Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schuifdak T5 aftermarket

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Schuifdak T5 aftermarket

Bericht door heemskerk »

Ik ben me al even aan het verdiepen in een schuifdak voor m'n T5. Ik heb op de site van Webasto gespit en er is wel een type wat mogelijk is in de T5 echter.... Ik vind de afwerking aan de binnenzijde met die oversized rubberen flaprand geen smoel! Deze moet een overgang ( 'n rubberen flap van ongeveer 10 cm rondom die niet strak aansluit bij de overgang van de welving naar het opberbakje) van de binnenrand schuifdak naar plafondplaat bewerkstelligen.

Webasto levert ook een aantal schuifdaken die een mooie, strakke pasvorm hebben, zelfs een geintregeerd exemplaar met een afwerking die niet onderdoet voor het originele fabrieksexemplaar (overigens ook een Webasto dak OEM) Overigens vermoed ik dat er wel meer types ingebouwd kunnen worden maar is het nog niet eerder gedaan waardoor er (nog) geen referenties van zijn.

Ik ben bekend met de 'reportage' in T&T; dat is precies zoals ik het niet wil met een afgezaagd opberbakje. Let eens op de rand. Dat liever geen open dak! link: http://217.170.5.50/~weetwel/t5_tips_en ... _dakje.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Iemand die dus wel een aftermarket dak erin heeft met een strakke afwerking? Graag 'n paar plaatjes!
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: Schuifdak T5 aftermarket

Bericht door sep »

Wat je zou kunnen overwegen is de aanschaf van een hemel die ze af fabriek monteren bij een dakraam ....en dan een after market raam scoren die goed overeenkomt met de maatvoering van de hemel ,of zelfs een origineel raam van vw , dan zit je in iedergeval niet met lelijk knutsel werk ....want ik ben het zeker met je eens ,dat als het er niet strak en gelikt uitziet....dan maar niet !

mvg sep
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Schuifdak T5 aftermarket

Bericht door Jeroen T5 204 »

Verzwak je het dak niet enorm met een aftermarket dak?

Bij mij zit er een behoorlijke versteviging onder, het dak is terplaatse van het originele schuifdak wel 5 centimeter dikker als achterin.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Re: Schuifdak T5 aftermarket

Bericht door hendrikus »

ik heb het ook een nagevraagd voor mn T4 om een dakje te plaatsen. Bij een T4 wouden ze het nog wel doen, bij een T5 raden ze het af ivm de verstevigings balken. Zeker bij moderne auto's word het steeds minder gedaan bij hun vanwege de verstevigingen in daken.
T4 2.5TDI 88pk 1999
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Schuifdak T5 aftermarket

Bericht door heemskerk »

Jeroen T5 204 schreef:Verzwak je het dak niet enorm met een aftermarket dak?

Bij mij zit er een behoorlijke versteviging onder, het dak is terplaatse van het originele schuifdak wel 5 centimeter dikker als achterin.

Ik heb een het originele opendaksysteem van een T5 eens bekeken; de dikte van de binnenhemel - die 5 centimeter waar je het over hebt- wordt veroorzaakt door het slidingsysteem wat weggewerkt wordt in het plafond.
De feitelijke dakconstructie, zeg maar de langs- en dwars-spanten zijn en blijven identiek, ook bij een affabriek schuifdak. Ik heb toendertijd in m'n T4 ook het originele fabrieksdak achteraf ingebouwd, daar geldt hetzelfde voor. Groot verschil met de T4 is dat het fabrieksschuifdak in de dakplaat valt en de dakplaat een felsrand heeft - zeg maar een omgevouwen rand naar binnen - waar het dak precies invalt, terwijl het bij de T4 een schuifdak is die een kunststof rand heeft welke over de rand van het uitgesneden gat valt.

Natuurlijk is het mogelijk om een complete dakplaat in te lassen afkomstig van een schadeT5 maar da's mij iets te ingrijpend en waarschijnlijk ook te duur. Zoals ik al meldde in de openingstopic is ook het af-fabrieksschuifdak (pff..) een product wat ook door Webasto wordt (toe)geleverd(OEM). Ik verwacht alleen daarom al dat het technisch zou moeten kunnen; Het zou niet door hun geadviseerd worden ( 't plaatsen van een aftermarketdak) zoals nu op de website van Webasto wordt gedaan..?

Webasto levert ook schuifdakjes met een metalen plaat in dezelfde kleur als de auto ipv een glasplaat; staat ook erg mooi!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schuifdak T5 aftermarket

Bericht door Multivan Generation »

sep schreef:Wat je zou kunnen overwegen is de aanschaf van een hemel die ze af fabriek monteren bij een dakraam ....en dan een after market raam scoren die goed overeenkomt met de maatvoering van de hemel ,of zelfs een origineel raam van vw , dan zit je in iedergeval niet met lelijk knutsel werk ....want ik ben het zeker met je eens ,dat als het er niet strak en gelikt uitziet....dan maar niet !

mvg sep
Ik ben het helemaal met je eens :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ruud23
Berichten: 103
Lid geworden op: 09 jun 2007, 09:55

Re: Schuifdak T5 aftermarket

Bericht door ruud23 »

Goedemorgen allen,
Ik ga op jacht naar een hemel met standaard gat voor zonnedak, inclusief lamp + bediening dak. Daar knal ik een standaard Webastootje bovenop en dat heb ik (hopelijk) voor niet al te veel geld een open dakje dat van binnenuit goed smoelt en dat me niet de hoofdprijs gaat kosten.
Het achteraf inbouwen van een echt VW Webasto fabrieksdak (die met bosjes op ebay.de staan) is volgens mij onhaalbaar.
Ik kan zelf uitzoeken of Webasto een dakje heeft met exact dezelfde binnenmaatvoering als het gat in de hemel.
Heeft iemand die maatvoering bij de hand of is iemand bereid met een duimstok naar het busje (voorzien van fabrieksdak) te lopen?
Bij voorbaat dank en groet,
Ruud
rinus
Berichten: 167
Lid geworden op: 02 mar 2007, 01:00
Locatie: uit een mooi plekje van nederland
Contacteer:

Re: Schuifdak T5 aftermarket

Bericht door rinus »

Hoi,
Deze aanbieder verkoopt nog een orgineel dak plus hemel. :yes
http://link.marktplaats.nl/457924303" onclick="window.open(this.href);return false;

mvg rinus
And on the 7th day created god the VW
ruud23
Berichten: 103
Lid geworden op: 09 jun 2007, 09:55

Re: Schuifdak T5 aftermarket

Bericht door ruud23 »

Thanks! Als me iemand kan vertellen of deze maten overeenkomen met het gat in de hemel dan kan ik op Ebay scoren:

Maße der Glasfläche: 748 X 378 mm

Sichtbare Glasfläche: 612 X 339 mm

Groet, Ruud
ruud23
Berichten: 103
Lid geworden op: 09 jun 2007, 09:55

Re: Schuifdak T5 aftermarket

Bericht door ruud23 »

Hee Erik,

Ik ga geen fabrieksdak monteren; wordt veel te duur.

Een Webasto Deluxe Large heeft dezelfde binnenmaat als een hemel incl gat voor schuifdak (die ik nog ga aanschaffen).

Webasto geeft deze maten:

Afmetingen van het glaspaneel ** 820 x 453
Afmeting doorkijk** 662 x 332

Binnenkant (doorkijk) klopt nagenoeg. Buitenkant wijkt wel af, maar dat mag geen beletsel zijn voor inbouw. Ik hoop op deze manier de rubberen afwerkingsrand te mijden.

Dank voor de input; foto's altijd welkom.

Groet, Ruud
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Schuifdak T5 aftermarket

Bericht door robertTREBOR »

webasto zonnedak

helaas een mindere ervaring met dit dak gehad

stond het dak open en begon het te regenen , leek het wel of al het water wat op je dak terrecht kwam naar binnengoot.

een groot waterballet in je bus ! dus laat nooit je dak een stukje open staan als er een kans op een bui is !

toen het webasto dak 2 jr oud was begon het te lekken, rijdend door een wasstraat en tijdens stevige regenbuien

goot het werkelijk naar binnen.

3x terug geweest naar de inbouwer, die de rubbers reinigde met talkpoeder in smeerde, zonder resultaat.

daarna heb ik zelf maar een afdichtingsrubber met kleefkant uit de gamma tegen de glasplaat (dakje) aan gelijmd toen was

de lekkage weg.

ik hoef nooit zo'n dakje meer na deze ervaring dus.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Plaats reactie