Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

welke LM velgen voor een T4? (is de Rondell 0045 geworden)

vragen over de T4
rob18
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:10

Re: welke LM velgen voor een T4?

Bericht door rob18 »

audi a6 velgen 16" et 45 7 spaaks mooie velg heb ze zelf er ook onder zitten :yes
Gebruikersavatar
Doka Driekus
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
Contacteer:

Re: welke LM velgen voor een T4?

Bericht door Doka Driekus »

A6 velgen hebben geen overdreven hoog draagvermogen en zouden niet voldoen aan het vereiste draagvermogen voor mijn T4.

Groeten,
Erik
rob18
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:10

Re: welke LM velgen voor een T4?

Bericht door rob18 »

deze velgen komen onder een audi staition quattro v6 2.7 vandaan met een gewicht van 1750 kilo lijkt mij wel voldoene deze is zwaarder als mijn t4 van 1620 kilo en omdat wij de bus als personenwagen gebruiken en hem nooit zwaar laden zal dit geen problemen op leveren.

groetjes rob
rob18
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:10

Re: welke LM velgen voor een T4?

Bericht door rob18 »

ps Je hebt nu toch ook audi a6 velgen onder je bus zie ik op de foto :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: welke LM velgen voor een T4?

Bericht door Multivan Generation »

Ik denk dat het A8 replica velgen zijn..

Ik had voor winterbanden velgen van een A6 avant,
en ook ik belaad de auto nooit,
dus ik vond ook dat het kon..

Maar dat is een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken,
en waarover al vele topics zijn volgeschreven en dat past ook niet in dit topic :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Doka Driekus
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
Contacteer:

Re: welke LM velgen voor een T4?

Bericht door Doka Driekus »

Hoi Rob,

Het gaat niet om het ledig gewicht van de wagen maar om de maximale aslast. De hoogste van de beide aslasten gedeeld door twee is het vereiste (minimale) draagvermogen dat een velg aan moet kunnen. Daar voldoet een A6 velg bij mijn T4 niet aan. Ik heb op het forum overigens wel gelezen dat dit bij de T4 erg kan verschillen per bus.

Ook mijn bus wordt niet meer als werkpaard gebruikt en is dus nooit meer beladen. Toch hou ik me maar aan de regels want verzekeringsmaatschappijen zijn over het algemeen geen filantropische instellingen.

Ik moet wel zeggen dat ik het programma LM velgen van Audi wel heel erg mooi vindt :toppie Ik had in eerste instantie ook mijn zinnen gezet op een Audi A8 velg (deze: http://www.original-felgen.com/8d0601025ad1h7.html). Deze velg zou echter ook niet voldoen aan het vereiste draagvermogen.

Groeten,
Erik
rob18
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:10

Re: welke LM velgen voor een T4?

Bericht door rob18 »

oke

hoe zie of bereken je het draag vermogen van de velg dan???? :nuts

Ik weet wel het draagvermogen van de banden te berekenen en dat komt bij mij wel binnen de aslast voor en achter.
Gebruikersavatar
Doka Driekus
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
Contacteer:

Re: welke LM velgen voor een T4?

Bericht door Doka Driekus »

Hoi Rob,

De velgen die nu onder mijn bus zitten zijn inderdaad A8 replica velgen. Deze zaten onder de bus toen ik deze over heb mogen nemen van de vorige eigenaar en ik vindt ze echt super staan onder de bus. Als ze geen last van corrosie onder de blanke lak zouden hebben zou ik ze ook niet vervangen. Ik zag vorige week overigens dat deze velgen een draagvermogen van 690kg hebben wat hoger is dan ik verwacht had.

Als je eens zoekt op het forum zul je, zoals Peter al aangeeft, diverse topics kunnen vinden over het hoe en waarom van het draagvermogen van velgen.

Groeten,
Erik
Laatst gewijzigd door Doka Driekus op 06 mar 2011, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: welke LM velgen voor een T4?

Bericht door repelsteeltje »

rob18 schreef:oke

hoe zie of bereken je het draag vermogen van de velg dan???? :nuts

Ik weet wel het draagvermogen van de banden te berekenen en dat komt bij mij wel binnen de aslast voor en achter.

ABE of TUV opvragen bij fabrikant/leverancier van de velg is bijna de enige methode om te zien of velgen zwaar genoeg zijn. In de velg staan nummers/kenmerken die overeenkomen met de toelating. Houd er rekening mee dat de b.v. duitse wet voorschrijft dat je dit bij het voertuig hebt, en kunt tonen aan een bevoegd persoon. Het geld voor alle spullen die er niet origineel af vw fabriek opgeschroeft zijn. Of kortom, die niet binnen de toelating van de auto horen.

Of dit voor een nederlander geld die in duitsland rijd valt te betwijfelen. Maar houd er rekening mee dat je b.v. in duitsland wel aansprakelijk gesteld wordt bij een ongeval als er spullen aan de bus hangen die er volgens hun wetgeving niet aan mogen zitten.... (idem als het winterbanden verhaal)

het gaat ver, ik haalde 2 jaar terug een T4 california uit duitsland, zelfs voor het brandrup railtje zit een ABE bij de autopapieren. Of het technisch iets uithaalt aan het voertuig lijkt niet eens uit te maken. De duitse eigenaar waarschuwde mij deze papieren "unbedingt" te bewaren bij het voertuig voor de bovengenoemde reden.

In nederland??? kun je rustig aankloten, er is hier bijna geen controle en regelgeving op dit gebied.
Gebruikersavatar
Doka Driekus
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
Contacteer:

Re: welke LM velgen voor een T4?

Bericht door Doka Driekus »

Vandaag stond de pakketdienst van TNT aan de deur met twee grote dozen :toppie
P3170496.jpg
Gelijk even doorgebracht naar de garage zodat ze daar de banden van de "oude" LM velgen over kunnen zetten. Zodra ze terug zijn even goed in de wax zetten en dan onder de bus.

Groeten,
Erik
VWpeter
Berichten: 97
Lid geworden op: 26 nov 2010, 13:32
Locatie: Amsterdam Zuidoost
Contacteer:

Re: welke LM velgen voor een T4?

Bericht door VWpeter »

Hoi Erik,

ziet er goed uit, zal wel mooi staan onder je bus
ik hoop dat je er veel plezier aan heb

groet,
Peter
VW PETER NR.1188
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: welke LM velgen voor een T4?

Bericht door sgsdebruijn »

Mooie strakke en simpele velg helemaal mijn smaak, zou nog wel iets donkerder mogen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: welke LM velgen voor een T4?

Bericht door Peter 887 »

Strakke wieltjes.
Maar wat is nu het draagvermogen van deze velgen ?
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Gebruikersavatar
Doka Driekus
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
Contacteer:

Re: welke LM velgen voor een T4?

Bericht door Doka Driekus »

Ik was ook op zoek naar een eenvoudige strakke velg en nadat DNS deze velg tipte was ik gelijk verkocht :love

Zogauw de velgen er onder zitten schiet ik nog wel even een foto van het totaalplaatje.

@Peter, volgens de ABE/Tüv documenten op de website van de fabrikant heeft deze velg een draagkracht van 775kg.

Groeten,
Erik
Gebruikersavatar
Doka Driekus
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
Contacteer:

Re: welke LM velgen voor een T4?

Bericht door Doka Driekus »

Vandaag kreeg ik bericht dat de banden overgezet waren en ik de nieuwe velgen dus op kon halen. Ik heb ze er gelijk onder gezet en ik ben helemaal in mijn nopjes :toppie

In eerste instantie had de leverancier de velgen, zonder overleg, in ET35 besteld en heb ik gevraagd of zij dit nog konden wijzigen. Het zou moeilijk worden maar toen ik de velgen vorige week thuis kreeg bleken ze wel in ET48 uitgevoerd te zijn waar ik, nu ze onder de bus zitten, erg blij om ben. Ze staan er supermooi onder, boven verwachting.

Dennis nogmaals dank voor de tip :toppie , en ook dank aan jou en Peter voor het advies om voor ET48 te gaan. Ik ben er ontzettend wijs mee.

Ik heb even foto's gemaakt maar die zijn helaas niet zo denderend geworden. De bus moet ook nodig een keer gewassen worden maar aangezien ik nog herstellende ben van een zeer zware griep :winter komt dat binnenkort wel. Ik was al bekaf na het monteren van de velgen.

Groeten,
Erik
Bijlagen
rondell_0045_a.jpg
rondell_0045_b.jpg
Plaats reactie