Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koelvloeistof

vragen over de T4
wimN
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 okt 2010, 19:46
Locatie: Antwerpse kempen

koelvloeistof

Bericht door wimN »

Vraagje betreffende G12 koelvloeistof, heb een bus van 5 liter G12, staat op dat dat mag gemengd worden me gedistileerd water, dus een vijf liter pure G12 de rest gedistileerd water, is dit te doen of, toch maar puur G12?
alvast bedankt!
Mvg
Wim
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: koelvloeistof

Bericht door DNS »

Aanlengen met gedestileerd water mag/kan wel, maar wel in beperkte mate. Aangezien er in het koelsysteem van de T4 in totaal een liter of 9 gaat, zou dat betekenen dat je nog 4 liter aan moet vullen. Dat zou wel een erg grove verhouding geven, waarmee je de effectiviteit van de koelvloeistof weer deels teniet doet. Ik zou er gewoon nog een busje bijhalen.

:winter
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: koelvloeistof

Bericht door matje86 »

wat is eigenlijk koelvloeistof?
vroeger heel lang geleden ( vorige week) gooiden we er gewoon water in met wat antivries :ie
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: koelvloeistof

Bericht door DNS »

Klopt, maar volgens mij werkt dat net zo als met andere vloeistoffen... als je het verder aanvult met water is de concentratie lager en dus ook de effectiviteit.

Denk maar aan de ruitensproeiervloeistof voor de winter die je zelf moet aanlengen: hoe meer water erbij, des te lager de anti-vries bescherming. 5:4 vind ik toch behoorlijk verdund, zeker omdat kant-en-klaar koelvloeistof al van zichzelf een verdunning is. Beetje sneu als je koelsysteem vastvriest komende winter (neem aan dat het er toch voor langere tijd in moet blijven). :winter
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: koelvloeistof

Bericht door j.d.hukema »

Heel vroeger had je luchtgekoelde motoren. DKW/NSU/Eend/vw kever.Maar je had ook radiatoren waar onderin een kraantje zat. Als het dan begon te vriezen tapte je het water af en smorgen weer bij vullen. :ikrij :ikrij


Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: koelvloeistof

Bericht door sgsdebruijn »

luchtgekoelde heb je nu nog, mijn Kever is begin deze maand 40 geworden :feest :sjaal
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: koelvloeistof

Bericht door j.d.hukema »

is dat nog een met twee ruitjes of met een grote ruit achter. :ikrij :ikrij


Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: koelvloeistof

Bericht door repelsteeltje »

j.d.hukema schreef:Heel vroeger had je luchtgekoelde motoren. DKW/NSU/Eend/vw kever.Maar je had ook radiatoren waar onderin een kraantje zat. Als het dan begon te vriezen tapte je het water af en smorgen weer bij vullen. :ikrij :ikrij


Dick :driveT4

maar toen waren de motoren incl. kop van gietijzer, radiateuren van immitatiegoud (koper) ... en dat ging op water best lang goed.

met een huidig motorblok koelen met water geeft binnen een jaar grote corrosie problemen....

Alleen G12+ kant en klaar produkt gebruiken, zeker niet mengen met andere soorten (hoewel het wel schijnt te kunnen) Voor een paar tientjes gewoon geen risico mee lopen. Een doorgerotte kachelradiateur vervangen kost je meer.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: koelvloeistof

Bericht door repelsteeltje »

sgsdebruijn schreef:luchtgekoelde heb je nu nog, mijn Kever is begin deze maand 40 geworden :feest :sjaal

mijnes 44 jaar.... helaas nog niet rijdbaar.

en de dubbele ruitjes is al van veel eerder, 1941 tot augustus 1952.. daarna kwam het z.g. ovaaltje, dezelfde ruitmaat, maar dan zonder spijl.
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: koelvloeistof

Bericht door BenTDI »

j.d.hukema schreef:Heel vroeger had je luchtgekoelde motoren. DKW/NSU/Eend/vw kever.Maar je had ook radiatoren waar onderin een kraantje zat. Als het dan begon te vriezen tapte je het water af en smorgen weer bij vullen. :ikrij :ikrij


Dick :driveT4
En met vorst overdag dan?... :bifun :bifun :bifun
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: koelvloeistof

Bericht door j.d.hukema »

geen idee.Misschien gooiden ze er wel jenever in :bifun :bifun :bifun



Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: koelvloeistof

Bericht door Oskar 725 »

matje86 schreef:wat is eigenlijk koelvloeistof?
vroeger heel lang geleden ( vorige week) gooiden we er gewoon water in met wat antivries :ie


Matje , koelvloeistof is antivries met (gedestilleerd)water, zodat je een mengsel krijgt dat een vorstbeveiliging geeft tot +/- -36*C.
Wil je een hogere beveiliging voeg je antivries toe en anders om water. :proost
De moderne koel vloeistoffen doen meer dan koelen: ze smeren de Waterpomp en zorgen er voor dat de metaal delen van het motorblok niet gaan roesten.
Er zijn voor auto's in principe twee soorten: G11 (groen/blauw) en G12 (roze/rood) je mag deze twee niet mengen dan krijg je klont vorming in je koel systeem waardoor bv de radiator maar ook je kachel verstopt raken, met alle ellende van dien. :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: koelvloeistof

Bericht door frank884 »

wimN schreef:Vraagje betreffende G12 koelvloeistof, heb een bus van 5 liter G12, staat op dat dat mag gemengd worden me gedistileerd water, dus een vijf liter pure G12 de rest gedistileerd water, is dit te doen of, toch maar puur G12?
alvast bedankt!
waarom niet 9 liter puur G12 erin???
koop je nog een bus van 5 liter erbij
dan kan die ook een flinke vorst verdragen zoals afgelopen winters
met water erbij heb je straks maar een bescherming tot misschien - 15 graden

ik laat bij elke distributieriem wissel 1x/ 90.000 km of 1x per 5 a 6 jaar
dan gaat de WAPO eraf en dan komt er ook nieuwe G12 in.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: koelvloeistof

Bericht door GerJol 716 »

De nieuwe G12 plus, wordt van beweerd dat die er een motorleven (14 jaar) in kan blijven.
Ik gooi ook altijd puur G12 er in, en niks anders erbij.
Waarom zou je risico lopen met mengen van antivries en water, als er prima koelvloeistof op de markt is.
De beschermende factor voor het motorblok is ook wat waard.
En wil je de dealer niet spekken, is er ook van bijv. Kroon Oil G12 te krijgen, ook prima spul.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: koelvloeistof

Bericht door repelsteeltje »

GerJol 716 schreef:De nieuwe G12 plus, wordt van beweerd dat die er een motorleven (14 jaar) in kan blijven.
Ik gooi ook altijd puur G12 er in, en niks anders erbij.
Waarom zou je risico lopen met mengen van antivries en water, als er prima koelvloeistof op de markt is.
De beschermende factor voor het motorblok is ook wat waard.
En wil je de dealer niet spekken, is er ook van bijv. Kroon Oil G12 te krijgen, ook prima spul.

Gerard

het staat zelfs bij m'n hofleverancier voor bekledingsreiniger en remmenreiniger.... de action, voor een scheitprijs.....
Plaats reactie