Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

opknapbeurt

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ron.h
Berichten: 108
Lid geworden op: 10 mei 2009, 10:01

opknapbeurt

Bericht door ron.h »

begin van de maand heeft er een iveco bus tegen mijn t4 gezeten , gevalletje niet opletten dode hoek rijbaan verwisselen zonder op te letten hoe je het ook wilt noemen, was ff schrikken dacht dat mn ramen eraan gingen maar viel mee, een hoop gekraak later bleek dus de bijrijderskant van voor toch achter vervormd en bekrast te zijn, alsmede voorbumper spiegel,velg beschadigd en achterbumper los getrokken.
kortom flinke schade.
nu de bus toch gespoten moest worden heb ik besloten de standaard (ongespoten) voorbumper die toch beschadigd was te vervangen voor een gespoten bumperspoiler met mistlampen
bumper klein.jpg
bumper klein.jpg (8.43 KiB) 2019 keer bekeken
voor behandeld met kunstof hechtmiddel en enkele lagen blanke lak om oneffenheden in de spoiler te voorkomen waarna licht opgeschuurd en gespoten. later gemonteerd op de bus.

zijkant was vooral beneden flink vervormd, hier is het meeste werk verricht

daar de spiegel van de andere bus ook het plaatwerk boven geraakt heeft heb ik geluk bij een ongeluk gehad dat nu een deuk in het paneel waar het achterste raam zit tegelijk meegenomen kon worden en zodoende ook weer strak in de lak komt.

de gehele zijkant verder schuren en behandelen ( gelukkig gezien de leeftijd weinig roest een enkel roestplekje onder het raam van de schuifdeur )
Bijlagen
zijkant bus boven.jpg
zijkant bus boven.jpg (9.55 KiB) 2019 keer bekeken
zijkant bus klein 1.jpg
zijkant bus klein 1.jpg (7.61 KiB) 2019 keer bekeken
Gebruikersavatar
ron.h
Berichten: 108
Lid geworden op: 10 mei 2009, 10:01

Re: opknapbeurt

Bericht door ron.h »

verder schuren en schuren
zijkant spatbord voor.jpg
zijkant spatbord voor.jpg (7.99 KiB) 2016 keer bekeken
totdat de bus klaar is om te spuiten[attachment=2]zijkant spatbord voor.jpg[/attachment}

bumper gemonteerd en spuiten maar.....
Bijlagen
bus strak 2.jpg
bus strak 2.jpg (7.05 KiB) 2016 keer bekeken
zijkant bus strak.jpg
zijkant bus strak.jpg (8.67 KiB) 2017 keer bekeken
Laatst gewijzigd door ron.h op 06 apr 2011, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ron.h
Berichten: 108
Lid geworden op: 10 mei 2009, 10:01

Re: opknapbeurt

Bericht door ron.h »

eindresultaat zie fotos
bus klaar 1.jpg
bus klaar 1.jpg (45.29 KiB) 2015 keer bekeken


weer strak in de lak als nieuw met dank aan mn maatje leon lauwers van lauwers autoschade bladel.

bus eindelijk klaar en het volgende project melde zich vanzelf aan. wat bleek bij het richten van de velg en het verwisselen van de velgen....
de rechter achterveer was gebroken ! hierdoor heb ik dus meteen beide achterste verlagingsveren vervangen voor een iets minder lage uitvoering, daar ik dit toch prettiger vind. foto van de gebroken veer volgt.

vervolgens heb ik de distributie laten vervangen ( 130.000km gereden dus was nodig! ) verstandiger bij de 90.000 km maar ja.... soms kan t ff niet anders. km stand staat nu op 235.ooo km dus kan weer ff vooruit.
bus nagelopen voor de apk waarbij kleine mankementen verholpen zijn ( kapotte lamp mistlamp remlicht )
derde remlicht in spoiler werkte niet heb dus de spoiler moeten loshalen, dit was geen overbodige luxe daar de kit vrij slecht was en de schroeven redelijk loszaten. uiteindelijk bleek oxidatie de veroorzaker te zijn. spoiler heb ik ff eraf gelaten daar er roestvorming was bij de gaten die men geboord heeft voor de spoiler. als het weer een beetje meezit behandel ik deze van de week ( fotos volgen ).
meteen 2 bandjes vervangen ( de band rechtsachter was aan de beurt vermoedelijk door de gebroken veer) dus voor de apk maar netjes 2 erop gelegd.
gekeurd en rijden maar.

enige waar ik nog niet over uit ben is of ik de grill beneden aluminium zou laten of zwart zou maken . weet niet wat ik mooier vind.
of de grill zonder embleem van chroom en de onderste grill in de bumper zo laten of alles zwart?

zo... voorlopig ff genoeg getikt :bonk
Bijlagen
bus zijkant klaar.jpg
bus zijkant klaar.jpg (38.16 KiB) 2016 keer bekeken
bus klaar voorkant.jpg
bus klaar voorkant.jpg (43.95 KiB) 2015 keer bekeken
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: opknapbeurt

Bericht door Harry 341 »

Nog wel ff die achterbumper spuiten hoor!!
Ziet er voor de rest toppie uit!
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
ron.h
Berichten: 108
Lid geworden op: 10 mei 2009, 10:01

Re: opknapbeurt

Bericht door ron.h »

achterbumper en achterklep is volgende project. heb nog niet de juiste achterbumper gevonden die naar mijn zin is.
Harry 341 schreef:Nog wel ff die achterbumper spuiten hoor!!
Ziet er voor de rest toppie uit!
Gebruikersavatar
marcel 415
Berichten: 1222
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:28
Locatie: grunniggerlaand

Re: opknapbeurt

Bericht door marcel 415 »

:toppie :toppie ziet er goed uit zo
Groetjes Marcel 415

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: opknapbeurt

Bericht door Peter 887 »

Ziet er weer strak uit,
ik zou alleen het rooster van de spoiler ook zwart maken,
maar dat is mijn persoonlijke mening.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Gebruikersavatar
ron.h
Berichten: 108
Lid geworden op: 10 mei 2009, 10:01

Re: opknapbeurt

Bericht door ron.h »

zit ik idd zelf ook over na te denken heb nog een rooster in bestelling voor bij de mistlampen word anders wel erg ....... of een verchroomde sierstrip onder de grill met vw logo zodat er wat meer chroom te zien is al compensatie van de lak

vandaag de dakspoiler gepolijst, lampjes van 3de remlicht opnieuw aangesloten en gesoldeerd de naden met siliconenkit afgesmeerd ter vookoming van vocht en water. daarna de geringe roestvorming bij de gaten in het dak weggeschuurd in de menie gezet en bijgespoten . daarna de spoiler op de draagvlakken met bison polymax ingespoten en terug gezet met nieuwe inbusboutjes. deze waren ok beroest. nadien binnezijde behandeld met kleurloze tectyl.
Peter 887 schreef:Ziet er weer strak uit,
ik zou alleen het rooster van de spoiler ook zwart maken,
maar dat is mijn persoonlijke mening.
Plaats reactie