Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verwarming T4

vragen over de T4
Jeppe
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jul 2008, 16:35

verwarming T4

Bericht door Jeppe »

Even een technisch vraagje over de verwarming van onze T4 (2.5 Tdi), die werkt niet zoals het zou moeten: er komt nl. geen warme lucht door de roosters in de cabine, maar de kachelslangen onder de motorkap worden wel warm.
De temperatuurmeter van de temperatuurmeter blijft gewoon op 90 graden staan zoals het hoort.

Ik heb me een slag in de rondte gegoogled en diverse VW fora afgezocht naar wat het zou kunnen zijn, maar niet gevonden.
De garage weet pas iets als ze de hele boel uitbouwen...zucht, dat doen ze ook niet voor niks natuurlijk.

Via via hoorde ik iets over een kachelkraan of kachelklep die misschien niet goed zit...maar waar zit dat ding? En heeft een T4 dat wel?

Is er een behulpzame technische persoon die me kan informeren?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: verwarming T4

Bericht door Pascal-141 »

Als je de verwarming aanzet , gaat de ventilator dan nog wel ? Dus komt er nog lucht uit de ventilatieroosters ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: verwarming T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

Welkom op het goede forum :knipoog :lach

allereerst is er een verschil tussen een T4 met mechanisch bediende verwarming (al dan niet met airco) en een T4 met geregelde climatronic.

Als je de middelste drie roosters in je dashboard bedoeld en je hebt geen climatronic, dan is er niets aan de hand, deze roosters blazen dan altijd alleen maar buitenlucht

Mechanisch bediende verwarming:

De kachelkraan zit onder de motorkap achter/onder het koelvloeistofreservoir. deze wordt bediend via een bowdenkabel die vanuit het kachelpaneel bediend wordt. Als de buitenmantel van deze kabel binnen bij het kachelpaneel of buiten bij de kraan losgeschoten is, of de binnenkabel is los/afgebroken dan wordt je kraan niet meer (goed) bediend.....

Of die kraan en de kabel bij een climatronic ook aanwezig zijn durf ik niet te zeggen, heb geen climatronic helaas...


Inhakend op Pascal zijn vraag... en doet ie het dan in alle standen niet of alleen in 1,2,3 niet en in 4 wel?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Jeppe
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jul 2008, 16:35

Re: verwarming T4

Bericht door Jeppe »

Dank heren, voor de reacties

Pascal:
ja. de ventilator doet het wel; blaast uit de zijroosters op elke stand van de verwarmingsknop alleen maar koude lucht.

Roger:
Het is een mechanisch bediende verwarming (met motorairco) dus geen climatronic.
Voor alle duidelijkheid: het is een Karmann Colorado op T4 van 2003.

De garage had het erover dat het dashboard eerst helemaal uitgebouwd zou moeten worden om na te kunnen gaan wat het zou kunnen zijn...
Ik ben dan wel van het vrouwelijk geslacht, maar niet blond en wil eerst zelf meer weten wat het zou kunnen zijn.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5267
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: verwarming T4

Bericht door René »

Ik denk (maar weet het niet zeker) dat er in de kachel unit een klep zit die met een kabel wordt bediend. Volgens mij (denk ik) zit er in de motorruimte geen kachel kraan meer.
De kabel kan los geschoten zijn waardoor de klep niet bediend wordt.
Dit zou tevens van toepassing kunnen zijn bij het wel aanwezig zijn van een kachelkraan.
Of het vierkante nokje op de kachelkraan is rond.

Rene
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: verwarming T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

hoedanook lijkt me stug dat je begint met het hele dashboard er uit te halen.... dashboardkastje en middentunnel en eventueel het kachelpaneel en ondertussen kijken wat je tegenkomt aan mogelijke oorzaken..... je gaat toch niet beginnen met het hele dasboard eruit te halen :muur :muur als het nodig is is het nodig, maar je zoekt toch eens of het ook zonder kan?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
BosscheBol
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37

Re: verwarming T4

Bericht door BosscheBol »

Bij mn vers aangeschafte T4 kwam er alleen maar warme lucht uit de buitenste openingen.
N.a.v. dit forum, als eerste gekeken of de (bowden) kabel nog goed was, met de draaiknop kon ik de kraan bedienen, maar de kraan ging niet helemaal dicht, met de hand het laatste stukje dicht gedaan en nu blijft hij constant koude lucht blazen :-)
De bediening en de kraan werken iig goed.
Vd week maar eens kijken of ik de kabel kan afstellen.

Denk dat de Topic-Opener zoals al was aangegeven, het beste ook eerst even kan kijken naar de (bowden) bedieningskabel van het kraantje.
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: verwarming T4

Bericht door Leo45 »

BosscheBol schreef:Bij mn vers aangeschafte T4 kwam er alleen maar warme lucht uit de buitenste openingen.
N.a.v. dit forum, als eerste gekeken of de (bowden) kabel nog goed was, met de draaiknop kon ik de kraan bedienen, maar de kraan ging niet helemaal dicht, met de hand het laatste stukje dicht gedaan en nu blijft hij constant koude lucht blazen :-)
De bediening en de kraan werken iig goed.
Vd week maar eens kijken of ik de kabel kan afstellen.

Denk dat de Topic-Opener zoals al was aangegeven, het beste ook eerst even kan kijken naar de (bowden) bedieningskabel van het kraantje.

Ik denk dat bij jou doordat je met de hand de klep hebt dichtgedrukt nu de kabel achter de draaiknop niet helemaal goed meer zit.
Bij mijn oude ging dat ook een keer mis, ik had de knoppenboel los en dacht ook even de zaak met de hand recht te zetten dat ging mis uiteindelijk alles nauwkeurig en zorgvuldig inelkaar zetten en alles was ok.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
BosscheBol
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37

Re: verwarming T4

Bericht door BosscheBol »

Hoi Leo, de kabel zit gelukkig nog vast.
Het kraantje heb ik met de hand wat heen-en-weer bewogen en zonder wat afgesteld of verder iets veranderd te hebben kan ik mn verwarming nu weer prima bedienen :yes
Da Cheazzz
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 jul 2009, 09:15

Re: verwarming T4

Bericht door Da Cheazzz »

goedemorgen allemaal,

wil hier toch ook effe iets vragen, dit is het beste wat ik na wat speurwerk hebben kunnen vinden wat het dichtste bij mijn probleem in de buurt komt..

ik lees dat er bij een mechanisch systeem zonder climatronic altijd buiten lucht uit de 3 middelste roosters komt?
heb een 25TDI 2000, mechanisch systeem met airco...en er komt warme lucht bij mij uit de bovenste middelste roosters, zet ik em op koud, gewoon koude lucht ,werkt perfect!(?)

mijn probleem is dat er bijne helemaal geen lucht onderaan uitkomt, aan m'n voetjes...geen koude en geen warme..als ik mijn draaiknop vanaf de
voorruit-stand doordraai naar rechts, is het net of ie in een vacuum schiet (je hoort em ook echt "ploppen") ik verwacht dat er een klep vastzit van de "voetenverwarmer" maar weet iemand waar die zit? of is het een ander probleem mschien?

alvast harstikke bedankt, want heb met dit weer toch regelmatig koude voetjes in mijn anders zo comfortabele busje :ikrij
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: verwarming T4

Bericht door Pascal-141 »

Da Cheazzz schreef:goedemorgen allemaal,

wil hier toch ook effe iets vragen, dit is het beste wat ik na wat speurwerk hebben kunnen vinden wat het dichtste bij mijn probleem in de buurt komt..

ik lees dat er bij een mechanisch systeem zonder climatronic altijd buiten lucht uit de 3 middelste roosters komt?
heb een 25TDI 2000, mechanisch systeem met airco...en er komt warme lucht bij mij uit de bovenste middelste roosters, zet ik em op koud, gewoon koude lucht ,werkt perfect!(?)
De warme lucht uit de middelste roosters is niet alleen bij climatronic , ook bij "gewone" airco .
Alleen als je helemaal geen airco hebt , krijg je alleen koude lucht uit de middelste roosters :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Da Cheazzz
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 jul 2009, 09:15

Re: verwarming T4

Bericht door Da Cheazzz »

ok, bedankt Pascal (voor de zoveelste keer :gekte )

weet jij ook hoe ik weer warme lucht naar beneden kan laten stromen?
is met dit weer best storend...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: verwarming T4

Bericht door Pascal-141 »

Da Cheazzz schreef:ok, bedankt Pascal (voor de zoveelste keer :gekte )

weet jij ook hoe ik weer warme lucht naar beneden kan laten stromen?
is met dit weer best storend...
de draaiknop op de "voetenstand" zetten hé :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Da Cheazzz
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 jul 2009, 09:15

Re: verwarming T4

Bericht door Da Cheazzz »

goh, dat ik daar niet opgekomen ben! :nuts
mijn probleem is dat er bijne helemaal geen lucht onderaan uitkomt, aan m'n voetjes...geen koude en geen warme..als ik mijn draaiknop vanaf de
voorruit-stand doordraai naar rechts, is het net of ie in een vacuum schiet (je hoort em ook echt "ploppen") ik verwacht dat er een klep vastzit van de "voetenverwarmer" maar weet iemand waar die zit? of is het een ander probleem mschien?
je weet niet waar dat plaatje ervoor en weer ervanaf gaat? achter de middenconsole onderaan?
aangezien ik alles heb geisoleerd met Xtreme is dat best lastig los te halen en weer fatsoenlijk op zn plek te krijgen..

ps: kan je hier ergens instellen dat je bericht of antwoord hebt gekregen en daar een mailtje van krijgt?
dat heb ik op andere sites wel....wel handig..
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: verwarming T4

Bericht door Multivan Generation »

ja dat kan,
als je een bericht tikt en voordat je op bevestig klikt,
kijk je links beneden en daar staat de optie: breng mij op de hoogte van nieuwe reacties.
Zet hier een vinkje en druk op bevestig.
Je krijgt dan een email notificatie als er een nieuw berichtje is in dat topic (op voorwaarde dat je een correct en werkend emailadres in jouw profiel(gebruikerspaneel) hebt opgegeven).
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie