Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Project “van 2.4D naar 2.5TDi” en nu spuiten

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door GerJol 716 »

Die Dynamo is aangepast om twee accu´s te laden via dat diodeblok wat je er uit gehaald hebt.
De draad die je ziet lopen is om de spanningsval van 0.7 volt te compenseren, en die levert de dynamo nu extra.
Zodat de accu´s allebei weer de volledige spanning krijgen om te laden, over het diode blok.

Dat is wat ik denk dat er met je dynamo aan de hand is.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Rimu »

Dynamo is weer origineel gemaakt en gerepareerd, :nouwatkostdat ..... gratis en voor niets :jumpklap :jumpklap :jumpklap
Dynamo weer terug gehangen en..... weer gaat het lampje niet uit alles na meten overal stroom van buiten naar binnen en van binnen naar het acculampje alles goed.
en toch ergens bij de zekeringenkast een draadbreuk :muur :muur :muur gek word je ervan :bonk :bonk :bonk .
Maar...... HIJ IS KLAAR :jump :jumpklap :jump :jumpklap :jump :jumpklap .(motorisch dan, dat dan weer wel :knipoog )
Zaterdag gaan we hem ophalen test rijden en dan naar de garage voor remmentest en koplamp afstellen zo ook de mistlampen en vast APK keuren.
maandag word ie als alles goed is APK afgemeld en dan is het 2 a 3 duizend kilometer :ikrij en dan weer alles natrekken en olie en oliefilter vervangen.

:zwaai

P.s.
het zal dan wel even hier stil worden in dit gedeelte van mij, maar daarna ga ik hier weer verder met "Project van 2.4D naar 2.5TDi het vervolg" en dat word ook weer een aardige klus, bus strippen, schuren, voorbewerken en dan spuiten in Frescogroen.
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door GerJol 716 »

En? klopte het wat ik dacht? Dynamo was aangepast voor diodeblok?
Ook wel leuk om te weten wat het nu was hé. :zwaai

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Rimu »

GerJol 716 schreef:En? klopte het wat ik dacht? Dynamo was aangepast voor diodeblok?
Ook wel leuk om te weten wat het nu was hé. :zwaai

Gerard
Is moeilijk te zeggen, dynamo is al een keer gereviseerd of gerepareerd en daarna aangepast, in principe zou ik hem nu zo ook met diodeblok moeten kunnen aansluiten, zeggen ze en heb je niet dat zwarte draadje nodig maar gewoon via de stekkertjes..., ik neem het maar aan is niet mijn vak gebied. :knipoog
Maar goed hij is gerepareerd ze hebben ook een veertje weer terug gebogen en alles werkt weer zoals het hoort.

:toppie :zwaai
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Jurgen VH »

Het is wel een gedurft projectje maar met 2 topmechaniekers was je wel in goede handen :jumpklap
Ik zou hem wel uit mekaar kunnen vijzen maar daar zou het dan ook wel bij gebleven zijn :gif
echt top wat jullie gedaan hebben !! En met de tdi erin zal hij wel een heel stuk aangenamer rijden dan uw 2400d :knipoog
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Rimu »

daar issie weer :yes
Zaterdag de bus opgehaald in Loosdrecht en naar VW AVenU in Naarden gebracht lekker binnendoor en rustig aan warm gereden :winter :ikrij :gekte de standkachel sloeg ook mooi automatisch aan ivm de buitentemperatuur.
Heerlijk weer dat gevoel na maanden Polo te hebben gereden eindelijk weer hoog zitten en uitzicht hebben.
En... wat een rust vergeleken met m'n oude 2.4D wat een mooi geluid dat verschil hoor je echt wel.
In de garage de laatste check, achterwielophanging los en weer vast gezet, was gemonteerd met de wielen van de grond en moet vast gezet worden met de wielen op de grond. Verder koplampen en mistlampen afstellen en APK keuren. Tevens geprobeerd de CruiseControl te activeren maar dit is niet gelukt :bonk
Maandag de bus is afgemeld, en ik kan weer legaal rijden :yes
Optrekken gaat goed alleen nu een paar snelweg ritten gemaakt en de bus wil niet harder dan 120 op de teller 113.4 op de navigatie :muur ook bij viaducten heuveltje op loopt ie wat terug in snelheid. :ie
CruiseControl werkt nu wel :muur :bonk :muur alleen als ik hem uitzet dan gaat de bus niet harder dan zijn laatste snelheid. :bonk
als ik in de stad rij dan kan ik tot 3500 rpm of meer doortrekken op de snelweg in z'n 5 wil ie niet boven de 2800 rpm. Donderdag gaat de bus weer aan het infuus(vagcom) we zullen zien wat eruit komt.
Koplampen afstellen.
Koplampen afstellen.
Iets te hoog.
Iets te hoog.
Ook de mistlampen moeten gesteld worden.
Ook de mistlampen moeten gesteld worden.
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Rimu »

Even pielen en het is voormekaar.
Even pielen en het is voormekaar.
Zo dat staat goed...
Zo dat staat goed...
Kijkje binnen in, Dr.Vinyl moet nog wat schroefschade's in het dashboard herstellen.
Kijkje binnen in, Dr.Vinyl moet nog wat schroefschade's in het dashboard herstellen.
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Rimu »

Vervolgens de brug op.
Vervolgens de brug op.
Het blok van onder.
Het blok van onder.
Zo zit de standkachel links voor.
Zo zit de standkachel links voor.
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door BenTDI »

:T4politie Moet een fijn gevoel zijn om nu eens in je zuur betaalde belasting geld te rijden ....
Ik vindt het prachtig wat jullie voor elkaar geboxt hebben door die zure winter ook nog ... :winter :winter
Zou m wel eens willen horen zeg zo'n marachausee TDI 65KW ...
wat voor type motor is het ? ACV of zo...
16 april camper weekend bij wichen ik kom ook en hoop dat ik je daar zie lijkt me leuk...
Groetjes en felicitaties van Bentdi uit Gouda :yes :yes :werkaanT4 :werkaanT4 :werkaanT4 :werkaanT4
Jullie zijn wel wat afgevallen zeker... :bifun :bifun :bifun :bifun
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Harry 341 »

65 KW? Dus een 88 PK? verschil met het oude torretje lijkt me dan wat weinig....Volgens mij is de nieuwe een 102 PK..toch??
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Wim T4 935 »

Harry 341 schreef:65 KW? Dus een 88 PK? verschil met het oude torretje lijkt me dan wat weinig....Volgens mij is de nieuwe een 102 PK..toch??
Nou net nog even gekeken naar de donorauto op de site van de domeinen en op de foto staat toch echt een BLAUWE I.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Rimu »

Dank, dank, dank voor alle mooie woorden ook die via PB en Email
Vooral ook dank aan Peter (MulivanGeneration) voor al zijn extra input via Email en telefoon voor als ik via de topic beschreef wat er vooral niet werkte :yes :jumpklap
voor alle duidelijkheid de :T4politie bus motor is een 65kw (88pk) TDi AJT motor.
EGR is er afgehaald en er is een interkoeler op gezet.
Eerst vanavond nog de boel checken, als ik een stuk(paar kilometer) gereden heb dan mis ik opeens vermogen ook als ik de CC heb gebruikt. :bonk :bonk :bonk

:zwaai
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Rimu »

Update....
CC uitgeschakeld middels code 16167 Met dank aan Peter maar zonder het gewenste resultaat. Vervolgens naar de wastegate gekeken we hebben het idee dat er onregelmatig wel/geen turbodruk word opgebouwd, we kwamen ondertussen ook wat versleten vacuümslangetjes tegen, de slijt plekken er tussen uit geknipt en weer aangesloten, vervolgens :muur wat stekkertjes omgewisseld :ie .
En..... :ikrij tot nu toe geen problemen, snelweg op en gewoon gaan, stuk rustig gereden daarna het gas erop en weer gaan tot 150 km/u. lijkt erop dat we het "lek" of storing gevonden hebben :yes
Komende dagen verder rijden en testen en als alles nu goed blijft dan woensdag alle vacuüm slangen vervangen interkoeler weer terug plaatsen en CC weer aanzetten in de ecu.
Als iemand nog de aanmeldcode heeft, voor de zekerheid, dan graag.

Groet :zwaai Rinke
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Multivan Generation »

ik stuur je wel een sms ;-)

edit: en sms ontvangen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Bericht door Rimu »

Peter helemaal ontvangen :klappen
Plaats reactie