Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
welke T4 of T5 de meeste PK`s voor een paardentrailer
welke T4 of T5 de meeste PK`s voor een paardentrailer
hoi
welke transporter zou het beste zijn voor een paardetrailer,2paarden
is voor een kennis van mij
het liefst wil hij 4x4 maar weet niet of dat er is met genoeg vermogen en eventueel automaat
had eerst een vito,maar is totaal los gereden buiten zijn schuld om
eens kijken of hem kan omturnnen naar VW
gr.ruud
ga nu slapen en over 2dagen weer thuis
welke transporter zou het beste zijn voor een paardetrailer,2paarden
is voor een kennis van mij
het liefst wil hij 4x4 maar weet niet of dat er is met genoeg vermogen en eventueel automaat
had eerst een vito,maar is totaal los gereden buiten zijn schuld om
eens kijken of hem kan omturnnen naar VW
gr.ruud
ga nu slapen en over 2dagen weer thuis
Re: welke T4 of T5 de meeste PK`s voor een paardentrailer
Ik had met mijn standaard 102 pk T4 nooit moeite gehad met (ruim ) 2000 kg - 2-paardstrailer, soms 2500 kg met vlas of hooi halen. Een echt werkpaard, sleurt alles weg. Dat is denk ik wel dé motor voor een T4-trekauto. Ook in synchro uitvoering, met wat lager vertande versnellingsbak. Géén automaatversie nemen!
T5's hebben natuurlijk ook goede motoren om te trekken, die 5-cylinders, maar een andere klasse auto.
Vergis je niet in de trekkracht van 4x4's, neem die oude Toyota BJ's, relatief weinig pk's maar korte versnellingen. Trekken veel maar rijden niet hard (wel 90...). Die nieuwere Nissan pickups zitten ook zo op 130-170 pk en 3 ton aanhangergewicht.
T5's hebben natuurlijk ook goede motoren om te trekken, die 5-cylinders, maar een andere klasse auto.
Vergis je niet in de trekkracht van 4x4's, neem die oude Toyota BJ's, relatief weinig pk's maar korte versnellingen. Trekken veel maar rijden niet hard (wel 90...). Die nieuwere Nissan pickups zitten ook zo op 130-170 pk en 3 ton aanhangergewicht.
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Re: welke T4 of T5 de meeste PK`s voor een paardentrailer
niet elke t4 mag op kenteken 2 ton trekken
hou hier ook maar rekening mee, met name de lwb die wat zwaarder zijn zoals de tdi`s mogen dat niet
hou hier ook maar rekening mee, met name de lwb die wat zwaarder zijn zoals de tdi`s mogen dat niet
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: welke T4 of T5 de meeste PK`s voor een paardentrailer
Ik zou dan gaan voor een T5 130 pk 6-bak 4 motion.
Dat is een mooie combinatie voor het trekken.
En dan eventueel chiptuning voor als het vermogen te weinig is..
En dan ook nog zoeken met een af-fabriek trekhaak met ESP ook voor de aanhangwagen.(ja dat is er )
Dat is een mooie combinatie voor het trekken.
En dan eventueel chiptuning voor als het vermogen te weinig is..
En dan ook nog zoeken met een af-fabriek trekhaak met ESP ook voor de aanhangwagen.(ja dat is er )
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: welke T4 of T5 de meeste PK`s voor een paardentrailer
Ik heb een T4 LWB TDI die dat wel mag hoor, staat ook op kenteken. Ik denk dat een langere en zwaardere bus juist comfortabeler trekt. Volgens mij hangt het eerder af van wat voor merk/type trekhaak eronder zit.dennisvt4 schreef:niet elke t4 mag op kenteken 2 ton trekken
hou hier ook maar rekening mee, met name de lwb die wat zwaarder zijn zoals de tdi`s mogen dat niet
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Re: welke T4 of T5 de meeste PK`s voor een paardentrailer
trekhaak?
Hoe weet het rdw nou welke trekhaak ik er onder heb liggen?
En dat je iets kan trekken houdt nog niet in de het veilig is en mocht het fout gaan: ook niet verzekerd.
@Ruud:
Hoeveel gaat een trailer met 2 paarden wegen + een beetje extra rekenen omdat die viervoeters bewegen..
Wat is het budget?
Hoe weet het rdw nou welke trekhaak ik er onder heb liggen?
En dat je iets kan trekken houdt nog niet in de het veilig is en mocht het fout gaan: ook niet verzekerd.
@Ruud:
Hoeveel gaat een trailer met 2 paarden wegen + een beetje extra rekenen omdat die viervoeters bewegen..
Wat is het budget?
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 21:37
Re: welke T4 of T5 de meeste PK`s voor een paardentrailer
Wij hebben een T4 bouwjaar 2003 met 65 kW. Volgens de uitrusting code met versnellingsbak Ozn (getriebseztung lang) en motor type T7K. Aanhanger gewicht volgens kenteken 200 kg.
Deze heeft ruim voldoende power om onze 2 paardstrailer met 2 grote paarden (stokmaat 1.75 en 1.85) met voldoende snelheid en gemak te vervoeren.
Op de snelweg 90 km/hr in 5e versnelling +/- 2200 toeren. Om in te halen even terug naar 4 voor meer power.
Hiervoor een mercedes MB 80 en Ford transit gehad, maar met de T4 is dit tot nu toe de beste combinatie die we gehad hebben.
Ivm nieuwe paarden trailer met 2400 kg nu op zoek naar T5 die dit mag trekken.
Deze heeft ruim voldoende power om onze 2 paardstrailer met 2 grote paarden (stokmaat 1.75 en 1.85) met voldoende snelheid en gemak te vervoeren.
Op de snelweg 90 km/hr in 5e versnelling +/- 2200 toeren. Om in te halen even terug naar 4 voor meer power.
Hiervoor een mercedes MB 80 en Ford transit gehad, maar met de T4 is dit tot nu toe de beste combinatie die we gehad hebben.
Ivm nieuwe paarden trailer met 2400 kg nu op zoek naar T5 die dit mag trekken.
Re: welke T4 of T5 de meeste PK`s voor een paardentrailer
Dirk/970 schreef:Ik heb een T4 LWB TDI die dat wel mag hoor, staat ook op kenteken. Ik denk dat een langere en zwaardere bus juist comfortabeler trekt. Volgens mij hangt het eerder af van wat voor merk/type trekhaak eronder zit.dennisvt4 schreef:niet elke t4 mag op kenteken 2 ton trekken
hou hier ook maar rekening mee, met name de lwb die wat zwaarder zijn zoals de tdi`s mogen dat niet
vw heeft voor diverse modellen een maximaal totaal gewicht (trein gewicht ) die ergens op een plaatje in de bus te zien is (is al besproken in het forum
die is voor de eerdere modelen niet hoog genoeg om met een 1000 kilo laadvermogen een trekhaak te hebben voor 2 ton al heb je papieren dat de trekhaak 2.5 ton mag trekken, dus de lichtere modelen of met minder laadvermogen kunnen het wel, en zoals de mijne mag het niet (op papier)
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: welke T4 of T5 de meeste PK`s voor een paardentrailer
Inderdaad , er zijn vele verschillende "uitvoeringen" in het MTM , en sleepvermogen .dennisvt4 schreef:Dirk/970 schreef:dennisvt4 schreef:niet elke t4 mag op kenteken 2 ton trekken
hou hier ook maar rekening mee, met name de lwb die wat zwaarder zijn zoals de tdi`s mogen dat niet
vw heeft voor diverse modellen een maximaal totaal gewicht (trein gewicht ) die ergens op een plaatje in de bus te zien is (is al besproken in het forum
die is voor de eerdere modelen niet hoog genoeg om met een 1000 kilo laadvermogen een trekhaak te hebben voor 2 ton al heb je papieren dat de trekhaak 2.5 ton mag trekken, dus de lichtere modelen of met minder laadvermogen kunnen het wel, en zoals de mijne mag het niet (op papier)
Ik denk dat de meeste T4 +/- 1800 a 1850 kg mogen trekken , er zijn er die meer mogen trekken , en er zijn er die slechts 16xxkg mogen trekken ...
Er zijn ook T4 die een verhoogde MTM hebben , zoals mijn 151PK California : die weegt leeg al 2300kg en ik mag toch nog de volle 2000kg trekken .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: welke T4 of T5 de meeste PK`s voor een paardentrailer
Voor een 2400kg aanhanger , kun je inderdaad alleen bij de T5 gaan zoeken , en dan zou ik de 130pk uitvoering aanraden omdat die de beste versnellingsbakverhoudingen heeft . De 174pk is uiteraard ook OK , maar daar zijn de bakverhoudingen wat langer .Peter 1154 schreef:Wij hebben een T4 bouwjaar 2003 met 65 kW. Volgens de uitrusting code met versnellingsbak Ozn (getriebseztung lang) en motor type T7K. Aanhanger gewicht volgens kenteken 200 kg.
Deze heeft ruim voldoende power om onze 2 paardstrailer met 2 grote paarden (stokmaat 1.75 en 1.85) met voldoende snelheid en gemak te vervoeren.
Op de snelweg 90 km/hr in 5e versnelling +/- 2200 toeren. Om in te halen even terug naar 4 voor meer power.
Hiervoor een mercedes MB 80 en Ford transit gehad, maar met de T4 is dit tot nu toe de beste combinatie die we gehad hebben.
Ivm nieuwe paarden trailer met 2400 kg nu op zoek naar T5 die dit mag trekken.
En de 130pk is voldoende om zware lasten te trekken . Ik trek heel vaak 2500kg met mijn 130pk-tiptronic en er is vermogen genoeg om op de snelweg gewoon met het verkeer mee te rijden (120) .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: welke T4 of T5 de meeste PK`s voor een paardentrailer
Nadeeltje van de 130 pk T5 is dat de aandrijfassen te zwak zijn, alsmede de versnellingsbak. Dan kun je beter een 174 pk hebben.
Bij ons reden er 130 pk servicebussen (dus altijd op max gewicht) en die dingen hebben in 4 jaar toach alletwee een nieuwe bak en aandrijfassen gehad. Km's maakte ze trouwens niet, ik geloof dat er net 180.000 op stond dat ze weg gingen.
Maar ik zou eens bij Renault enzo gaan kijken. Mijn vader heeft een 135 pk Trafic en de bakverhouding is erg goed, koppel is er al bij 1300 toeren, tot ongeveer 3000 toeren. Nu heeft onze Trafic (2005) 305.986 km achter zijn kiezen en begint de eerste (!) koppeling de geest te geven, alsmede de synchromesh van de 1e en 6e versnelling. Oh, en hij is best wel mishandeld met aanhangers en op bouwtereinen (kijk maar op de brug, overal zit schade...).
Maar voor de rest, mijn T4 KWB kaal ding mag 1700 kg trekken. De duitse trekhaak volgens mij 2500...
Maar 4.5 ton voelt ie wel...
mvg Rick
Bij ons reden er 130 pk servicebussen (dus altijd op max gewicht) en die dingen hebben in 4 jaar toach alletwee een nieuwe bak en aandrijfassen gehad. Km's maakte ze trouwens niet, ik geloof dat er net 180.000 op stond dat ze weg gingen.
Maar ik zou eens bij Renault enzo gaan kijken. Mijn vader heeft een 135 pk Trafic en de bakverhouding is erg goed, koppel is er al bij 1300 toeren, tot ongeveer 3000 toeren. Nu heeft onze Trafic (2005) 305.986 km achter zijn kiezen en begint de eerste (!) koppeling de geest te geven, alsmede de synchromesh van de 1e en 6e versnelling. Oh, en hij is best wel mishandeld met aanhangers en op bouwtereinen (kijk maar op de brug, overal zit schade...).
Maar voor de rest, mijn T4 KWB kaal ding mag 1700 kg trekken. De duitse trekhaak volgens mij 2500...
Maar 4.5 ton voelt ie wel...
mvg Rick
Re: welke T4 of T5 de meeste PK`s voor een paardentrailer
in ieder geval NOOIT een T4 met een automaat gebruiken om ook nog zware dingen te trekkenRuud schreef:hoi
welke transporter zou het beste zijn voor een paardetrailer,2paarden
is voor een kennis van mij
het liefst wil hij 4x4 maar weet niet of dat er is met genoeg vermogen en eventueel automaat
had eerst een vito,maar is totaal los gereden buiten zijn schuld om
eens kijken of hem kan omturnnen naar VW
gr.ruud
ga nu slapen en over 2dagen weer thuis
die automaten zijn al slecht dus dan zeker met zware lasten eraan.
Bij de T4 vindt ik (als je alleen maar in de buurt rijdt en niet hard)
dan heeft de 1.9TD de fijnste versnellingsbak
om zware lasten vanaf stilstand op gang te brengen.
maar de motor heeft maar 140 nm koppel dus daarna gaat het langzaam,
de 102 pk heeft 250 nm koppel
dus meer dan voldoende voor een trailer met 2 paarden
maar zoals boven geschreven, heeft meer moeite om in de 1 weg te rijden
doordat die versnelling "hoger zit" zeker bergop dan de 1.9TD
Bij de T5
dan zit je al bij de zwaardere bussen
de 102 pk versie 1.9 TDI " 4 cylinder" in de
heeft op papier het zelfde vermogen als de ACV 102 pk TDI 5 cylinder 2.5 liter in de maar maakt dat in de practijk niet waar, de 5 cylinder met meer cylinder inhoud houdt veel langer het toerental vast als het bergop gaat!!!!
verder stijgt ook het prijskaartje natuurlijk ook steeds meer
vooral bij de T5's met de zwaardere motoren.
Overigens
PS: een -E- rijbewijs (E achter B) of C E lijkt me dan ook wel aan de orde!!!!!!!
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: welke T4 of T5 de meeste PK`s voor een paardentrailer
hoi allemaal
bedankt voor de reactie`s
het zal wel geen transporter worden
rijd al jaren vito en wil nu een automaat
en E achter rijbewijs heeft hij al jaren en zijn dochter heeft het ook
gr.ruud
bedankt voor de reactie`s
het zal wel geen transporter worden
rijd al jaren vito en wil nu een automaat
en E achter rijbewijs heeft hij al jaren en zijn dochter heeft het ook
gr.ruud
Re: welke T4 of T5 de meeste PK`s voor een paardentrailer
rick_k schreef:Nadeeltje van de 130 pk T5 is dat de aandrijfassen te zwak zijn, alsmede de versnellingsbak. Dan kun je beter een 174 pk hebben.
Ben in de veronderstelling dat zowel de 130 als de 174 pk 5-pitters dezelfde aandrijflijn delen. OA5 6-bak met gelijke eindreductie en overbrengingsverhoudingen . Verschil in aandrijfassen is dat de 130-er holle assen heeft en de 174 pk massieve, als ik 't juist heb.Pascal-141 schreef: Voor een 2400kg aanhanger , kun je inderdaad alleen bij de T5 gaan zoeken , en dan zou ik de 130pk uitvoering aanraden omdat die de beste versnellingsbakverhoudingen heeft . De 174pk is uiteraard ook OK , maar daar zijn de bakverhoudingen wat langer .
Heb zelf regelmatig een 2-paardstrailer achter mijn t5 130, prima trailertrekker, alleen één ding, blijf in de 5e versnelling op de (snel)weg, 2+ton aan de haak trekt 'ie wel in de 6e maar er staat een onevenredig hoog verbruik tegenover. Je zit dan ook feitelijk te laag in toeren. Zeker met een trailer moet je niet veel onder het toerental komen waarbij het koppel maximaal is (T5 130/174: 1900rpm).
Succes met de keuze
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Re: welke T4 of T5 de meeste PK`s voor een paardentrailer
Op je moet naar Mercedes gaan want die hebben een 6 cylinder in de viano / vito
de nieuwste transporters zijn nog maar 4 pittertjes
de nieuwste transporters zijn nog maar 4 pittertjes
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life