Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

inlegfilter

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: inlegfilter

Bericht door Pascal-141 »

Geert G schreef:Er zit nog een gevaar in het gebruik van een K&N filter:

Lucht Massa Meters willen nog wel eens hierdoor overlijden., door het gebruik van K&N luchtfilter.
Ze kunnen niet zo goed tegen de wat vettere lucht, afkomstig van het impegneren van het K&N filter. (oliefilmpje op het element)
Bosch is gevoelig hiervoor, Pierburg minder...........
Inderdaad , geolieede K&N filters zijn vaak de oorzaak van kapotte LMM's .
En zo'n filter geeft echt géén extra PK's hoor .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
InfoMuis
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: inlegfilter

Bericht door InfoMuis »

Pascal-141 schreef:En zo'n filter geeft echt géén extra PK's hoor .
Ik verwacht ook niet meer PK's. Wel dat hij iets sneller reageert.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: inlegfilter

Bericht door Geert G »

InfoMuis schreef:
Pascal-141 schreef:En zo'n filter geeft echt géén extra PK's hoor .
Ik verwacht ook niet meer PK's. Wel dat hij iets sneller reageert.
Zal niet baten, maak in dat geval maar eens je EGR mechanisch dicht en het gehele inlaat traject schoonmaken. D'r zal best een behoorlijke partij smurrie uitkomen. Als je weer een normale luchtdoorlaat heb, i.p.v. een dichtgekoekte, t zal je gas-respons ook beter worden. :toppie
Het meetbare verschil met een K&N filter zal zich pas voordoen in de hoge toerentallen, boven de 3000 rpm. Daaronder doet het weinig.

Nieuwe luchtmassa meter (sensor direct na het luchtfilter) kan ook een hele verbetering zijn. De achteruitgang cq vervuiling/slijtage van een LMM sluipt er langzaam in, waardoor jij het niet merkt.

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: inlegfilter

Bericht door Jeroen T5 204 »

Pascal-141 schreef:
Geert G schreef:Er zit nog een gevaar in het gebruik van een K&N filter:

Lucht Massa Meters willen nog wel eens hierdoor overlijden., door het gebruik van K&N luchtfilter.
Ze kunnen niet zo goed tegen de wat vettere lucht, afkomstig van het impegneren van het K&N filter. (oliefilmpje op het element)
Bosch is gevoelig hiervoor, Pierburg minder...........
Inderdaad , geolieede K&N filters zijn vaak de oorzaak van kapotte LMM's .
En zo'n filter geeft echt géén extra PK's hoor .
De filters zijn dan vaak nog te nat als ze weer terug geplaatst worden. Zoveel olie moet er ook niet op.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
williamV
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 mei 2011, 17:40
Locatie: Velddriel

Re: inlegfilter

Bericht door williamV »

rij zelf ook al een aantal jaar met inlegfilter van k&n rond maar nooit geen problemen altijd goed lopen dus
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: inlegfilter

Bericht door pieters »

Hey Geert,

Volgens mij zit je lucht massa meter toch aan de andere kant van het filter toch?
Of ben ik nu even abuis?

Succes allemaal.
Plaats reactie