Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

starten

vragen over de T4
Pieter E
Berichten: 183
Lid geworden op: 08 aug 2010, 14:01

starten

Bericht door Pieter E »

Hallo weetjewellers,

Sinds een week of 2-3 start mn bus niet echt lekker. Ik dacht eerst dat het door de kou komt, maar vanmiddag kwam ik om half 3 aan en om 9 uur was het weer hommeles, dus het lijkt me dat er meer aan de hand is.

Als ik start dan gaat hij goed rond en lijkt aan te slaan, maar als ik stop met starten slaat ie normaal direct af. Vanavond bleef hij wel even lopen maar op 900 toeren ipv normaal rond de 1100 toeren, en na een tijdje sloeg ie toch af en moest ik opnieuw starten. Als ik start dan hoor ik sowieso dus een tijdje (hoe langer stil gestaan hoe langer het duurt) dat ie lijkt aan de slaan maar nog niet wil blijven draaien.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik heb geen zin om zo ergens niet meer weg te komen...
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Re: starten

Bericht door Charles 1065 »

Ik ben geen techneut maar denk aan de toevoer van brandstof of lucht...........misschien filters?? Een verzadigd lucht of brandstoffilters?? :T44EVER
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: starten

Bericht door harry t5 191 »

1100 toeren?
Is het een benzine motor?

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: starten

Bericht door frank884 »

Pieter E schreef:Hallo weetjewellers,

Sinds een week of 2-3 start mn bus niet echt lekker. Ik dacht eerst dat het door de kou komt, maar vanmiddag kwam ik om half 3 aan en om 9 uur was het weer hommeles, dus het lijkt me dat er meer aan de hand is.

Als ik start dan gaat hij goed rond en lijkt aan te slaan, maar als ik stop met starten slaat ie normaal direct af. (hoe langer stil gestaan hoe langer het duurt) .
Heb je aan de brandstoffilter gewerkt de laatste tijd??
Onder de splitpen bovenop de filter Zit een kunstof T stuk van de filter verwarming daaronder zit een ringetje
hier heb ik die problemen mee gehad die jij omschrijft (ik had er een inmitatie filter ingezet en daarvan gaf dat ringetje problemen)
ook onder aan de filter waar die plastic dop zit om evtl condenswater af te tappen kan een probleem zijn met lucht.
(kijk uit met die plastic aftapplug want de prul breekt zo af met dit weer)

Het is denk ik zowieso een lucht in het brandstofsysteem probleem
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Pieter E
Berichten: 183
Lid geworden op: 08 aug 2010, 14:01

Re: starten

Bericht door Pieter E »

Ha allemaal,

Dank voor de tips. Met de feestdagen nog even geen tijd gehad om te reageren, maar ik ben niet echt zo handig dat ik even onder de auto kan duiken. 1100 toeren was een typefout, sorry dat moesten er gewoon de normale 900 toeren zijn.

Dat brandstofsysteem zou kunnen, maar zou je dat dan ook niet moeten merken met trekken? Zodra de motor eenmaal loopt dan is ie zo gezond als een vis. Verder start hij, ook als hij langer stil heeft gestaan, goed al moet ik hem een tikje helpen met gas bij (waarschijnlijk gloeibougies iets minder), maar soms als ie een paar uur heeft stilgestaan dan krijgt de startmotor het er ineens moeilijk mee en gaat het olielampje branden. Dan even contact af, en na paar tellen opnieuw proberen en dan komt ie na een tijdje wel tot leven, maar de startmotor houdt er moeite mee.
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: starten

Bericht door Coen220 »

Pieter
Als je een vraag steld zet er dan bij wat voor type motor je hebt, dat is een beettje makkelijker om er op te reageren .
En slecht starten is iets anders dan slecht aanslaan.
lijk als je begind te zoeken eerst of de accu klemmen wel mooi blank zijn , en geen weestand trekken, kontroleer dan gelijk je hoofd zekering onder de motorkap ,tegen het binnenscherm naast de accu.
Verder zou je ook het start relais kunne controleren, en kijk ook eens naar je brandstof leidingen zit er geen wartel los,en controleer ook je retour leidingen, zeker die bij je brandstof filter zit of ze niet poereus zijn.
Sucses ermee .
Gr Coen
Pieter E
Berichten: 183
Lid geworden op: 08 aug 2010, 14:01

Re: starten

Bericht door Pieter E »

Sorry Coen, je hebt gelijk. Ik heb een 2.5 tdi 102 pk motor erin liggen. Ik zal van de week even kijken naar je tips wanneer ik tijd heb.. :muur
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: starten

Bericht door j.d.hukema »

Bij mij start hij smorgens ook niet zo als anders met dit koude weer.
Hij slaat wel direct aan maar loopt de eerste seconden onregelmatig. Dit doet hij alleen smorgens. Na ongeveer 5 tot 8 seconden loopt hij weer mooi regelmatig. De rest van de dag start hij direct en loopt goed. De gloeispiralen zijn nog maar een jaar oud. Kunnen die al af zijn. :ikrij :ikrij


Dick : :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Pieter E
Berichten: 183
Lid geworden op: 08 aug 2010, 14:01

Re: starten

Bericht door Pieter E »

Hmm dacht dat ik met de brandstofpomp bijstelling van het probleem af was, maar helaas. Vandaag is ie weer terug naar de garage geweest en als ik de monteur goed verstond, was mijn bus van een serie met slechte tankelementen waardoor de brandstof soms terugloopt en de motor dus bij starten geen brandstof krijgt... Tank moet eronderuit dus ben benieuwd of dit m dan wel is.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: starten

Bericht door Multivan Generation »

vast wel.. komt wel vaker voor hoor bij TDI's van de eerste bouwjaren..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: starten

Bericht door sgsdebruijn »

Moet de hele tank er vanonder voor dat element?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Pieter E
Berichten: 183
Lid geworden op: 08 aug 2010, 14:01

Re: starten

Bericht door Pieter E »

De monteur zei dat de tank er inderdaad voor onderuit moest, dus dat neem ik dan van hem aan. Maar kan iemand mij vertellen wat een tankelement eigenlijk is, want ik kan me er niets bij voorstellen wat dat precies voor een ding is.

Tis alleen trouwens een TDI van 2003, dus juist van de laatste bouwjaren.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: starten

Bericht door Harry 341 »

Rechts naast de handrem zit een perforatierandje in het tapijt...als je dat wegsnijd zie je een klep.Daaronder zit het tankelement met de aanzuigleiding etc.,dus gewoon van boven bereikbaar!
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: starten

Bericht door sgsdebruijn »

Dat dacht ik ook eens gelezen te hebben inderdaad. of in ieder geval dat je er vanaf de bovenkant bij kon.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: starten

Bericht door Rimu »

En zo ziet dat er uit viewtopic.php?f=12&t=29020&start=135#p201095" onclick="window.open(this.href);return false;
Staan in dat topic in die buurt nog wat foto's van, deksel achter je versnellingspook eraf en je kijkt zo boven op je tank.

Groet Rinke
Plaats reactie