Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 MotorBlok demonteren

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 MotorBlok demonteren

Bericht door Pascal-141 »

kenvanderstaal schreef:hallo Jeroen en Emil

Kijk aan jullie heb ik teminste wat, ze doen allemaal wel grappig maar ze weten het zelf ook niet dat is nog tot daar aan toe maar zeg dan ook niks KIJK IK BEN ZELFS BIJ DE VW DEALER GEWEEST EN ZELFS DAAR KONDEN ZE ME NIET VERTELLEN OF HET BLOK ER NOU VIA VOOR OF VIA ONDER ER UIT MOEST dus zo'n domme vraag was het nou ook weer niet denk ik ;-)
Maar ik ben zelf automonteur maar wel bij de volvo en het blok is al helemaal kaal, heel de kabelboom is al weg,
Het enige wat ik nog moest weten was hoe het blok er uit moest en dat word dan toch via de onderkant ;-) bedankt voor jullie reactie

Groeten Ken
Ik zou het front eraf halen , dat is niet zo heel veel werrk , maar het maakt het werken aan en rond de motor wel een heel stuk makkelijker !
Als het front eraf is , heb je plaats om het blok er langs voor uit te halen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
gertned
Berichten: 148
Lid geworden op: 23 nov 2010, 16:32

Re: T5 MotorBlok demonteren

Bericht door gertned »

volgens mij had je meer vragen dan alleen die :ikrij :ikrij
Afbeelding
kenvanderstaal
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:07

Re: T5 MotorBlok demonteren

Bericht door kenvanderstaal »

hallo pascal

bedankt voor je reactie :toppie
Ja het front is er ook al helemaal af hij is echt al helemaal kaal moet alleen de assen er nog uit halen en dan kan hij er uit,
maar ik hoopte eigenlijk dat de motor er via de voorkant uit kon dat is wat makkelijker want die auto staat op een 4kolommer brug
en ik hoopte dat de bak kon blijven zitten dat alles er in een geheel uit kon

Groeten Ken
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: T5 MotorBlok demonteren

Bericht door heemskerk »

kenvanderstaal schreef:hallo Jeroen en Emil

Kijk aan jullie heb ik teminste wat, ze doen allemaal wel grappig maar ze weten het zelf ook niet dat is nog tot daar aan toe maar zeg dan ook niks KIJK IK BEN ZELFS BIJ DE VW DEALER GEWEEST EN ZELFS DAAR KONDEN ZE ME NIET VERTELLEN OF HET BLOK ER NOU VIA VOOR OF VIA ONDER ER UIT MOEST dus zo'n domme vraag was het nou ook weer niet denk ik ;-)
Maar ik ben zelf automonteur maar wel bij de volvo en het blok is al helemaal kaal, heel de kabelboom is al weg,
Het enige wat ik nog moest weten was hoe het blok er uit moest en dat word dan toch via de onderkant ;-) bedankt voor jullie reactie

Groeten Ken
Je kunt ook beter niet schreeuwen bij een dealer, daar worden mensen nerveus van..... :groteogen :groteogen
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: T5 MotorBlok demonteren

Bericht door Henk250 »

Als ik al professioneel automonteur was,zou ik me voorbereiden door middel van een handboek oid.
Er zijn sleutel boeken voor de T5,en met lezen wordt niemand stommer.
Maar goed,zo zou ik het doen,anderen stellen alleen vragen.

:zwaai
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: T5 MotorBlok demonteren

Bericht door emil »

Henk250 schreef:Als ik al professioneel automonteur was,zou ik me voorbereiden door middel van een handboek oid.
Er zijn sleutel boeken voor de T5,en met lezen wordt niemand stommer.
Maar goed,zo zou ik het doen,anderen stellen alleen vragen.

:zwaai
de meeste monteurs (incl ikke) proberen eerst en als het dan niet lukt dan gaan we
eens rondvragen en daarna pas de boeken in ......als we boeken wurmen waren hadden we
een ander vak gehad........
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 MotorBlok demonteren

Bericht door Pascal-141 »

kenvanderstaal schreef:hallo pascal

bedankt voor je reactie :toppie
Ja het front is er ook al helemaal af hij is echt al helemaal kaal moet alleen de assen er nog uit halen en dan kan hij er uit,
maar ik hoopte eigenlijk dat de motor er via de voorkant uit kon dat is wat makkelijker want die auto staat op een 4kolommer brug
en ik hoopte dat de bak kon blijven zitten dat alles er in een geheel uit kon

Groeten Ken

Volgens mij moet het zeker kunnen , motor+bak in 1 geheel er naar voor uithalen .
Ik denk dat het makkelijker is om het in 1 geheel uit te halen , dan de motor apart . Want later de motor op de bak centreren (koppeling) is makkelijker "buiten" de auto , dan zitten te klooien onder de motorkap .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: T5 MotorBlok demonteren

Bericht door vaniac »

De meest verantwoorde manier is de complete aandrijving van onder uit te bouwen. Nadat alles weer gemonteerd is moet het subframe uitgericht worden en de voorwielophanging uitgelijnd.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 MotorBlok demonteren

Bericht door Pascal-141 »

vaniac schreef:Nadat alles weer gemonteerd is moet het subframe uitgericht worden en de voorwielophanging uitgelijnd.
En dat vermijd je dus door de motor er niet langs onder uit te halen :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: T5 MotorBlok demonteren

Bericht door Pim 328 »

De motor moet er via de onderkant uitgehaald worden.

Dit moet incl. versnellingsbak.

Maar voordat je de motor er via de onderkant uithaalt moet je wel eerst het subframe weghalen.

Dus als de op een 4 kollomer staat dan zal dit denk ik een beetje lastig gaan.

Bij een 1.9 tdi moet je de aandrijfas links losschroeven bij een 2.5 tdi doe je deze er uit wippen met een bandenijzer (kan heel vast zitten)

de rechterzijde is losschroeven en eruit trekken.

Maar is de motor wel echt vastgelopen of is het 2 massa vliegwiel uit elkaar gesprongen en zit daarom de motor vast.
Dit komt wel vaker voor.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
kenvanderstaal
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:07

Re: T5 MotorBlok demonteren

Bericht door kenvanderstaal »

hallo pim en pascal

bedankt voor jullie reactie :toppie
ja de motor is echt vastgelopen hij is van een maat van me en het is allemaal begonnen met inhouden van de motor op hoge toeren bij redelijk doortrekken ik had al diverse sensoren vervangen, de dealer had gezegt dat het daar vandaan moest komen maar nee na veel zoeken heb ik een scheur in zijn cilinder kop gevonden achter op het blok net boven de turbo en die heeft hij zelf vervangen en na het vervangen heeft de motor nog 10 min gedraaid zegt hij en toen deed hij niks meer ik heb daarna zelf het carter er maar onder vandaan gehaald en de drijfstang lagers zitten vast gesmolten dus hij zit goed vast ik weet niet wat er is gebeurd behalve dat hij geen olie gekregen heeft maar weet wel dat het nu iets meer gaat kosten want hij wil het motorblok laten reviseren en nu ben ik dan maar bezig met het demonteren van het blok maar de een zegt via voor (pascal) ;-) en de ander via onder dus best lastig voor me ;-) ik hoopte indd. dat het via de voorkant kon want op die 4 kolommer word het via onder indd. niks maar er staat ook nog een 2 kolommer brug naast dus als hij er echt via onder uit moet dan moet ik de auto maar effe ;-) verplaatsen maar jij zegt dus dat hij ook via onder er uit moet.
en dat de assen goed vast konden zitten daar was ik ook achter ik had het al wel geprobeerd maar ik vond ze wel heel vast zitten dus ik dacht ik ga het maar eerst vragen ;-) voor dat ik het weer sloop maar dan ga ik het gewoon nogmaals proberen in de hoop dat het nu wel lukt ;-) bedankt

Groeten Ken
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 MotorBlok demonteren

Bericht door Pascal-141 »

Ken , langs waar je de motor eruit haalt , is puur een persoonlijke voorkeur naar mijn mening .
Pim is VW monteur , en hij volgt de instructies zoals ze opgegeven worden door VW .
Ikzelf ben misschien eigenwijs , en volg meestal mijn eigen mening :knipoog .
Bij de T4 heb ik al veel motoren verwijderd , en altijd haal ik ze langs vooraan eruit , dat is voor mij het makkelijkste werken met de middelen die ik heb .
Ik denk dat je , aangezien je ook monteur bent , gewoon op je gevoel moet afgaan , en het doen volgens wat volgens jou het makkelijkste werkt , mede ook bepaald door de middelen die je voorhanden hebt .

:knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: T5 MotorBlok demonteren

Bericht door Rimu »

Zie, hoor en ruik ik hier een projectje met foto's, ter lering en vermaak voor ons al onwetende :knipoog
Ik ben er wel benieuwd naar en ik denk de commentaar gevende niet informerende mede :wjw ers ook wel, leren we er met z'n allen weer van, toch...

Succes :zwaai
kenvanderstaal
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:07

Re: T5 MotorBlok demonteren

Bericht door kenvanderstaal »

hey pascal

Nou dan ga ik wel even kijken wat het makelijkste is maar in dit geval ga toch proberen om hem er dan via voor uit te halen en als dat niet lukt dan kan ik altijd nog van brug wisselen en het via de onderkant doen in iedergeval bedankt voor al jullie reacties en ik zal ook wel even een paar foto's maken en er op zetten (Rimu)

Greetzzzz Ken
Plaats reactie