.
peterklaassen
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 mei 2010, 10:46
Locatie: Schagen tel.06-22574211
Contacteer:

Re: Bijverwarming (Zuheizung)

Bericht door peterklaassen »

Heeft de Zuheizung echt zin, of is het een gimmick?
Ik heb geen zin kosten te gaan maken als het niet echt nodig is.
--
groet, Peter
Blauwe T4 2,5 TDI DC type 70X02A 102 pk bj 2001 model 2002
per feb 2011 door FSL omgebouwd tot camper met 5 zitplaatsen op kenteken.
Gebruikersavatar
Dehler_Bert
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 feb 2007, 00:03
Locatie: Delft

Re: Bijverwarming (Zuheizung)

Bericht door Dehler_Bert »

peterklaassen schreef:Dehler-Bert,

Dus als je motor op temperatuur is, moet er warme lucht achter bij de schuifdeur uitkomen, als je de aparte warmte knop op warm hebt staan tenminste.
Deze knop draait wel erg makkelijk, of is dat een elektronische knop, in tegenstelling tot de knop van de gewone kachel welke mechanisch is.
De ventilatorknop doet het wel goed van deze achterverwarming, maar tot op heden heb ik daar nog geen warmte uitgekregen volgens mij.
Eh...Ja!

Ik heb daar geen ervaring mee, maar het lijkt me dat de knop net zo moeilijk moet draaien als de kachel vóór.
Misschien ligt het kabeltje los??

Succes, Bert
Gebruikersavatar
Dehler_Bert
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 feb 2007, 00:03
Locatie: Delft

Re: Bijverwarming (Zuheizung)

Bericht door Dehler_Bert »

peterklaassen schreef:Heeft de Zuheizung echt zin, of is het een gimmick?
Ik heb geen zin kosten te gaan maken als het niet echt nodig is.
De Zuheizer heeft zeker zin. De TDI motor is zo efficient dat-ie vrij weinig warmte genereert. Als je Zuheizer (of bijverwarming in het Nederlands) niet werkt krijg je het interieur niet warm (genoeg) in de winter.

Het ombouwen van de Zuheizer naar een echte standverwarming, dus verwarming zonder dat de motor loopt, is mogelijk, maar m.i. is de standaard "zuheizer"daarvoor nét te krap bemeten. Bij mij zijn na 40 minuten standverwarming de ruiten ijsvrij (als ze daarvoor natuurlijk onder het ijs zaten!). Da's best lang en om nou te zeggen dat het dan lekker warm is.... :winter

Succes, Bert

Dehler Optima 4.7 2.5 TDI 1998 (70X02A - wit )
Dehler Optima 4.7 2.5 TDI 2001 (Caravelle - zilver)
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Bijverwarming (Zuheizung)

Bericht door sgsdebruijn »

uitgaande van een Eberspacher D3W(Z)

2x Torx/Kruiskop (afhankelijk van versie) bovenop loshalen.
Aan de voorzijde van de kachel nog 2x Torx/Imbus (afhankelijk van versie)
Vervolgens kapje eraf kieperen, let op je draden dat je niet lomp gaat trekken gewoon met beleid.
Eventueel kan je het luchttoevoer gedeelte naar voren lostrekken om makkelijker bij de gloeibougie te komen.
Daar met dop 7 voorzichtig moertje loshalen, laat ringetje niet vallen.
Met dop 12 de gloeier eruit draaien en kijken hoe vies die is, eventueel met fijnschuurpapier ff schoonmaken
Gaasje eruit halen kan met haaknaaldje maar bij gebrek daaraan ff met een sped of dunnen spijker klooien
Dat ding ff goed schoonmaken of kopen bij de Eberspachte dealer a 12 euro
Eventueel gelijk gloeier aanschaffen prijzen varieren enrom, ik heb er nog 1 voor 45 euro nieuw incl verzenden

Je kan ook even de gloeier ernaast aansluiten en ff meten of er spanning op komt, kachel moet bij starten gelijk gaan blazen dat kan je horen.
Je moet hem trouwens al vrij snel zien gaan gloeien
Wel ff met een paperclip rechtvoor de sensor overbruggen of wachten tot volgende week als het weer kouder gaat worden :winter
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Bijverwarming (Zuheizung)

Bericht door koekie520 »

Dehler_Bert schreef:
peterklaassen schreef:Dehler-Bert,

Dus als je motor op temperatuur is, moet er warme lucht achter bij de schuifdeur uitkomen, als je de aparte warmte knop op warm hebt staan tenminste.
Deze knop draait wel erg makkelijk, of is dat een elektronische knop, in tegenstelling tot de knop van de gewone kachel welke mechanisch is.
De ventilatorknop doet het wel goed van deze achterverwarming, maar tot op heden heb ik daar nog geen warmte uitgekregen volgens mij.
Eh...Ja!

Ik heb daar geen ervaring mee, maar het lijkt me dat de knop net zo moeilijk moet draaien als de kachel vóór.
Misschien ligt het kabeltje los??

Succes, Bert
De regeling op de bijverwarmer is elektrisch. Als die kapot is hoort die gewoon warm te blazen. Aan de motor zit een elektrische klep die met elektrische pulsen geregeld wordt. Zonder spanning staat die 100% open en met constant 12Volt staat die dicht.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bijverwarming (Zuheizung)

Bericht door Roger B. (11)61 »

de bediening van de verwarming achterin is een 4 standen schakelaar waarmee je de ventilatior van de middenkachel regelt. deze ventilator zuigt bij de schuifdeur lucht aan en blaast deze ongeveer midden in de vloer onder de tweede zitrij uit, maar dan moet je wel dat zwarte klepje een beetje uit de vloer omhoog trekken.

Dit heeft zoals gezegd helemaal niks te maken met de zuheizer.

De zuheizer werkt automatisch bij een buitentemp. van 4 graden of 7 graden en lager (sensor in de buurt van rechter mistlamp) en koelwatertemp lager dan pakweg 80 graden. deze zuheizer zorgt er alleen maar voor dat de motor sneller op temperatuur is, dat geeft comfort en verlengt de levensduur van je motor.

Om bouw naar voorverwarming verlengt de levensduur van je motor nog meer, geeft nog meer comfort en kost pakweg 350 eur aan ombouwset en een stukje werk of arbeidsloon.

En waarom "verwacht er geen wonderen van"?? ik had een omgebouwde zuheizer op mijn T4, 3/4uur voor vertrek laten starten (tijdschakeling in klokje) en je stapt bij min 10 in een auto met ontdooide ramen, behaaglijk interieur en motor die bijna op bedrijfstemp is....... hoeveel meer wil je er nog van verwachten dan???
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Bijverwarming (Zuheizung)

Bericht door sgsdebruijn »

waar wordt de motortemp gemetene? in de zuheizer?

Hoe zou ik de D+ kunnen omleiden, wil een werkende opstelling in de schuur om wat te knutselen
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
California man
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 aug 2008, 16:35

Re: Bijverwarming (Zuheizung)

Bericht door California man »

Controleer eerste de zekering, had ikzelf ook. Model 2000, ik moest zelfs 2 zekering vervangen maar dat kan je vinden in het instructieboekje. Toen ik beide gewisseld had werkte hij perfect. Ombouw naar bijverwarming kan maar gaat ten koste van de levensduur van je bijverwarming is idd eigenlijk te licht.

Zijn het de zekeringen niet kijk dan idd eerste de gloeispiraal na.

Tourans hebben dit ook en bij 9 van de 10 die rondrijden werkt het niet...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bijverwarming (Zuheizung)

Bericht door Roger B. (11)61 »

California man schreef:. Ombouw naar bijverwarming kan maar gaat ten koste van de levensduur van je bijverwarming is idd eigenlijk te licht.
de d3w is volgens mij vrijwel gelijk aan de hydronic 3000W motorverwarmer, en die werkt alleen via het klokje, niet op de motorloop, en die werkt ook prima...

die kachel gaat niet stuk van branden, en levert gewoon 3000w warmtestroom, het duurt alleen langer om je motor op temperatuur te krijgen dan dat een 5000w versie er over zou doen, Enige dat je wel hebt is dat er misschien wat vaker een slijtagedeel als gloeispiraal of brandgaasje vervangen zal moeten worden...... maar dat betekent niet dat je kachel verder versleten raakt van gebruik als voorverwarmer (bijverwarmer is het standaard al)..(overigens een deel van de tijd die je de kachel vooraf laat branden, brandt ie dus minder nadat je gestart hebt omdat ie uit gaat boven -ik meen- 80 graden koelwatertemp.)


@sebas,
de kachel meet intern de temperatuur van het koelwater, en regelt aan de hand daarvan of ie vol, of verlaagd vermogen draait of zelfs uit gaat.

De D+ is gewoon een 12 volt voeding die er is als de motor draait, op de betreffende aansluiting gewoon 12 volt via een schakelaartje zetten, dan kun je met die schakelaar regelen of ie aan gaat of niet (heb geen schema bij de hand van VW, maar daarin kun je dat vast wel vinden...Peter heeft vrijwel alle schema's wel op de site staan :yes
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Bijverwarming (Zuheizung)

Bericht door sgsdebruijn »

Roger B. (11)61 schreef: @sebas,
de kachel meet intern de temperatuur van het koelwater, en regelt aan de hand daarvan of ie vol, of verlaagd vermogen draait of zelfs uit gaat.

De D+ is gewoon een 12 volt voeding die er is als de motor draait, op de betreffende aansluiting gewoon 12 volt via een schakelaartje zetten, dan kun je met die schakelaar regelen of ie aan gaat of niet (heb geen schema bij de hand van VW, maar daarin kun je dat vast wel vinden...Peter heeft vrijwel alle schema's wel op de site staan :yes
Dat komt goed Roger, dacht het al maar wist het niet zeker (-: hij trekt dus 2x 12v, 1x voor voeding 1x voor signaal draaiende motor.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie