Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 en de caravan

vragen over de T4
MichelTineke
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2009, 20:47
Locatie: Assen

Re: T4 en de caravan

Bericht door MichelTineke »

We hebben een kip goldstream 390 bouwjaar 1974 getrokken die had problemen met de remmen was dus niet goed :bonk. We moesten regelmatig terug naar de 4e versnelling :huilen . Was dus een blok achter de auto.

Wij hebben een T4 1.9TD 50 kw van 1999 en zijn benieuwd wat voor gewicht die kan trekken i.v.m. een caravan (hobby prestige 535) die we op het oog hebben van leeg gewicht 1011 kg. De vraag is of we dit kunnen trekken of dat we naar een lichtere caravan moeten kijken. We zijn benieuwd naar de reacties.

Groeten Michel :driveT4
boomingbus01
Berichten: 183
Lid geworden op: 10 feb 2009, 16:54
Locatie: hutje op de hei

Re: T4 en de caravan

Bericht door boomingbus01 »

MichelTineke schreef:We hebben een kip goldstream 390 bouwjaar 1974 getrokken die had problemen met de remmen was dus niet goed :bonk. We moesten regelmatig terug naar de 4e versnelling :huilen . Was dus een blok achter de auto.

Wij hebben een T4 1.9TD 50 kw van 1999 en zijn benieuwd wat voor gewicht die kan trekken i.v.m. een caravan (hobby prestige 535) die we op het oog hebben van leeg gewicht 1011 kg. De vraag is of we dit kunnen trekken of dat we naar een lichtere caravan moeten kijken. We zijn benieuwd naar de reacties.

Groeten Michel :driveT4
ik heb ook een 1,9td uit 1997 en daar hangt een tabbert 4,70m van 1000kg achter zonder problemen haal met gemak de 100km maar zo gauw je heuveltje op gaat loopt hij wel wat terug maar het lukt verders best wel goed.

gr boomingbus
leef je eigen leven , je leeft maar 1 keer

I LOVE COPS IF THEY LIKE VW DRIVERS
zwekkie
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 mei 2007, 14:15
Locatie: Julianadorp

Re: T4 en de caravan

Bericht door zwekkie »

Hoi,

Ik zie hier nergens een eventuele waarschuwing staan voor wat betreft het rijbewijs.
Mocht je E hebben dan heb je niet zoveel zorgen hierover, maar voor de B rijders onder ons is het toch iets om goed uit te zoeken.
Zelf rijdt ik een T4 uit '98 met een hobby 440 erachter, ik kwam in totaal boven de 3500 KG uit en heb dus iets van het laadvermogen van mijn bussie moeten halen.
[b]Controleer dit goed want anders rijdt je onverzekerd rondt, met alle gevolgen vandien

Groet en een mooie vakantietijd toegewenst :zwaai
MichelTineke
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2009, 20:47
Locatie: Assen

Re: T4 en de caravan

Bericht door MichelTineke »

Hallo,

Ik heb rijbewijs E achter B dus daar hebben we geen problemen mee. We zien dat een caravan zo rond de 1000 kg geen probleem moet geven. We gaan het binnenkort maar even proberen dan weten we precies waar we aan toe zijn.

Groeten Michel :driveT4
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: T4 en de caravan

Bericht door koos 890 »

Het enigste wat ik dan nog kan zeggen : Een hele fijne vakantie en hou de glimmende kant boven .
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
john 694
Berichten: 671
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:33
Locatie: noord-holland

Re: T4 en de caravan

Bericht door john 694 »

met een caravan van 1350 kg er achter heb ik geen probleem hoor
heb wel een tdi 102 pk.
:driveT4 :driveT4 :T44EVER
gr.john
Grey is the limmit
zeg niet wat je weet maar weet wat je zegt!
T5 2,5l 130 pk lwb 2 abt november2008 :driveT5
Marc Adriaens
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 feb 2009, 18:54

Re: T4 en de caravan

Bericht door Marc Adriaens »

Ondertussen al drie keer op pad geweest met onze combinatie.
Gaat prima, 100km/u haalt hij.
Klimmen is terugschakelen.

En inderdaad rijbewijs BE heb je al snel nodig,
doordat de transporter toch ook al wal wat weegt.
Maar met mijn rijbewijs zat de E er zomaar bij, dus dat was mooi meegenomen.

Aan alle T4 en andere kampeerders
een goede reis gewenst.

Marc :driveT4
Gebruikersavatar
peetoom
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 mar 2007, 13:13
Locatie: Egmond Binnen
Contacteer:

Re: T4 en de caravan

Bericht door peetoom »

goeie vakantie

groet Ron

Afbeelding
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: T4 en de caravan

Bericht door m.c van den berg »

Hallo allen, wij weer terug van vacantie in zuidtirol Italie. Weer naar Laas geweest :yes . 30/36 gr gehad. wij hebben in Livingo getankt voor 0,68.8€ DIESEL :klappen :klappen daar gingen we langend tanken :bifun :bifun
En wij hebben de caravan mee genomen , verschillende passen er mee gereden :ikrij was toppie :yes

op de autoweg Duitsland +-110km {teller} gereden gaat dan vlot ophoog, soms even terug schakelen.

Wij wensen de anderen een goede vakantie toe :zwaai
Laatst gewijzigd door m.c van den berg op 01 jul 2009, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 en de caravan

Bericht door Roger B. (11)61 »

Marc Adriaens schreef:De lengte van de combinatie inschatten, bij verwisselen van rijstrook en achteruit rijden is best
moeilijk, ik moet gewoonlijk even gaan kijken hoeveel plaats ik nog heb,
maar dat zal wel beteren, denk ik.
even gaan kijken hoeveel ruimte je hebt bij het wisselen van rijstrook? :ie flinke file richting jouw vakantiebestemming dan?? :bifun :bifun :bifun
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
ahd-surfer
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jun 2008, 09:09

Re: T4 en de caravan

Bericht door ahd-surfer »

Even dit topic van onder het stof halen.
Mijn oude T4'je 1996 1.9TD heeft ondertussen bijna 3 jaar dienst als hobbybusje (heel handig als windsurfer om alle die lange en plaats innemende zooi in te gooien, het is allemaal licht spul maar wel plaatsverslindend).

Voor weekend en vakantiedoeleinden in 2009 nog een caravan gekocht (Caravelair Antares Luxe, 980 kg MTM, dus niet te zwaar gekocht ivm rijbewijs).

Daar hebben we toen nog een aantal weekendjes mee gedaan in Nederland.

Het busje trekt het wel op de vlakke Nederlandse wegen (tegenwind wel naar 4de versnelling).

Vorig jaar nergens naar toe geweest (die belgische baksteen in de maag even weggewerkt met een verbouwing), maar dit jaar zijn we er weer helemaal klaar voor.

Mischien even richting Frankrijk, Leucate vb aan de middenlandse zee, maar dan moeten we klimmen (vb via Lyon of Claire Mont-Ferand).
Daar heb ik een beetje schrik voor.
Geraak ik de bergen eigenlijk wel over, of ga ik er in blijven ?

Iemand ervaring met trips richting Zuid-Frankijk met caravan en een ouder 1.9 TD motortje ? (180.000 KM op de teller nu, distributiekit op 160.000 gedaan).
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: T4 en de caravan

Bericht door RPS »

Om even aan te haken op de vorige schrijver, als je alleen met de T4 rijd en 8 of 9 personen met bagage is dat dan te vergelijken en wat zijn dan de gemiddelde snelheden?
alvast bedankt
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 en de caravan

Bericht door Pascal-141 »

ahd-surfer schreef: Mischien even richting Frankrijk, Leucate vb aan de middenlandse zee, maar dan moeten we klimmen (vb via Lyon of Claire Mont-Ferand).
Daar heb ik een beetje schrik voor.
Geraak ik de bergen eigenlijk wel over, of ga ik er in blijven ?

Iemand ervaring met trips richting Zuid-Frankijk met caravan en een ouder 1.9 TD motortje ? (180.000 KM op de teller nu, distributiekit op 160.000 gedaan).
Je kan de 1.9TD ook makkelijk en heel goedkoop richting 80PK brengen (ipv de standaard 68pk) , en dan gaat het trekken wel een stuk vlotter hoor , je voelt écht verschil . :knipoog
Er kunnen zelfs veel meer PK's uitgehaald worden (zelfs +100PK) , maar indien je tot +/-80PK gaat , hoef je technisch niets te wijzigen en blijft het heel betrouwbaar .

Nadat ik mijn 1.9TD wat extra paardjes gegeven had , reed ik gewoon 110km/u op de snelweg ... met +2000kg aan de trekhaak ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: T4 en de caravan

Bericht door RPS »

Hij wordt dan gechipt neem ik aan en wat kost zo iets? en is er een beperking aan de leeftijd/kilometerstand om zoiets uit te voeren?
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
ahd-surfer
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jun 2008, 09:09

Re: T4 en de caravan

Bericht door ahd-surfer »

Pascal-141 schreef:
ahd-surfer schreef: Mischien even richting Frankrijk, Leucate vb aan de middenlandse zee, maar dan moeten we klimmen (vb via Lyon of Claire Mont-Ferand).
Daar heb ik een beetje schrik voor.
Geraak ik de bergen eigenlijk wel over, of ga ik er in blijven ?

Iemand ervaring met trips richting Zuid-Frankijk met caravan en een ouder 1.9 TD motortje ? (180.000 KM op de teller nu, distributiekit op 160.000 gedaan).
Je kan de 1.9TD ook makkelijk en heel goedkoop richting 80PK brengen (ipv de standaard 68pk) , en dan gaat het trekken wel een stuk vlotter hoor , je voelt écht verschil . :knipoog
Er kunnen zelfs veel meer PK's uitgehaald worden (zelfs +100PK) , maar indien je tot +/-80PK gaat , hoef je technisch niets te wijzigen en blijft het heel betrouwbaar .

Nadat ik mijn 1.9TD wat extra paardjes gegeven had , reed ik gewoon 110km/u op de snelweg ... met +2000kg aan de trekhaak ...
Mooi is dit te lezen, maar de vraag is dan hoe 'gemakkelijk' dit wel gaat. Graag anders hoor.

Chiptunen ? Nope, dat is het volgens mij niet want ik dacht gelezen te hebben dat zo'n 1.9TD uit 1996 geen chip heeft die te tunen is.

Dus de vraag blijft waar haal je 'makkelijk' die extra paardjes van stal ? :werkaanT4

Heb wel een neef die met sleutels overweg kan, dus mocht ik info kunnen krijgen waar ik die extra 12 paarden kon loskrijgen, dan hoor ik het graag.

En zoals je schrijft met 80 pk zou ik al heel blij zijn en blijft het lekker betrouwbaar.

Greetz, Kurt (Eeklo-België)
Plaats reactie