Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 en de caravan

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: T4 en de caravan

Bericht door Jurgen VH »

Dit vind ik ook wel interessant om is te volgen, aangezien ik nog geen aankoop gedaan heb ben ik nog steeds aan het twijfelen tussen een 2400d of een 1900td van de oudere types (ivm pl€kes) welke van beide is het meest geschikt als ik de technische gegevens bekijk heeft de 2400d 160nm en 74pk en de 1900td 140nm en 68pk ! Wat ik zeker niet vet vind voor zulke wagens maar als ik naar de vito's kijk dan hebben deze ook maar beperkte nm/pk verhoudingen tegenover mijn vriendin haar golf 4 1900tdi met 230nm en 100pk
Nu rijd ik momenteel met een golf 3 1900td met 150nm en 75pk ik heb een esterel klapcaravan met een mtm 750kg en met deze combinatie moest ik op de belgische ardeense heuveltjes terug naar 3de tegen 60kmh :bonk
Misschien ligt het aan de versnellingsbak verhoudingen dat de t4 dit beter zou trekken dan mijn oud golfje of ligt het aan iets anders ?
Een andere optie zou zijn om de golf 4 te voorzien van een trekhaak maar een t4 geeft zoveel meer mogelijkheden !!!
Er komt hoe dan ook een t4 op het erf te staan want na dit forum ontdekt te hebben ben ik er helemaal :love op, al is het maar om mijn moto mee te vervoeren naar het circuit :knipoog

Grtz J
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 en de caravan

Bericht door Pascal-141 »

RPS schreef:Hij wordt dan gechipt neem ik aan en wat kost zo iets? en is er een beperking aan de leeftijd/kilometerstand om zoiets uit te voeren?
Een 1,9TD is nog een "antieke diesel" , dus niks geen electronica en dus ook niks te chippen :lach
De 1,9TD met 68PK kan door middel van de goeie ouwe klassieke dieseltuning aan extra PK's geholpen worden .
Mechanisch hoeft er niks te veranderen , alleen de inspuitpomp wat aanpassen (bijregelen) en de turbodruk klein beetje verhogen .
Ik heb er zo al vele onder handen genomen . Als je er zelf geen ervaring mee hebt , kun je er beter zelf niet aan beginnen ,om motorschade te vermijden.
Maar , geen paniek : de 1,9TD heeft meer dan voldoende reserves , om het vermogen wat hoger te brengen.
In de T4 heeft het blokje 68PK , in een Golf en Audi levert hetzelfde blokje 75PK .
Vermogens tot 100PK zijn nog vrij makkelijk haalbaar , maar dan moet er al wat meer aangepast worden.
Mijn advies :
Tot 80PK : bijregelen inspuitpomp en turbodruk
Tot 85-90PK : idem , maar met ook de kat leeghalen
Eens boven de 85PK zou ik ook een extra oliekoeler (min.13rijen) aanbevelen
En zodra je naar 90PK of meer wil gaan , zeker ook een interkoeler monteren
Wanneer je regelmatig (met extravermogen uit de 1,9TD) aanhangers gaat trekken , is de extra oliekoeler zeker aan te raden.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: T4 en de caravan

Bericht door RPS »

Het is de bedoeling om met de T4 naar zuid-frankrijk te rijden (voornamelijk tolweg) met 8 personen (6 volw. 2 kind) en de nodig bagage.
onze caravan staat al daar gestald bij een boer 5 km. van de camping.
mijn vrouw begint al terug te krabbelen met de mededeling, we hebben zo'n grote auto toch alleen maar nodig voor de vakantie, beetje durr hé.
rij nu met een Espace met 7 plaatsen en een bagagebox op dak, als ik kijk naar mijn km p/j dan ben ik goedkoper uit met een 4t diesel,Espace is benzine.
2.5 is wel leuk maar gezien de pk verbeteringen die mogelijk zijn is een 1.9 td al voldoende de rest van het jaar rij ik in nederland en pak een weekje wintersport mee, dat is volgens mij goed te doen met 80 pk.
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 en de caravan

Bericht door Multivan Generation »

RPS schreef:Het is de bedoeling om met de T4 naar zuid-frankrijk te rijden (voornamelijk tolweg) met 8 personen (6 volw. 2 kind) en de nodig bagage.
onze caravan staat al daar gestald bij een boer 5 km. van de camping.
mijn vrouw begint al terug te krabbelen met de mededeling, we hebben zo'n grote auto toch alleen maar nodig voor de vakantie, beetje durr hé.
rij nu met een Espace met 7 plaatsen en een bagagebox op dak, als ik kijk naar mijn km p/j dan ben ik goedkoper uit met een 4t diesel,Espace is benzine.
2.5 is wel leuk maar gezien de pk verbeteringen die mogelijk zijn is een 1.9 td al voldoende de rest van het jaar rij ik in nederland en pak een weekje wintersport mee, dat is volgens mij goed te doen met 80 pk.
Helemaal met je eens :toppie
Dit bericht zouden ze op het T5 forum ook eens moeten lezen ,
waar 174/180 pk nog niet voldoende is :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: T4 en de caravan

Bericht door Harry 341 »

Jij zit toch ook vaak langs de weg Peter?Weet je ook wel waarom ze dan extra PK's nodig hebben...
Ik wil "ze" niet allemaal over één kam scheren...maar ik bracht vanochtend vroeg mijn vrouw naar haar werk...en als je dan ziet hoe je links en rechts om je oren gereden wordt door bedrijfsbussen???Rode stoplichten en 50 km/h is NIET voor deze heren....
Ik rij niet vaak op dit tijdstip...gelukkig..
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Plaats reactie