Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

krak geluid

vragen over de T5
Plaats reactie
eduard
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 feb 2007, 12:53

krak geluid

Bericht door eduard »

Toch weer een keer de vraag of één van jullie met het volgende ervaring hebben:
mijn bus uit 2004 130000 km gelopen 130 pk heeft een vervelend gebrek.
Ben 1e eigenaar : geen forxse schades gehad.
Bij optrekken en vooral bij linkse bocht (soms ook naar rechts) regelmatig een vervelend kraak geluid.
Vooral duidelijk te horen ook als er wat verschil in hoogte zit bij het wegdek
Doe ik het heeeeel rustig aan kan ik het geluid vermijden.
Wat is er aan gedaan? nieuwe stabilisatorstang voor en veerpootlagers vernieuwd.
Effect? dunne portemonnaie maar het is niet opgelost. :gif
Dealer constateert het rot geluid maar weet geen oorzaak......
JULLIE MISSCHIEN ?? Vast dank voor de reacties.
Gebruikersavatar
fokkert
Berichten: 168
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:20
Locatie: In't Noorden

Re: krak geluid

Bericht door fokkert »

Hoi eduard,

ik denk de homokineet. Zo lijken de symptomen toch. Kraken wanneer je afdraait. Dit is het hardste hoorbaar wanneer er veel kracht op de aandrijfassen komt.

Grtz fokkert
Transporter T5 GP R20 "Highline"
200KW
CFGB-engine
Big-injectors
Costum made Garret Turbo
Wagner Intercooler
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: krak geluid

Bericht door johnny van de voorde »

Hey.....

Krakend geluid zou inderdaad van de homokinetische koppeling kunnen komen.

Mocht je niet weten wat dit is : dit zijn de 2 verbindingsassen (Links en rechts) die van de versnellingsbak naar de beide voorwielen gaan.
deze zitten in een vetbad, omsloten met een rubber die het vet binnen- en het vuil -buitenhoud.
Vaak zie je een scheurtje in één van deze rubbers waardoor het vet uit de koppeling raakt. soms is er helemaal niets te bespeuren aan de buitenzijde (rubber) maar is er toch een probleem aan deze koppeling.

vooralleer je echter aan de slag gaat stel ik hetvolgende voor : Onder de bus, één voor een de rubbers inspuiten met kruipolie (WD40 of gelijkwaardig). Op deze mannier geef je een smerend effect aan de rubbers waardoor het wel eens zou kunnen ophouden. Wanneer je uiteindelijk de juiste rubber hebt gevonden kan je deze vervangen. En zoniet dan denk ik inderdaad ook aan de homokineet !

Succes,
John.
Plaats reactie