Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Pulsgever kmteller T5 2004

vragen over de T5
Plaats reactie
pork
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 mar 2007, 18:14

Pulsgever kmteller T5 2004

Bericht door pork »

Hoi, vraagje...
waar komt nu precies het pulssignaal vandaan die naar mijn teller gaat, is het de bak of wat ik ook wel lees het ABS?? En waar zit dat ding, heb de bodem er onderuit gehad, maar zie wel een stekker op het blok en of die het is...?
Die paars/witte draad heb ik al doorgemeten die naar de navi ging en gevonden op het stekkerblok achter de teller (linkse stekker) maar als ik die onderbreek blijft de teller werken!
Dus ik wil het bij de bron zoeken en volgen, gaarne een tip/uitleg.

voor het geval er conclusies getrokken worden, dat is de vraag niet.....mijn teller hapert, dus ik vermoed de pulsgever.


m.vr.gr. Pork.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Pulsgever kmteller T5 2004

Bericht door Pim 328 »

Puls signalen komen vanuit het abs systeem.

Deze worden doormiddel van het canbus systeem doorgegeven aan het instr. paneel.

Dus of je canbus systeem is niet meer goed of je teller is kapot.

persoonlijk denk ik dat je instr. paneel kapot is.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: Pulsgever kmteller T5 2004

Bericht door johnny van de voorde »

pulse is afkomstig van je ABS systeem. te beginnen aan de wielen : er zit een soort gekartelde ring op alle wielen. Daarop zitten sensoren die je omwentelingen van de wielen meten. Je zou een electrisch plan moeten raadplegen om te kijken van welk wiel je pulse vandaan komt.

Suc-6,

John
pork
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 mar 2007, 18:14

Re: Pulsgever kmteller T5 2004

Bericht door pork »

kijk daar heb ik wat aan :toppie dus even de voorkant opkrikken en laten draaien, dan blijven alleen links en rechts over en dan zoeken naar de stekker, ik heb wel VagCom maar die geeft geen foutmelding, VagCanDash is ook wel leuk trouwens...
Ik zoek het morgen wel even uit, ik hou jullie op de hoogte, bedankt.
Jay
Berichten: 109
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:11

Re: Pulsgever kmteller T5 2004

Bericht door Jay »

Het (puls) signaal voor de snelheid komt inderdaad vanuit het ABS en wordt via can-bus naar het instrumentenpaneel gebracht. Vanuit het instrumentenpaneel gaat het snelheidssignaal naar de stekker achter de radio (gala signaal) en naar het motorregelapparaat.

Je kunt met bijvoorbeeld scoop controleren of het signaal op de radio stekker wel egaal is (dus niet hapert) of met de VAGcom in de meetwaardenblokken van het motorregelapparaat bekijken of het snelheidssignaal daar in orde is.

Als deze signalen in orde zijn dan zal inderdaad het instrumentenpaneel defect zijn.
pork
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 mar 2007, 18:14

Re: Pulsgever kmteller T5 2004

Bericht door pork »

Jongens echt toppie, het klopt, de stekkers eruit geschroefd, want de stekkers gaan anders niet los, en idd met een hoop ABS gepiep is het signaal weg :lach Ik ga morgen de dash even opengooien, is 5 minuten werk nu en de boel doormeten.
Eindelijk weer 'klussen' :ikrij ssstt onee verder zoeken naar de storing :toppie
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Pulsgever kmteller T5 2004

Bericht door Babson »

Meest waarschijnlijk het instrumentenpaneel. Zelf heb ik dit probleem ook gehad, km-teller viel zo nu en dan uit; breuk op de printplaat van de snelheidspuls. Instrumentenpaneel is toen vervangen en het probleem was opgelost. Om het instrumentenpaneel te vervangen heb je wel VAG apparatuur nodig. De gegevens van het oude instrumentenpaneel moeten eerst uitgelezen worden en daarna gekopieerd naar het nieuwe.

Als pulsgever defect was had het lampje van de ABS al lang moeten gaan branden.


Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Plaats reactie