Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dringend raad gevraagd !!

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Dringend raad gevraagd !!

Bericht door Jurgen VH »

Ik ben vandaag gaan zien en test rijden met natuurlijk een T4
bwj '98 KWB 2500tdi LV bestelwagen wit 245dkm heel basic zelfs geen CV !

Alles was goed carosserie etc geen zichtbare lekken niks int water geen doemp uit de olievulopening als hij warm gedraaid was.
Enkel de verwarmingknop zat vast en moest vervangen worden (kleine kost denk ik kon nog wel geregeld worden met het kabeltje)
Geen onderhoudsboekje want zijn broer deed dit alle riemen zouden vervangen zijn op 200dkm dit omdat de waterpomp defect was !

Nu het ENIGE waar ik me wa zorgen om maak is de eerste kms dat je rijd ongeveer 10km blaasde hij blauwen rook uit (wat volgens mij olie is voor zover mijn kennis) hebben sommige dit ook en kan het echt kwaad ??
De wagen starte direct na een halve kik en reed ook goed buiten die blauwe rook in begin ! wagen is verder blanco gekeurd en de prijs is 2500€

Mvg Jurgen
Laatst gewijzigd door Jurgen VH op 05 mar 2011, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Dringend raad gevraagd !!

Bericht door Harry62 »

Paar 100 meter zou nog kunnen.
Maar de eerste 10 kilometer blauwe rook is in ieder geval niet goed. :ie
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Dringend raad gevraagd !!

Bericht door Jurgen VH »

Harry62 schreef:Paar 100 meter zou nog kunnen.
Maar de eerste 10 kilometer blauwe rook is in ieder geval niet goed. :ie
de eerste 10km is mss wel overdreven maar ongeveer een 2 a 3km de max snelheid die ik gereden had was in dorpen 80kmh, als de motor min of meer warm was was het ook zo goed als weg.
er was ook niets in het water en er kwam totaal geen rook uit de olievuldop wanneer hij warm was en draaide dus vindt ik het zelf wel raar dat hij in begin zo'n pluimen uitstote tot ongeveer warm
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Dringend raad gevraagd !!

Bericht door DNS »

Ik vind 2-3 km anders ook nog best lang. Mijne loopt koud ook niet helemaal lekker en rookt daarbij ook blauw, maar dat is toch zeker binnen de eerste km over. Aan de andere kant vind ik 2500 euro voor een nette 98'er TDI met 245.000 op de teller toch een erg gunstige prijs. Het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel je na de aankoop nog overhebt om eraan te (laten) sleutelen, maar om voor 2500 een probleemloze TDI te vinden... dan moet je wel veel geluk hebben (maar zulke mensen zijn er natuurlijk altijd nog). Als je er geen haast bij hebt en deze niet vertrouwt, moet je deze gewoon laten staan. Een auto moet je niet overhaast kopen, al helemaal niet 2e-hands.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Dringend raad gevraagd !!

Bericht door Roger B. (11)61 »

Een 98-er is een 102 pk toch? die horen niet blauw te roken, de 88pk wil nog weleens blauw roken en stinken als de motor nog koud is. Is niet zoals het hoort, maar bij die motor wel veel voorkomend verschijnsel (afkomstig uit de verstuivers (1 traps))

lastig om zo op afstnad te zeggne wat het is, de prijs is niet echt verkeerd, maar er zit een risico aan dat blauwe roken natuurlijk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dringend raad gevraagd !!

Bericht door Multivan Generation »

zou een blauwe I geweest kunnen zijn (88 pk) die zijn dacht ik in dat bouwjaar op de markt gekomen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Dringend raad gevraagd !!

Bericht door sgsdebruijn »

ff kenteken vermelden of chassisnummer pb'en als je het hebt
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Dringend raad gevraagd !!

Bericht door Jurgen VH »

sgsdebruijn schreef:ff kenteken vermelden of chassisnummer pb'en als je het hebt
Ik heb geen van beide genoteerd maar het is een belgisch kenteken dus behoord in dit geval niet tot de wagen !
Het is een grijze i en geen blauwe dus een 102pk denk ik toch ;)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Dringend raad gevraagd !!

Bericht door Roger B. (11)61 »

alle letters chrome is inderdaad 102 PK (al dan niet met chip) mits typeplaatje origineel is (er rijden er ook met rode i en toch 88 of 102 pk)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: Dringend raad gevraagd !!

Bericht door Rico »

Ik zou die auto lekker laten voor wat het is. Als je een aantal kilometers blauwe rook uit de uitlaat hebt, dat wordt alleen maar erger. Mijn T4 had twee ton gelopen, en daar kwam toch echt geen blauwe rook uit hoor, ook niet direct na het starten. Ik vind blauwe rook met 245.000 km op de teller wel rijkelijk vroeg. Zou dat pas bij een veel hogere km-stand verwachten?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Dringend raad gevraagd !!

Bericht door Pascal-141 »

Hij heeft het alleen na een koude start , nadien geen rook meer . Niks om je zorgen over te maken , waarschijnlijk zijn dat de verstuivers . Moest het slijtage op de turbo zijn , dan zou hij ook olie verbuiken of krachtverlies hebben. Moest het slijtage op de pomp zijn , dan zou hij het ook bij warme motor hebben , of slecht starten.

Mijn vorige T4 had dat ook , hij had het al toen ik hem kocht , en 40.000km verder had hij dat nog steeds , timing was correct en met de inspuitpomp had het niks te maken , want er was ondertussen al eens een andere pomp opgezet , en hij had het toen nog steeds.
Toen ik die T4 verkocht had hij 300.000km , en verbruikte geen druppel olie , trok goed ,reed goed , startte van de eerste tik , zelfs in de winter zonder voorgloeien . Alleen s'morgens na een koude start had ik even blauwe rook , eens ik goed de straat uit was, was het over .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Jopiedopie
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 aug 2010, 07:30
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Dringend raad gevraagd !!

Bericht door Jopiedopie »

Hoi hoi...

Ja ik heb ook een T4 TDI (blauwe i) met het bouwjaar 2000 en nu 208.000 op de teller en mijnes rookt
ook s`ochtends bij de koude start, mijn straatje uit dan is het roken ook wel redelijk verdwenen, alleen als ik dan
bij voorbeeld effe 5 minuten aan het kleppen ben met mijn buurman ofzo en mijn T4 loopt dan
gewoon stationer en ik ga na het gesprek wegrijden dan rookt ie weer als een oude zeeman...

Het is geen olieverbruik, want hij gebruikt geen druppel olie, dus dat zal dan ook wel
aan die verstuivers leggen???

Ik weet niet hoe dat zit met een APK keuring, komt ie er dan wel doorheen??? :ie

Of is dat euvel te verhelpen met andere (nieuwe) verstuivers???

Groetje`s Joop
T4 2500TDI bouwjaar 2002
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Dringend raad gevraagd !!

Bericht door Egbert&Manon »

De mijne houdt ook van een stevig potje roken.
Rookt gewoon ieder jaar door de apk.
102pk met chippie en 280dkm

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Jopiedopie
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 aug 2010, 07:30
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Dringend raad gevraagd !!

Bericht door Jopiedopie »

Egbert&Manon schreef:De mijne houdt ook van een stevig potje roken.
Rookt gewoon ieder jaar door de apk.
102pk met chippie en 280dkm

Egbert
Hahaha nou dat is geruststellend... :yes
T4 2500TDI bouwjaar 2002
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Dringend raad gevraagd !!

Bericht door Jurgen VH »

Hey bedankt allemaal voor jullie reacties :) maar ik heb het risico genomen en hem gekocht, als ik hem ga halen mag ik er is mee langs gaan bij een echte T4 kenner die hem is gaat bekijken en er is een ritje mee gaat doen.

Mijn jeugdvriend en garagist sluit zich aan bij de mening van Pascal en gokt op 1 van de injectors of de brandstofpomp (mening is gegeven op de dingen die ik hem gezegd heb), dus heb ik erop gegokt dat het dit is.

Bij de jaarlijkse keuring (in NL APK) was er geen enkele opmerking, wagen was een mnd geleden blanco gekeurd ;)

Verder houd ik jullie wel op de hoogte of ik goed of slecht gegokt heb !
Ik hoop goed anders gaat er iets van 1m68 mij de kop inslagen denk ik :nuts

Grtz J
Plaats reactie