Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

warm lopen AAB motor

vragen over de T4
Gebruikersavatar
thierry v
Berichten: 85
Lid geworden op: 19 nov 2010, 22:04
Locatie: Zemst

warm lopen AAB motor

Bericht door thierry v »

Hallo,

Ben net terug van een eerst ritje naar zee met mijn california 2.4 D. BJ 1991.
Had precies al in de gaten dat hij snel ( te ) warm werd.
Kon op de autosnelweg max. 90 km/u rijden, indien ik sneller wou begon het rode waarschuwingsledje op het dashbord al vlug te pinken :nuts
De koelventilatoren draaien praktisch continue bij het rijden op de snelweg ?
Zou dit probleem liggen door een verstopte radiator, slechte thermostaat of slechte waterpomp ???
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: warm lopen AAB motor

Bericht door Geert G »

Ooit een radiator pil, zoals Bars Leaks gebruikt?
Dit spul dicht op dat moment de lekkage, maar op de lange duur verstopt het gehele systeem.
Troep dus :bonk

Zou zegguhh, begin maar eens met je termostaat te vernieuwen, Behr 2.145.87.312, deze moet erin volgens mijn onderdelenlijst.
Dop van het expansievat wil ook wel eens de schuldige zijn. Ontluchting verstopt, zodat ie zijn druk niet kwijt kan. :alarm


Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
thierry v
Berichten: 85
Lid geworden op: 19 nov 2010, 22:04
Locatie: Zemst

Re: warm lopen AAB motor

Bericht door thierry v »

Ik zou niet weten wat er in het verleden is ingekapt, heb deze wagen tweedehands gekocht maar er zijn meer problemen aan dat mij lief is.
Dank u voor het juiste onderdeelnr bij te plaatsen ,zal beginnen met de thermostaat en mss ook de radiator want die zier er niet meer fantastisch uit.
Heb al gelezen op dit forum dat er achter de radiator een soort vinnen staan die open of dicht gaan naargelang temp. maar blijkbaar hebben ze die bij mij eruit gegooit of was dit niet op alle modellen van toepassing ?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: warm lopen AAB motor

Bericht door Pascal-141 »

thierry v schreef:Ik zou niet weten wat er in het verleden is ingekapt, heb deze wagen tweedehands gekocht maar er zijn meer problemen aan dat mij lief is.
Dank u voor het juiste onderdeelnr bij te plaatsen ,zal beginnen met de thermostaat en mss ook de radiator want die zier er niet meer fantastisch uit.
Heb al gelezen op dit forum dat er achter de radiator een soort vinnen staan die open of dicht gaan naargelang temp. maar blijkbaar hebben ze die bij mij eruit gegooit of was dit niet op alle modellen van toepassing ?
Die "lamellen" zitten niet op alle uitvoeringen hoor . En bij een 2,4 is het nog beter dat ze er niet opzitten dan wel . De ventilatorversie zonder de lamellen koelt beter , wegens betere doorstroming van de lucht.
Een 2,4D heeft het zowieso al niet makkelijk om "koel" te blijven onder alle omstandigheden , in jouw geval is het moeilijk te zeggen wat het probleem juist is , het kan meerdere oorzaken hebben ... Je zegt dat je de T4 tweedehands hebt gekocht , ik veronderstel dat je dus ook de "historiek" van de motor niet kent ? Ik bedoel daarmee :hoe is er vroeger mee gereden ? Is er steeds goed mee doorgereden , of was het eerder "grootmoeder-stijl" ? Als er vroeger steeds heel rustig mee gereden is , en jij gaat er nu mee doorgassen , dan heb je grote kans dat de koppakking ("joint-de-culasse") het begeven heeft , de oudere uitvoeringen zijn namelijk niet de sterkste ...
Indien het dat zou zijn = zeker niet blijven mee door rijden , maar zo snel mogelijk laten repareren . Best dus meteen controleren of het de koppakking is of niet .
Indien niet , dan zou ik toch (om koelproblemen in de toekomst te vermijden) de hele handel vervangen : radiator , thermostaat , waterpomp (en dan meteen ook de distributieriem), motor doorspoelen (om de koelkanalen vrij te maken) , en indien er lamellen op de ventilatoren zitten = het bi-metaal (de "sturing") van de lamellen verwijderen , de lamellen helemaal openzetten en zo vastmaken voor de betere koeling.
Indien je het niet zelf kan , en je wil een goed adres in de buurt , contacteer me dan maar , dan stuur ik je de gegevens van een betrouwbaar adresje . (Ben jij van Zemst ? Dan ben ik uit de buurt , en kom zelf ook vaak in Zemst )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: warm lopen AAB motor

Bericht door frank884 »

thierry v schreef:Ik zou niet weten wat er in het verleden is ingekapt, heb deze wagen tweedehands gekocht maar er zijn meer problemen aan dat mij lief is.
Dank u voor het juiste onderdeelnr bij te plaatsen ,zal beginnen met de thermostaat en mss ook de radiator want die zier er niet meer fantastisch uit.
Heb al gelezen op dit forum dat er achter de radiator een soort vinnen staan die open of dicht gaan naargelang temp. maar blijkbaar hebben ze die bij mij eruit gegooit of was dit niet op alle modellen van toepassing ?
thermostaat,... radiateur de auto is 20 jaar lijkt me vrij normaal dat dergeljke onderdelen er dan wel een keertje aan toe zijn om vervangen te worden!!
de 2.4d ken ik niet... mbt warmte ontwikkeling maar wel de 1.9 TD en de 2.5 TDI
dan ben je de bus wel heel hard aan het laten werken wil je die als alles in orde is ooit warm rijden!!
er zitten 2 ventilatoren in een T4
(bij de T5 is er trouwens 1 wegbezuinigd)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
thierry v
Berichten: 85
Lid geworden op: 19 nov 2010, 22:04
Locatie: Zemst

Re: warm lopen AAB motor

Bericht door thierry v »

Hoi,

Al bedankt voor de nuttige informatie !
Ik heb vandaag al eens gechekt en het is toch een versie met lamellen meteen achter de ventlatoren.
Deze blijven constant gesloten, vandaar dus al de slechte koeling vermoed ik.
Aan de sturing van de lamellen geraak ik niet goed wijs maar als je zegt dat ze beter vast open staan zal ik deze zo " vergrendelen ".
Ik ken idd de historiek van de wagen niet, maar bij een defecte cilinderkoppakking zou er toch waterverbruik of rookontwikkeling moeten zijn dacht ik en dat heeft hij niet. De bus start ook vlot zowel in de winter als warme lente.
Wat ik wel de indruk heb is dat de motor meer vermogen heeft wanneer hij koud is dan dat hij poepeloere heet staat ???
Ik zou willen beginnen met radiator en thermostaat te vervangen, waterpomp heb ik niet zo een zin want dan moet ook weer de injectiepomp worden juist gezet als ik mij niet vergis ? De distributieriem is wel nog vervangen geweest , 10 000 km geleden ( factuur was erbij )
Er hingen ook drie relais te "bengelen" aan hun draden, heb deze weer op hun steuntje geplaatst, weet niet wat ze sturen ?
Bijlagen
DSC03870.JPG
DSC03869.JPG
DSC03871.JPG
Gebruikersavatar
thierry v
Berichten: 85
Lid geworden op: 19 nov 2010, 22:04
Locatie: Zemst

Re: warm lopen AAB motor

Bericht door thierry v »

Ooh ja, je mag me altijd je gegevens doorsturen Pascal.
Voor het geval dat ik er niet meer uit geraak :nuts
Bijlagen
DSC03868.JPG
DSC03867.JPG
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: warm lopen AAB motor

Bericht door Geert G »

Zo op de foto's te zien heb jij een koperen radiateur. (groene oxidatie)
Ik zou nu een aluminium radiateur nemen, deze hebben een groter koelvermogen als koper.
En ook nog een stuk goedkoper....... :klappen

Heb effe op de site gekeken van de Havam Automotive.......... Type R10715 van het merk SMQ. Brutto ex €145,-
Geschikt voor zowel met- als zonder arco

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
thierry v
Berichten: 85
Lid geworden op: 19 nov 2010, 22:04
Locatie: Zemst

Re: warm lopen AAB motor

Bericht door thierry v »

Heb deze op ebay gezien, redelijk goedkoop maar wat van de kwaliteit ???
http://cgi.ebay.de/VW-T4-Transporter-1- ... 27a7bbbb5a" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: warm lopen AAB motor

Bericht door Geert G »

thierry v schreef:Heb deze op ebay gezien, redelijk goedkoop maar wat van de kwaliteit ???
http://cgi.ebay.de/VW-T4-Transporter-1- ... 27a7bbbb5a" onclick="window.open(this.href);return false;
Hmmm, Polski, dat weet ik ook niet, of dit wel zo betrouwbaar is.
Vind het wel erruuugg goedkoop, voor een nieuwe radiateur
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: warm lopen AAB motor

Bericht door Pascal-141 »

thierry v schreef:Ooh ja, je mag me altijd je gegevens doorsturen Pascal.
Voor het geval dat ik er niet meer uit geraak :nuts
Om de lamellen open te zetten : het "blokje" dat je ziet zitten op je laatste foto , tussen de beide ventilatoren , zit vast met een paar schroefjes , en daar hangen de beide lamellenringen aan verbonden . Wel , dat "blokje" schroef je eruit en haal je weg . Dat heb je toch niet nodig bij en 2,4D . Dan kun je de beide lamellenringen manueel volledig openzetten. Je kan ze dan blokkeren door ze bvb met een paar stripjes (tie-raps) vast te zetten .
En dan je radiator : die zit volledig verstopt van de oxidatie : onmogelijk dat die nog goed kan koelen ! Gewoon vervangen die radiator , je motor zal je dankbaar zijn :knipoog

Dat zal al veel schelen wat betreft de koeling...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
thierry v
Berichten: 85
Lid geworden op: 19 nov 2010, 22:04
Locatie: Zemst

Re: warm lopen AAB motor

Bericht door thierry v »

Heb de lamellen "open gefixeerd" nu nog wachten op de radiator uit polski !
Ik laat weten wat ik ervan denk als ik hem binnenkrijg :knipoog
Drekes
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 mei 2016, 21:32

Re: warm lopen AAB motor

Bericht door Drekes »

Heb je m al binnen? :muur :bonk :bifun
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: warm lopen AAB motor

Bericht door Endebendebus »

Wat zit daar voor koelmiddel in, lijkt wel melk. Geen olie sludge?
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: warm lopen AAB motor

Bericht door Noorfalia »

Topic is uit 2011 en thierry v is sinds vorig jaar oktober niet meer online geweest, dus antwoord kan even op zich laten wachten... :bonk :zwaai
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Plaats reactie