Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

trillen in stuur

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ingmar
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 dec 2007, 11:03
Locatie: overijssel

trillen in stuur

Bericht door ingmar »

Hallo,

Sinds kort trotse bezitter van een t5 130 pk ,
maar ondanks voor en achterwielen laten balanseren, blijft het trillen :adhd in het stuur voelbaar bij 70km tot einde dat de tellergaat
bij 140km is het net of die voor wil gaan :jump stijgeren !!!

WAT KAN IK HIER AAN /TEGEN DOEN!!

(centreerringen zou dat dat een optie zijn?? vandaag toevallig van een buurman gehoord)

mvg ingmar. :driveT5 :
quercusgarden
Berichten: 217
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:37
Contacteer:

Re: trillen in stuur

Bericht door quercusgarden »

Mogelijk flat spots op je banden.
Dit kan ontstaan als er een keer hard geremd is met geblokkeerde wielen of lang heeft stilgestaan.
Gebruikersavatar
ingmar
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 dec 2007, 11:03
Locatie: overijssel

Re: trillen in stuur

Bericht door ingmar »

wat kan ik daar evt aan doen?? (flat spots)??

ingmar
quercusgarden
Berichten: 217
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:37
Contacteer:

Re: trillen in stuur

Bericht door quercusgarden »

Bij vlakke plekken in de band is vervangen meestal de beste optie.
Een andere mogelijkheid welke de trilling kan veroorzaken is speling van de aandrijfas op de versnellingsbak
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: trillen in stuur

Bericht door bartt4 »

Indien er geen centreer ringen gebruikt zijn en je hardgat van de velg niet de juiste maat van zichzelf heeft en dus de wielen centreren op de boutgaten krijg je trilling en en kun je balanceren ofnieuwe banden er onder zetten maar zal je probleem niet oplossen.
Ga eens langs bij een goede banden en wielen specialist die kritisch kijkt naar het geheel.

Als je zin hebt naar friesland te komen wil ik er ook wel naar kijken, tis me dagelijks werk namelijk en kan je bij me thuis helpen eventueel
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
ingmar
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 dec 2007, 11:03
Locatie: overijssel

Re: trillen in stuur

Bericht door ingmar »

HALLO BART,

WANNEER KAN IK BIJ JE :ikrij LANGS/AAN KOMEN??? WANT DIT IS ECHT VERVELEND.

GR INGMAR.
Jay
Berichten: 109
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:11

Re: trillen in stuur

Bericht door Jay »

Uiteraard is een goede centrering van het wiel aan de auto van groot belang, gebruik centreerringen als er geen goede passing is van het wiel aan de auto.

Met balanceren alleen haal je niet alle vibraties meer weg. Elke zich bandenspecialist noemend bedrijf zou over een balanceer apparaat moeten beschikken welke krachtvariatie (gordelkrachtvariatie) kan meten.

Deze nieuwe meting identificeert band en wiel conformiteit. Krachtvariatie bepalen kan veel trilling problemen oplossen die niet met normaal balanceren zijn te vinden. Krachtvariatie kan alleen gemeten worden met behulp van een daadwerkelijke belasting. Tijdens de meting wordt de belaste rondloop van het wiel gemeten. Zou het wiel onbelast lopen dan kan men volstaan met alleen balanceren. Door de belasting kan het gebeuren dat het wiel echter niet gelijkmatig rondloopt terwijl dit onbelast wel het geval was. Zo zal een eivormige wielcombinatie prima te balanceren zijn maar nooit rond lopen bij belasting onder het voertuig.

Het balanceerapparaat van Hunter (de GSP9700) heeft onder andere de mogelijkheid: om de onrondheid van band en velg te meten, het wielweg contact te meten (met een kracht van circa 600kg), de conisiteit van een band te meten (incl. plaatsing advies onder de auto). De gemonteerde drukrol voert een zodanige belasting op het wiel uit, dat een straat simulatie kan worden uitgevoerd.

Dus ik zou zegge; ga naar een "echte" bandenspecialist die over dit apparaat beschikt !
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: trillen in stuur

Bericht door bartt4 »

ingmar schreef:HALLO BART,

WANNEER KAN IK BIJ JE :ikrij LANGS/AAN KOMEN??? WANT DIT IS ECHT VERVELEND.

GR INGMAR.
Mag van mij wel op een middag donderdag of vrijdag, zaterdag ochtend mag ook.
Mail me maar ff op b.vanzwol@chello.nl hebben we daar verder contact.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: trillen in stuur

Bericht door bartt4 »

Jay schreef:Uiteraard is een goede centrering van het wiel aan de auto van groot belang, gebruik centreerringen als er geen goede passing is van het wiel aan de auto.

Met balanceren alleen haal je niet alle vibraties meer weg. Elke zich bandenspecialist noemend bedrijf zou over een balanceer apparaat moeten beschikken welke krachtvariatie (gordelkrachtvariatie) kan meten.

Deze nieuwe meting identificeert band en wiel conformiteit. Krachtvariatie bepalen kan veel trilling problemen oplossen die niet met normaal balanceren zijn te vinden. Krachtvariatie kan alleen gemeten worden met behulp van een daadwerkelijke belasting. Tijdens de meting wordt de belaste rondloop van het wiel gemeten. Zou het wiel onbelast lopen dan kan men volstaan met alleen balanceren. Door de belasting kan het gebeuren dat het wiel echter niet gelijkmatig rondloopt terwijl dit onbelast wel het geval was. Zo zal een eivormige wielcombinatie prima te balanceren zijn maar nooit rond lopen bij belasting onder het voertuig.

Het balanceerapparaat van Hunter (de GSP9700) heeft onder andere de mogelijkheid: om de onrondheid van band en velg te meten, het wielweg contact te meten (met een kracht van circa 600kg), de conisiteit van een band te meten (incl. plaatsing advies onder de auto). De gemonteerde drukrol voert een zodanige belasting op het wiel uit, dat een straat simulatie kan worden uitgevoerd.

Dus ik zou zegge; ga naar een "echte" bandenspecialist die over dit apparaat beschikt !
Mee eens maar ook zonder deze hunter kun je al snel conclusie trekken met wat er mis is.
maar dat balanceer apparaat ken ik en werkt prima
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: trillen in stuur

Bericht door WouterW »

Lees hierboven dat het probleem in de banden/wielen wordt gezocht. Wanneer er vanaf 70km/u er al onbalans voelbaar is dan denk ik sterk aan het 2mv (2massavliegwiel in koppelingshuis) M'n vorige t5 (was een 1.9 77kw bij 60dkm) begon ook vanaf 70 km/u te trillen in het stuur. Ook eerst alles laten balanceren enzo maar kwam uit bij 2MV. Let wel:dit is het 'worst case scenario', hiervoor moeten het subframe en versnellingbak eronderheen. Mijn huidige t5 (een 2.5 130) is gelukkig geheel en al trillingsvrij
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: trillen in stuur

Bericht door bartt4 »

zou ook kunnen maar ik las centreer ringen en als die er niet in zitten en er wel in moeten krijge je sowiezo trilling. vandaar ik aanbied er een naar te kijken dan kunnen we de velg band combinatie daarna uitsluiten
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie