RPS schreef:Hij wordt dan gechipt neem ik aan en wat kost zo iets? en is er een beperking aan de leeftijd/kilometerstand om zoiets uit te voeren?
Een 1,9TD is nog een "antieke diesel" , dus niks geen electronica en dus ook niks te chippen
De 1,9TD met 68PK kan door middel van de goeie ouwe klassieke dieseltuning aan extra PK's geholpen worden .
Mechanisch hoeft er niks te veranderen , alleen de inspuitpomp wat aanpassen (bijregelen) en de turbodruk klein beetje verhogen .
Ik heb er zo al vele onder handen genomen . Als je er zelf geen ervaring mee hebt , kun je er beter zelf niet aan beginnen ,om motorschade te vermijden.
Maar , geen paniek : de 1,9TD heeft meer dan voldoende reserves , om het vermogen wat hoger te brengen.
In de T4 heeft het blokje 68PK , in een Golf en Audi levert hetzelfde blokje 75PK .
Vermogens tot 100PK zijn nog vrij makkelijk haalbaar , maar dan moet er al wat meer aangepast worden.
Mijn advies :
Tot 80PK : bijregelen inspuitpomp en turbodruk
Tot 85-90PK : idem , maar met ook de kat leeghalen
Eens boven de 85PK zou ik ook een extra oliekoeler (min.13rijen) aanbevelen
En zodra je naar 90PK of meer wil gaan , zeker ook een interkoeler monteren
Wanneer je regelmatig (met extravermogen uit de 1,9TD) aanhangers gaat trekken , is de extra oliekoeler zeker aan te raden.