Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bonken van de moter bij koude stationair loop!!

vragen over de T5
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Bonken van de moter bij koude stationair loop!!

Bericht door erik 924 »

Afgelopen weekend de moter gestart van de 128 kw en moest even wachten op de vrouw. Duurde even (vrouw eigen) en na verloop van tijd ik denk een minuut of 5 begon de auto te schudden en de moter te bonken.
Moter uitgedaan opnieuw gestart weer bonken. Na een gas te hebben gegeven en te hebben gereden probleem weg!!
Vandaag geen last.
Wat kan dat zijn of zijn geweest?
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Hoi Erik,

Denk aan de EGR gassen,als je motor stationair draait loopt de motor ook op de uitlaatgassen! :muur
Daarom heb ik de EGR klep praktisch helemaal afgesloten. :klappen
Ik had deze klachten na afremmen op de motor.
Anders probeer eens een egr plaatje,dan gebeurd dit vast nooit weer :jumpklap

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Bericht door erik 924 »

harry t5 191 schreef:Hoi Erik,

Denk aan de EGR gassen,als je motor stationair draait loopt de motor ook op de uitlaatgassen! :muur
Daarom heb ik de EGR klep praktisch helemaal afgesloten. :klappen
Ik had deze klachten na afremmen op de motor.
Anders probeer eens een egr plaatje,dan gebeurd dit vast nooit weer :jumpklap

:wjw :T54LIFE :zwaai
Harry, ik heb de egr al maanden terug dicht gemaakt dus daar ligt het niet aan!! Denk ik dan?
Jayden
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:24

Bericht door Jayden »

Hhhmm dit is wel interesant want ik ben van plan een EGR plaatje te gaan monteren en dacht dat alleen maar voordelen bacht?
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Jayden schreef:Hhhmm dit is wel interesant want ik ben van plan een EGR plaatje te gaan monteren en dacht dat alleen maar voordelen bacht?
Er zijn toch wel nadelen. Met EGR-plaatje produceert je motor meer NOx in het uitlaatgas!!!
Jayden
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:24

Bericht door Jayden »

vaniac schreef:
Jayden schreef:Hhhmm dit is wel interesant want ik ben van plan een EGR plaatje te gaan monteren en dacht dat alleen maar voordelen bacht?
Er zijn toch wel nadelen. Met EGR-plaatje produceert je motor meer NOx in het uitlaatgas!!!
Oke das duidelijk :happy . Nu weer on topic voor de tpoic starter
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Door het roet in de uitlaatgassen vervuilt de egr-klep en het inlaatspruitstuk na verloop van tijd, in combinatie met oliedampen uit de carterventilatie.
Hierdoor kan het stationair draaien problemen opleveren.
Wat wel eens wil helpen is het "schoonbranden" van de motor door eens enkele tientallen km's volgas te rijden. De blauwe rookpluim achter je auto is dan het bewijs van de troep die op dat moment uit je motor gebrand wordt!!!!!!
Dit trukje uiteraard alleen met warme motor uitvoeren..................
Jayden
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:24

Bericht door Jayden »

vaniac schreef:Door het roet in de uitlaatgassen vervuilt de egr-klep en het inlaatspruitstuk na verloop van tijd, in combinatie met oliedampen uit de carterventilatie.
Hierdoor kan het stationair draaien problemen opleveren.
Wat wel eens wil helpen is het "schoonbranden" van de motor door eens enkele tientallen km's volgas te rijden. De blauwe rookpluim achter je auto is dan het bewijs van de troep die op dat moment uit je motor gebrand wordt!!!!!!
Dit trukje uiteraard alleen met warme motor uitvoeren..................
Haha Wel Kicken!!!! :alarm :politie
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Bericht door erik 924 »

vaniac schreef:Door het roet in de uitlaatgassen vervuilt de egr-klep en het inlaatspruitstuk na verloop van tijd, in combinatie met oliedampen uit de carterventilatie.
Hierdoor kan het stationair draaien problemen opleveren.
Wat wel eens wil helpen is het "schoonbranden" van de motor door eens enkele tientallen km's volgas te rijden. De blauwe rookpluim achter je auto is dan het bewijs van de troep die op dat moment uit je motor gebrand wordt!!!!!!
Dit trukje uiteraard alleen met warme motor uitvoeren..................
Volgens mij is mijn inlaat wel vervuild. De slang van de intercooler naar het spruitstuk lekt een zwarte drap welke onder de accubak in de carterbescherming een vette vlek heeft veroorzaakt!!
Heb 3 mnd geleden EGR afgedopt!!
Deze drap zit in het spruitstuk en aanvoer weg van uit de intercooler!!
Deze krijg je volgens mij alleen weg door grondig de boel uit elkaar te halen en te reinigen.
Hard optrekken en hoog toerental rijden heeft alleen effect op de inwendige moter en uitlaat systeem.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Dus is het tijd voor de grote schoonmaak!!!
Zet de gereedschapkist maar vast klaar en stroop je mouwen op.
Daan
Berichten: 111
Lid geworden op: 18 jan 2007, 18:56
Locatie: baarn
Contacteer:

Bericht door Daan »

Vaniac ,dus dat is eigenluk toch niet goed het afdoppen van de egr ,moet je dan dat vaker schoonmaken?
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Daan schreef:Vaniac ,dus dat is eigenluk toch niet goed het afdoppen van de egr ,moet je dan dat vaker schoonmaken?
Als je de egr-leiding afdopt bij een nieuwe en schone motor, voorkom je dat het inlaatsysteem met roet vervuild wordt. Het afdoppen voorkomt ten allen tijde vervuiling. Ga je een egr-plaatje plaatsen bij een motor die al de nodige km's gelopen heeft, dan is het zinvol om eerst de al aanwezige smurrie uit het inlaatsysteem te verwijderen.
Daarna kun je vele duizende schone kilometers genieten van een afgedopt systeem. Dus, afdoppen die handel........................!!!
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Vaniac,

Vertel er wel even bij dat bij de nieuwste typen die een electronisch geregelde
EGR klep hebben dit niet zomaar gaat! :bonk
Het wil wel met een foefje,maar die weet jij ook wel denk ik! :klappen

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

harry t5 191 schreef:Vaniac,

Vertel er wel even bij dat bij de nieuwste typen die een electronisch geregelde
EGR klep hebben dit niet zomaar gaat! :bonk
Het wil wel met een foefje,maar die weet jij ook wel denk ik! :klappen

:wjw :T54LIFE :zwaai
Een plaatje met een gaatje of software-matig laten terugregelen. Dit is dan weliswaar niet geheel afsluiten, maar gaat de vervuiling toch tegen.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

egr

Bericht door harry t5 191 »

:happy :happy :happy :happy :klappen

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Plaats reactie